boomloos zadel (jawel alweer) negatief dan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

boomloos zadel (jawel alweer) negatief dan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 12:52

Ik weet niet of dit mag (er zijn al zoveel topics over boomloos rijden) maar ik wil dus eigenlijk alleen negatieve dingen horen. Ik heb alleen nog positieve dingen gehoord en om nou in een topic van 118 pagina's te gaan zoeken naar iets negatiefs Scheve mond . Vandaar.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 12:53

haha een boomloos zadel is niet geschikt voor mensen die wat zwaarder zijn;-)
en ze zijn vrij duur
en ze zijn amper tweedehands te krijgen

Dennis

Berichten: 31465
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 12:54

Tja, negatief. Het enige minpunt vond ik dat Dennis z'n rug zo verschrikkelijk goed kon gebruiken dat we alle kanten op vlogen omdat hij hem tegen mij gebruikte.

Ann

Berichten: 13240
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 13:01

Je mag er geen (dressuur)wedstrijden mee rijden, als je dat zou willen.
Laatst bijgewerkt door Ann op 13-07-04 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Liesbeth
Berichten: 268
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 13:10

het is heel confronterend om in zo'n zadel te gaan zitten.
Alles wat er aan je rijkunsten schort komt dubbel zo hard aan, met een gewoon zadel kun je namelijk best wel een beetje smokkelen, qua zit en hulpen, bij een boomloos zadel moet je het gewoon goed doen.
Nu denkt iedereen dat ie kan rijden (ik dacht dat dus ook) maar je wordt door zo'n zadel met je neus op de feiten gedrukt, je moet recht in evenwicht zitten en al je hulpen komen 2 keer zo snel bij je paard aan, die moet je dus verfijnen.
Het kost dus wel enige moeite om er aan te wennen, want op de oude manier rijden werdt meteen afgestraft.
Maar ik wil zelf niets anders meer, ik zit nu als een huis en m'n paard heeft nog nooit zo goed gelopen.
Groetjes
Liesbeth
P.S. ik heb zelf een Bob Marshal (amerikaans boomloos westernzadel)

Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 14:12

Alles wat ik tot nu toe heb gehoord vind ik niet zo'n vreselijke ramp eigenlijk.
Ik vroeg vandaag aan mijn instructrice wat ze ervan vond maar ze kende zoiets helemaal niet. Ze zei wel dat ik sowieso een vervelend zadel heb waar je gewoon amper lekker in kunt zitten (het ik zit op een harde-plank-gevoel overheerst Verward )Ze zei dus dat ik beter een nieuw zadel met boom kan kopen want ze zei dat doordat er geen harde stukken in het zadel zitten, de druk niet verdeeld wordt. Maar ik heb heel internet afgezocht naar info. en gebruikersmeningen maar nergens kon ik vinden dat er bij een bare-foot drukkingen of rugklachten waren ontstaan (wel bij de torsion want daar zitten andere singelstoten aan ofzo).
Ik rij nog niet zo heel lang (6 jaar ofzo). Is een barefoot dan wel zo'n goed idee. Ik bedoel dus dat ik nog niet zo heel stabiel zit. ('t geke is dat ik zonder zadel wel stabiel zit maar dan mis ik de beugels).

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 14:16

Ik ken meerdere mensen die hun onderbenen niet meer aan konden leggen door de nieuwe zithouding; dat leek aan de vorm van het paard te liggen. Ik vind het ook zeker niet voor iedere combinatie geschikt en zou er zelf niet mee willen afstandrijden.

En reken maar dat er ook mensen zijn waarvoor boomloos niet werkt; vorig jaar stond er bij de endurancewedstrijd in Holten iemand te huilen naast een paard met een volkomen opengereden rug. 28 kilometer boomloos.

Maar ik zou zeggen, vraag eens een proefzadel aan voor een week, kan je het zelf proberen....

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 14:21

De druk zou niet goed over de rug verdeeld worden, alleen daar waar je zit.

Er zit wel wat in vind ik. Als ik dan lees over dat paard met opengereden rug ... brrr! ('t zal heus geen opzet zijn geweest van de ruiter hoor! Die dacht waarschijnlijk ook alleen maar goed te doen. )

=^.,.^=

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 14:26

Aan de andere hand heb ik op de 91 kilometer vorige week tenminste 1 iemand boomloos zien finishen en die was prima in orde. Ik bestrijd alleen het idee dat het voor iedereen een ideale oplossing is, want dat wil de boomloos-religie je nog wel eens doen geloven.

Jessminder

Berichten: 192
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 14:28

Mijn mama (opala op bokt) wilde graag een boomloos zadel, die ze daarom ook gekocht heeft.. Een barefoot om precies te zijn.

Zij kan niet meer zonder. Misschien omdat ze graag het gevoel wil hebben dat ze op een bank zit (dat doet ze thuis maar al te graag Schijnheilig)

Maar goed, zelf vind ik dat zadel niet lekker zitten, en rijd dan ook liever met een gewone, in mijn geval een wintec. Ik vind namelijk dat ik op het barefootzadel minder contact heb met mijn paard. Ik stuit inderdaad op het probleem dat mijn onderbenen niet goed kunnen aansluiten. Verder voel ik me tehoog boven het paard uitreiken.. en het zitvlak is een stukkie groter waardoor je een "breedpaardeffect" krijgt, i.p.v. een "slankWelshKeffect" (alhoewel.. slank? Bloos )

Oftewel.. ik ben meer negatief, dan positief over een boomloos zadel.

Jessminder

Berichten: 192
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 14:31

farichta schreef:
De druk zou niet goed over de rug verdeeld worden, alleen daar waar je zit.

Er zit wel wat in vind ik. Als ik dan lees over dat paard met opengereden rug ... brrr! ('t zal heus geen opzet zijn geweest van de ruiter hoor! Die dacht waarschijnlijk ook alleen maar goed te doen. )

=^.,.^=


Ik weet het niet zeker hoor.. Zonder zadel rijden moet toch ook geen enkel probleem zijn? Daarnaast zijn boomloze zadels niet al te zwaar.. en het gewicht wordt net zo verdeeld als bij een gewoon zadel.

Ik kan me niet voorstellen dat een boomlooszadel slecht is voor de rug, het lijkt me juist een verbetering.