Graag jullie ervaringen met spierbevangen paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Graag jullie ervaringen met spierbevangen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-02 11:07

Een kennisje van mij heeft een paard dat steeds weer spierbevangen raakt. Volgens de DA komt dit door stress welke vooral bij dressuur op zou treden.... Verward

Ik dacht dat spierbevangenheid vooral met voeding in combinatie met training te maken had, bijv. teveel eiwitten of teveel krachtvoer op een rustdag. Maar dat schijnt in dit geval niet zo te zijn, schijnt puur door stress te komen (vrij temperamentvol paardje).

Wat is jullie ervaring met deze kwaal? Wanneer kreeg je paard dit, wat heb je eraan gedaan, is er een lijn in te ontdekken?

Alvast bedankt!


Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 11:22

hoi.

Ik heb een arabieren pony en die is ook al 2 keer spier bevangen geweest. Dat kwam een keer toen ik hem bij de DA ging longeren en hij zooo gek was dat hij daarna binnen spierbevangen was. Ook een keer toen ik na een blessure weer aan het opbouwen was en hij heel gek deed, en toen kwam ik thuis, stond hem af te zadele en toen was ie ook spierbevangen. De lijn hierin is dus dat ie na een periode van weinig beweging teveel kreeg en daar door spierbevangen werd. Hij is er heel erg gevoelig voor, we hebben het me de andere paarden nooit gehad.

Wat we er tegen doen? DA bellen, en dan krijgt ie een spuit, even een avondje rust en de volgende dag weer goed. Even 2 a 3 dagen stappen en dan weer verder gaan....

Haha!

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 12:05

Hoi Mieke,

Spierbevangenheid schijnt ook overerfbaar te kunnen zijn. Ik vind het een raar gezicht, het is net of ze in de broek hebben ... Knipoog

Zoals Merel al zegt, bij acute spierbevangenheid moet de DA zo snel mogelijk komen. Bij de paardendrogist kan je D-ty kopen, dat is speciaal voor paarden die snel-vaak spierbevangen zijn. Het schijnt dat deze paarden de afvalstoffen niet kwijt kunnen, waardoor ze direct verzuren. D-ty heeft die stoffen die dat proces versnellen, zodat ze er minder last van kunnen krijgen. Misschien dat ze dat een keer kan proberen?

Groeten
Mirjam.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 15:24

Sommige paarden zijn gevoeliger dan andere. Je krijgt dan vooral problemen als er teveel suikers in je voeder zitten. Oplossing: je paard de nodige energie verschaffen door vet ipv suikers, dus olie toevoegen aan je voeder (ong 2 kopjes per dag). Na 2 maanden zal het paard aangepast zijn aan die nieuwe energievorm en de spierbevangenheid zal verdwijnen.
Er is hier al veel onderzoek naar gebeurd en naar het schijnt is vet natuurlijker voor het paard dan suiker aangezien paarden de cellulose in gras en hooi ook omzetten naar vetzuren. Voor meer info stuur een pb'tje.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 16:40

Hoi,

Onze ervaring is toch ook voornamelijk het voer !
Uiteraard in combinatie met training...
Bij ons op stal voeren we uitsluitend krachtvoer van natuurlijke kwaliteit (puur natuur, weet wat je voert).
Wij zijn dit gaan voeren, omdat ik erachter kwam wat er zoal in een "standaard" paardenbrok voorkomt : kippevet, beendermeel en een goedkope leverancier is afhankelijk van de grondstoffen die op dat moment óf voorradig zijn, óf op dat moment érg duur zijn en dus gooien ze er maar wat anders door..... Lips are sealed Als voederleveranciers dit lezen zijn ze niet blij... Sigaar
Sindsdien wil ik weten wat ik in mijn paard stop !!! Sinds wanneer zijn paarden "vleeseters"? Boos!
Als je verder gaat kijken naar het maag/darmstelsel van een paard, kom je erachter dat dit nooit goed verteerd kan worden... wáár blijft het dan?
precies.... in zijn lijf, waar het geen goed doet...
ik denk dat vele kwaaltjes zoals zomereczeem, paarden die maar slanker worden, geen "goede" mest hebben, niet goed in hun vacht zitten, én dus ook spier kwalen, zoals dikke benen, stijfheid, spierbevangenheid etc. VOORNAMELIJK komen door het voer !!!!
Er staat bij ons een fjord op stal, die vrij vaak hoefbevangen is geweest én tevens last heeft van exceem. Echt van alles werd er geprobeerd, onder toezicht v. DA... niets hielp... zo af en toe gebeurde het toch weer...
Deze fjord staat inmiddels 2 jaar bij ons op stal en heeft NERGENS meer last van gehad... eigenaar blij, wij ook blij !!!!! *LOL*
Dus.... mijn mening/advies is dan wel duidelijk denk ik... wat voer je?

Groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

Dees

Berichten: 18872
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 10:21

Mijn [naam verwijderd] is heel gevoelig voor bevangenheid. Vreemd genoeg blokkeert bij haar niet de achterhand, maar juist de schouder partij.... het is wel een echte spierbevangenheid. Ik ben bij de dierenarts geweest om haar hoeven te laten controleren, maar hij vond haar kwa beenwerk goed. Dus [naam verwijderd] raakt niet hoefbevangen.

Omdat ik dit weet van [naam verwijderd], let ik altijd enorm op de eiwitten die ik haar voer. Ze krijgt weinig voer, maar ze blijft gelukkig mooi rond. [naam verwijderd] voer ik Equiral Stud, van ander voer heeft ze heel gauw dikke stalbeentjes. Voor [naam verwijderd] dus absoluut geen sportmeusli! Ze krijgt 1,5kg brok op een rustdag, 2 kg op een werkdag. Verder krijgt zij hooi, dat afkomstig is van natuurweide. Absoluut niet van land waarom kunstmest wordt gestrooid, ook niet maanden voor de hooiwinning. Verder krijgt ze per dag 1kg peen.
Een keurig karig dieet wat laag is aan eiwit. En toch heeft [naam verwijderd] gauw last van spierblokkades.
[naam verwijderd] komt er sowieso 2x daags uit, voor minstens een half uur per keer. Daarnaast werk ik haar licht zeker 3x per week. Haar dagindeling is een van regelmaat.

Ondanks al mijn zorgen, heeft [naam verwijderd] gewoon heel gauw spierprobleempjes. Sinds twee weken voer ik haar Vitamine E suplement van Pavo (Eplus; 3 schepjes per dag) en vooralsnog zijn mijn problemen over. Een tekort aan vitamine E kan bevangenheid veroorzaken, maar de meeste paarden hebben genoeg aan de vitamine E die in de brokjes zit. [naam verwijderd] heeft kennelijk een wat hogere gift van Vitamine E nodig.... (vitamine E wordt ook wel eens gebruikt om paarden rustiger te laten zijn, al is bij [naam verwijderd] de stress nooit een probleem)

Ik vermoed zelf dat de oorzaak bij [naam verwijderd] in haar stofwisseling zit. [naam verwijderd] is ook heel erg overdreven hengstig, ongeveer 40 % van de maand. Dat zou best wel eens erfelijk kunnen zijn. Op het moment monitoor ik haar cyclus, schrijf haar gedrag op, en als het zo weinig normaal blijft, laat ik de dierenarts daar onderzoek naar doen. De spierbevangenheid zou wel eens verband hiermee kunnen hebbben. Maar het zijn lastige onderzoeken, en heel vaak blijft het gissen hoe het komt.
Vooralsnog probeer ik het met de hogere vitamine E gift.....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-02 10:32

Ha, mensen bedankt voor jullie reacties!

Ik zal al jullie suggesties doorspelen aan mijn kennisje, die zo ongeveer de wanhoop nabij is geloof ik.

Mijn bijrijdster heeft vroeger ook een paard gehad wat steeds spierbevangen raakte, deze is uiteindelijk door een kraker behandeld en sindsdien gaat het heel goed met dit paard. Waarschijnlijk zat dit paard ergens "vast" en blokkeerde daardoor de hele boel.

Het paard van mijn kennis is volgens mij ook bevangen in het schoudergebied, net als Neve van Dees.

Akelige kwaal hoor. Boos!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 13:32

Hoi Neve,

Het voer van equiral ken ik ook! Goed voer ! Wij voeren zelf Equi Sanum, speciaal voor quarters, haflingers, fjorden, arabieren etc. (zeer laag eiwit), maar zelfs kwpn-ers krijgen het. Wij voeren de paarden die niet/of heel weinig werken en alleen maar in het weiland staan, maar 1/4 (!!!!!!) schep per keer, dit 2x per dag. En inderdaad zijn ze allen mooi rond.
Voor de paarden die in het werk staan, bijv. 5x per week krijgen dan 1 á 1 1/2 schep evt. aangevuld met een supplement.
p.s. Vit. E is goed voor de spieren, maar kijk uit met overdosering.

Wij hebben ook merries op stal gehad die erg lastig werden voor/tijdens de hengstigheid en bijna doorlopend hengstig waren (ook in de winter Lips are sealed )
Hier gebruiken wij "bronscure" voor (paardendrogist), werkt echt goed bij verschillende paarden, zorgt voor een regelmatige cyclus en drukt de "extreme" uitspattingen !!! Helpt écht !
En ... zeer prettig om te weten: puur natuur !!! *LOL*

Je kunt ook kruiden voeren, maar de werking hiervan vindt ik niet zo....

Misschien heb je hier iets aan!

Groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 14:50

Ik heb een paard 15 jaar wat vorig jaar ineens spierbevangen was. Oorzaak onbekend. Bij diverse (3) diereartsen en klinieken onderzocht het hoe en wat. En we hebben het nooit kunnen vinden. Het paard heeft 1 grote en 2 kleine aanvallen gehad en is er uiteindelijk alleen maar slechter uitgekomen. Wij voeren nu Neutradex om een volgend aanval te voorkomen.
Ik moet zeggen dat hij na de Neutradex niet meer zo stijf is maar helemaal de oude zal hij nooit meer worden. De reden is niet te achterhalen. Het voer was in de tijd van de 1e keer al maanden hetzelfde en de beweging ook derhalve staat iedereen voor een raadsel.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Graag jullie ervaringen met spierbevangen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 18:14

Mieke schreef:
Een kennisje van mij heeft een paard dat steeds weer spierbevangen raakt. Volgens de DA komt dit door stress welke vooral bij dressuur op zou treden.... Verward

Ik dacht dat spierbevangenheid vooral met voeding in combinatie met training te maken had, bijv. teveel eiwitten of teveel krachtvoer op een rustdag. Maar dat schijnt in dit geval niet zo te zijn, schijnt puur door stress te komen (vrij temperamentvol paardje).

Wat is jullie ervaring met deze kwaal? Wanneer kreeg je paard dit, wat heb je eraan gedaan, is er een lijn in te ontdekken?

Alvast bedankt!


Mijn paardje is afgelopen zomer ook spierbevangen geweest door o.a. stress. Ze was 3 weken op vakantie geweest bij mijn schoonzus en daarna naar een andere stal gegaan. Daar is ze helemaal in elkaar geslagen en gebeten en toen in een andere kudde gezet wat beter ging.
Ze was helemaal wereldvreemd geworden en we zijn na 3 weken terug gegaan naar onze oude stal, oftewel 3 verhuzingen in 6 weken tijd.
Daarbij was het grasland ook overal anders (kort, normaal, lang) dus dat was ook een factor.

Ze werd steeds slomer en ongeintereseerder. Dus op een gegeven moment bloed af laten nemen en ze bleek spierbevangen (eerste stadium dus we waren er vroeg bij).
Ik heb Neutradex gekregen en ben daarna zelf doorgegaan op D-Ty van de paardendrogist.
Dat werkt perfect moet ik zeggen. Nooit geen last meer gehad en supersoepel in dr spieren.
Wel altijd goed los blijven stappen en uitstappen en bij erge kou uitrijdekentje opdoen.

Ik raad je vriendin aan om eens D-ty te proberen evt in combinatie met een emmer Vit. E+Selenium+Lysine, dit helpt de spieren ook om weer tot rust te komen en de afvoer van gistoffen te verbeteren.
En natuurlijk de stressfactor wegnemen (ook evt met ander voer of voersuplement).

