Natuurlijk bekappen en uitkrabben? Paar vragen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Natuurlijk bekappen en uitkrabben? Paar vragen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 11:51

Ik heb dus dat hele stuk gelezen op die natuurlijke bekappingssite, www.paardnatuurlijk.nl en vraag me hier toch een paar dingetjes bij af.

Het hele verhaal van dat het niet goed is de hoeven uit te krabben komt op mij heel logisch over. Tenslotte worden er in het wild ook geen hoeven leeggehaald. En alle andere argumenten op de site vind ik ook heel goed klinken.
Maar, wat is dan het beste materiaal dat in de hoeven kan achterblijven? modder, zand wat anders? of eerst een laagje zand en dan klei? Want als het verkeerde spul erin zit krijg je weer van die rotstraalproblemen enzo.
En bij de pony van een vriendin van mij worden de hoeven een beetje warm als je deze niet uitkrabt, omdat de warmte dan niet wegkan. Dit is misschien wel beter voor de bloedcirculatie in de hoef, maar ik weet niet wat de ideale temperatuur van een hoef is, koud of lauw? erg warm lijkt me niet goed.
En nog een vraag. Bij het natuurlijke bekappen op de site staat dat een paard met de straal de grond moet raken ongeveer. Maar is de straal daar niet te gevoelig voor? Of komt dat omdat wij mensen de straal gevoelig hebben gemaakt door deze continue vrij te houden? Mij werd altijd geleerd dat de straal heel gevoelig is..

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 12:29

In de natuur worden ook veel paarden opgegeten omdat ze door een lichte (corrigeerbare) afwijking niet snel genoeg wegkomen...
In de natuur ligt ook geen asvalt met stenen en andere "onnatuurlijke" voorwerpen erop....

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 12:32

ik vind het gedeeltelijk onzin...
in het wild lopen ze niet over asfalt,schelpenpaadjes en stoeptegels!

dus wel uitkrabben, elk steentje wat in de hoef gedrukt wordt is naar mijn mening toch wel erg slecht..

ik krab ze elke dag voorzichtig uit, en pulk ook elk steentje eruit..
en volgens mij klopt het wel dat de straal de grond raakt, deze fungeert als een soort opvangkussen toch?

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 12:39

De paardnatuurlijk mensen gaan ervanuit dat een paard op de straal loopt. Daarom halen ze ook de steunsels weg, en vinden het dan gek dat het paard (minstens de eerste maanden) kreupel loopt, geen nood, dit is allemaal goed voor de hoeven en alleen een teken dat jarenlange hoefijzers de voeten verpest hebben Knipoog
Een paard loopt echter helemaal niet op de straal, het hoefbeen hangt in de hoornschoen, de hoornschoen(hoefwand) is waar paarden op lopen, en als je daar onderdelen van weg gaat halen (steunsels) ja, dan gaan ze idd kreupel.
Als ik het goed begrijp dan heeft meneer Frans Veldman nu verzonnen dat het slecht is om heoven uit te krabben Verward steentjes e.d. die omhoog kunnen kruipen en hoefzweren veroorzaken worden waarschijnlijk door het "natuurlijk" bekappen tegengehouden ??? en dagelijkse controle (spijkers waar ze ingetrapt kunnen hebben) is ook overbodig nu ?

Veldman heeft btw geen enkele opleiding voor wat betreft bekappen, hij is geen hoefsmid en heeft ook geen medische opleiding(dit geeft hij zelf toe in een discussie met mij), maar hij weet het wel allemaal beter dan hoefsmeden en DA's die er jarenlang voor op school gezeten hebben. Laatst stond er een berichtje in zijn forum waarin hij iemand aanmoedigde om maar zelf te gaan bekappen want dan zou ze minder problemen en discussies hebben met hoefsmeden en dA's...imo een gevaarlijke gek.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 20:52

Allemaal mee eens. Maar heeft iemand misschien ook positieve dingen te melden over dit onderwerp?

