Bloedlijnen, fokrichting en uiteindelijk gebruik....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Bloedlijnen, fokrichting en uiteindelijk gebruik....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-02 10:46

De titel zegt het eigenlijk al een beetje: ik ben benieuwd wat de fokrichting is qua bloedlijnen van jullie paard(en) en of ze daar ook uiteindelijk voor gebruikt worden.

Ik bedoel dus concreet of een paard wat met bijv. reiningbloedlijnen gefokt is ook daadwerkelijk in die tak van sport terecht komt vanwege het tonen van aanleg of dat je er bijv. maar mee bent gaan pleasuren omdat hem dat een stuk beter lag.


Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

bloedlijnen en prestaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 11:17

Onze merrie Beatle heeft de volgende bloedlijnen (ik maak een korte opsomming achter elkaar):

Vaders kant: SR Lawman (reining, cowhorse), Holidoc (cutting), Docs Okie Quixote (cutting), Doc O'Lena (cutting).
Moeders kant: Doc's Remedy (cutting), Peponita (cutting)

Beatle zelf toont aanleg voor cutting, cowhorse en reining. Heeft inmiddels meer dan $ 3000.00 gewonnen in de cowhorse en wordt dit jaar serieus door Paulus in de reining gestart (vorig jaar ongeveer $ 150.00 gewonnen).

Als ze een jaar of 9 is denken we erover om haar om te laten trainen naar de cutting.

Groetjes, Gisela


Cer

Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 11:36

Hm, mijn merrie is van vaders kant van Barry Pine, welke een superior pleasure horse is. Dan krijg je Poco Pine, Codalena, Poco Bueno enz. dus een beetje reining en cutting.

Van moeders kant is het een Race-bloedlijn Frusty

Al met al heeft ze altijd aardig all-around gelopen, maar werd van reining een beetje heet, niet zozeer met werken maar meer in de wedstrijd. Het is een geregistreerde Foundation merrie, maar net dat beetje TB maakt dat ze van rennen houd waarschijnlijk Haha! .

Overigens, haar veulens van goeie reininghengsten doen het ook goed in de reining, dus die lijn proberen we door te zetten, door haar door goeie (coole !!) reiners te laten dekken, works so far !

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 12:30

Die van mij is pleasure gefokt is mij verteld. Er zit Sonny Dee Bar in van zijn moeders kant en Waggoner van zijn vaders kant, maar die ken ik niet echt moet ik zeggen. De verkoper zei dat het wel een bekende hengst was, maar ik hoor eigenlijk nooit wat van hem Verward
Banish lijkt ook wel echt op de nakomelingen van Sonny. (die kom ik wél regelmatig tegen in The Paint Horse Journal) Ik pik ze er altijd tussenuit, omdat ik dat type zo mooi vind *LOL*

Ik rijd ook meest de rustige onderdelen met hem. Pleasure, trail, horsmanship. Hij is van zichzelf al wat "loperig" en van reining zou hij denk te enthousiast worden. Het is om te zien ook een echt pleasure paard hoor. Hij is wat langer dan de reiners en heeft ook niet zo'n aflopende kont (ik weet niet hoe dat precies heet).

Banish-foto's van Gera in mijn profiel!!!

WWW.HUIZERD.NL/KONIJNEN

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 14:08

Is dit topic alleen voor quarters en paints?????

Ik heb een tinkertje dus dan zal het antwoord ook wel duidelijk zijn Haha!

Maar ik help met het verzorgen en rijden van een bijna bejaarde quarter/arabier, waarvan de vader (ik weet niet welke quarterhengst) gefokt was voor reining en de arabiermerrie (Spaanse arabier) niet gefokt voor western in ieder geval! En deze bijna bejaarde merrie werd (en word af en toe nog) bereden voor trail en pleasure.

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 14:41

Rainbow is een ouderwets halterpaard. Een hele echte impressive met ook nog racebloed van moeders kant.

Ze doet het liefst net als haar opa niets. Lekker haar spieren showen maar niet heel hard werken. Lekkere bosritjes daargelaten.

De opa van Mac is Teedona Step (vader is Son of maggy). En Seapy heeft op ITP laatst een foto van zijn moeder gezet waarop zij een mega-sliding-stop maakte. Mac zou dus reining aanleg moeten hebben. Maar eigenlijk is hij daar te lui voor Lovers Heerlijke rustige galopjes in het bos wil hij graag doen maar snelle cirkels in de bak, nou liever niet.

Mac is gewoon een super trail paard. Schrikt nergens van, rustig, slim en vindt alles al snel goed. Pleasure zou hij ook wel kunnen (maar ook daar is zijn luie natuur misschien een handicap). Hij heeft een prachtige jog in huis.

Harold gaat wel proberen met Mac wat meer richting reining te gaan, maar voor mij is het prima als ik lekker rustig met hem het bos in kan.

Het gaat niet om de bestemming, maar om de reis er naartoe.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 17:31

Dot is al-around richting pleasure gefokt om zo maar te zeggen. Fly heeft aan vaders kant super race bloed in zich (en verloochende dat ook niet Knipoog ) en aan moeders kant BID BAR, een APHA Champion (superior halter,roms in 5 onderdelen, van Pleasure tot Heeling, punten in 8 onderdelen). Mister (Dot's paps) heeft aan vaders kant JETALITO en aan moeders kant SCRIBBLES en deze namen spreken voor zich.
Natuurlijk moet ik afwachten wat ze gaat doen, maar qua bouw is Dot in ieder geval een hunter/pleasure type (met een beetje halter) en ze heeft ook mooi ruim gangwerk hiervoor. Verder hoop ik dat ze de Trail en WesternRiding gaat doen, want dat vind ik ook twee hele leuke onderdelen. Afwachten...
~Francis~

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 17:38

Mijn paard is halter/pleasure gefokt (oa Skip Light Lee van de Skipper W lijn aan vaders kant en Sierra Mount aan moeders kant), maar heeft in ieder geval in de tijd dat ze in Nederland is altijd reining gelopen. Zelf rein ik er recreatief mee. Ze is een goede reiner (wel wat stijf), maar van stopjes en changementen wordt ze behoorlijk fanatiek. Voor pleasure is ze niet relaxed genoeg, hoewel ze het wel goed schijnt te kunnen. In trail schijnt ze ook erg goed te zijn (verbaast me niks; is voor de duvel nog niet bang). Haar bovengemiddelde snelheid zal ze wel van die twee keer Three Bars in haar bloed hebben Haha!

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 20:03

ik heb dan wel geen quarter of paint maar doe toch lekker mee Haha! . Mijn paard (kwpn) is voor het springen gefokt en z'n favoriete westernonderdeel is trail. Die idioot wordt al vrolijk als ie een balkje ziet liggen op 50 meter afstand Haha!

Niets zo charmant als een paard in her land.

TJ
Berichten: 96
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 22:01

Mijn merrie is voornamelijk Halter/Pleasure gefokt, vaders kant Impressive aan moeders kant Skipa Star, Skipper W, heeft ook duidelijk een halter/pleasure bouw.
Helaas heeft ze zelf altijd gedacht dat ze een racepaard is, er zit wel wat racebloed in maar ze heeft nooit begrepen dat zij dat niet was.
Ik heb plaesure,trail en horsemanship met haar gereden. Reining vond ze erg leuk vooral de snelle cirkels de langzame een stuk minder.
Ze is nu verkocht en er wordt engels met haar gereden en dat gaat hartstikke goed.
Haar zoon heb ik nog wel en die is van Justa Tad Rad, pleasure en hunter gefokt. TJ is nog te klein om er veel zinnigs over te zeggen voor de toekomst qua bouw gaat hij de kant van pleasure op, we wachten het wel af.

Emmy
Berichten: 324
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Huizen

fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 22:53

Onze Belle (skips steppin spring) is pleasure/hunter/western riding gefokt.
haar vader is CL Special Skip, halter, pleasure, hunter en western riding en bebe bonanza/skipper W lijn.
Haar moeder is van Charlies Step/hesa bue cold too. in Amerika bekende pleasure lijn
Aan moederskant is ook veel westernriding en zelfs pleasure driving.
Qua bouw is ze een pleasure/hunter type, ze is nu 1.56 en nog in de groei.
Ze is nog jong dus wat het gaat worden, weet ik niet, vooral omdat we de laatste tijd alleen maar pech hebben en ze alweer een hele tijd niet onder zadel is. maar als ze in de bak loopt, changeert ze heel makkelijk en de jog zat er eigenlijk al heel snel in.
Dus afwachten, maar ik heb haar wel speciaal voor deze onderdelen gekocht, omdat ik geen reiningruiter ben.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 11:20

En Sugarmiss dan, Sugarmiss?
Niet nieuwsgierig of zo, hoor ... Haha!

