zadelvraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sandra_H

Berichten: 2710
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-01 21:22

Hoi! Zoals ik in m'n voorstelbokje al schreef heb ik pas (begin maart) een tinker gekocht, die ik western wil gaan rijden. Nu heb ik laatst ook een zadel gekocht, dat ligt prima, zit heerlijk, ik heb er nu 3 keer mee gereden. Alleen vertelde iemand me vandaag dat het zadel "klappert" van achter. Zelf voel ik het niet (maar ik heb dan verder ook geen ervaring met westernzadels) en ik merk ook op geen enkele manier aan Sam dat ie er last van heeft. Nou vraag ik me dus af of dat kwaad kan, misschien een hele domme vraag maar toch;-) Het was geen duur zadel, misschien ligt het daaraan ofzo? Nou zat er wel een achtersingel bij, en aan de voorsingel zit een oogje, en er zit een los riempje bij waarmee ik de achtersingel aan de voorsingel kan vastmaken. Zou het kwaad kunnen om die achtersingel erbij te gaan gebruiken? Dan ligt het zadel wat stabieler lijkt me, maar ik heb altijd gehoord dat een achtersingel alleen nodig is als je "wilde" dingen gaat doen. Is zo'n achtersingel niet raar/lastig voor je paard?
Ik ga sowieso morgen even proberen hoe het ligt met de achtersingel eraan, en ik ga het ook wel vragen aan iemand bij ons op stal die zelf goed western rijdt maar die zie ik niet zo vaak, dus daarom wil ik het ook even hier in de groep gooien.
Alvast bedankt, groetjes Sandra


Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 21:28

als je zadel klappert past het niet op je paard!
Een zadel moet mooi en stabiel liggen. Ik denk dat je beter een ander zadel kunt nemen voor je paard.
ga dan naar een gespecialiceerde zaak toe daar hebben ze verstand van westernzades. Koop geen zadel bij divoza ofzo.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Sandra_H

Berichten: 2710
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-01 21:53

Hmja, zal ik toch weer moeten gaan sparen eerst. Heb helaas niet zoveel geld dat ik "even" een ander zadel kan halen:-(
Dan klopt het trouwens niet wat altijd, nouja vaak, gezegd wordt: dat een westerzadel altijd past...
bedankt in elk geval. groetjes, sandra

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 22:02

Je kan gerust een achtersingel gebruiken hoor. Hij moet alleen niet strak zitten zoals je voorsingel. Die achtersingel dient om te voorkomen dat de lasso onder het zadel terecht komt (bij ropers dan he, lol) Ik heb trouwens nog nooit gehoord dat een westernzadel "klappert", hihihi. Vraag maar eens aan iemand met een videocamera of ze het willen filmen als jij aan het rijden bent. Kan je zelf oordelen of je zadel "klappert" ja of nee. Veel geluk Lachen
groetjes Caballo Party!! Party!! Party!!

Sandra_H

Berichten: 2710
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-01 22:41

Sja, ik voelde er zelf echt niks van, dus ik nam maar aan dat het echt klappert. Woensdag zal ik er iemand naar laten kijken die er meer verstand van heeft. Op de site van Claudia heb ik inmiddels ook al een hoop pas-tips gevonden, die ik morgen gelijk even ga uitproberen alvast. Ik baal er wel van, want het zit zo ontzettend lekker. Toen ik van de week even met m'n gewone zadel reed zat dat meteen voor geen meter meer....
groetjes, sandra

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 22:48

Kan ik begrijpen Sandra Lachen Als je eenmaal op een westernzadel hebt gereden dan wil je ook niks anders meer *LOL* *LOL*

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 07:35

mijn oude westernzadel deed dat ook en ik heb er kale plekken mee op Lois z'n rug gereden. Hij paste niet meer. Ik heb Claudia om advies gevraagd en uiteindelijk een 2ehands Orhoflex bij haar gekocht. Wel prijzig, maar goed voor mijn luie kont en Lois z'n rug. Mijn advies: koop een andere (goede 2e handse) voordat ook jouw paard kale plekken heeft, want van die plekken kunnen ze heel humeurig worden.

