Wanneer ervaren?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Wanneer ervaren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-02 22:47

Wanneer kun je eigelijk zeggen dat je 'ervaren' bent?
Ik ben nu 19, werk al sinds me 11e met haflingers, heb 4 lessen gehad in NH (natural horsmenaship), heb nu 10 lessen gevolgd op een manege om mijn zit te verbeteren, had daarvoor namelijk nooit op een manege gereden en ik ga over 1,5 week 5 weken lang stage lopen op een westernranch waar ik dan westernlessen krijg.
Ik wil heel graag werken met paarden, en mensen helpen.
Maarja, ervaren dus ik mezelf nog niet te noemen, maar wanneer dan wel?

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu


Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 22:51

Ik rijdt pas een jaar of vijf. Werk nu in de paarden. Geef les op de manege. tenminste als mijn rug meewerkt. Maar volgens mij blijf ik altijd een beginner. Er valt ook zoveel te leren. Maar ervaring heb ik wel.

Och ja volgens mij leert Anky ook nog elke keer bij.

Met paardrijden ben je tenslotte nooit uit geleerd

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 23:04

Ervaren? Ik ben ervaren, ik leer nog elke dag. Je bent altijd ervaren, je weet immers wat je weet en dat is ervaring. Alleen zijn sommige mensen meer ervaren dan anderen. Op een bepaalt vlak mogelijk.
Ik zit al twintig jaar in de paarden, weet dus wel het een en het ander, maar kom met regelmaat weer nieuwe dingen tegen, nieuwe ervaringen dus. Ben ik dus weer meer ervaren. Zo blijven we ons hele leven bezig met meer ervaren te worden.
Jij jou ervaringen ik de mijne, en als we elkaar tegenkomen kunnen we gegarandeerd weer van elkaar leren. Weer een ervaring.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Liselot

Berichten: 32173
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 23:06

ikke ik ben het helemaal met je eens.... vlgens mij kan niemand dat beter zeggen

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 08:29

Ik rijd volgende maand 27 jaar Bloos , heb op veel stallen gelopen, op diverse clubs en maneges lesgegeven, en aardig wat jonge paarden beleerd. Ik vind mezelf aardig ervaren.
Maar dat wil niet zeggen dat ik volleerd ben. Nog lange niet, nog lange niet... En het wil ook niet zeggen dat ik alleen nog maar leer van mensen die nog veel langer dan ik tussen de paarden lopen. Ik leer soms ook van veel jongere mensen, van hun manier van doen met de dieren, hun onbevangen manier van met ponies omgaan...
Ik zal niet zeggen dat ik nog elke dag bijleer, maar elke week toch in ieder geval, Maar ja, het woord zegt het al: 'ervaren': dat word je alleen maar door ervaring op te doen, door goede dingen, en ook door soms eens flink op je bek te gaan.

Wanneer je precies 'ervaren' bent kan ik je niet vertellen, maar wel wanneer je volleerd bent. Da's namelijk nooit!

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 09:20

Ik zit nu 30 jaar tussen de paarden en heb van alles en nog wat gedaan, springen, western, bijna amatrische met dravers, dressuur, ik heb les gegeven op maneges en nu geef ik ook nog les aan een pensionklant, ik krijg zelf les van Rom Vermunt.
Met dieren raak je nooit uitgeleerd. Elke dag zie je weer wat nieuws, leer je wat nieuws en hoor je wat nieuws. Elke dag ben je een ervaring rijker geworden.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 10:57

Ja jeetje, wanneer kun je jezelf ervaren noemen? Wat dat betreft ga ik met Ikke mee. Iedere ervaring die je opdoet is er één waar je wat van op kunt steken.

Ik loop nu 27 jaar tussen paarden en pony's rond, maar ervaren? Elke dag weer, vraag ik me af of ik dat rijden ooit eens ga leren, en vraag ik me af wat mijn paard met een bepaalde handeling bedoelt.

