Wonen op de Waddeneilanden?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loesss

Berichten: 4186
Geregistreerd: 13-06-04

Wonen op de Waddeneilanden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 10:27

Na een heerlijk weekend Ameland ben ik reuzenieuwsgierig geworden of er hier mensen zijn die op één van de Waddeneilanden wonen.
Want hoewel we ultiem hebben genoten van het eiland, kwamen we tot de conclusie dat het ons toch wel behoorlijk kleinschalig en beperkt leven biedt. Ook vroeg ik me af hoe en waar jullie gaan shoppen, naar school gaan? En dat er veel toeristen en tijdelijke werknemers komen, hoe bevalt dat?

Nogmaals, het is pure nieuwsgierigheid, zelf er wonen lijkt me niks! Maar het is er heerlijk!

Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:36

ik blijf dit even volgen :) ik droom er zelf altijd van om op het eiland te wonen, maar het is indd best beperkt, je zit toch met de veertijden, school moet je als je naar hoger onderwijs wil al naar het vaste land en pff even lekker winkelen ofzo zit er ook niet in :P
Maar we gaan nu wel een vakantie huisje kopen :) zodat we er toch vaker heen kunnen, maar niet er aan vast zitten :)

WillemYntJee
Berichten: 6301
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:45

De ouders van mijn vriend wonen op Terschelling en hebben het er heerlijk. M'n schoonmoeder ging nog wekelijks 3 dagen naar de vaste wal om les te geven (ze is/was lerares), maar zit nu overspannen thuis. Ik woonde in Rotterdam en ga al 20 jaar lang elke zomer naar Terschelling en eerlijk gezegd bevalt beide me even goed.
Shoppen, naar school, grote boodschappen e.d. moeten allemaal eens in de zoveel tijd aan de vaste wal gebeuren. Dan gaat mn schoonvader met de auto over en komt bepakt en bezakt terug.
De toeristen zijn soms vervelend, maar aan de andere kant wel nodig. Maar 's winters is t wel lekker rustig :)

Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:52

Ik denk ook dat je je er gewoon overheen moet zetten, het is waarschijnlijk ook een kwestie van wennen en eenmaal gewend weet je niet beter :) een vriend van mijn vriend woont op vlieland en die heeft het er ook heerlijk :)

Wendy15

Berichten: 11095
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:01

Ik woon op Texel :D
Is toch weer wat anders dan de andere eilanden imo. Je kan hier echt het eiland gevoel hebben door alle natuur, rustige plekjes en ruimte opzoeken. Maar ook in de dorpen zijn alle voorzieningen en is vanalles te doen. Middelbare school is aanwezig dus alleen voor een vervolgopleiding hoef je het eiland af. Ga je in alkmaar naar school dan is het zelfs nog heel goed te doen om elke dag heen en weer te reizen, maar verder weg is op kamers gaan natuurlijk een optie. Wat imo ook juist goed is voor je eigen ontwikkeling enzo :) De boot gaat hier elk uur en in de drukkere periodes om het half uur, dus wat dat betreft ook goed te doen :j Wel gaat de laatste boot om 9 uur vanaf Texel en om half 10 vanaf Den Helder, maar ben daar zo aan gewend dat ik er automatisch rekening mee hou :)
Op het vaste land moet je als je geen auto hebt ook rekening houden met treintijden en dat soort grappen, dus dat maakt imo weinig verschil :)) We leven hier natuurlijk van het toerisme om het zo maar even te zeggen, maar soms zijn die toeristen wel vervelend :o In de winter is het heel rustig, maar in de zomer is het gewoon onwijs druk, en toeristen zijn vaak erg asociaal en houden nergens rekening mee :=
Tiggg keer per dag mensen de weg wijzen wordt je na een paar maanden wel zat :o Als mensen gewoon netjes naar me toe komen en ik heb geen haast dan ben ik echt niet te beroerd om even te stoppen en de weg te wijzen, maar vooral duitsers die al van meters ver in het duits beginnen te roepen waar ze heen moeten kan ik niet tegen :n Ze mogen eerst wel even netjes vragen of ik duits spreek voor ze beginnen te schreeuwen :+ Rij dan ook gewoon door :=

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:02

Op een eiland wonen is sowieso heel anders dan het vaste land. Je hebt veel meer ons kent ons, en daardoor weer veel minder criminaliteit en overlast.
Heb het overigens over een ander eiland waar ik in augustus ga wonen, maar ben ervan overtuigd dat die sfeer voor ieder eiland wel geldt eigenlijk.

Wendy15

Berichten: 11095
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:04

Ik denk dat je op eilanden ook criminaliteit hebt, alleen dat er minder naar buiten wordt gebracht.. En het is natuurlijk kleinschaliger..
Als hier in de zomer een uitsmijter wordt neergestoken staat dat wel in de Texelse krant, maar in bijvoorbeeld Amsterdam hoor je daar echt niks van hoor :)) En ook over het drugsgebruikt hier wil je niks weten ;)

WillemYntJee
Berichten: 6301
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:13

Er heerst inderdaad wel echt een eigen cultuurtje en op Terschelling (kom nooit op de andere eilanden) heb k wel t idee dat dingen veel meer geaccepteerd worden. En dan doel k met name op drankgebied en relatiegebied. Dingen waarbij je bijv. in Rotterdam echt op aangekeken zou worden, zijn daar heel normaal. Maar daar wordt wel door iedereen over gepraat en daarom alleen al zou k er echt niet willen wonen nu.

Texel lijkt me inderdaad nog wel te doen, dan ben je zo aan de wal. Maar bijv Vlie & Terschelling duurt 2 uur als je de auto mee hebt.

Loesss

Berichten: 4186
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Wonen op de Waddeneilanden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 16:50

Hm ja dat moet ook wel een eigen cultuurje denk ik op zo een klein stukje! Ik voelde me eerlijk gezegd wel erg veilig ook op te eiland, dat is erg prettig! Naar Ameland doe je er 3 kwartier met de boot over, echter moesten wij vanaf Tilburg al 3 uur rijden ;)!

Nog meer eilanders?

WillemYntJee
Berichten: 6301
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Wonen op de Waddeneilanden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:56

Bij mn schoonouders gaat de deur nooit op slot en de autosleutels zitten gewoon in de auto :P Dus ja veilig is t wel!
Vanaf Rotterdam deden we er 2 uur over ongeveer, nu vanaf Leeuwarden samen met mn vriend gelukkig maar een half uurtje :D

Inujojo

Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-06-08
Woonplaats: Glasgow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:56

Ik ben persoonlijk alleen bekend met Vlieland, aangezien mijn vader daar vandaan komt. Nou is Vlieland geen drukbewoond gebied met vooral nadruk op toerisme. Huizen op Vlie zijn erg duur en moeilijk te krijgen, dat al om te beginnen. Daarbij zijn de boodschappen ook duurder op het eiland vanwege het toerisme ( en dat heb ik uit betrouwbare bron, van mijn oom en tante die nog op het eiland wonen ).
Op het gebied van scholing, op Vlie is één basisschool en een MAVO, als je een kind krijgt dat meer kan dan de MAVO, moeten ze naar de wal voor school, wat ook geen ideale oplossing is.
Maar ik moet het nageven, het is wel een super mooi eiland inderdaad.

texelse

Berichten: 4869
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 17:04

hier nog een eilander, 3x raden welk eiland ;) .

Zoals het met alles is, alles heeft z'n voordelen en z'n nadelen. En dat heeft het wonen op een eiland ook.

