Paard geen conditie na castratie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Daihyo

Berichten: 88034
Geregistreerd: 01-06-01

Paard geen conditie na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-04 18:37

Hoe kan ik dit het beste weer opbouwen?
Het gaat om een 4-jarig paard. Nog jong dus. Hij liep op B-niveau.
Hij is 5 weken geleden gecastreerd en heeft niets meer gedaan.
Gisteren heb ik hem gelongeerd. 20 minuutjes. Hij was bekaf. Ik had 'm bijgezet, maar wel vrij lang. Eigenlijk zo dat-ie net z'n rug ging gebruiken, maar niet te diep.

Nu had ik bedacht dat ik 'm deze week 3x 20 minuten ga longeren. En dat uitbouwen naar 5 dagen voor volgende week en er de week daarna dan weer op stap.
Hij staat verder overdag buiten in de paddock of op de wei, dus beweging krijgt hij verder wel.

Ben ik dan goed bezig? En heeft iemand verder nog tips?

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!


casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 19:33

luister naar je paard,neem een stapje terug als je paard het nog niet aankan..

waarom je paard meteen bijzetten?

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro


Daihyo

Berichten: 88034
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-04 19:34

Omdat hij sterrekijkt.
Hij stond niet strak alleen zo dat-ie niet z'n hoofd in de lucht gooit.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 19:37

zoals ik het met Winnie heb gedaan: Die had geen conditie.. Ik heb de eerste 3 weken eigenlijk alleen maar in stap losgewerkt, na die 3 weken iedere keer een stukje erbij in draf. Na ongeveer 2 maanden begon hij er steeds beter in te komen. Als hij 5 weken heeft stilgestaan moet je rekenen dat het 10 weken duurt voordat hij weer in goede conditie is Knipoog

Winnie had al een half jaar geen conditie, nu, een jaar later is hij weer helemaal bij Haha!

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 19:37

Heel veel stappen.. raar maar waar, maar hier krijgen paarden goede conditie van (lang leve de stapmolen)!

Ook zou ik langzaamaan op gaan bouwen.
Longeer eerst 10 minuten. Een aantal keren doen en dan 15 of 20 minuten.
En interval-training: 10 minuten draven, 5 minuten stappen, 10 minuten draven, etc.

Daihyo

Berichten: 88034
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-04 11:11

Stappen doe ik veel tijdens de training. Veel overgangen enzo.

En ik kijk goed naar hem. Geeft-ie aan dat het genoeg is, stoppen we ook. Zondag was dat na 20 minuten.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 11:20

Is het wel goed genezen?

Anders gewoon rustig opbouwen.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Daihyo

Berichten: 88034
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-04 11:23

Ja, de wond zie je niets meer van. Hij heeft gewoon al die tijd niets gedaan. En dat ga ik nu dus weer opbouwen. Ik wilde alleen weten of ik goed bezig was, of dat ik het juist totaal anders aan moest pakken Lachen

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 11:31

Als je 5 weken niets meer hebt gedaan, neem dan om te beginnen eens een stap terug en bouw het heel langzaam op. Niet meteen bijzet ed... Ik vind het echt niet vreemd dat hij na 5 weken rust na 20 minuten bek af is!

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Daihyo

Berichten: 88034
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-04 11:48

Dat heb ik toch ook niet gezegd Verward
En dat bijzet heb ik ook al uitgelegd.
Ik vind het niet goed dat hij straks de verkeerde spieren traint. Dat heeft weinig zin. En zoals ik ook al zei, hij stond niet strak, maar net zo dat hij z'n hoofd niet omhoog kan steken.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

secricible

Berichten: 25692
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 12:38

Mijn pony heeft ook een hele tijd terug 2 maanden(!!) stil gestaan (stond bij de hengst om gedekt te worden, tot de kippenpest (dachtik, of toch een veeziekte, we hebben er al zoveel gehad :S) uitbrak en de buren een kippenfarm hadden en ze niet meer vervoerd mocht worden) en daarna merkte je inderdaad heel goed dat ze het zwaar had. Van 20 minuten stappen werd ze al moe. Kheb toen kleine beetjes gereden, tot ik merkte dat ze moe werd, dan veel stappen en dan nog wat proberen te doen. En toen was het eigenlijk al best snel weer goed (niet zo goed als ervoor, maar het verbeterde wel heel erg snel)

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

eXtremily

Berichten: 147
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 14:49

Bij ons op stal na castratie beginnen we na aantal weken te rijden en pakken gewoon de training weer op.
Je kunt echt wel bijzet teugel eraan doen met longeren.. daar is niets mis mee.

Het is logisch dat hij misschien wat eerder vermoeid is omdat hij z'n conditie wat moet opbouwen.
Ik zou hem onder het zadel rijden veel galoperen en overgangen maken.
en na poos kun je zo oude training oppakken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Janneke2 en 54 bezoekers