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 13:30

Raci (quarter merrie) is renpaard gefokt. Paarden van haar vaders kant zijn Bully Bullion, Special Effort, Raise Your Glass. Paarden van moeders kant zijn Racing Room en Hempen. Ze wordt reining en pleasure gereden.
Dusty (american indian horse) is denk ik niet echt voor een speciale tak van sport gefokt, maar ze is een reining type. Ze wordt dan ook reining gereden. Ze is aan moeders kant quarter (Cotton Good Bar) en van vaders kant is het onbekend. Wij noemen het altijd 'een kind van de liefde' Haha!
Holly (quarter merrie) is reining gefokt. Haar vader is Jack over Dun it van Hollywood Dun It. Haar moeder is Money in the Socks die in haar bloedlijn namen heeft als Doc Athena en Doc Bar. Money is dus een cowhorse. Holly is pas 10 maanden oud, maar als ze oud genoeg is willen we met haar reining gaan rijden. Zoals het er nu naar uitziet zal ze ook echt een reiningpaard zijn (qua bouw), maar wie weet heeft ze de cowsense van moeder geerft en behoort dat ook nog tot de mogelijkheden!

Stop N BullionBrandy, al weer vijf jaar oud!

DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-02 16:38

Mac schreef:
En Sugarmiss dan, Sugarmiss?
Niet nieuwsgierig of zo, hoor ... Haha!


OK dan, omdat je niet nieuwsgierig bent Haha!

Missy: opa van vaders kant is Mr San Peppy (P161) en van moeders kant Poco Bueno. Beide bekend genoeg dacht ik *LOL*

Verder is ze 100% Waggoner gefokt (dus foundation) met namen als: Leo, Hired Hand, Rey del Rancho, King, Bee Line, Cowboy O, en de hengst Waggoner himself. De Waggoner Ranch (Remuda Award) produceert paarden voor het 'echte' ranchwerk, die ook in de reining en cutting aktief zijn.

Missy is als 2-jarige verkocht (Duitsland) en vervolgens het product geworden van hoe het niet hoort Huilen Alhoewel alle knopjes erop zaten (nu wat versleten), was de ontspanning ver te zoeken.
Nu, na 3 jaar, kan ze weer ontspannen aan een lange teugel gereden worden.

Sugar: Hoofdzakelijk voorouders die veel in de halter gepresteerd hebben. Van vaders kant: Impressive (H48), Coy's Bonanza (H154), Beau Bonanza (H216) en van moeders kant: Triple's Image (H99), Triple Goldrush (H21), Eternal Sun (H41) en Poco Coed (H139). Verder heeft Beau Bonanza ook nog als performer het aardig gedaan (P46), o.a. Reining 5, Pleasure 41.

Haar opa van moederskant heeft als performer 146 pnts, te weten o.a.: pleasure 4, reining 27, calfroping 17, Dally heel 32, Dally head 37 en cowhorse 27.

Ze is dus een mengelmoesje van halter, pleasure en 'koeien'.

Sugar kan behoorlijk eigenwijs zijn en heeft zo haar eigen ideëen over werken. Galopperen doet ze graag en vooral hard de bochten om. Dus ik denk dat ze het als barreler wel aardig zou doen Haha! .

Bij Beau Bonanza staat op de AQHA-lijst ook nog 15 punten als 'group'. Kan iemand mij vertellen wat dat precies inhoud??

seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 19:29

Seapy is een kleinzoon van Mr San Peppy, wie zelf en zijn nakomelingen alleen in de cutting gepresteerd hebben. Moeder stamt af van Joe Cody. De broertjes en zusjes van moeders kant hebben allen gepresteerd in de NRHA. Ik wil met Seapy graag reining rijden maar merk aan hem dat hij dat saai vindt. Hij heeft afwisseling nodig. Ik wil wel een keer een cutting clinic doen met hem maar kan het niet veroorloven om daadwerkelijk de cutting sport met hem in te gaan. Dus zal ik heel wat afwisseling moeten brengen om dit paardje gelukkig te houden. Mischien dan toch maar een beetje trailen ofzo Frusty ?? Mijn jaarling is een kleinzoon van Hollywood dun It uit een peppy san badger merrie. Hij is (ehum wordt) een echte reiner. Hij vind nergens wat aan en is een dooie. Hij is mooi gebouwd en heeft er een echte reet op zitten.... Koe

RESPECT VOOR JE MEDEMENS!!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, YandexBot en 8 bezoekers