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 10:20

Blijkbaar niet.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 17:04

Beste Mist,

lekker genuanceerd zeg!
Ik bekap de hoeven zelf, maar ik strasser voor een klein gedeelte. Ik houd de hoeven dan ook langer dan wat Frans aangeeft.
Daarbij geeft meneer Frans ook niet aan dat hoeven uitkrabben slecht is, maar hij zegt dat het niet nodig is om het zand eruit te halen, want dit biedt juist weer ruimte om viezigheid een plaats te geven. En daar ben ik het helemaal mee eens, een boomtakje, steentje oid hebben we allemaal liever niet in een hoef. om maar niet te spreken van geen dagelijkse controle.

Ik vind het prima dat ieder een eigen mening heeft en ook niet iedereen hoeft het eens te zijn met elkaar. Maar uit je stukje blijkt gewoon dat je de site niet hebt gelezen. Prima, maar hou dan je mond.
Ik ben het echt niet altijd met Frans eens, maar je onzin over kreupel worden en hoeven niet meer controleren slaat nergens op.

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:42

De straal moet idd. de grond raken.
Dit is beter voor de doorbloeding.
Ik weet niet goed uit teleggen waarom dat allemaal beter is maar toevallig heeft mijn h.s. dit vanmorgen nog verteld.
En een straal is niet zo gevoelig als dat jij denkt denk ik.
De h.s. snijdt er toch ook de randjes van af?
En mijn paarden vinden dat niet erg want ze bleven gewoon staan.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:50

Niet uitkrabben kan als ze een steppen tot hun beschikking hebben en niet in hun eigen stront gaan staan. Op stal heb je een totaal andere situatie.......

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 20:25

Wat is dan het beste materiaal dat de hoeven kan opvullen?

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:31

laat die man ook eens op zijn tenen lopen een tijd en vraag hem dan weer hoe dat voelt???

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 21:11

mijn paard loopt nu geruime tij dop blote voeten, komt van 4 ijzers af.
ik heb het hele verhaal van meneer Veldman uitgeprint en aan mijn smid gegeven.,
Hij vindt het zeker interessant omdat hij nogal wat paarden bekapt die voor op ijzers staan en achter op blote voeten.

Morrie loopt op de zool en de straal en dat gaat prima!
Allen de eerste paar weken zaten er wel een steentjes in de witte lijn die ik er dan uit moest pulken, maar nu nooit meer en hij loopt echt op alle soorten ondergrond!

Hij heeft vooral voor een poosje wat gevoelig gelopen, maar ook dat is helemaal over. Ik moet geregeld op asfalt draven om het verkeer niet teveel op te houden en datis ook geen enkel probleem.

Het slijt niet sneller af dan het aangroeit dankzij de biotine die ik een half jaar voor de ijzers eraf gingen ben gaan geven.

Het is een goed voorbereide en doordachte actie van me geweest en tot nu toe ben ik er erg blij mee en ik hoop mijn paard ook!

Mijn paard heeft geen keurige beenstand, hij is zelfs wat extreem toontredend, maar dat was hij met ijzers ook: na een paar weken groeiden z'n hoeven gewoon scheef over de ijzers heen.

Ik check bijna dagelijks de hoeven maar pukt er nooit met de scherpe kant van de hoevenkrabber in, ik borstel wat met het borsteltje en als er een steentje zou zitten, pulk ik die er met mijn vingers ui

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 21:25

sorry hoor..... ik had geen zin om die hele site door te spitten.... maar over hoeven krabben.... als je dit niet doet, zorg er dan maar voor dat je paard/pony nooit in de mest hoeft te staan...... voor je het weet, vreten bij hoge temperaturen de maden in de hoef. Een praktijk ervaring van mijn hoefsmid.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 21:27

Maar aan de andere kant lijkt het mij dat als er modder als beschermlaag in de hoeven zit, er geen ongedierte meer bij kan. Of ligt dat aan mij?

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 21:33

wat voor ongediertje verwacht jij in hoeven Verward

als ik Morrie 2 drafpasjes op de weg laat lopen als ik hem uit de wei haal (aan de fiets) is alle modder en zand er al uit hoor!

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 22:14

Citaat:
voor je het weet, vreten bij hoge temperaturen de maden in de hoef.

