Volgorde van optuigen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Volgorde van optuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-02 10:34

Welke volgorde van optuigen houden jullie aan? En wat is nou de "officiele" volgorde volgens jullie?
Ben wel even benieuwd, want ik hoor vaak allerlei verschillende mogelijkheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 10:47

De officiele volgorde is:
Gareel of borsttuig
schofttuig
broek
strengen
hoofdstel
leidsels

Zelf begin ik altijd met de schoft, broek, borst met strengen, hoofstel, leidsels.
Dit vindt ik gewoon pretigger omdat ik de gespen van m´n strengen niet vooraan de borst heb zitten maar losse strengeinde´s gebruik.
De strengen zitten dus vast aan de schoft en hebbben aan het einde gaten, daar kan ik verschillende strengeinde aan vastgespen afhankelijk van de wagen waar ik mee ga rijden.
Ook is het verstellen makkelijker als ze bijv. in het 2 of 4-span staan, je kunt er altijd bij.
Als ik dan eerst de borst zou doen zitten altijd m´n strengen in de weg.
als de schoft en de broek er al opliggen kan ik de strengen gelijk wegsteken.

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-02 10:54

Okeey, dan heb ik het gelukkig wel goed geleerd volgens de "officiele" manier Lachen
Maar ik kan me inderdaad voorstellen dat er situaties zijn, zoals jij beschrijft, dat het handiger is om een andere volgorde aan te nemen.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 11:07

Ik heb onlangs de officiele volgorde geleerd van Jaqueline, maar heb zelf idd mijn eigen volgorde:

schoft (staartriem er aan vast)
borst
leidsels
hoofdstel
(ik rij zonder broek)
strengen

Ik heb mijn strengen standaard aan mijn kar zitten. Eigenlijk onhandig realiseer ik me nu omdat ik iedere x loop te rommelen met welk gat de strengen ook al weer zaten.

Volgens de officiele volgorde hoort je staartriem ook los van je schoft te zijn als je gaat intuigen als ik het goed begrepen heb.

Mijn manier van optuigen heb ik overgehouden aan mijn draverstijd, daar begin je offcieel met de schoft (de borst heeft geen strengen en die maak je vast aan de schoft, vandaar.....).

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 15:44

Wij doen het altijd volgens de officiele volgorde blijkt nu Haha!
Inderdaad, eerst borststuk, dan schoft, dan broek, strengen, hoofdstel en leidsels.
Wat we soms doen is eerst het hoofdstel met leidsels en strengen als laatste, meestal doen we dit als we een beetje in een rothoek staan en de koets lastig achter de paarden kunnen krijgen. We laten dan de paarden achterwaarts naar de koets lopen.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 18:30

Ik doe het als volgt:
Schoft
Borst met daaraan de strengen.
Leidsels
Hoofdstel
Ik rij zonder broek

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 13:05

eerst borsttuig
dan schofttuig met broek
dan de leidsels door de leidselgaten en een veiligheidslus erin
dan hoofdstel om de leidsels aan het bit bevestigen
dan het inspannen:eerst de lamoenen in de lichtogen
dan de strengen aan beide kanten aan de zweng bevestigen
dan de buiksingel een slag om de lamoenen en de broekriempjes aan het oogje van de lamoenen vastmaken
dan de buiksingel vast maken

dit is de officiele volgorde volgens het koetsiersbewijs!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 22:32

Ik doe het bijna net als Sanderijn, alleen doe ik eerst het schofstuk op en dan het borsttuig. En zonder broek, want daar rijd ik niet mee.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 12:16

sanderijn schreef:
dan de leidsels door de leidselgaten en een veiligheidslus erin
dan hoofdstel om de leidsels aan het bit bevestigen

dit is de officiele volgorde volgens het koetsiersbewijs!


Dat klopt niet volgens het nieuwe boek!
Ik ben nu bezig voor het koetsiersbewijs, maar daarin staat dat je eerst het hoofdstel aan moet doen en dan pas de leidsels door de sleutels en ringen halen (+ opsteken) (natuurljk heb je dan je borst+schoft+rugriem/broek/culeron er al opliggen).

Vervolgens maak je de leidsels aan het bit vast. Haal je de strengen los en die leg je onder rugriem of broekriem door. Dan zet je het paard voor de kar (via de linkerkant, het eenspan staat omhoog gericht). Als het paard voor de kar staat laat je het eenspan zakken, doe je de bomen door lichtogen (of brancardbeugels).

