[LO]Longeren, met of zonder bijzet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

[LO]Longeren, met of zonder bijzet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-04 11:18

In overleg met mijn instructrise is er besloten om Ryan iedere dag te longeren om wat meer conditie en spieren te kweken. En naast het longeren gewoon onder het zadel te trainen zoals afgesproken in de lessen. Natuurlijk heeft hij ook wel eens een dag vrij Knipoog. En als ik niet ga rijden longeer ik hem wat langer.

Ik longeer hem nu altijd zonder bijzet gewoon aan het halster, ik laat hem veel overgangen maken van draf naar galop, tempowisselingen en maak de volte groter en kleiner. Dus we zijn wel actief aan het longeren. Hij is zeer braaf aan de longeerlijn en luisterd heel erg goed naar stemhulpen.

Ik vroeg me nu af wat beter zou zijn. Wel of geen bijzet? De reden dat ik hem nu al een week zonder bijzet longeer is dat ik dacht dat hij door dat los draven misschien meer leert om op zijn eigen benen te lopen. Onder het zadel heeft hij gauw de neiging om te diep te gaan lopen. Ik dacht misschien leert hij zo zonder bijzet meer zijn eigen balans te vinden waardoor hij tijdens het rijden minder gauw op mijn hand terug valt. (achter de loodlijn komt). Natuurlijk ben ik tijdens het rijden hier ook mee aan de gang en heb ik een goede instructrise Knipoog.

Maar mijn vraag is dus: Wat zou beter zijn voor dit paard bij het longeren. Met of zonder bijzet?
(als je ervanuit gaat dat ik hem daarna gewoon ga rijden onder het zadel, als ik niet ga rijden pak ik de bijzet er wel bij)

[edit:Antoinette]Code voor titel[edit]


LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 11:21

Ik zou zelf eerder voor de touwtjes gaan. Heel simpel en gemakkelijk en je kunt ze op veel verschillende manieren bevestigen! Heb er hele goed ervaringen mee. Met bijzet vind ik dat het spoor 'dood' loopt, dat gevoel heb ik met de touwtjes niet!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-04 11:25

LuvdaTossa schreef:
Ik zou zelf eerder voor de touwtjes gaan. Heel simpel en gemakkelijk en je kunt ze op veel verschillende manieren bevestigen! Heb er hele goed ervaringen mee. Met bijzet vind ik dat het spoor 'dood' loopt, dat gevoel heb ik met de touwtjes niet!


Wat bedoel je met touwtjes? Als ik met bijzet longeer bevestig ik de bijzetlijnen aan het hoogste ringetje op het schoftje (bijna bovenop de schoft) omdat hij uit zichzelf toch al omlaag gaat. Ik heb dus als het ware twee bijzetlijnen van leer met een elastiekrondje ertussen.

LOCA

Berichten: 936
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 11:25

idd met touwtjes is een hele goede oplossing. Zonder heeft niet zo heel veel zin, zonder ruiter loopt het paard toch wel op zijn eigen benen omdat dan zijn zwaartepunt niet wordt verstoord. met ruiter wel.

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 11:27

Ik vind longeren met dubbele longe nog altijd het beste, kan je het meest inwerken zoals onder het zadel. Met bijzets of touwtjes kan jij niet nageven als je paard nageeft en kan je ook niet corrigeren als je paard over zn schouder valt of foute stelling aanneemt.

I've been searching a long time... For someone exactly like you
Someone like you makes it... All worth while

Urika 14-10-2006

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-04 11:27

Knor schreef:
idd met touwtjes is een hele goede oplossing. Zonder heeft niet zo heel veel zin, zonder ruiter loopt het paard toch wel op zijn eigen benen omdat dan zijn zwaartepunt niet wordt verstoord. met ruiter wel.


Daar had ik nog niet eens aan gedacht. Ik dacht dat zonder misschien wel zin had voor zijn conditie en spieropbouw Knipoog

Lacuna

Berichten: 957
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 16:33

zonder. Want je kan, mits je op de juiste manier traint, álles van je paard vragen zonder enig hulpmiddel (en daar valt voor mij longeerlijn, halster, zadel, hoofdstel, whatever ook allemaal onder) je hebt alleen je lichaamstaal nodig om je paard precies zo te laten lopen als jij wil. alleen, het kost wel tijd, wat veel mensen er niet voor over hebben.

madacha
Berichten: 195
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 21:57

Zonder iets longeren kan wel goed zijn voor zijn conditie, maar draagt verder weinig bij aan zijn spieren. Ik zou voor de volgende dingen kiezen: Een goque of een pessoa teugel.

