Springen met stang en trens?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LOCA

Berichten: 936
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Zandvoort

Springen met stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-04 12:24

Springen met stang en trens mag dat? Ik zag namelijk laatst een foto in de Hoefslag, ik meen van Leopold van Asten (weet het niet zeker meer) welke dus met Stang en trens aan het springen was op een wedstrijd. De stang en trens teugels zaten ook nog eens door de martingaal.

Wat is jullie mening hierover, kan dit?

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 12:48

Ik ben niet echt zo bekend met het springen maar volgens mij mogen paarden (vanaf een bepaalde klasse?) met elk bit springen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 13:48

Op het niveau dat die heren (en dames) rijden kunnen ze er heus wel mee om gaan, dus ik zie het punt niet.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 13:55

Er komen bij het springen bitten voorbij die ik niet eens ken.
Maar inderdaad die mensen weten er wel mee om te gaan.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 13:59

Vanaf het Z mag je er alles in, op of aan hangen.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 14:00

Marliesje schreef:
Er komen bij het springen bitten voorbij die ik niet eens ken.


Klopt ik zit ook wel eens te kijken hoe het allemaal zit Verward Soms in op en onder elkaar. Maar de desbetreffende ruiters/amazone's rijden op een nivo waar ze er wel mee om kunnen gaan!

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 14:03

Het mag op hoger niveau, maar ik zie tijdens het springen het nut er niet van in.

Bashuk

Berichten: 771
Geregistreerd: 13-03-04
Woonplaats: omg.breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 14:56

ja inderdaad.
ik was laatst in een winkel en daar hingen bitten, dat ik het bestaan niet af wist! Als ik dat soort ijzerhandels in het poezelige smoeltje van mijn arabiertje stop dan zakt ie met zn hoofd int zand! :mrgreen: maja het mag allemaal. Eigenlijk ook raar he. Bij dressuur zijn ze allemaal streng en zijn er maar een bepaald aantal bitten toegestaan en bij springen is alles mogelijk!

ophrah

Berichten: 365
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: berkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 15:38

WenckeLover schreef:
Het mag op hoger niveau, maar ik zie tijdens het springen het nut er niet van in.


kun jij je iets verder verklaren waarom het bij springen geen nut heeft?

Als het ergens nut heeft dan is het wel bij het springen en al helemaal in de hogere klassen..
ik ben ook best wel tegen al die ijzer handel. maar toch moet ik ook wel weer zeggen dat het bij de hoge klassen van het springen eigenlijk bij veel paarden wel nodig is. ze moeten op een hele kleine ingreep direct reageren want als dit niet gebeurt komen ze verkeerd uit voor de hindernis en dan vallen er balken of weigeringen. Kan dus wel het nut inzien van zulk soort bitten.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 16:49

Vanaf de klasse Z zijn alle bitten toegestaan, mits ze niet wreed zijn.
(zie disciplinereglement springen)

Staat namelijk vlak bij het stukje dat je vanaf het 1.30m met hulpteugels mag rijden op het inspring/oefenterrein Knipoog

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 17:19

LuvdaTossa schreef:
Klopt ik zit ook wel eens te kijken hoe het allemaal zit Verward Soms in op en onder elkaar. Maar de desbetreffende ruiters/amazone's rijden op een nivo waar ze er wel mee om kunnen gaan!

daar ben ik het niet helemaal mee eens
bij de pony's zie je heel vaak van die kindjes rijden en die lopen maar te rukken en plukken aan zo'n bit, ze weten niet wat ze ermee aan kunnen richten

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 17:56

Splash, de ponykindjes die jij bedoelt rijden niet bepaald op het nivo van een Leopold van Asten die hier boven aangehaald wordt....
Ik ben de laatste tijd vrij vaak op basisspringwedstrijden en van wat ik zie rijdt de meerderheid gewoon op een trensje.

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 18:07

ok sorry had ik verkeerd begrepen
nou ik had van de week wedstrijd en daar heb ik van de 20 springers die ik gezien heb er 2 (+mezelf) met een trens zien rijden, de rest allemaal met een of ander, ander bit

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 18:33

Spring je Z dan? Anders mag dat niet.

Citaat:
In de klassen B t/m M voor pony's en de klassen met een maximum hoogte van 1.20 m voor paarden
is uitsluitend de volgende optoming toegestaan:
Trenshoofdstel met africhtings- rechte, Mexicaanse, beugel- of zg. gecombineerde neusriem,
voorzien van een enkele trens.
In de klassen Z en ZZ voor pony's is in de categorieën D en E is ook het gebruik van een pelham of
zg. Thiedemann-bit toegestaan.
In de klassen met een hoogte van 1.30 m en hoger voor paarden geldt de optoming conform het
FEI-reglement.
De teugel(s) moeten aan het bit of direct aan het hoofdstel zijn bevestigd en dient/dienen te bestaan
uit enkele of dubbele gladde leren teugel(s), dan wel een gevlochten, linnen of rubberen
teugel.
Het gebruik van een tonglepel is toegestaan, evenals een rollentrens en zg. fluitbit, mits ditbraamvrij
is.
Zie voor de toegestane bitten voor de klassen B t/m M voor pony's en de klassen met een maximum
hoogte van 1.20 m voor paarden Bijlage 1.
De bitten voor pony's dienen tenminste 1 cm dik te zijn.