Niets zo charmant als een paard in her land.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 07:53

Je hebt gelijk Natascha! Een zadel dat "klappert" tijdens het rijden zit waarschijnlijk niet mooi "aangesloten" op de rug van je paard Sandra, dus ik zou toch maar gaan zoeken naar een ander zadel want die rug is toch wel errug belangrijk he. Party!! Ik heb ook een western zadel (Billy Cooke reiner) en het is echt niet zo dat een western zadel bijna altijd past hoor, ik weet niet wie je dat vertelt heeft maar dat klopt dus niet...als ik mijn zadel op Escala leg hoef ik hem niet eens echt aan te singelen wil ie goed blijven liggen dus een achtersingel lost volgens mij het probleem niet op. Ik ben wel eens vergeten om goed aan te singelen voor ik ging rijden... Verward ...stom natuurlijk, maar het zadel bleef prima liggen... *LOL* *LOL* *LOL*Maar eh...succes mocht je een ander zadel gaan zoeken en ik hoop dat je er een kan vinden die mooi op jouw paardje past!
Groetjes, Jasja

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 09:08

hoi
Mijn zadel klappert niet als ik er op zit maar wel als ik aan het longeren ben. Hij is helemaal op maat gemaakt en ik vindt dat hij goed aansluit. Dus is het dan wel normaal dat ie klappert.
kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362


Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 09:37

als je longeert ligt ie gewoon los op de rug, dan zit er niemand op. Maar als ie met gewicht erop nog klappert krijg je op den duur kale plekken op.
Je kunt het op deze foto's goed zien (toen waren ze al weer een beetje aan aan het groeien, maar ik heb wel een tijdje zonder zadel moeten rijden)
Afbeelding
lekker rennen:
Afbeelding

Niets zo charmant als een paard in her land.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 16:57

Met longeren klappert mijn zadel ook. Die kale plekken op de rug kunnen ook komen doordat je pad te kort is. Bij mijn paard kon je ook iets aan de haren zien dat het schuurde. Nadat ik er een langere pad op heb gelegd heeft ze er geen last meer van.

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 19:57

Als je zadel klappert is dat niet goed, zeker niet op de lange duur. Dus ga maar alvast sparen Lachen .
Ik zou niet de achtersingel gebruiken om het klapperen tegen te gaan. Je zou deze dan strak aan moeten trekken en daar is'tie niet voor bedoeld. Vind je paard waarschijnlijk ook niet lijk.
Je zou kunnen proberen om een pad te gebruiken die aan de voorkant iets dikker is. Let er wel op dat je zadel wel in baland moet blijven liggen (diepste punt enzo). Ook mag de schoft niet beklemt raken.
Over schuurplekken (achterkant) zou ik me 's winters niet zo druk maken. Ik heb ze altijd als de paarden in het winterhaar zitten, 's zomers heb ik er geen last van.

Sandra_H

Berichten: 2710
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-01 21:48

Thnx voor de reacties allemaal:-)
Ik ben bang dat het inderdaad toch te groot is. Vandaag heb ik het even op een kwpn'er gelegd om te vergelijken, en daar lag het wel goed op. Op Sam kon ik de achterkant zo omhoog wippen, op de kwpn'er niet. Dus ik heb erge pech, maar ik heb besloten om het zadel te verkopen en er tot die tijd niet meer mee te gaan rijden. Ik kan wel met allerlei kunstgrepen zorgen dat het beter lijkt te liggen, maar dan nog blijft het dus een slechtpassend zadel (heb ook ff IRL overleg gepleegd met iemand hoor, dit alles is niet alleen mijn eigen wijsheid). Dus dat wordt sparen helaas pindakaas. Voor ik een goed 2ehands zadel bij elkaar heb ben ik wel een tijdje verder ben ik bang. Van pure ellende ben ik maar gestopt met roken vandaag, hou ik extra geld over Verward
groetjes, sandra

cl@udia

Berichten: 229
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Bredoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 23:29

in usa zeggen ze in een tackstore ook vaak dat een zadel vast wel past, alsof elk paard hetzelfde gebouwd zou zijn...maar het is inderdaad soms een uitdaging om een goed passend zadel te vinden voor sommige paarden!