Het is aardig om belangrijk te zijn, maar belangrijker om aardig te zijn.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 23:04

Altijd met, zonder heeft namelijk erg weinig zin. dan loopt hij namelijk met zijn hoofd omhoog en gebruikt hij zijn achterhand en rugspieren niet. daarnaast traint hij juist de verkeerde spieren in zijn hals waardoor hij met rijden alleen maar sterker wordt. Als hij met zijn hoofd omhoog loopt traint hij namelijk de spieren aan de onderkant van zijn hals. terwijl als je hem bijzet dan traint hij zijn bovenlijn. dus de spieren boven in zijn hals en in zijn rug. dit voel je ook als je aan het rijden bent. als je een paard namelijk nageefelijk rijd, voel je als het ware de spieren in zijn rug je in het zadel iets omhoog drukken. dit wil zeggen dat hij zijn spieren gebruikt en zijn achterhand meer onder de massa zet.

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]

Hayley
Berichten: 444
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: De Bilt en af en toe Amsterdam :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 23:07

madacha schreef:
Zonder iets longeren kan wel goed zijn voor zijn conditie, maar draagt verder weinig bij aan zijn spieren.


Hier ben ik het idd mee eens...

Ik zou hem dus ook met touwtjes longeren... Maar ik zou hem dan wel eerst een paar rondjes gewoon los laten draven/galloperen (dus zonder touwtjes).

Als ie vaak te diep komt, kun je dit ook met longeren oplossen door hem veel overgangen te laten maken en hem van achter goed te activeren. (Zal die vanzelf hoger komen)

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-04 09:03

Dank jullie wel. Ik ben overtuigd en ga het vervolgens met passoa teugel doen. Vanmiddag maar gelijk eentje kopen Knipoog

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 09:31

Anjatjeuh schreef:
Ik vind longeren met dubbele longe nog altijd het beste, kan je het meest inwerken zoals onder het zadel. Met bijzets of touwtjes kan jij niet nageven als je paard nageeft en kan je ook niet corrigeren als je paard over zn schouder valt of foute stelling aanneemt.



Hier ben ik het volledig mee eens. Als je het eenmaal weet hoe dit werkt is het heel fijn, je kunt je paard rechtgericht op een volte krijgen door eenvoudige handelingen met dubbele longes. OK dan!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 09:33

Ik ga voor de touwtjes,
verder kan je de bijzet nog zo hoog vastmaken maar als hij achter niet genoeg erbij is zal hij blijven duiken.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-04 09:59

Sjuimpje schreef:
Ik ga voor de touwtjes,
verder kan je de bijzet nog zo hoog vastmaken maar als hij achter niet genoeg erbij is zal hij blijven duiken.


Ik snap niet wat jullie met touwtjes bedoelen....

De bijzet blijf ik hoog vastmaken omdat laag toch geen zin heeft. Als ik straks de passoa heb laat ik hem ook op zijn hoogst scharnieren. Aan de longeerlijn met bijzet kan ik hem makkelijker actief houden omdat ik dan beter zie wanneer hij er achter niet goed bij is, dat scheelt ook al een stuk.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 10:18

Manda schreef:
Ik snap niet wat jullie met touwtjes bedoelen....

De bijzet blijf ik hoog vastmaken omdat laag toch geen zin heeft. Als ik straks de passoa heb laat ik hem ook op zijn hoogst scharnieren. Aan de longeerlijn met bijzet kan ik hem makkelijker actief houden omdat ik dan beter zie wanneer hij er achter niet goed bij is, dat scheelt ook al een stuk.


