Veiligheidscap: Spacehelm of champignon ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Veiligheidscap: Spacehelm of champignon ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 11:11

Ik rij altijd nog met klassiek cappie, maar voor mn aankomende stage in Denemarken moet ik een veiligheidscap hebben, dus vond het toch wel eens tijd worden dat ik die dan maar koop.

Maar wat vinden jullie nou fijner ?

Zo'n geweldig-gestroomlijnde-spacehelm:
Afbeelding

Of een champignon:
Afbeelding

Ik vind ze eigenlijk helemaal niet veilig aanvoelen, vooral die spacehelmen niet, ze zitten zo 'bovenop' je hoofd i.p.v om je kop heen.
Ik heb het gevoel dat als je daar 1 knal tegen aan krijgt ze scheef zitten.
Ik reed er vorig jaar op stage wel mee, die leende ik dan van daar, maar ik vond het eigenlijk maar prutdingen.

Van die champignons weet ik het zo niet eigenlijk, zijn die ook in maat verstelbaar ? Ik heb een hekel aan die draaidingen...

Wat vinden jullie de fijnste ?
Laatst bijgewerkt door SANEX op 16-07-04 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 11:14

Champions zitten heerlijk, maar je gaat wel dood van de hitte.

GB_SP

Berichten: 370
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: Numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 11:18

champions zitten goed jah Lachen
een spacehelm ook vind ik zelf
maar heb zelf een gewone cap en een champion
maar rijd zelf bijna altijd zonder cap Bloos!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 11:20

Champion? Kampioen? Verward

Ik neem aan dat jullie een 'champignon' bedoelen. Haha!

Anyway, ik heb zelf de beste ervaringen met zo'n spacemodel. Zeker als het warm is zijn die wat comfortabeler, ze hebben meer ventilatie-openingen. En als je de kinsluiting goed dichtdoet (dus niet te los) dan zijn ze net zo veilig als elke andere goedgekeurde helm. Casco zit bij mij niet lekker, ik heb een Horka Airstream. Maar wil nu toch over op een 'echte' endurancehelm omdat die nog lekkerder zitten. Knipoog

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 11:22

zon spacehelm.. s n stuk lichter en een stuk minder warm dan de champignonnetjes... Haha!

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4693
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 11:22

Ik heb zelf zo'n space- helm. Deze is lichter en minder warm als zo'n champion.
Wedstrijden doe ik met een champion, vind ik netter staan.
Een champion is net als de ouderwetse cap niet veel in maat te verstellen.

In het begin vond ik die space-helm ook een beetje vreemd zitten, maar als je eraan gewend bent zit hij stukken fijner. Hij is luchtiger (zitten vaak luchtgaten bovenop) en lichter. Ik vind zelf het scheef gaan wel meevallen.
Je moet hem gewoon goed passend maken.

Je hebt ook verschillende merken en de ene zit lekkerder als de andere.
Ik zou gewoon naar een ruitersport zaak gaan en er een aantal verschillende uitproberen. (zowel Space-helm als Champion) Je kunt dan het beste bepalen wat het lekkerste zit.

en over het algemeen als je een cap op maat hebt gemaakt hoef je niet meer aan de knoppen te knoeien. (althans ik hoef dat niet.)

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 11:23

Ohja natuurlijk, champignon... whoops Haha!
Ga het gauw veranderen Knipoog

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 11:24

Ik ben zelf ook in het bezit van zo'n prachtige space helm Haha! Opzich vind ik die dingen nog niet eens zo verkeerd zitten, ze zijn verstelbaar en dankzij de ventilatiegaatjes wordt het ook niet enorm warm onder mijn cap OK dan! Ik had eerst altijd een campignon maar doe mij maar zo'n space helm! (wel zonder kin-beschermer want daar reageer ik allergisch op Haha! )

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 11:24

De Champignon dan maar.... ik zou voor een Harry's Horse Pro Plus cap gaan die zijn echt geweldig!

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 11:25

Dat laatste is idd ook wel zo Sabbientje, op stage moest ik steeds verstellen vanmaat omdat meerdere mensen die dingen gebruikten, ze waren ook zo lam als wat.
Als ik zelf mijn maat heb vaststaan, hoeft er verder niet meer aan gerommeld te worden

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 11:25

Geen van beide Haha!

Zelf heb ik de GPA van Pikeur, en die heeft een heel fijn model!
Geen space-helm model, en kleiner dan het champignon model wat hier afgebeeld staat.
Die pikeur is vrij prijzig, maar o.a. Harry's Horse heeft een nagemaakte versie hiervan, die heeft het zelfde model en die is iets van 60, 70 (??) Euro.