Waar staat dat paard dan de hele dag (in)? Maden in de hoeven Verward daar heb ik nog nooit van gehoord. In een open wond die slecht verzorgd wordt, tja daar kan ik me wat bij voorstellen... Wil je je hoefsmid nog eens vragen hoe dat precies zit? Was dat in Nederland?

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 22:32

Maden in hoeven??????

dat heb ik nog nooit gezien, ja 1 keer, maar dat paard had hoefkanker en was heel ver heen.... heeft het ook niet gehaald dus!

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 23:04

PeruaansePas schreef:
Wil je je hoefsmid nog eens vragen hoe dat precies zit? Was dat in Nederland?


Ja, helaas, dat was in Nederland. Een stal waar (hooguit) 1x per week gemest werd, onvoldoende opgestrooid werd en waar de paardenhoeven niet uitgekrabt werden. Als het heel warm is, gaan vliegen ook in de paardenmest eitjes leggen, met de mest komen deze eitjes in de paardenhoef terecht, deze eitjes komen bij hoge temperaturen heel snel uit en dan zijn het maden die zich onmiddelijk aan de paardenhoef te goed gaan doen.

Uiterst smerig !!

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 23:39

Wat Frans schrijft is denk ik niet bedoeld voor paarden die het meest van de dag op stal staan.
Maar die in de wei lopen.

pantarhei

Berichten: 9063
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 08:08

zoek ook eens op strasser, dit is ook een methode voor hoefverzorging die door middel van vijlen en zo werkt. Ik ben het lang niet altijd eens met verschillende 'alternatieve'methoden, omdat een paard dat ouder is dan 5 jaar, al uitgeharde (verbeende) botten heeft en daarna corrigeren vaker tot problemen leidt, dan ze oplost. Iemand die jaren op hakken heeft gelopen, krijgt ook problemen om dan op platte schoenen te lopen. Als je paard nog weken kreupel is na een 'nieuwe' bekappingsmethode, vind ik dat persoonlijk dat je het paard mishandelen bent. Mogelijk dat het via de geleidelijke weg wel kan, maar sowieso is de wijze waarop wij met paarden omgaan niet natuurlijk!

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 09:26

Ik heb mij opgegeven voor zo'n cursus. De inhoud van die site vind ik erg interessant, het zet je aan het denken. Ik pik datgene eruit op waar ik mij in kan vinden. Wanneer je bij het lezen bij elke zin al vraagtekens plaatst, zoals blijkt uit het openingsbericht, kun je beter een andere site opzoeken, dan is het aan jou niet besteedt.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 09:53

Wat ik trouwens aan ongedierte bedoel zijn geen maden enzo, ik ben geen dierenbeul! Ze staan niet in de mest.
Maar als je de hoeven niet uitkrabt, zoals vermeld op de site. Heb je dan geen verhoogde kans op rotstraal? Of is dat niet van toepassing als je er modder of zand in laat zitten?

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:11

Ik denk wel dat mest veel eerder rotstraal veroorzaakt dan zand en modder.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:16

ik denk dat rotstraal een kwestie van aanleg is, iets dat van binnenuit komt.

Bij ons staan de paarden in de winter tot over hun hoeven in de blubzooi, de ene heeft binnen no time rotstraal, de andere heeeft het nooit.

He alternatief is op stal laten staan, dus de keuze is door mij snel gemaakt, ik wil mijn paard zo min mogelijk op stal hebben.

Nu staat ie 24/7 op de wei, zonder ijzers en het is ook blubzooi Scheve mond

Dealer

Berichten: 735
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:36

Als mijn paard in de box met kans op mest staat krab ik altijd zijn hoeven uit.
Dat heb ik nergens gelezen, dat doe je gewoon.
Die broeiende mest en ammoniak kan nooit goed zijn.

'Schoon' zand en modder uit de wei laat ik zitten.
Toevallig heb ik er een paar foto's van: http://dealer.informatierijk.nl/html/barefoot.html
Ik controleer wel altijd angstvallig op steentjes.

Ik heb geen idee (vraag van de TS) of niet uitkrabben warmte binnenhoudt.
Lijkt me niet. En idd. een te warme hoef lijkt me ook niet goed.
Beetje lauw, iets meer naar de kroonrand.