Ik vind van mezelf dat ik open sta voor het leren van nieuwe dingen, ik kap nooit zaken meteen af, of het moet duidelijk zijn dat het niet om diervriendelijke zaken gaat. Veel naar clinics e.d. gaan, hengstenshows bezoeken, met fokkers praten, les gehad van diverse instructeurs, een tijdje in de draverswereld rondgelopen, etc.

Er zijn mensen in mijn omgeving die veel korter rijden dan ik, maar het wel veel en veel beter kunnen. Dan is de vraag: mis ik talent, heb ik slecht les gehad, ben ik geen doorzetter? Ik zou het niet weten en eerlijk gezegd maakt het me ook niet uit: ik heb lol met die beesten en daar gaat het me om.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 11:09

Er is ooit eens gezegd door een bekend ruiter (vraag me niet wie, weet ik echt niet meer Haha! ) dat niemand echt GOED kan paardrijden. Om echt goed te kunnen paardrijden en alles er om heen te weten is een mensenleven te kort.

Ik ben op mijn 10e begonnen, ben nu 29. Ben dus al 19 jaar bezig met paarden en paardrijden, waarvan ik in het begin dressuur en springen heb gedaan, op mijn 14e de overstap naar de drafsport heb gemaakt en op mijn 27e de overstap naar de mensport, via een kleine tussenstop in de western.

Qua drafsport kan ik zeggen dat ik een aardige ervaring heb opgebouwd, qua dressuur weer absoluut niet (nou heeft dressuur me ook altijd minder geboeid.....). Ook in de mensport valt er nog een heleboel voor me te leren!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 12:09

Het is zo'n vreselijk relatief begrip. Precies als van die kreten als: "alleen voor gevorderde ruiter" of "normale prijs".

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 15:52

Na 30 jaar heb ik best wat ervaring gekregen maar er zijn ook nog zoveel dingen die ik niet weet. Ik leer steeds weer bij.

Persoonlijk zie ik liever mensen met relatief weinig ervaring maar een open mind die bereid zijn bij te leren dan superervaren maar starre mensen die vinden dat ze alles wel weten.


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 16:57

ervaring komt niet altijd zozeer met de tijd maar meer met de intensiteit je met paarden omgaat. Als je paarden aardig kunt voorspellen en er op in kunt spelen, kun je jezelf wel ervaren noemen.

De hond is de betere mens

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 20:51

vraagje: naar welke westernranch ga je???

Ik heb zelf bij een westernstal gewerkt, rijd bijna 9 jaar, heb veel verschillende paarden en pony's gereden en tja....
ik ben ervaren, maar niet met elke tak van paardensport/recreatie en ik ben inderdaad nog lang niet uitgeleerd.

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 22:04

idd, ervaring heb je altijd wel, 't maar net hoeveel en hoe 'gevarieerd'.

Ik denk dat hoe langer je ( in dit geval) in de paarden zit en hoe meer verschillende situaties hebt meegemaakt ( in de breedste zin v/h woord), des te meer ervaren ben je, des te meer vaardigheden en kund krijg je.

Ik vind mezelf redelijk ervaren ( Verward ), zoals zo velen *LOL*

ik ben vanaf mijn 5-de met ponies en paarden 'bezig', nu alweer zo'n 18 jaar. Varierend van shetjes tutten,poetsen en rijden, naar de grotere ponies, fjorden, friezen, lusitano's, arabieren ( 2 maar) en sportpaarden.
Zowel exterieurkeuringen, rijden ohz als voor de wagen..

Nu ik het zo opschrijf lijkt het best gevarieerd, maar ik heb de een aantal dingen niet heel langdurig/intensief gedaan ( al lang niet meer aangespannen gereden, loop hooguit 2 keuringen per jaar, etc.

dat kan dus altijd nog meer en intensiever...
en zo wordt je elke dag idd meer ervaren, handiger, deskundiger, soms versterkt ( of niet) door wat meer theoretische kennis uit boeken, cursussen, etc...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 11:23

Als je op de olympische spelen hebt meegereden mag je je wat mij betreft ervaren noemen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Natasja_, anjali, ComscoreBot, DemiSisa, Esperanza, Poety, Vagabondo en 34 bezoekers