zo had ik dus een geweldig mooi showzadel gekocht, na maanden lang zoeken, een hele studie gemaakt van de beschikbare bomen waar ze zo'n zadel op bouwen, en alle verschillende soorten flexibele bomen, panelen etc.
eindelijk een gevonden...gebouwd op een van de beste bomen die naar mijns inziens op de markt zijn (steele tree) en ja hoor, hij past niet
Verward

nou is mijn paard momenteel te mager, dat verschilt nogal bij hem, hij heeft de afgelopen winter veel te weinig te eten gehad, en dat duurt weer even voordat hij weer wat vet aangroeit
je kan veel doen met een goede pad trouwens, in geval van een te groot zadel
maar als een zadel van achteren wipt is dat meestal omdat hij niet goed over de schouders heenvalt, en dus niet de druk gelijk kan verdelen (die drukt dus op de schouders)
een klein beetje opwippen is niet zo erg hoor, als je je paard longeert en er dus niet opzit, en je paard doet z'n hoofd naar beneden en maakt z'n rug bol dan zie je dat wel vaker,
als je erop zit verdeel je met jouw gewicht het zadel weer beter over de rug, en is er niks aan de hand

zo'n built-up cutback pad (waar iemand hieronder het over had) heeft een verdikking van voren, wat prettig is als je zadel te groot is, en de schoft van je paard erg hoog is,
de cut-out zorgt er dan voor dat het zadel niet tegen de schoft gaat drukken

de beste pads (vind ik) zijn gemaakt van 100% wol, die schuiven niet zo erg, zijn prettig voor de huid, gaan jaaaaaren mee, zien er mooi uit, en zijn peperduur
elke nieuwe pad schuift trouwens, dat gaat er op den duur vanaf, als het nieuwe er vanaf is

een achtersingel (ik ga nog even door heb vanavond niks beters te doen heheh) zie je meestal op roper, trail en cuttingzadels, de werkzadels zeg maar
ik heb ook een poosje in de bergen gewoont (aaaaahhhhh ik mis dat!!) en zo'n rear cinch was erg fijn met dat soort hellingen, zelfde voor de breastcollar
om je zadel steady te krijgen dus
die singel zit heel los, en heeft eigenlijk weinig te zeggen (behalve als je met zadel en al een salto over je paard gaat maken)
het is meestal geen oplossing om die te gebruiken zodat je zadel beter past...als je hem daarvoor nodig hebt past je zadel niet goed en heb je een ander zadel nodig

oh ja, nu ik toch bezig ben, er was ook een post over hoofdstelletjes, dat die alleen full size zijn, dat klopt eigenlijk wel, ik kom ook wel eens cob-size tegen, van die trainings hoofdstelletjes, maar de meeste paarden zijn al behoorlijk volwassen (mag je hopen) tegen de tijd dat ze bereden zijn, dus vandaar...
maar....er zijn wel pony hoofdstellen hoor Knipoog
alhoewel dat vaak weer super kleintjes zijn
en dan heb je nog arab size, voor de fijnere koppies, maar dan is de keus weer klein
op zich wel een probleem ja
de meeste hoofdstellen zijn goed te verstellen, en je kan altijd gaatjes bijmaken, zorg dat je er eentje hebt met een riempje aan allebei de kanten, en zonder het zilver spul erop, dan zou het toch moeten lukken ?

en hoe is het nu met je niet-roken sandra Lachen
veel succes !!

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-01 01:16

Je zou ook een andere pad kunnen proberen, eentje die verdikkingen heeft bij de schouders en een uitgesneden schoft zodat de voorkant van het zadel wat omhoog komt en de achterkant dus wat zakt. Mischien dat dat helpt tegen het klapperen? groetjes

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-01 01:20

Oja, een achtersingel wordt veel bij ropen gebruikt. Op het moment dat de cowboy het kalf heeft, trekt het paard de lasso (die om de zadelknop zit) strak. Je kunt je wel zo`n beetje voorstellen wat er met het zadel zou gebeuren als je op zo`n moment geen achtersingel hebt! Kiept ie zo naar voren! Maar een achtersingel gebruiken om te voorkomen dat het zadel klappert werkt denk ik niet echt omdat je deze singel vrij losjes hebt hangen.

Sandra_H

Berichten: 2710
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-01 14:07

Hoi, m'n zadel wipt dus ook als ik erop zit, en ik kan het (als ik er niet op zit) gewoon met 1 vinger helemaal omhoog bewegen aan de achterkant. Op de kwpn'er -een stuk groter dan Sam- lag het veel stabieler. Ik ga het nog proberen met een dikke pad (kan ik lenen) maar dat lijkt me ook niet echt een oplossing. Ik wil nou eenmaal veel met het zadel gaan rijden, en ik moet er niet aan denken dat ik Sam op die manier drukplekken enzo bezorg, alleen omdat ik zelf zo graag wil doorrijden op dit zadel.
V.w.b. het stoppen met roken.....ahum, ik zeg niks...heb vandaag nog 1 laatste pakje gekocht, als afscheid... }>
sandra


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 35 bezoekers