Dan eerst linkerstreng aan de kar, dan rechterstreng, rechterbroekriem, rechter buitensingel, linkerbroekriem, binnensingel controleren en linkerbuitensingel vast....

Maar dat is dus een verschil met het oude boek: eerst het hoofdstel en dan de leidsels. Met aftuigen haal je wel eerst het hoofsstel eraf en dan de leidsels pas....

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 14:02

Riëtte"]
[quote="sanderijn schreef:
dan de leidsels door de leidselgaten en een veiligheidslus erin
dan hoofdstel om en de leidsels aan het bit bevestigen

dit is de officiele volgorde volgens het koetsiersbewijs!


Dat klopt niet volgens het nieuwe boek!
Ik ben nu bezig voor het koetsiersbewijs, maar daarin staat dat je eerst het hoofdstel aan moet doen en dan pas de leidsels door de sleutels en ringen halen (+ opsteken) (natuurljk heb je dan je borst+schoft+rugriem/broek/culeron er al opliggen).

[/quote]
aha nou ja ik heb het zo geleerd......misschien dat er nu een wijziging is in de methode.

ikara

Berichten: 29
Geregistreerd: 16-02-02

volgorde van optuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 11:25

Je kunt het beste voor je zelf en voor je paard een eigen manier van optuigen leren. Wat volgens het boekje moet werkt in de praktijk niet altijd. Het systeem achenbach is namelijk uitgevonden toen er nog niet zoveel auto's op de weg waren. Met het aftuigen moet namelijk het hoofdstel als eerste af, je paard schrikt ergens van en gaat er vandoor, maar heeft nog wel zijn hele tuig op Pling zijn lijf liggen.

Groetjes Monique

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 23:07

Ik doe eerst de schoft met broek en staartriem eraan vast, dan de borst met strengen eraan, dan hoofdstel en dan de leidsels.

Op school moesten we als eerst het hoofdstel in doen en dan de rest. Ik vind dit onhandig ivm het omdoen van de borst. En het is helemaal lastig als je een gareel hebt.
Ik heb het het nooit helemaal officieel geleerd, maar ik denk dat het weinig uitmaakt hoe je het doet, zolang het maar veilig is.

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 23:09

Citaat:
Met het aftuigen moet namelijk het hoofdstel als eerste af, je paard schrikt ergens van en gaat er vandoor, maar heeft nog wel zijn hele tuig op zijn lijf liggen.



Ik doe altijd eerst het halster om de hals en zet het paard vast en doe dan het hoofdstel af en dan de rest.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 18:11

Er zit wel een beetje redenatie achter dat jee allereerst het hoofdstel afhaalt: Je maakt het zo gemakklelijk mogelijk voor het paard, dus die nare neusriem en kinketting en bit en alles af. Als je slim bent leg je het halster eerst om de hals. Als je het halster eenmaal goed om hebt kun je je paard ergens vastzetten.
Ook tijdens een langere rit kun je dat zo tijdens de pauze doen. Je kunt natuurlijk het hele tuig afhalen, maar eebvoudiger is het om alleen het hoofdstel uit te doen, en het paard lekker te laten grazen (met tuig op).

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 22:45

Mijn paard weet dat hij moet blijven staan zolang hij het hoofdstel omheeft, dus ik kleed hem eerst uit, en als laatste het hoofdstel Knipoog

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 23:21

Zodra de kar er achter weg is, doe ik ook als eerste een halstertje om haar hals en vervolgens de teugels los en het hoofdstel af.
Isolda weet dat schuren of jeuken met hoofdstel niet mag, dat doet ze ook niet, maar ik moet het ook niet uitlokken door haar eerst nog eens te laten staan met hoofdstel.
Als ze voor de wagen weg komt is ze over het algemeen nat van het zweet, dan is het lekker om even achter je oren te jeuken.
Maar goed, ieder zijn eigen manier!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 02:34

Met aftuigen haal ik eerst de kar eraf, pony naar binnen, dan idd halster om de nek en vastzetten, teugels los en hoofdstel af, dan pas de rest......

Er zijn verhalen genoeg bekend van menners die het hoofdstel als eerste eraf halen (dus MET kar erachter) en dat is imo niet zo slim.....
Vorig jaar op de marathon van mijn vereniging nog zo iets gehad: paard mocht rusten en menner deed enkel het hoofdstel af, paard schrikt, halster breekt en gaat met kar en al aan de kletter!
Ben je niet blij........

Heb inmiddels de strengen verplaatst van standaard aan mijn kar naar standaard aan de borst en dat gaat een stuk beter! Haha!