Je hebt geen bijzet nodig om te zien of paard van achteren actief genoeg is. Gaat erom dat paard goed spoort met zijn benen en achterbeen ver genoeg onder zijn buik zet zodat paard dan uit zichzelf de buikspieren kan aanspannen en rug kan ontspannen, dat gaat niet door middel van paard vast te zetten met bijzetteugels. Paard moet in draf op volte met buitenbenen op 1 lijn lopen (voltelijn) en binnenachterbeen moet paard onder massa/buik plaatsen om zich te dragen. Achterbenen moeten zo ver onder de buik/massa komen tot waar de lepel van zadel ligt. Dan is de achterhand goed geactiveerd.

Lacuna

Berichten: 957
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 12:10

madacha schreef:
Zonder iets longeren kan wel goed zijn voor zijn conditie, maar draagt verder weinig bij aan zijn spieren.


hier ben ik het dus echt helemaal niet mee eens. Ik vind het zo'n onzin dat je een paard alleen maar goed zou kunnen longeren als je er allerhande hulpteugels aanhangt. Als je je lichaamstaal goed gebruikt, kan je je paard in iedere positie laten lopen, kan je verzamelen, strekken, buigen, alles. Maar dit kost wel meer tijd ja.
Mij DA kwam laatst langs voor mn ene pony (was bang dattie rugklachten had, vandaar) en die vroeg me waarmee ik mn andere pony longeerde, omdat zn bespiering zo mooi was. En dat terwijl ik m altijd los longeer. En hij gebruikt prima zn achterhand, die is er altijd lekker bij, hij loopt niet, zoals ook iemand zei "met zn hoofd omhoog" en hij gebruikt zn rugspieren prima. Ook traint hij in zn hals de juiste spiergroepen, gewoon omdat ik m op een bepaalde manier vraag te lopen. En daarvoor hoef ik m niet te dwingen met hulpteugels, maar alleen maar een goede positie innemen en mn eigen lichaam goed gebruiken. Maar goed, das mijn manier van trainen, en daarin zal ik wel weer alleen staan hier. Geeft niets, ik wil er alleen maar mee zeggen dat je geen enkele teugel nodig hebt om je paard, ieder paard, goed te laten lopen.


Mies2

Berichten: 339
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 12:25

Met bijzet is wel beter voor zijn of haar rug en spier op bouw.
Als je paard de hele tijd dat hij aan de longe loopt met zijn hoofd in de lucht loopt worden de spieren in zijn rug erg aan gespannen en zal hij niet uit zich zelf niet gaan ontspannen, en als je met een losse bijzet bv een kok longeerd dan ontspand hij na een tijdje helemaal uit zich zelf en hangt de kok er losjes bij voor de zekerheid.
Echt longeren is onwijs goed voor de rug en spieren van je paard, en helemaal als hij/zij lkkr ontspannen loopt.
Groetjes en sterkte er mee suc6!!!

ik reageer omdat ik je graag help!!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 13:11

Voor conditie en spieren kan je ook gewoon fijn naar het bos gaan. Zeker voor de conditie. Als je daarnaast ook nog gewoon traint is het ook nog eens een prettige afwisseling. En welke spieren moeten precies getraind worden? Want ik denk zelf dat je met dagelijks longeren en alleen trainen over een tijd misschien lichamelijk een super paard hebt maar dat hij geestelijk niet echt vrolijk meer is.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-04 16:03

Daar heb je gelijk in. Ik bedoelde ook niet dat ik iedere dag dressuur train. Ik longeer hem dan wel bijna iedere dag, maar daarnaast maak ik ook vaak een buitenrit, dat is ook een vorm van trainen vindt ik. Je hoeft niet perse iedere dag dressuur te trainen en dat ben ik ook echt niet van plan, veel te saai.....

Ik longeer in vervolg gewoon met bijzet en aan het begin en einde van het longeren even lekker helemaal los...

ophrah

Berichten: 365
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: berkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 17:21

Lacuna schreef:
ik wil er alleen maar mee zeggen dat je geen enkele teugel nodig hebt om je paard, ieder paard, goed te laten lopen.


Hier ben ik het dus echt niet mee eens. Je mag van mij proberen om mijn paard goed te laten lopen aan de longe ZONDER hulpteugels....
Dan kan ik effe lachen. Nagelbijten / Gniffelen jij zegt dat het bij ieder paard kan maar elk paard is anders en als je er een hebt met een totaal eigen karakter die aan de longe dus lekker z'n eigen gangetje gaat krijg je hem echt niet goed aan het lopen zonder hulpteugels.