Succes!
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Francisca
Berichten: 512
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 20:48

Hoi,

Ik heb zelf een paint en zij heeft 2x een vrij "rare" vorm van spierbevangenheid gehad. De eerste keer ben ik vrij zeker van dat dat door stress/pijn kwam. Zij moest cirkels rijden en dit kon, achteraf gezien, haar rug niet aan. Op een gegeven moment at ze gewoon niet meer. En toen bleek dus dat ze zwaar spierbevangen was. Maar ze liep wel gewoon, en niet zoals sommige paarden dat ze geen stap meer verzette. Ze liep wel linksvoor en rechtsachter kreupel. Ik heb toen medicijnen gekregen en een prikken en heel langzamerhand heb ik alles weer opgepakt. Maar dat heeft ongeveer 3 maanden geduurd.
Een jaar daarna, ook in het voorjaar, ging ze weer linksvoor en rechtsachter kreupel lopen. Ik heb toen gelijk een bloedproef laten nemen en ja hoor ze was weer spierbevangen. Nu ook was er verder niets aan haar te merken, ze at nu wel gewoon etc. Weer heel langzamerhand weer opgepakt en heeft weer ongeveer 3 maanden geduurd. In de tussentijd ben ik wel informatie etc. gaan opvragen. Nu is het zo dat mijn paard vrij bespierd is en daardoor kunnen er wat problemen ontstaan met de afvoer van de afvalstoffen van het paard. In Amerika hadden ze daar wat onderzoeken naar gedaan. Nu heeft ze het al een hele tijd niet meer gehad, maar ik heb ook een aantal dingen veranderd: ze krijgt country mix van dodson & horrels. Dit is wel duur voer, maar je hoeft er niet zo veel van te geven, en het is puur natuur. Daarnaast staat ze zoveel mogelijk buiten, nu ook in de winter, zodat ze constante afvoer van haar afvalstoffen heeft en veel rek en strek oefeningen. Ik ben dus met haar gaan springen, zodat ze haar benen op moet tillen en werken met balken zodat ze haar benen moet uitstrekken. Kortom allerlei manieren om haar spieren anders te gebruiken. Je hebt dus, naar mijn idee, verschillende soorten van spierbevangenheid en gaat het ook niet alleen om de eiwitten, maar meer om de combinaties van de voedingsstoffen in het voer. Nou, heel verhaal, misschien heb je er wat aan.

Margee

Berichten: 5710
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 19:05

Mijn paard krijgt ook Vit E met Selenium. Wat is het verschil/voordeel van D-Ty (catalogus van de paardendrogist is uitgeleend Haha! )?
Ze heeft vroeger maandagziekte gehad en later is ze door stress nog eens heel licht spierbevangen geweest. Als ze dan plast, is de urine donkerder. Hebben jullie dat ook gehad?

klaver4dieren
Berichten: 128
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: Dodewaard

Graag jullie ervaringen met spierbevangen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 12:09

Mieke schreef:
Een kennisje van mij heeft een paard dat steeds weer spierbevangen raakt. Volgens de DA komt dit door stress welke vooral bij dressuur op zou treden.... :?

Ik dacht dat spierbevangenheid vooral met voeding in combinatie met training te maken had, bijv. teveel eiwitten of teveel krachtvoer op een rustdag. Maar dat schijnt in dit geval niet zo te zijn, schijnt puur door stress te komen (vrij temperamentvol paardje).

Wat is jullie ervaring met deze kwaal? Wanneer kreeg je paard dit, wat heb je eraan gedaan, is er een lijn in te ontdekken?

