Geen aandacht voor mij....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Geen aandacht voor mij....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-02 20:35

Hoi

Mirage gaat steeds beter, maar ik word af en toe gek van d'r.
Loopt ze fantastisch, heel goed aan het been etc.
Hoort of ziet ze wat en ben ik alles kwijt. Ze wil ALLES zien, d'r oren vallen er zowat af, zover gaan ze naar voren en kop omhoog he.... Gek word ik ervan. Dan geef ik d'r af en toe een por met m'n been, zo van"he, aandacht bij mij houden" maar dat helpt niet. Veel oefeningen zoals voltes, gebroken lijnen weet ik veel wat, helpt niet.
En ik wil dus niet aan de teugels gaan hangen.

Wie heeft er tips?

Thanks,
Ingrid

seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 21:05

Als ik je berichtje lees dan herken ik hier veel in, mijn paardje heeft precies hetzelfde. Ik ben er achter gekomen dat hij heel veel afwisseling nodig heeft. Dus niet elke dag hetzelfde programma. Hij verveelt zich gauw en gaat dan op zoek naar leuke dingen langs de bak of buiten, heel vervelend als het net lekker gaat. Nou is mijn paardje nog erg jong dus doe ik nog niet zo heel veel met hem. Steeds kleine korte stukjes werk. Wel zorg ik ervoor dat hij elke dag iets anders doet. Longeren, stapmolen, rijden, longeren met een balkje, losgooien, buiten rijden enz. enz.... Ik zag dat jou paardje ook nog jong is (en toevallig ook grijs met 4 witte benen en zwarte manen) dus houdt je werk kort maar krachtig en afwisselend. Succes ermee, Groetjes....

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 10:37

Ik herken het ook! Mijn paard krijgt erg veel afwisseling maar wil toch alles zien en in de gaten houden. Ik vraag dan vriendelijk de aandacht, en dan nog één keer en desnoods ga ik dan toch aan die teugels hangen hoor! Knipoog En dan op een gegeven moment is de concentratie er en kan ik die redelijk houden. Succes!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 11:03

net Paddy als ik dat zo hoor. Sorry, heb geen tips. moet het eerst zelf maar eens op zien te lossen. Maar als jij iets weet, breng me effe op de hoogte!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 11:08

Idd niet teveel saai volte werk doen. Rij dan weer een volte dan weer afwenden dan weer wijken ga van de ene naar de andere oefening enz. Heel veel spontane oefening wees dan wel heel duidelijk en correct in je hulpen. Desnoods hou je er een lange dressuurzweep bij zodat je haar zachtjes een klein tikje kan geven om haar erbij te houden (geen straf maar meer aandacht vragen).

Zodra je merkt dat ze ergens naar gaat kijken wend je af of vraag je stelling, draai je een volte enz. net zolang dat ze door heeft dat ze erbij moet blijven. Wordt niet boos want dan gaat ze spannen en dat is niet de bedoeling. Je moet heel consequent zijn in wat je wilt.
Neem wel lekker de tijd met instappen laat haar rond kijken naar alles en zodra je de teugels oppakt moet ze erbij zijn.

succes

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 12:13

als het echt abnormaal is voor het rijden even longeren dan is het macho-gedrag er meestal wel vanaf. En als het daar niet aan ligt kun je -als het echt niet anders kan- een bijzetteugel of slofteugel gebruiken

SUCCES!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 12:43

Let er op dat je het werk leuk en afwisselend houdt. Doe veel wachtoefeningen met je paard. Doe steeds het tegenovergestelde van wat hij wil. Wil hij harder dan ga jij langzamer en omgekeert. Bereid je paard helemaal voor voor de inzet van een grote volte maar wacht een 3 tot 4 passen voordat je hem laat gaan.
Een por met een been vind ik geen sympathieke oplossing. Klets hem liever de oren van het hoofd.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-02 22:14

Ik denk dat ik wel al aan alle voorwaarden voldoe: bijna elke dag iets anders, dan dressuur, dan longeren, dan wandelen, dan met balkjes werken, dan los etc.
Een por geven met m'n been is niet vriendelijk nee, maar hangen aan de teugels nog minder.
Ze wordt vantevoren al gelongeerd, het is ook geen macho-gedrag.
Ze wil gewoon ALLES in de gaten houden. stel je voor dat ze iets leuks mist......zou toch zonde zijn Knipoog
Op dat moment zet ik d'r juist nog harder aan het werk, maar dat helpt dus niet, ze gluurt gewoon via de spiegels.......... Haha!

misschien wordt het wel minder naarmate ze ouder gaat worden maar dat duurt nog ff.

nou we zien wel verder

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 14:18

Om de volledige aandacht van Nikita te krijgen rij ik met het losstappen met lange teugel een aantal figuren. Van hand veranderen, A-C lijn en sinds kort lukt het zelfs om gebroken lijnen te rijden. Het gaat er hier om dat ze in de ontspanning door je zit gestuurd worden en dan moeten ze zich wel op jou concentreren, anders lukt het nl. niet.

Halthouden en direct weer wegrijden blijven ze ook scherp bij.
Laatst bijgewerkt door Nikita op 28-02-02 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 15:02

overgangen rijden!
heel veel.
galop-draf, draf-galop, galop-stap, stap-galop, draf-stap, stap-draf.
alles Lachen
en veel voltes. gewoon zorgen dat hij nergens anders zijn aandacht aan KAN besteden

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 09:20

En.... het is de leeftijd.

Die van mij komt er net een beetje doorheen.
Op de stal waar ik les staan nog een aantal paarden, allemaal in dezelfde leeftijd als de mijne, allemaal in hetzelfde systeem gereden, allemaal wedstrijdpaarden en stuk voor stuk zijn ze vaak afgeleid.

Erg vermoeiend,
Rond de leeftijd van 5 is het het ergste.
Nu al die paarden bij mijn stal naar de 6 toe kruipen zie je ze steeds volwassener worden, het puberale gedrag gaat er beetje bij beetje vanaf en opeens maken ze ook qua prestaties een enorme sprong vooruit.

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 10:53

Sjuimpje schreef:
En.... het is de leeftijd.


Erg vermoeiend,
Rond de leeftijd van 5 is het het ergste.
Nu al die paarden bij mijn stal naar de 6 toe kruipen zie je ze steeds volwassener worden, het puberale gedrag gaat er beetje bij beetje vanaf en opeens maken ze ook qua prestaties een enorme sprong vooruit.


hahaha idd de leeftijd.. die v mij heeft het ook een hele tijd gehad ,maar komt er nu redelijk door heen,wat ik veel deed was ook idd overgangen rijden en veel verschillende dingen doen.. veel figuren.... gewoon bezig houden dus... het klinkt nl makkelijk maar dat is het niet ,het is nu even een kwestie van doorbijten en gewoon wat dingetjes die ook door de andere genoemd worden te proberen en dan zul je zien dat er we wat tussen zit wat miss wel bij jou paardje past! veel succes ermee... gr sandra! Party!!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-02 17:46

JA, daar heb je gelijk in
oke, wordt dus geduld hebben............haha.

gertruud

Berichten: 131
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: oosterblokker

gewoon zo laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 00:48

Ik heb dat ook met mijn paardje (goh,toevallig is ze vijf),en af en toe werd ik er echt helemaal gek van,ze is echt zo verschrikkelijk kijkerig.Laatst lag er een stukje zand in de bak hoger dan de rest van het zand,en het had ook nog een ander kleurtje,dat was wel even schrikken natuurlijk! Bloos

maar op zich is het niet zo erg dat ze kijkerig zijn,zolang je paard maar blijft doen wat jij van hem vraagt,lijkt mij. In het begin was het zo dat als mijn paard iets zag ze dan totaal niet meer op mij lette,maar je moet gewoon doen of er niets aan de hand is en gewoon doorrijden in hetzelfde ritme. Wanneer er iets aan de bakrand staat waar ze naar kijkt,vraag je stelling naar binnen en druk je haar er met je binnenbeen naar toe.

Mijn paard is nu nog steeds wel kijkerig,ik denk ook dat als een paard echt kijkerig is,dat je het dan nooit echt af kan leren,maar ik kan haar nu wel gewoon langs de meeste dingen rijden zonder dat ik de controle over haar verlies,en zonder haar te schoppen of in haar mond te trekken.

Aan de andere kant,je hebt in ieder geval een goed wakker paard,die van mij maakt zich ook vaak mooier als ze iets "engs" ziet,en dat is wel een voordeel,maar je moet wel ontspannen blijven.

Jeetje wat een lang verhaal Gaaaap