Is een aanrader !

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 11:28

Ik heb een Casco Duell en die bevalt me prima OK dan!

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 11:28

Zal eens even kijken grandeur,bedankt voor de tip !
Ben even een soorte van vergelijkend warenonderzoek aan het doen op internet Haha! Ik ga gewoon naar de ruitersportzaak hoor, om te passen, maar kan zo al even zien wat er allemaal is.

Zit ik nog even met iets, ik heb zo'n prutmaat: 57... dan zit je bij die verstelbaren er net tussenin, je hebt dan 54 tot 57, en 57 tot ??

Wat kan je dan het beste nemen, de naar de kleinere maat toe of naar de grotere ?

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4693
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 11:29

chantal_cs schreef:
De Champignon dan maar.... ik zou voor een Harry's Horse Pro Plus cap gaan die zijn echt geweldig!


Deze zit inderdaad lekker, Alleen heb ik precies een tussenmaat en deze is niet te verstellen. Hij schoof ieder keer voor mijn ogen in de galop. (paard geeft met aanspringen nog weleens een huppel)
Ik heb hem dus helaas snel weer afgedaan.

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4693
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 11:31

SANEX schreef:
Zit ik nog even met iets, ik heb zo'n prutmaat: 57... dan zit je bij die verstelbaren er net tussenin, je hebt dan 54 tot 57, en 57 tot ??

Wat kan je dan het beste nemen, de naar de kleinere maat toe of naar de grotere ?


IK zou beide passen en de gene die het beste zit nemen.

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 11:31

Die Harry's Horse caps en de Pikeur GPA (staan trouwens veel foto's van in mn profiel, en Harry's Horse heeft net zo'n model en formaat) die zijn níet verstelbaar.
In dit geval wel handig voor jou, kun je gewoon een maat 57 kopen Lachen

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 11:31

Ik vindt z'on champion beter zijn en lekkerder zitten. Je hebt ze in verschillende maten dus daar zit er vast wel een bij die je past. De kinband is verstelbaar. Ze zijn warm, maar zitten wel lekker.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 11:37

Die space-gevallen vindt ik zelf ook niet zo fijn om mee te rijden. Idd net wat jij zegt, ze zitten zo boven op je hoofd ipv eromheen.
Zelf rij ik met een champignon, lekker zweten met warm weer maar meestal merk ik dat pas als ik 'm af doe Haha!
Mijn persoonlijk voorkeur gaat nog steeds uit naar mijn ouderwetse dopje maar ik ben 'm eigenlijk een beetje kwijt Nagelbijten / Gniffelen

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 11:43

spacehelm staat veel sportiever vind ik.. met die champignon hebik altijd het idee van: waar gaat die cap met die ruiter naartoe... snap je?? voor de dressuur vind ik de space helmen iets minder.. maarja ik heb er wel eentje!! Hoop dat ik snel een hoedje mag!! Haha!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 11:51

Ik heb een kruising tussen beide. Een champignon met luchtsleuven. Fijn ding en ik rij niet zo erg voor schut.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 11:52

Dat idee heb ik bij die Champignons ook, wij zongen vroeger altijd op ponykamp al als een meisje zo'n groot ding had : 1 champignonnetje trallalalalaaaaa, 2 champignonnetjes tralalallalala, 3 champignonnetjes etc etc

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 12:04

Tessebes schreef:
Ik heb een kruising tussen beide. Een champignon met luchtsleuven. Fijn ding en ik rij niet zo erg voor schut.


ik ook. een champigonnig iets met ventilatiegaten aan voor en zijkant. een GPA pikeur als dat je wat zegt? voelt wel lekker.. je voelt de wind over je hoofd gaan voor de ventilatiegaatjes aan de voorkant. maar het wordt toch nog wel warm..

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 12:10

Ik heb een Kieffer Light, heet nu Equipar Light geloof ik.

boytjeh
Berichten: 949
Geregistreerd: 19-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 12:22

Ik had vroeger ook een champigon cap maar die beviel me niet nu heb een space helm maar telkens als ik die op zet krijg ik ontzetende hoofdpijn.Dus rijd met een oude cap met een elastiek bandje Haha!

iniak

Berichten: 532
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 12:24

Ik heb de het nieuwste type 'master' van Casco, een spacehelm in een prachtige metallic-olijfgroene kleur met bruin OK dan! maar ja, ik rij western (mèt cap dus) en vond dit meer bij m'n outfit passen. Zit overigens geweldig en heel luchtig