manegepaard :?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lief_meiske
Berichten: 14
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: mijele

manegepaard :?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 11:46

heejz
hoe rij je een manege paard toch goed en netjes, ( aan de teugel (want vaak zjin die paarden stug in de mond)en doorrijden, enzovoorts)???? Verward
groetjes Verward

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 11:49

Gewoon goed op je been laten reageren, en tegen je hand aan rijden. Niet zagen, niet trekken, gewoon ontspannen...

Bij manegepaarden heb je alleen wel wat meer geduld nodig vaak Knipoog

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 12:03

Hetzelfde als bij een niet-manegepaard..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 12:04

Ik denk niet dat je het bij een manegepaard in een uurtje voor elkaar krijgt. Ligt eraan hoe vast hij zit, wat er voor die tijd op heeft gezeten, en wat zijn algemene niveau is (of hij het ooit wel netjes heeft geleerd)

SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 12:46

Cassidy schreef:
Ik denk niet dat je het bij een manegepaard in een uurtje voor elkaar krijgt. Ligt eraan hoe vast hij zit, wat er voor die tijd op heeft gezeten, en wat zijn algemene niveau is (of hij het ooit wel netjes heeft geleerd)


lief_meiske
Berichten: 14
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: mijele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 16:48

heejz,
maar ik ga op ponykamp en dan krijg ik daar ene paard van de manege, dus een manegepaard, maar dan heb ik dus 2 dagen ofzo en dan zou ik toch wel willen dat die netjes liep, maar we rijden 2 a 3 uur per dag,
groetjes

Maybe

Berichten: 276
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Veen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 16:54

Gewoon lekker mee aan de slag gaan en veel drijven, wendingen, overgangen zodat zijn kont gaat werken etc. Dan komt de rest waarschijnlijk wel vanzelf. Ik rijd zelf ook op manegepaarden en meestal als ze merken van heej die wil serieus met mij aan de slag, dan gaan hun ook goed hun best doen voor mij.
Anders moet je het gewoon vragen aan je instructrice hoe je het paard het beste aan het werk kunt zetten, die kent de paarden en weet hoe je ze moet aanpakken.

Veel plezier op je ponykamp!

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 17:22

ik zou eerst een stuk of twintig voltes, en slangenvoltes rijden, met erg veel overgangen.
dus drie passen draf, drie passen stap, drie passen draf...enz.
probeer hem op de volte te zetten in stap, en aandraven met stelling.
op de volte ook veel overgangen maken.
en zorg ervoor dat je op allebei de handen evenveel rijd, evt op de hand waar hij vast zit iets meer.
veel succes!

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 21:48

hmmmm geen moeite doen en het paard lekker in zijn waarde laten!!! Snap best dat je hem netjes wild hebben lopen maar dat hoeft niet perse zoals jij wild, een paard kan ook netjes/braaf lopen zonder dat hij aan de teugel loopt. Oke voor het oog ziet het er mooier uit maar om zo`n manege paard hiermee te gaan pesten vind ik een beetje overbodig!! Zorg dat je plezier hebt en ga lekker rijden, maar je moet niet iets willen wat eigenlijk niet gaat en wat je dus ook niet van het paard kan verwachten!!!!

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 21:50

Waarom zou je een manegepaard niet aan de teugel kunnen rijden Verward

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 22:05

renza schreef:
Waarom zou je een manegepaard niet aan de teugel kunnen rijden Verward



omdat deze dat vaak niet gewend zijn of het niet hebben aangeleerd. . . . Om een paard dan dat ene uurtje in de week te gaan zitten pesten dat hij dit wel persee moet is natuurlijk niet eerlijk tegenover het dier !!! Ook krijgt hij zoveel verschillende ruiters op zijn/haar rug dat het dier straks niet meer weet wat er van hem gevraagd wordt, want iedereen geeft/krijgt anders les en iedereen rijd anders. . . . . Het is natuurlijk leuk om je paard netjes afgebogen te hebben lopen, maar je moet ook even nagaan of het het allemaal wel waard is en ofdat het eerlijk is tegenover het dier !!!!

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 22:14

Dan ken ik een paar paarden met een identiteitscrisis..
Dat verschilt gewoon heel erg per manege.

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 22:18

je hoort me ook niet zeggen dat het niet kan, maar lees ook hierboven, het is allemaal leuk en aardig als je je paard netjes naar beneden wilt hebben lopen, maar je moet wel nagaan wat het eerlijkst is tegenover het paard!!!

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 22:21

Tsja het hangt denk ik gewoon van het paard af wat je ermee kan, zo staan er op de manege waar ik rijd ook een paar M- en Z-paarden, die kunnen (met iemand erop die goed kan rijden, niet met mij dus Tong uitsteken ) super lopen Kwijl .
Dus lief_meiske; ik denk dat je het beste gewoon daar af kan wachten op wat voor een paard je zit en dan zal degene van wie je les krijgt wel zeggen hoe je dat paard het beste kan rijden Lachen .

Pinot

Berichten: 178
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 22:22

ik ben het helemaal met renza eens maar dat kan ook zo zijn omdat we op de zelfde manege rijden

Blijenata
Berichten: 371
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 22:34

Als je op een manege paard gaat rijden, heb je snel genoeg door of dat paard het wel of niet kan hoor.