Alvast bedankt!
>

Tying-up, spierbevangenhied of maandagziekte komt met name voor bij goedgetrainde paarden. Vroeger werd deze aandoening met name gezien bij werkpaarden die zes dagen hard werkten en op zondag stil stonden. Als ze dan op maandag weer aan het
werk gingen, kwam de opgeslagen energie in de vorm van suikers in de spieren "te snel" vrij en verzuurden de spieren en werden dan stijf. Door zondag geen krachtvoer te geven, kon de aandoening sterk worden verminderd.
De moderne tying-up is het paard "spierbevangen" en wordt bij bloedonderzoek zeer hoge waarden van spierenzymen gevonden, dat wijst op spierbeschadiging.
De energiehuishouding in de spiercellen is verstoord. Door snelle afbraak
van de suikers (=koolhydraten) treedt verzuring en beschadiging van de
spieren op. Tying-up geeft als regel tijdelijke schade van de spieren en kan weer herstellen. Heftige vorm van tying-up geeft soms blijvende schade aan de spieren en in ernstige gevallen nieren
.
Hoe tying-up te voorkomen?
Meest gevoelig is het paard als na enkele dagen rust het weer gaat
werken. Het beste is een getraind paard niet stil te laten staan, maar elke dag in de weide of stapmolen.
Als het paard wel stilstaat, op die dagen krachtvoer verminderen met rond de 75%. Als je weer aan de gang gaat, heel kalm aan beginnen en als hij stijf wordt, onmiddellijk stilzetten.

Op termijn kan je ook het hele voedingspatroon aanpassen door minimaal
krachvoer te geven, maar met name hooi/kuilgras van goede kwaliteit of zo veel mogelijk weidegang aangevuld met extra olie door het voer tot 500 ml per dag voor de energie. Het paard moet daar langzaam aan wennen, maar binnen enkele weken kan deze overgang gemaakt worden. Daardoor gaat het paard olie als energiebron gebruiken en minder koolhydraten (suikers), is er minder kans op verzuring van de spieren. (Je kan het laatste nog eens nalezen in "paard en voeding" van dierenarts Anneke Hallebeek)
Veel van dit soort vrage worden ook beantwoord op www.dierennieuws.nl en dan via de zoekfunctie het woord "sperbevangen" intypen. Niet alles staat er in, maar wel veel.
Succes, Peter Klaver, dierenarts en betrokken bij www.dierennieuws.nl en Primeval.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-02 13:27

Allemaal weer bedankt! Super al die tips!

Ik ga zeker even op de site van dierennieuws kijken, goed idee!

Dees

Berichten: 18872
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Graag jullie ervaringen met spierbevangen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 13:41

klaver4dieren schreef:
Op termijn kan je ook het hele voedingspatroon aanpassen door minimaal
krachvoer te geven, maar met name hooi/kuilgras van goede kwaliteit of zo veel mogelijk weidegang aangevuld met extra olie door het voer tot 500 ml per dag voor de energie. Het paard moet daar langzaam aan wennen, maar binnen enkele weken kan deze overgang gemaakt worden. Daardoor gaat het paard olie als energiebron gebruiken en minder koolhydraten (suikers), is er minder kans op verzuring van de spieren. (Je kan het laatste nog eens nalezen in "paard en voeding" van dierenarts Anneke Hallebeek)
Veel van dit soort vrage worden ook beantwoord op www.dierennieuws.nl en dan via de zoekfunctie het woord "sperbevangen" intypen. Niet alles staat er in, maar wel veel.
Succes, Peter Klaver, dierenarts en betrokken bij www.dierennieuws.nl en Primeval.


Helaas heer Klaver....
Zo weinig mogelijk krachtvoer en wel hooi/kuilvoer van goede kwaliteit was echt de oorzaak van het begin van mijn problemen met [naam verwijderd]!
[naam verwijderd] kreeg een tekort aan vitamine E waardoor zij niet in staat was de overmaat aan eiwit af te breken die in een voorgesteld dieet absoluut aanwezig zal zijn.

Het is de schoolboektheorie die u hier beschrijft, maar het gaat dus duidelijk niet op in alle gevallen. Mijn zeer gevoelige paard kan ik alleen houden op hooi met bijzonder lage voedingswaarde aangevuld met een goede kwaliteit brok. Sinds ik Vitamine E van Pavo erbij geef (45gr daarvan per dag) behoren [naam verwijderd]'s problemen tot het verleden.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18872
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Graag jullie ervaringen met spierbevangen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 13:44

[naam verwijderd]"]
[quote="klaver4dieren schreef:
Op termijn kan je ook het hele voedingspatroon aanpassen door minimaal
krachvoer te geven, maar met name hooi/kuilgras van goede kwaliteit of zo veel mogelijk weidegang aangevuld met extra olie door het voer tot 500 ml per dag voor de energie. Het paard moet daar langzaam aan wennen, maar binnen enkele weken kan deze overgang gemaakt worden. Daardoor gaat het paard olie als energiebron gebruiken en minder koolhydraten (suikers), is er minder kans op verzuring van de spieren. (Je kan het laatste nog eens nalezen in "paard en voeding" van dierenarts Anneke Hallebeek)
Veel van dit soort vrage worden ook beantwoord op www.dierennieuws.nl en dan via de zoekfunctie het woord "sperbevangen" intypen. Niet alles staat er in, maar wel veel.
Succes, Peter Klaver, dierenarts en betrokken bij www.dierennieuws.nl en Primeval.


Helaas heer Klaver....
Zo weinig mogelijk krachtvoer en wel hooi/kuilvoer van goede kwaliteit was echt de oorzaak van het begin van mijn problemen met [naam verwijderd]!
[naam verwijderd] kreeg een tekort aan vitamine E (zit dus niet in gedroogd gras) waardoor zij niet in staat was de overmaat aan eiwit af te breken die in een voorgesteld dieet absoluut aanwezig zal zijn.

Het is de schoolboektheorie die u hier beschrijft, maar het gaat dus duidelijk niet op in alle gevallen. Mijn zeer gevoelige paard kan ik alleen houden op hooi met bijzonder lage voedingswaarde aangevuld met een goede kwaliteit brok. Sinds ik Vitamine E van Pavo erbij geef (45gr daarvan per dag) behoren [naam verwijderd]'s problemen tot het verleden.

Een paard heeft voldoende brok nodig per dag. Een dieet dat echt alleen uit ruwvoer bestaat en/of een heel klein beetje brok is vragen om problemen. Er zitten in brok vitaminen (E en D6) die een paard weldegelijk nodig heeft, en die niet in dat zeer eenzijdige gedroogde gras ziten zoals wij dat in Nederland kennen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Gast

Re: Graag jullie ervaringen met spierbevangen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 17:20

Dees"]
[quote="klaver4dieren schreef:
Op termijn kan je ook het hele voedingspatroon aanpassen door minimaal
krachvoer te geven, maar met name hooi/kuilgras van goede kwaliteit of zo veel mogelijk weidegang aangevuld met extra olie door het voer tot 500 ml per dag voor de energie. Het paard moet daar langzaam aan wennen, maar binnen enkele weken kan deze overgang gemaakt worden. Daardoor gaat het paard olie als energiebron gebruiken en minder koolhydraten (suikers), is er minder kans op verzuring van de spieren. (Je kan het laatste nog eens nalezen in "paard en voeding" van dierenarts Anneke Hallebeek)
Veel van dit soort vrage worden ook beantwoord op www.dierennieuws.nl en dan via de zoekfunctie het woord "spierbevangen" intypen. Niet alles staat er in, maar wel veel.
Succes, Peter Klaver, dierenarts en betrokken bij www.dierennieuws.nl en Primeval.


Helaas heer Klaver....
Zo weinig mogelijk krachtvoer en wel hooi/kuilvoer van goede kwaliteit was echt de oorzaak van het begin van mijn problemen met Neve!
Neve kreeg een tekort aan vitamine E waardoor zij niet in staat was de overmaat aan eiwit af te breken die in een voorgesteld dieet absoluut aanwezig zal zijn.

Het is de schoolboektheorie die u hier beschrijft, maar het gaat dus duidelijk niet op in alle gevallen. Mijn zeer gevoelige paard kan ik alleen houden op hooi met bijzonder lage voedingswaarde aangevuld met een goede kwaliteit brok. Sinds ik Vitamine E van Pavo erbij geef (45gr daarvan per dag) behoren Neve's problemen tot het verleden.
[/quote]

Beste Paardenbezitster,
Ik begrijp dat je mij boekenwijsheid verwijt, maar als er tekort is aan vitamine E is er sprake van een andere ziekte bij jouw paard, nl vitamine E-tekort of white muscle disease ("witte spieren ziekte"). Dit is een andere aandoening dan tying-up (maar wel voor een groot deel dezelfde verschijnselen) en vraagt dus ook om een andere behandeling. Aangezien hier gevraagd werd naar spierbevangenheid heb ik daar op geantwoord. Dus bij een ander ziekte een andere behandeling nodig. Bij jouw paard is het dus geen tying-up maar een grote gevoeligheid van vitamine E. Dus moet je extra vitamine E geven, maar daar behandel je geen tying-up mee.
Voor de vitamine E is het belangrijk om geen oud hooi te geven, liefst veldgedroogd van maximaal 9-12 maanden oud. Verder is weidegang heel belangrijk om dat gras en bladgroen veel vitamine E bevatten.
succes met je paard
Peter Klaver, dierenarts

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 18:26

Volledig mee akkoord dat we hier twee zaken verwarren. Ik begrijp ook niet dat de mensen niet willen verstaan dat olie door het voer werkelijk helpt tegen tying up. In andere landen is daar al genoeg onderzoek naar gebeurd. Waarom dure supplementen kopen als er een pasklaar antwoord is?

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 18:29

ik voer ook eplus bij van pavo en eerlijk waar dit slaat ook bij queen super goed aan. ze is veel vrolijker en weer lekker fris met rijden en belangrijker nog niks geen stijfheid meer!

Love the life that you live, live the life that you love


Dees

Berichten: 18872
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Graag jullie ervaringen met spierbevangen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 09:31

Anonymous schreef:
Beste Paardenbezitster,
Ik begrijp dat je mij boekenwijsheid verwijt, maar als er tekort is aan vitamine E is er sprake van een andere ziekte bij jouw paard, nl vitamine E-tekort of white muscle disease ("witte spieren ziekte").
Peter Klaver, dierenarts


Nou, ik heb er nog nooit van gehoord, kennelijk is mijn eigen dierenarts ook nog niet op dat idee gekomen....maar ik zal me erin verdiepen. Ben niet te oud om wat te leren Knipoog

Wat de boekenwijsheid betreft: wat u eerder schreef over de spierbevangenheid valt na te lezen in elk basis boekje over paardengezondheid. Terwijl er meer aspecten meespelen bij tying-up dan wel bevangenheid die niet in de boekjes staat. Zoals dus stress... Vandaar, ik verwijt u geen boekenwijsheid, uw reactie was gewoon niet anders dan wat er in de boeken wordt beschreven. Ik hoop weldegelijk dat uw kennis verder gaat.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 10:00

Ben gewoon benieuwd, maar als dat nergens in de boekjes staat, waar haal je dat dan? Tying up is een ziekte die frekwent optreedt bij koudbloeden (waar we toch niet zoveel stress hebben). Hier is een website die het een beetje uitlegt (kijk onder EPSM): www.ruralheritage.com/vet_clinic/index.htm

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-02 10:37

Ik geef mijn paarden al jaren zonnebloemolie door hun voer, voor de glans en tegen koliek, want het zijn echte strovreters.

Laatst was ik vergeten olie te kopen en hebben mijn paarden een week lang een olie gekregen.

Toon (mijn bikkel, die NOOIT iets mankeert) begon tijdens het rijden achter een beetje te slingeren, heel apart, een wilde absoluut niet in de rechtergalop. Toen ik afstapte om zijn benen en hoeven te controleren op eventuele blessures, kon ik niks ontdekken, alleen de spieren in zijn achterhand waren kei en keihard! Ik schrok me min of meer wezenloos, type ik hier een berichtje over spierbevangen paard van een kennis, krijgt mijn eigen lieveling dezelfde problemen.... Huilen

Verder vertoonde hij absoluut geen verschijnselen van maandagziekte (stijf staan, donkere urine e.d.) en had de dagen ervoor gewoon normaal gewerkt, rantsoen was niet veranderd, dus een compleet raadsel.
Wel was er in dezelfde week nog een paard op stal met precies dezelfde verschijnselen, de stalhouder vermoedt een virus, er zijn namelijk ook nogal wat hoestende paarden op stal, bij het ene dier lijkt het op de spieren te slaan, bij het andere op de luchtwegen. Ik heb Toon's spieren gemasseerd met rode olie, wat hij erg prettig vond (viel in slaap met zijn oren op kwart voor drie Haha! )

De volgende dag was Toon in zijn achterhand al een stuk soepeler, er zaten nog wat "bonken", maar hij liep weer redelijk. Ik heb hem een aantal dagen rust gegeven (dagelijks in de paddock, verder geen training) en hem maandag aan de longe gehad. Hij deed het prima, gelukkig.

Hij krijgt nu weer elke dag olie door zijn voer, wie weet heeft hij ook zonder olie een vitamine E tekort gehad, of het is gewoon ordinaire spierpijn geweest, of het is misschien toch een soort virus geweest.

Dees

Berichten: 18872
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 10:38

Gut, waar haalt ze het vandaan?

Tja, mijn ervaring kan ik dan wel niet onderbouwen met dure vaktermen of een prestigeuze titel voor mijn naam... Ik heb alleen een warmbloed paard wat een probleem heeft waar nog nooit een zinnige diagnose over is gesteld...inmiddels heb ik me vrij goed ingelezen en ben uiteindelijk op eigen houtje gekomen tot een mogelijk goede oplossing waar mijn paard nu eindelijk eens baat bij heeft. Ik heb goede paardenartsen benaderd, echt wel, en bevangenheid is weldegelijk geconstateerd.

Heb inmiddels zelfs al die moeilijke engelstalige sites doorgeplozen. Ben er achter dat de White Muscle Disease 'gewoon' familie is van Tying-up en spierbevangenheid, maar dat WMD vooral voorkomt bij veulens en jonge paarden tot de leeftijd van 2 en tying-up zodra ze aan het werk moeten. En dat beide te maken kunnen hebben met een tekort aan selenium of vitamine E, of een deficientie waardoor deze stoffen niet juist kunnen worden gebruikt.

Maar goed, het probleem bij bevangenheid is in essentie toch dat de afvalstoffen (vrije radicalen) niet goed uit het lichaam worden afgevoerd. Of dat nu komt door een overmaat aan eiwit (dus teveel afvalstof), een tekort aan beweging (weinig stimulans tot afvoering afvalstoffen) of wellicht een tekort of deficientie van Selenium of vitamine E (te weinig om de afvalstoffen aan te kunnen). het blijft een probleem dat ontstaat door een ophopig van afvalstoffen die giftig worden voor eerst spier en in een later stadium hele paard. En bij een stress reactie worden de spieren extreem aangespand...lijkt me logisch dat als er een probleem is bij de afvoer van afvalstoffen, dat ook tot uiting komt bij stress...
En stress komt weldegelijk ook voor bij koudbloeden.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 10:52

Wel, ik weet niet waar jij het dan wel vandaan haalt maar die website (http://www.ruralheritage.com) gaat wel terug op een bekend onderzoekscentrum rond spierbevangenheid. DVM betekent ook gewoon dierenarts hoor. Er werden koudbloeden gebruikt omdat de ziekte daar frekwent bij voorkomt, niet omdat ze stress hebben (dan waren volbloeden beter geweest) maar omdat waarschijnlijk hun spiermassa zo groot is en ze veel spierarbeid verrichten. Dieetverandering brengt wel degelijk een oplossing, zelfs voor hun ergste gevallen.
Tekort aan vit E kan makkelijk bepaald worden door een bloedstaal te onderzoeken. We spreken van spierbevangenheid als de paarden staan te trillen op hun benen, erge pijn hebben ,onrustig zijn, net als koliek maar ze rollen niet en bewegen amper. Als je bloed neemt is er een erge stijging van spierenzymes. Heeft je paard hier last van dan zal een dieetverandering op basis van krachtvoervermindering (met dagelijks 2 kopjes olie over het voer) en ruwvoerverhoging zeker een oplossing bieden. Zo werkt een paardelichaam nu eenmaal. Het ene hart klopt niet links en het andere rechts, godzijdank zijn er vaste regels in de geneeskunde....

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 23:46

Ik heb een merrie die spierbevangen is geweest toen ze een veulen aan de voet had, ook hormonen kunnen soms een rol spelen. Een ding is mij wel duidelijk geworden: ga wel eerst bloedprikken, er zijn meer ziektebeelden die er op lijken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angelo_J, Appel_33, Equinight, fransje23, GoogleAdsense, lovemyhorse1, nonosb en 14 bezoekers