Wendy heeft het hierboven prima omschreven. Groot nadeel is voor mij persoonlijk dat de laatste boot om 9.00 u. gaat. Toen mijn schoonmoeder 's nachts om 2 uur overleed, moesten we wachten tot de volgende morgen voor we weg konden, en dat was frustrerend. Ook heeft een van mijn kinderen in het ziekenhuis gelegen met een hele vervelende kwaal. Iedere avond werd overlegd met de kinderarts of het verantwoord was om naar huis te gaan.
Als je zelf dringend naar het ziekenhuis moet ga je met een ambu en een extra boot, dan ben je er zo.

Maar het heeft ook heel veel leuke dingen hoor!! De huissleutel maanden kwijt zijn en je niet druk maken of je die weer vindt bijvoorbeeld. Nou woon ik in het buitengebied, dat scheelt, in Den Burg, het grootste dorp, zou ik wel iedere avond goed afsluiten. De auto staat hier ook op het erf met de sleutels erin. Lekker makkelijk, hoef je ze niet te zoeken.....

Wendy15

Berichten: 11095
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 17:14

Je kan tegenwoordig ook bij een particulier een bootje huren he, om 's nachts over te varen :) Zou dat persoonlijk niet zo snel doen, maar in jouw geval als er iets met je kinderen is kan ik me voorstellen dat dat in noodsituaties een fijne oplossing is :j

Hier ging de deur vroeger idd ook niet op slot :n Als we even weg zijn nog steeds niet, en ook de fietsen stonden in de voortuin niet op slot, maar nadat mijn net nieuwe fiets en nog een aantal hier in de buurt een keer gejat zijn passen we daar wel mee op := Achja, tijden veranderen :j

Enneuh, nu ff heel nieuwschierig natuurlijk O:) Wie ben jij en waar woon je? :D Misschien kennen we elkaar wel of kunnen we eens samen gaan rijden, altijd gezellig! :D

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Wonen op de Waddeneilanden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:01

Wel een heel leuk topic! Mijn vriend en ik hebben een huis op Terschelling en we zijn daar zoveel als mogelijk is. De reden daarvoor is dat hij vaart en ik een baan "aan de wal" heb. Maar het is wel onze bedoeling om er straks helemaal te gaan wonen.

We doen het nu al 8 jaar zo en we vinden het eiland heerlijk. Het is inderdaad wel anders dan een stad (heb in Groningen en Leeuwarden gewoond) maar ik vind het toch wel een beetje te vergelijken met het wonen in een klein(er) dorp. Ik weet hier in Friesland dorpen waar de mensen de deuren ook niet op slot doen of de sleutels uit de auto halen.

Ik wil wel graag, als ik er permanent woon, elke maand/twee maanden met de auto naar de wal om spullen te kopen e.d. die op het eiland moeilijker/niet te krijgen zijn. En als ik het enigszins kan betalen wil ik ook wel graag elke maand met mijn paard naar de wal om wedstrijden te rijden of crossen, want op Terschelling heb je 1 x in de maand een dressuurwedstrijd (wel altijd 2 proeven!) maar een springwedstrijd of cross is er eigenlijk nooit.

Die cross op Texel in oktober lijkt me erg leuk! Doen jullie Texelaars daar ook aan mee?

Flower

Berichten: 9277
Geregistreerd: 05-02-03

Re: Wonen op de Waddeneilanden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:45

Hebben jullie "eilandmensen" ;) nou geen enorme last van het toerisme wat de eilanden plat loopt in de seizoenen?

Wendy15

Berichten: 11095
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Re: Wonen op de Waddeneilanden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:17