En het ene paard kan het wel en het andere niet, maar zolang je het op een eerlijke manier probeert, kan je altijd kijken wat een paard allemaal kan.

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 22:37

renza schreef:
Dan ken ik een paar paarden met een identiteitscrisis..
Dat verschilt gewoon heel erg per manege.



klopt helemaal!!
bij ons staan er ook een paar die op M-niveau dresuur kunnen lopen..
De meeste kunnen zeker netjes nageeflijk/aan de teugel lopen.. mits ze door een ruiter gereden worden die ook echt met ze aan de slag gaat

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 00:54

En als ze drie weken lang met hun neus de lucht in lopen, is het dan eerlijk om die M en Z paarden ineens wel te willen verzamelen? Wat denk je wat voor spierpijn dat voor ze betekend?

Natuurlijk is het voor die paarden goed om eens goed bereden te worden, daardoor blijven ze soepel en gebruiken de goede spieren. Ligt alleen aan hoe vaak en tot welk niveau dat gedaan wordt....

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 09:25

Verward je bent dierenarts en gaat op ponykamp Verward Verward Wat mis ik hier... Nagelbijten / Gniffelen

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:05

Voor alle paarden dus ook manege is het beter als ze hun rug gebruiken. Natuurlijk krijgen ze hier spierpijn van maar van het hele uur met hun neus in de lucht lopen krijgen ze ook spierpijn. Manegepaard is niet de beste job die je als paard kunt hebben, maar ik heb wel erg veel bewondering voor ze. Iemand moet mensen leren paardrijden, dat kan niet alleen door boeken lezen. Knipoog
De neus op de borst trekken is natuurlijk geen goed idee. Begin met 1) voorwaarts, goed aan het been, zorg dat het paard reageert. 2) paard soepel maken, over de rug rijden, inbuigen e.d. [dit is bij meeste manege paarden de stage waar in je blijft steken] dus mooi rondrijden, goed in evenwicht. Als dit allemaal goed gaat dan 3) het in de hand stellen en aan de teugel lopen nog maar een fluitje van een cent.
Rij ook alleen maar op manegepaarden en dinsdag reed ik voor het eerst op het beginnerspaard dat altijd braaf z'n rondjes loopt en waarvan niks wordt gevraagd gewoon L dressuuroefeningen aan de teugel en nog belangrijker over de rug. Hij was ook erg happy omdat hij net het weekend naar buiten was geweest. Haha!

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 11:17

Cassidy: ze lopen, waar ik rijd iig, ook geen 3 weken achter elkaar met hun neus in de lucht.. Natuurlijk lopen ze niet op hun oude niveau, maar gewoon netjes nageeflijk lopen, wijken, achterwaarts, schouderbinnenwaarts, wending om de voor/achterhand etc. kunnen ze allemaal wel en dat wordt ook regelmatig met ze gedaan..

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 11:21

Als dierenarts zijnde moet je dit toch zelf wel weten.. Haha!

*Zou het in je profiel maar snel veranderen*

Mandy

Berichten: 2753
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Westervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 21:53

ik vind een aantal opmerkingen hier niet kloppen ik rijd zelf een manege pony die heel braaf is zolang ze met beginners loopt maar aan de teugel ho maar
ik heb er een jaar mee moeten werken en nu pas wil ze zakken en gaat ze dr rug loslaten trouwens als je op ponykamp gaat, ga je toch vaak het bos in??? in het bos moet je je paard niet te veel willen verzamelen of in de krul laten lopen want dan heb je meer kans dat ze niet op letten waar ze hun benen neerzetten en dat ze vallen en ja je hebt ook kans dat wanneer je pony niet gewent is zwaar werk te doen dat ie dan in het begin zeer vaak spierpijn heeft .!!!!!

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 21:54

Dat jij een manegepony kent die niet aan de teugel loopt, betekent niet dat alle manegepaarden zo zijn .
En hoe vaak je op kamp het bos in gaat, wisselt ook heel erg, ik ben op kamp helemaal niet naar buiten geweest.

lief_meiske
Berichten: 14
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: mijele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 17:20

heej
Ik zou even willen zeggen, als je dierenarts bent, en ik rijd net 1 jaar, dan wil dat niet zeggen dat ik al alles kan, aangezien jullie waarscheinlijk veel langer en vaker rijden, en ik ga op ponykamp ja! nouja op een ponykamp waar meer ouderen meerijden, en waar ze dus ook paarden hebben, anders gezegt: ik ga op paardenkamp. nouja erg bedankt voor de tips enzo, maar ik vind wel, elk paard kan aan de teugel lopen, of ze dat is geleerd of niet, want aan de teugel lopen is normaal gesproken een teken dat een paard lekker loopt enzo, dus dan zou ieder paard dat moeten kunnen. Dus ook een manegepaard, alleen ik zou graag willen weten hoe jullie (nouja diegene die op een manege rijden) een manegepaard gemakkelijk aan de teugel rijden. En aangezien ik normaal op een paard van iemand anders rijd, weet ik niet hoe een manegepaard rijd, maar dat paard mag ik niet mee op kamp nemen, dus dan zal ik daar wel een paard moeten nemen, maar ja, dat moet toch ook wel te doen zijn,
heel veel groetjes