hoe je paard "vet mesten"?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

hoe je paard "vet mesten"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-04 12:06

nee ik ben niet van plan om te zorgen dat mn paard dicht slibt...

sylke is heel dun bij ons gekomen, ze kreeg bij de stoeterij geen brokken alleen maar gras.
bij ons kreeg ze dus in het begin wat brokken, niet veel en eiwit arm.
daarvan was ze wel wat dikker geworden, maar ze werd weer dunnen.
daarom krijgt ze nu slobber bij, maar het wil niet echt werken.
(dus brokken en slobber)

het is sowie zo moeilijk om te kiezen of conditie op bouwen of dik laten worden...
ze valt heel snel af, dus eerst niets doen en dik laten worden en dan conditie op gaan bouwen heeft weinig zin...
(want dan is ze zo weer heel mager)

nu rij ik haar dus gewoon, niet zwaar enzo, en krijgt ze brokken, slobber,hooi en gras.
maar ze wil nog niet echt dik worden...

weet er mischien iemand iets waarvan een paard echt wat dikker van word?
ik heb ooit van mais gehoort, maar ik weet niet of dit werkt?

alvast bedankt.

I'll be with you, I'll be waiting for you,On the other side,And the winds that blow they'll guide you home,Get you through the night,It will all be right
Izzy Khaleesi


Ikdeliefste

Berichten: 172
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: Beek en Donk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 12:08

maismeel of maisbrokken dat werkt wel...wel laten weken geloof ik..succes ermee!

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-04 12:10

dankje

I'll be with you, I'll be waiting for you,On the other side,And the winds that blow they'll guide you home,Get you through the night,It will all be right
Izzy Khaleesi

MoniqueT

Berichten: 8833
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 12:12

Wij hebben ook zo'n probleem gehad, onze Levi wilde ook maar niet groeien. Uiteindelijk bleek hij een lintworm te hebben. Een spuit Equimax erin en je zag hem opknappen. Hij blaakt nu van gezondheid!

Webshop - digital art: MoTekent

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-04 12:50

jammer genoeg heeft syl geen wormen, want dan zou het zo opgelost zijn...

I'll be with you, I'll be waiting for you,On the other side,And the winds that blow they'll guide you home,Get you through the night,It will all be right
Izzy Khaleesi

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 12:51

Zonnebloem olie en (appel)azijn door zijn voer doen, hoorde ik hier op bokt.


Marjan_85
Berichten: 46
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 12:55

Vraag het aan je dierenarts!

Volgens mij is het ook niet goed om je paard ineens vet te mesten, maar moet je het heel geleidelijk opbouwen. In ieder geval niet te veel hooi, want een paard moet juist op een hooi-rantsoen als hij te dik is.

Marjan_85
Berichten: 46
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 12:56

Ow, en geen gewone mais, dat is te zuur!

Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 12:59

Maisvlokken helpe, goed, ik heb zelfs een tijdje veulenbrok moeten voederen.
nu hebben we een wei van 8000m² gekocht, daar staat ie dag en nacht op (in het begin opbouwen!!!) en nu mag ik geen brokken of hooi meer bijvoeren of hij word te dik. Ik kreeg hem echt niet dik en als ik hem nu van de wei haal en hem een tijdje niet meer op de wei zou laten zou ik hem gewoon terug zien vermageren. Misschien een oplossing? en zeker goed ontwormen...
veel succes nog in ieder geval.

0

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 13:01

Juist WEL hooi! veel ruwvoer is goed voor de werking van de darmen, er zit niet teveel aan eiwit in etc. Mijn Tinker krijgt in de winter altijd Pulp, werk ook goed, ze krijgt er geen mega energie stoot van, is goed eetbaar, voedzaam, dikmakertje en laag in de eiwitten.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

ruitje

Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 13:05

Hm,ik denk niet dat een paard van hooi heel veel dunner word hoor.Ik denk dat een paard niet kilo's aankomt van 3 kilo bix op een dag?Dan lijkt mij juist dat het vet komt van gras/hooi/kuil.Of denk ik nu mega scheef Tong uitsteken ?

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 13:05

zie wel dat je de pulp een nacht laat weken Knipoog

0

ruitje

Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 13:06

Ow er waren meer scheef denkende mensen Haha! !

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 13:09

ehm ruitje ik snap je uitleg niet helemaal Haha!
Een paard mag hooi heel de dag door krijgen vooral tegen verveling en het vult de maag goed
(ik zeg wat ik ooit heb gehoord, ik weet niet 100% zeker dat het allemaal klopt)
als het echt een probleem is kan je advies vragen aan je DA Knipoog

0

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 18:30

maismeel (nat maken) en gewoon brok. appelazijn help niet veel met en vetmesten, maar zorgd wel dat alle afval stoffen worden afgevoerd en de doorbloeding beter op gang komt. zonnebloem olie, heb ik geen ervaring mee, maar kan zeker geen kwaad.
maismeel is een doeltreffende dik-maker.

start paardensport Zie profiel voor meer info

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 18:34

Ik denk dat je zoiezo even met je dierenarts moet overleggen. Om medische oorzaken uit te sluiten.
Ik zou hem een paar weekjes op de wei zetten en veel bij te voeren. Idd veel ruwvoer.. Zorg dat je hem nog goed ontwormd en geef hem een vitamineboost met Equitop Forte.. Dit heeft bij mijn "zorgen"paardje goed geholpen.

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-04 19:44

syl is dus niet ziek zo dun, ze glimt helemaal en is vrolijk enzo, maar ik zou haar graag wat dikker zien zodat als ze bijv. iets krijgt ze niet meteen helemaal vel over been is, en ik vind het zo'n vreselijk naar gezicht dat je af en toe de ribben kan zien...

ik dnek dus dat ik pulp of mais ga voeren, en ik weet dat je dit moet laten "wellen" ik zou het me zelf nooit vergeten om mn paard te laten stikken Lachen

bedankt voor de adviezen!

en oja, een dieren arts is er bij geweest (om haar te keuren voor het kopen) en die zij dat ze gewoon wat dikker moest worden door normaal eten te krijgen, het gaat zo ook goed, alleen ik zou haar dus nu liever even een echt laagje om op te bouwen geven zodat ze niet elke keer weer af valt!

I'll be with you, I'll be waiting for you,On the other side,And the winds that blow they'll guide you home,Get you through the night,It will all be right
Izzy Khaleesi

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-04 19:45

en ik heb gehoort dat (te) veel zonnebloem olie niet goed voor paarden is, daar slipen de bloedvaten van dicht (dus te vet voor paarden)

I'll be with you, I'll be waiting for you,On the other side,And the winds that blow they'll guide you home,Get you through the night,It will all be right
Izzy Khaleesi

Amable

Berichten: 9676
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 20:02

Een handelaar bij ons in de buurt krijgt de paarden vaak weer op gewicht met brood, wel bruin brood voeren, wit is niet goed. Maar bruin brood als extra dikmaker kan volgens mij goed helpen.

Meer weten over Amable, Paard en Inzicht? klik hieronder voor meer info!
Website---YouTube --- Facebook --- Instagram

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 20:09

Is ze al goed ontwormd? Gebit laten nakijken?

Spetter

Berichten: 1885
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Hoogezand-Sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 20:41

Het eerste jaar dat Spetter bij me stond was ie ook wat dunner, niet te dun hoor, maar wel dunner als dat ik hem kocht. Afgelopen winter bijgevoerd met een beetje gebroken mais. Werkte prima. ook een stalgenootje werd dun en die kreeg gebroken mais en zette ook goed aan. Verder veel hooi! Succes er mee
Cindy en Spetter

Lieve Chevke, we zullen je nooit vergeten. Veel te jong. Nog zoveel plannen. GMPTK zal nooit meer hetzelfde zijn. Voor altijd in ons hart.
En toen stond Kit in onze wei <3
R.i.p mijn lieve Spetter 25-05-2012 [IM] Dag lieve Spet, bedankt voor alle mooie jaren....

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-04 20:44

dankjullie wel, brood is mischien ook wel een goed idee Lachen (wel oud anders is ook bruin brood niet goed voor ze toch)
haar gevit is goed en ze heeft geen wormen.

I'll be with you, I'll be waiting for you,On the other side,And the winds that blow they'll guide you home,Get you through the night,It will all be right
Izzy Khaleesi

CynthiaV
Berichten: 2988
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 20:48

Wij hebben een arabiertje gehad die ook zo dun was en bleef! Hij kon de hele dag wel eten en dan bleef hij nog dun. Volgens onze DA werkt het net als met mensen, de een is dikker dan de ander.
Maar pas wel op met mais, onze merrie kreeg er hele dikke benen van.

[o]

muiltje

Berichten: 1419
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: nb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 20:57

misschien kan ze teveel drinken en moet je haar met een emmer drinken geven.. We hebben een paard gahad dat niet dik te krijgen was. Uit verveling dronk hij heel veel en verliep zijn spijsvertering te snel. Probeer het eens!! En pulpbrokken aanmaken met een grote emmer water.

You hear what you wanna hear, just say what you wanna say...

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 21:13

marquez was vermagerd nadat hij aan de diaree was geweest. Ik heb hem weer dik gekregen met per dag een emmer (24 uur) geweekte pulp vermengd met driekwart bak maismeel. Wel langzaam opgebouwd hoor!
En ja gras doet ook veel goed! De boeren zeggen hier; een kruiwagen gras doet meer dan een kruiwagen hooi! Je moet de weidegang wel lagzaam opbouwen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: FennaK, Leliesan en 29 bezoekers