We 'leven' van het toerisme om het zo maar even te zeggen :) De meeste mensen danken hun baan aan toerisme, daar verdient het eiland z'n geld mee :)
Maar ja, vooral in de zomer is het soms wel vervelend :o Toeristen houden nergens rekening mee vaak, rijden 40 waar je 80 mag, als ze wat leuks zien knallen ze uit het niets vol op de rem, richting aangeven als je afslaat hebben ze vaak ook nog nooit van gehoord omdat ze 'opeens' hun afslag zien en er zo indraaien :+ En soms heb je je dag wel es even niet en wil je gewoon even rustig een rondje wandelen of paardrijden zonder gezeur.. Dan tiggg groepen tegenkomen die al van verre in het duits beginnen te gillen waar ze heen moeten en hoe ze er moeten komen is weleens vervelend :))
Heb zelfs wel meegemaakt dat ik met een dribbelend paard bij een drukke kruising stond en gewoon even niét wilde stoppen om de weg uit te leggen en dat die mensen me kwaad volgden :=
Oh en dan nog de scholen en grote groepen die geinend op de fiets zitten met 4 naast elkaar en niet eens kijken of er misschien weleens een tegenligger aankomt :roll: Ik ben inmiddels zo dat ik gewoon bellend doorrij en NIET aan de kant ga, met als gevolg dat ze weleens op het laatst moment de berm invliegen :') _O-
Oh en Duitsers, die laten fietsers altijd voorgaan.. Leuk als je op een voorrangsweg rijdt en ze knallen opeens op de rem om een groep fietsers voor te laten gaan.. Of als ze midden op een rotonde gaan stilstaan om fietsers voor te laten en dus de hele rotonde vaststaat..

Jaja, frustraties genoeg hier :') Maar achhh, zijn ook genoeg plekken en manieren om die drukte te omzeilen :)
Op het strand ook, toeristen duiken vlakbij het paviljoen meteen het strand op en gaan daar liggen.. Loop je een paarhonderd meter door is het bijvoorbeeld heerlijk rustig :j

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Wonen op de Waddeneilanden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:31

Wat Wendy15 zegt inderdaad...ik erger me vooral kapot aan mensen die heel langzaam autorijden. Ga dan fietsen, of beter nog, ga kruipen!!!! Zie je alles heeeeeel langzaam aan je voorbijtrekken..kun je alles goed bekijken..argh..

Zomerperiode en winterperiode wisselen elkaar prima af. Duurt allemaal net lang genoeg!

Annemiekbram

Berichten: 3529
Geregistreerd: 21-08-04
Woonplaats: Twente!

Re: Wonen op de Waddeneilanden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:26

Ameland is leuk!!
Heb er gewerkt... lijkt me heerlijk om daar te wonen!
In priciepe kun je wel je boodschappen ed daar halen maar heel veel eilandbewoners die gingen studeren in Leeuwarden en als ze echt een dagje wouden shoppen gingen ze ook naar t vaste land!

Toeristen kom je ook wel tegen op het vaste land...bij ons in de het dorp (Twente) is het nu ook al weer gigantisch druk met alle vakantiegangers...wij hebben een winkel bij huis en vanaf nu tot eind augustus is het hier hartstikke druk! Dus wat dat betreft maakt het volgens mij niet veel uit of je op een eiland of op het vaste land woont!
Toch zou ik best wel een vakantie huisje oid op Ameland willen hebben!

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Wonen op de Waddeneilanden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:27

Oh ja, shoppen doe ik vaak in Leeuwarden of Groningen. Maar Amsterdam of Utrecht is natuurlijk ook te doen als je toch al aan de wal bent.

Als je op Terschelling ietsje meer kunt dan de mavo/vmbo dan ga je vaak wel naar de wal in een kostgezin. Vaak zit je school dan in Harlingen. Heen en weer elke dag om daar naar school te kunnen is wat lastig, hoewel er stemmen op gaan om dagelijks een boot te laten varen om dat mogelijk te maken.

Bluebontje

Berichten: 2654
Geregistreerd: 18-02-06

Re: Wonen op de Waddeneilanden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:59

Hier nog een eiland bewoner. Ik woon op Ameland.
Heerlijk, zou het niet willen ruilen.
Wij leven ook van het toerisme, maar dat wil niet zeggen dat ik ze wel eens kan missen als kiespijn.
's Winters is het heerlijk rustig, kan je eindeloos rondrijden zonder een gast tegen te komen, maar het is ook wel weer gezellig als het eiland wat volloopt!

angelabailey
Berichten: 374
Geregistreerd: 05-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:05

Ik woon niet op een eiland helaas ;(
Maar ik ga al 16 jaar lang een paar keer per jaar naar Ameland toe :D
Als het aan mij ligt zou ik daar zo gaan wonen maar dat gaat helaas nu niet.
maar als we vrij of vakantie hebben proberen we zo veel mogelijk naar Ameland te gaan. :D
Vind het daar echt geweldig lekker paardrijden langs het strand en door het bos en door de duinen.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Wonen op de Waddeneilanden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:10

@Bluebontje: ik kwam vroeger ook heel vaak op Ameland! Veel meiden uit mijn klas op de middelbare school kwamen er vandaag, onder andere een van de dochters van de eigenaren van manege Seelon. Van de familie Oud een meisje en familie Boelens. Allemaal ook paardengekken trouwens..;)

@Angelabailey: als je het echt wilt dan komt het wel. Ik heb ooit wel gezegd dat ik een periode in mijn leven op een eiland zou willen wonen en dat is op een of andere manier ook uit gekomen. Helemaal leuk!

Bluebontje

Berichten: 2654
Geregistreerd: 18-02-06

Re: Wonen op de Waddeneilanden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 23:15

De dames van manege de Seelon ken ik natuurlijk. Die van Boelens en Oud....tja, half Ameland heet zo. Dus dan moet je met voornamen komen.

Wat ik me dus afvraag?? Verschillende van jullie willen graag op een eiland wonen, maar jullie komen alleen in de zomermaanden 2 weken op vakantie! Hoe stellen jullie het leven hier voor als het uitgestorven is? Het stormt? (En geloof mij, dan gaat het er wel even anders aan toe als b.v. op de Veluwe.)

Ik heb wel eens mensen gesproken die knetter gek werden van de eenzaamheid in de wintermaanden.

Loesss

Berichten: 4186
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Wonen op de Waddeneilanden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 23:28

Precies bleubontje, dat is ook de reden dat ik het topic open. Het lijkt me er echt doodsaai en ik zou gek worden van het feit dat je vastzit aan de boot enzo, het lijkt me vrij opgesloten ofzo.....

Maar voor een vakantie is het heerlijk, maar eerlijk is eerlijk, na een weekend had ik het al gezien, daarom vroeg ik me het ook af. Of het je niet benauwd zo een eiland en hoe je dan boodschapjes doet en naar school gaat enzo!

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Wonen op de Waddeneilanden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 08:30

@Bluebontje: ja, voornamen is inderdaad wat handiger maar ik denk dat ik die niet zo op bokt.nl neer ga zetten. (op TS heeft ook het halve eiland dezelfde achternaam..getrouwde vrouwen die ineens Bakker-Bakker heten ofzo. haha!)

@Loesss: ik vind de zomer en winter even heerlijk! Misschien zelfs de herfst/winter nog wel mooier dan de zomer. Ik hoef helemaal niet altijd een horde mensen om me heen en ik kan enorm genieten van de leegte. Alleen ik en mijn paard op een weids strand! Of als het stormt en op de scanner hoor je dat een schip in de problemen is of er spoelen dingen aan op het strand en dan midden in de nacht in de auto springen om te gaan jutten. Echt super! En boodschappen? Die haal ik gewoon in de supermarkt die het dichtst bij is. School is voor mij verleden tijd maar helaas is mijn werk niet op het eiland dus ik ben veel onderweg met de boot en de auto naar de wal. Dat is wel eens balen maar het hoort nu eenmaal bij mijn leven.

Grappig dat je zegt dat je het idee hebt dat je bijvoorbeeld in de winter het gevoel hebt dat je vrij opgesloten zit op een eiland. Wij ervaren juist het gevoel dat we overal heen kunnen! Opgesloten voelt het nooit, behalve als ik naar de wal moet en de boot is uitverkocht ofzo...