Ikzelf ga voor de pessoa teugel. je kan hier zoveel mee bereiken en op heel veel verschillende manieren de houding beinvloeden dat het bijna voor elk paard wel gebruikt kan worden.

madacha
Berichten: 195
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 20:45

Lacuna schreef:
Mij DA kwam laatst langs voor mn ene pony (was bang dattie rugklachten had, vandaar) en die vroeg me waarmee ik mn andere pony longeerde, omdat zn bespiering zo mooi was. En dat terwijl ik m altijd los longeer.

En daarvoor hoef ik m niet te dwingen met hulpteugels, maar alleen maar een goede positie innemen en mn eigen lichaam goed gebruiken.



We zijn niet allemaal zo kundig , maar misschien kun je een foto plaatsen (in bijv je profiel) waarin je laat zien hoe je te werk gaat. En misschien kun je er ook wat meer over jezelf vertellen? Lachen

Het is aardig om belangrijk te zijn, maar belangrijker om aardig te zijn.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 21:01

Waarom had je ene pony rugklachten?
Misschien omdat ie toch niet genoeg laag en rond loopt?Wat nodig is als er ruitergewicht op komt, om de bovenlijn te bespieren en de rug te sterken.
Dit gaat niet anders vanaf de grond, als met hulpteugels.

Longeren zonder hulpteugels heeft geen enkele nut, kun je je paard beter lekker in de wei laten staan.

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 22:13

Ik zou idd ook met touwtjes of passoa tuig longeren.
Bijzets kan je heel weinig stelling/buiging mee vragen en paard loopt daarmee vaak maar in 1 houding.

Touwtjes zijn van die touwtjes die ze ook voor zeilboten gebruiken geloof ik!

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 22:42

Ik longeer met pessoa wat erg goed bevalt. Met bijzet/touwtjes/stiek ging ze veel in protest, maar op de pessoa heeft ze nooit echt protest getoont, en loopt er lekker soepel op.
Ik denk dat je zelf moet kijken waar je paard het best op reageert. Sommige paarden worden helemaal paranoid van dat bontje achter langs bij de pessoa, en andere lopen er weer super op Knipoog

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

essie23

Berichten: 236
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Klein dorpje in het hoge noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 23:11

Lacuna schreef:
hier ben ik het dus echt helemaal niet mee eens. Ik vind het zo'n onzin dat je een paard alleen maar goed zou kunnen longeren als je er allerhande hulpteugels aanhangt. Als je je lichaamstaal goed gebruikt, kan je je paard in iedere positie laten lopen, kan je verzamelen, strekken, buigen, alles. Maar dit kost wel meer tijd ja.
Mij DA kwam laatst langs voor mn ene pony (was bang dattie rugklachten had, vandaar) en die vroeg me waarmee ik mn andere pony longeerde, omdat zn bespiering zo mooi was. En dat terwijl ik m altijd los longeer. En hij gebruikt prima zn achterhand, die is er altijd lekker bij, hij loopt niet, zoals ook iemand zei "met zn hoofd omhoog" en hij gebruikt zn rugspieren prima. Ook traint hij in zn hals de juiste spiergroepen, gewoon omdat ik m op een bepaalde manier vraag te lopen. En daarvoor hoef ik m niet te dwingen met hulpteugels, maar alleen maar een goede positie innemen en mn eigen lichaam goed gebruiken. Maar goed, das mijn manier van trainen, en daarin zal ik wel weer alleen staan hier. Geeft niets, ik wil er alleen maar mee zeggen dat je geen enkele teugel nodig hebt om je paard, ieder paard, goed te laten lopen.
he hallo eindelijk iemand die er net zo als mij over denkt ,dus je staat niet alleen Ach gut heel veel mensen weten niet hoe ze met een bijzet of i d moeten werken dus inplaats van loswerken zetten ze hun paard in de knoop gek he Verward zo heeft de fysio ook weer werk die maken overuren met bijzet trainen is niet verkeerd alleen je moet wel weten hoe je het moet gebruiken
gr essie OK dan!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers