Shet met kar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Shet met kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 14:36

Hallo iedereen Lachen Ik ben sinds vandaag op dit forum en ik wil over 2 jaar (na mijn studie) mijn eigen haflinger gaan kopen. Maar nu zat ik eens te denken, eigenlijk wil ik wel graag beginnen met een eigenwijs shetje voor de kar te zetten! Hyper! Tong uitsteken
Volgens mij is dit niet zo duur omdat shetlanders gewoon het hele jaar door op het land kunnen en de aanschaf ervan is ook niet zoveel! Hoeveel kost een gemiddeld leuk shetje en een kar en hoe duur is het om hem op het land te laten lopen? En mijn vraag is ook of mennen moeilijk is:)

Groetjes, Renske en Swenja mijn lieve Holsteiner Lovers
Afbeelding

Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 15:01

Hoe duur op het land? Dat ligt er maar net aan bij welke stal/boer je heb neerzet.
En ook shetlanders kunnen aardig wat kosten, ze willen ook graag eten.
En kunnen ook ziek worden. Weet je wat een dierenarts tegenwoordig wel niet kost?
Ik denk dat je voor een goede shet waar je echt wat mee kan wel minstens 350 euro kwijt bent..
En mennen moeilijk? Het ligt er maar net aan hoe je shetje het opppakt en of tie wil luisteren.
Ik zou het wel met ervaren hulp doen.
Groetjes...

evatjuuh

Berichten: 446
Geregistreerd: 01-07-04
Woonplaats: egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 15:40

hey schoon zusie OK dan!

ik wil juh natuurlijk wel helpen met leren menen ik heb het heel vaak gedaan met guus (fjord van tante ) Haha! het is op schig niet moeilijk en miss als het egt zo ver is kan mijn moeder helpen want die heb guus voor de kar beleert *LOL* duss jah het is wel veel geduld hebben met een paard iest nieuws leren Knipoog maar dat snap ie wel Tong uitsteken en juh moet een merrie nemen daar kan juh dan nog mee fokken en heb juh er wat aan koop dan een 2 jarige wand als juh al egt een beleerde wil is het inder daat duurder als 350 Verward jammer




Afbeelding

Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 15:47

dankje eef ik stel je hulp op prijs Lachen ik zeg alleen lekker niks tegen me ouders tegen die tijd weten ze het wel Tong uitsteken

Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 15:56

dankje eef ik stel je hulp op prijs Lachen ik zeg alleen lekker niks tegen me ouders tegen die tijd weten ze het wel Tong uitsteken

Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 16:01

Je koopt dus een pony zonder dat je ouders het weten? Verward

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 16:55

ik heb een weiland,een shet,
EN gras te weinig,
hooi moet ik halen,zorgen voor water,
zorgen voor zijn conditie,
de mest moet afgevoerd worden,
allemaal dingen waar jij waarschijnlijk niet 1,2,3 aan denkt !
mijn shetlander was heel goedkoop,
maar laatst kwam de dierenarts,en toen was ik heel wat meer centjes kwijt,
wil jij gaan mennen?dan moet het beestje ook vaker naar de smidt,
je beestje moet geent worden enzo..
denk er maar goed over na,
en zeker als je het doet ZONDER toestemming van je ouders...

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 17:06

Weet waar je aan begint.
Shetlanders zijn vrijwel eigenwijs, ontsnapperig en de hoefsmid is er over het algemeen ook niet blij mee (de mijne niet)

Denk aan kosten zoals dierenarts, hoefsmid, wormenkuur enz.
Ga je mennen dan moet je op de straat. Moet je op de straat moeten er ook hoefijzertjes onder.

Als je geen menervaring hebt beleer dan NOOIT je eigen pony voor de kar.
Ik heb verschillende mensen gehoord dat pony eerst braaf is en dan opeens ligt die in de sloot reden: er gebeurde iets waar de pony nog niet aan gewend was.

Als je al een shet koopt koop dan eentje die goed beleerd is voor de kar als je het zelf nog moet leren.

Nog iets: Zorg dat er ALTIJD!!! een rem op je karretje zit anders kan het verkeerd aflopen. Ik ben zelf met iemand shet gaan mennen en die had er geen rem op. Die mensen ach geef niks enzo, maar een paar minuten later lagen we in de sloot. Ik zat achterin en opeens begon de shet harder te lopen en zonder rem kom je niet ver.

Tussen de 200 en 300 euro kun je aan een leuke shet komen, maar dan heb je nog geen kar (er zijn uiteraard goedkopere shetlanders, maar moet je wel goed de min en pluspunten bekijken)
Denk aan een tuigje dat meestal rond de 100 euro gaat kosten.
Voor een goed geremd karretje ga je toch al zo rond de 500 euro zitten.

Bij de shets die ik verzorgde was het:
Shet: 300 euro (beleerd, merrie)
Tuig: 100 euro
Karretje: 500 euro

En dan nog aan denken wat Saskia9 zegt

Dan nog over mennen:
Mennen is makkelijk zeggen de meeste, maar daar komt nog heel wat bij kijken. Ik heb zelf nu een betuigde haflinger en al heel wat menlessen gehad. Volgend jaar wil ik ook voor een menbewijs. Het ziet er makkelijker uit dan het is. Iedereen kan mennen, maar doe je het juist. Om echt problemen te voorkomen neem menlessen of nog beter haal je menbewijs.

evatjuuh

Berichten: 446
Geregistreerd: 01-07-04
Woonplaats: egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 17:51

zu is wel 18 hoor dus zonder toe steming ouders kan best !!

(niet aavalerig bedoelt maar juh moet doen en llaten wat je wil als je 18 ben hoef je niet aan je ouders gekleeft blijven );) duss

en mijn moeder heb haar haflinger toen 2.5 jaar oud zamen met mijn vader voor de kar beleerd zonder imand die hun hielp natuurlijk wel verstant van paarden maar menen niet egt en hij is nu 18 en hij is super braaf voor de kar egt een kanjer je kan er zelfs over de stam van de kar lopen en dan op zijn kont gaan ziten hij is zuper voor de kar *LOL* helemaal zonder enige hulp van een instructriche knap tog ??? het wil duss niet zegen dat juh het zonder iemand die verstand heb van menen (met beweis ) het niet lukt met goed verstand van paarden en met zijn 2 en (nooid in je eentje ) kom juh ook ver !!!


kuss eva

evatjuuh

Berichten: 446
Geregistreerd: 01-07-04
Woonplaats: egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 17:52

sory ik bedoelde een fjord Bloos! domme ik Bloos! Bloos! Bloos! schaam :S

Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 17:56

evatjuuh schreef:
zu is wel 18 hoor dus zonder toe steming ouders kan best !!

(niet aavalerig bedoelt maar juh moet doen en llaten wat je wil als je 18 ben hoef je niet aan je ouders gekleeft blijven );) duss



Naar mijn weten, als je 18 bent en thuis woont, hebben hun wel degelijk nog wat te zeggen over jou, maar dat is niet mijn zaak. Knipoog
Maar als er dierenarts ed nodig is of een hoefsmid (bijv onverwachts) waar haalt zij dan zo snel het geld vandaan?
Cker de dierenarts VREET van je geld, dat is echt heel duur!

Ik heb zelf ook een shetlander, en ik ben blij dat ik mn ouders heb.
Die betalen voor mij de stalling iig, en de dierenarts (soms moet ik daar wel een stukje van terugbetalen, maar dat zou het probleem niet zijn) Maar waar haal je dan die grote smak geld vandaan ? Verward

Zonder mijn ouders, had ik echt mijn pony niet kunnen onderhouden.
En ijzertjes kosten ook niet niks!

Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 18:01

bedankt voor jullie reacties ben er wel wat meer bij stil gaan staan. Ga dus maar eerst een tijdje goed sparen Haha! en misschien zie ik er toch wel vanaf.. Tong uitsteken maar dat zien we dan wel.. thenkzzz

Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 18:04

hey maar ik had niet gezegd dat ik geen geld had, paulusjuh en mijn ouders kunnen mij niet dwingen me pony te gaan verkopen Haha!

Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 18:30

Tuurlijk kunnen ze dat wel Verward Nou jah misschien niet dwingen te verkopen, maar als jij de kosten niet zou kunnen opbrengen.
Ik zeg ook niet dta je geen geld hebt oid, maar ik zeg wel dat onverwachte uitgaven erg duur kunnen uitvallen.
Denk aan een antibiotica kuurtje...kostte mij 80 euro Verward voor mn shet!

Ik bedoel maar..
(dit is niet aanvallerig hoor, ik wil je alleen maar helpen)

Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 18:48

ja maar als ik er nou genoeg geld voor aan de kant heb gelegd dan kan het dus wel!Mijn vraag was alleen hoe duur het ongeveer is en niet of ik in de geldproblemen kom Tong uitsteken

Maar iid geval bedankt!

Grt, Renske luvz Haflingerzzz

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 18:55

Het lijkt erop alsof je alles voor jezelf (na jou mening) goed hebt uitgezocht en bij alles wat we adviseren heb je een tegenwoord.. Scheve mond

Zoals ook al eerder is gezegt kan je zo niet een bedrag noemen, ivm plotselinge kosten van bijvoorbeeld de dierenarts, ect. Ga er maar van uit dat je er meer aan kwijt bent dan dat jij nu denkt.

Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 19:08

Mithrandir schreef:
ja maar als ik er nou genoeg geld voor aan de kant heb gelegd dan kan het dus wel!Mijn vraag was alleen hoe duur het ongeveer is en niet of ik in de geldproblemen kom Tong uitsteken



Naar mijn idee klopt er dan iets niet.
Je hebt geld aan de kant liggen, maar je hebt nog niet echt een idee hoe duur het wordt.
Maar zoals de bokker voor mij al zei, voor alle tips heb je een tegenwoord.

Of zie ik dit verkeerd? Verward

Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 19:16

ik zeg niet dat ik het nu al heb maar ik zeg ook niet dat ik hem nu al aan ga schaffen... ik weet namelijk wel dat een pony/paard niet goedkoop is Knipoog

Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 19:17

ik heb geen tegenwoord =/

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 20:56

Paulusjuh schreef:
Tuurlijk kunnen ze dat wel Verward Nou jah misschien niet dwingen te verkopen, maar als jij de kosten niet zou kunnen opbrengen.
Ik zeg ook niet dta je geen geld hebt oid, maar ik zeg wel dat onverwachte uitgaven erg duur kunnen uitvallen.
Denk aan een antibiotica kuurtje...kostte mij 80 euro :? voor mn shet!

Ik bedoel maar..
(dit is niet aanvallerig hoor, ik wil je alleen maar helpen)


Dan heb je nog geluk. Ik kreeg vorige week een rekening van ruim 300 euro Bloos! voor Zorro. Hij had een beetje diarree en met bloed- en mestonderzoek en een poedertje hier en daar zit je daar snel aan Haha!

Ontopic: denk goed na voordat je ergens aan begint. Het zou jammer zijn als je halverwege erachter komt dat het toch niet zo loopt als je had gedacht. Zowel financieel of divers...

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 21:03

evatjuuh schreef:
zu is wel 18 hoor dus zonder toe steming ouders kan best !!

(niet aavalerig bedoelt maar juh moet doen en llaten wat je wil als je 18 ben hoef je niet aan je ouders gekleeft blijven );) duss

en mijn moeder heb haar haflinger toen 2.5 jaar oud zamen met mijn vader voor de kar beleerd zonder imand die hun hielp natuurlijk wel verstant van paarden maar menen niet egt en hij is nu 18 en hij is super braaf voor de kar egt een kanjer je kan er zelfs over de stam van de kar lopen en dan op zijn kont gaan ziten hij is zuper voor de kar *LOL* helemaal zonder enige hulp van een instructriche knap tog ??? het wil duss niet zegen dat juh het zonder iemand die verstand heb van menen (met beweis ) het niet lukt met goed verstand van paarden en met zijn 2 en (nooid in je eentje ) kom juh ook ver !!!


kuss eva

Dan hebben hun dus heel veel geluk gehad. Kan gebeuren is niet aan te raden.

Wil je ajb niet zo veel msntaal gebruiken en beter nederlands?

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 21:05

Ontoppic:
* Je moet het ten eerste zelf weten.
* Denk er iig goed over na voordat je er aan begint en dan vooral aan de bijkomende kosten.
* Koop een kar met rem
* Beter een beleerde shet voor de kar dan een onbeleerde
* Volg een paar menlesjes of leer gewoon wat van iemand die er veel ervaring mee heeft (een ouder persoon)

Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 22:21

sorry maar evatjuuh is zwaar dyslectisch heb daar respect voor astublieft Lachen en het is dus geen msn taal! Haha! grt

Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 22:25

dankje faniek Haha!

Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 22:40

ik kan een vet mooi palomino shet krijge voor 80 euro hij is 1 jaar Lachen maar wel onbeleerd, uuhm.. nu ga ik twijfelen (het is echt een plaatje hoor)