Citaat:
Bijlage 1 - HARNACHEMENT.
Ook op het voorterrein gelden alle voorschriften betreffende harnachement, optoming, karwats en sporen.
Toegestaan:
- Trenshoofdstel, al dan niet met neusriem.
- In de klasse B, L en M: een enkele dikke, gladde trens (bij voorkeur een bustrens) die goed passend is
(zie bijlage 3.).
Vanaf de klasse Z paarden zijn alle bitten toegestaan, mits e.e.a. niet leidt tot wreedheid.
- Toegestaan zijn ook de zachte, rubber tonglepel en de losse, metalen tonglepel, tenminste 5 mm. dik,
zonder verdikkingen en/of uitstulpingen.
- Gladde rubber bitschijven.
- De losse martingaal, waarvan de ring niet kan blijven haken en die een zodanige lengte heeft dat de
rechte lijn van de teugel bij normale hoofdhouding (van het paard) niet verbroken wordt.
- Voortuig.
- Karwats tot een lengte (incl. slag) van 75 cm.
- Kalkoenen of stiften.
- Bandages.
- Springschoenen.
- Strijklappen.
- Peesbeschermers.
- Pijpkousen.
- Kniebeschermers.
- Neusblinkers.
- Vliegennet.
Op het oefen- of inspringterrein is het voor deelnemers aan de klassen met een hoogte van 1.30 m en
hoger voor paarden toegestaan om hulpteugels te gebruiken.

Verboden:
- Oogkleppen en/of capuchons.
- Niet op de juiste wijze aangebrachte bitten.
- Bitten, zodanig van constructie, dat bij gebruik van wreedheid gesproken kan worden.
- Tonglepels met knellende werking.
- Vaste martingaal.
- Beugelriemen en beugels welke op enigerlei wijze zijn vastgemaakt, waardoor het vrijkomen wordt
belemmerd.
- Beugelriemen, die onder het borsttuig of ander deel van het tuig of singel doorlopen.
- Een deelnemer mag nog direct, nog indirect een deel van zijn lichaam aan enig onderdeel van het harnachement
vastmaken.
- Karwats langer dan 75 cm (incl. slag) en verzwaard uiteinde (daarom mag een karwats niet andersom
worden gehanteerd!!!).
- Scherpe sporen, zoals:
Beitelsporen of andere scherpe kanten;
Sporen met vastzittende wieltjes;
Sporen met wieltjes van grote diameter en/of grove tanding (zogenaamde cowboy-sporen) of met deels
ontbrekende tanden.
Disciplinereglement Springen KNHS

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 18:59

nee, maar het gebeurt heleaas wel

samoth
Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 20:49

bij z en zz springen mag je dat gebruiken geloof ik Verward en dat zie ik vaak

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 22:20

Moet je er voor de grap gewoon eens melding van maken Splash...Knipoog (al kan ik me niet voorstellen dat een jury dat niet ziet, ze komen er toch de ring mee in Verward )

Vooral dit stukje geeft hele leuke reacties:
Op het oefen- of inspringterrein is het voor deelnemers aan de klassen met een hoogte van 1.30 m en
hoger voor paarden toegestaan om hulpteugels te gebruiken.


Kijk wel uit dat je niet compleet in elkaar geslagen wordt...Clown

Ik heb de afgelopen wedstrijden veel paarden gewoon op een trens zien lopen trouwens

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 22:22

ik bemoei me er niet meer hoor, straks heb ik het gedaan en dan heb ik problemen Tong uitsteken

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 22:43

Het lijkt me sterk dat ze met allerlei soorten bitten rijden in klasses lagen dan het Z, want dan mag je gewoon niet starten.
Hetzelfde als losrijden met een slofteugel in een lagere klasse, komt er bijna altijd wel een jurylid er iets van zeggen.

Verder mag je bij de paarden idd met alle soorten bitten rijden vanaf het Z. Bij de pony's word het vanaf het Z alleen uitgebreid met een pelham en thiedeman bit.

Verder begrijp ik Wenckelover niet helemaal!
Je hebt zeker nog nooit een Z parcours gereden?
Dan wil het nog wel eens iets precieser komen, met de afstanden ed. En als je dan een beetje een sterk paard hebt, is het wel eens fijn dat je een beetje hulp krijgt van een iets sterker bit...

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 23:38

Ach schoentje, je weet toch dat iedere bokker die de afstanden niet passend kan rijden op een "gewoon" bit nog niet klaar is om op concours te springen en nog veel moet oefenen in de bak voordat ie een parcours mag springen. Schijnheilig Knipoog Haha!

Ben het helemaal met je eens hoor, alleen ik vind het M soms al knap verneukeratief staan, zeker als er een leuke deelname is van diverse profruiters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 11:38

Wat je bij de pony's wel vaak ziet, is dat ze met zo'n pessoabitje met van die extra ringen rijden, mag dat dan eigenlijk wel? (ik heb het nu wel over het springen)

andrea16

Berichten: 6239
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 12:06

Ja, je mag wel met een pessoabit rijden. (in alle klassen). Alleen weet ik niet hoe het bij de pony's zit.

Bashuk

Berichten: 771
Geregistreerd: 13-03-04
Woonplaats: omg.breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 12:10

mlvanmelle schreef:
Wat je bij de pony's wel vaak ziet, is dat ze met zo'n pessoabitje met van die extra ringen rijden, mag dat dan eigenlijk wel? (ik heb het nu wel over het springen)

Ik rijd met een Pessoa-bit bij de B-pony's. We hebben het speciaal nagezocht bij het regelement. en dit is toegestaan Lachen

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 12:40

Ik zie alleen het nut er niet van, niet dat ik mensen hen verbied om zoiets te rijden.
Ik snap alleen niet dat iedereen zegt dat stang en trens kan, maar o wee als iemand met een mexicaanse neusriem rijd!

ophrah

Berichten: 365
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: berkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 12:53

nu vraag ik me alleen af hoe het zit met een hackamore?? mag je daar eigenlijk mee rijden?

laat maar heb net gelezen dat dit alleen is toegestaan met een da verklaring..
Laatst bijgewerkt door ophrah op 13-07-04 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt