problemen met buiten rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

problemen met buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-04 19:43

royena is supper verkeers mak, en haast nergens bang voor.
alleen erg koppig Boos!
zodra ik een buitenrit wil gaan maken (en dus de weg op rijd) gaat ze in staking.
Als ik met een groep gaat valt het wel mee, wand dan gaat ze wel achter de rest aan.
Maar ja ik wil gewoon ook buitenrijden waarneer ze aleen is
wand ik moet nl naar de rijhal rijden (dat is heel makkelijk te doen als het goed is) als de trailer er niet is, dat is nog nooit voor gekomen hoor, dus het is ook niet dat ze een nare ervaring heeft volgens mij.

heeft iemand een idee of een tip, ik rijd dr trouwens buiten met martingaal omdat ze met haar hoofd dan niet meer omhoog loopt, zo dat ik meer controle heb.
En met bosritjes doet ze wel heel braaf.

cindy14
Berichten: 89
Geregistreerd: 11-02-04
Woonplaats: nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 21:23

hai
als je met een groep gata ga JIJ dan vooraan dan leert hij op zijn eigen benen te lopen en niet opd ie van zijn voorgangers
misschien een idee??

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 21:27

misschien kan je eerst een paar keer oefenen met iemand anders erbij en dan pas alleen. en zoals cindy14 al zegt ook voorop laten lopen? ik weet niet of het helpt, maar je kan het toch proberen?

veel suc6

roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-04 16:41

Ja dan wil ze dus ook niet meer haha, ze is denk ik gewoon niet genoeg vertrouwd, van de week ga ik met iemand met de fiets om te kijken of dat goed gaat, ik laat het wel weten oke?
bedankt voor de tips

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 17:21

Ik heb ook meegemaakt met mijn paard. Ze ging constant stilstaan als ze niet verder wilde. Eerst ging ik dan een stukje ernaast lopen, maar later dacht ik, misschien heeft ze dan wel haar zin.
Toen ging ik elke keer als ze stil stond, haar vastzetten.
Zij wil stilstaan, dan mag ze stilstaan!! Maar dan blijft ze ook een hele tijd stilstaan. Op een gegeven moment voelde milka zich zo schuldig dat ze niet meer stil is gaan staan. Klinkt misschien heel gek maar het werkt wel hahaha.

Ze kan inderdaad ook nog niet genoeg vertrouwd zijn.. Knipoog

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 21:41

Dominantieprobleempje.
Ik heb het ook gehad met mijn paard, we hebben haar op een gegeven moment verrast met een flinke tik uit een hoek die ze niet verwachtte. We waren toen met z'n tweeën, ik erop en een vriendin van me erachter met een zweep. Toen ze begon met staken heeft zij mijn paard een enorme knal verkocht. Voordeel was dat het paard haar niet zag en dit dus ook niet verwachtte. Sindsdien heb ik het nog wel regelmatig gehad, maar lukte het altijd wel als ik zelf een zweep bij me had.
Nu (7 jaar later) rijd ik nooit meer met zweep buiten en staakt ze eigenlijk nooit meer, en als ze het van plan is voel ik het aankomen. Heeft tijd nodig, maar pak je paard alsjeblieft een keer goed aan, want er kunnen nare ongelukken gebeuren in het verkeer met een stakend paard.
Succes!

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 22:57

Het zegt genoeg dat die niet naar die rijhal toe wilt, misshcien moet je zorgen dat het werk daar iets leuker voor der is.. en idd wat al eerder geroepen is.. pak der wat harder aan.. kijk wel uit dat het geen gevaar word voor jezelf, haar of een ander..

Als het niet werkt zou ik er anders gewoon naast lopen, meest veilige?

roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 12:27

neej hoor hihi t is niet alleen als ze naar de rijhal gaat, wand dat hebben we nog maar 2 keertjes gedaan ofzo,en toen hebben we niet eens in de bak gereden, das best vaag.
maar mischien moet ik dr dan toch maar een tik geven, doe ik ook wel hoor maar dat heeft geen echt efect dan loopt ze nl nog meer naar achteren, en tja als daar dan een sloot zit ofzo, vind ik dat niet zo'n supper gevoel.
nou bedankt voor de reacitie's

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 12:30

een tik klinkt niet vriendlijk maar het helpt vaak wel,
als je zeker weet dat ze geen traumas en zooi heeft dat is het waarschijnelijk aanstellerij,
gewoon voor op de kop geven dus, en loopt ze achter uit geef je dr nog een tik,

shannen
Berichten: 17
Geregistreerd: 15-07-04
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 13:15

Hallo,
ik denk dat de pony een beetje bang zal zijn voor verkeer maar daarmee moet je een paar keer gewoon met de pony gewoon aan de hand naar buiten gaan een gewone wandeling maken, en als je het steeds vaker doet des te beter de pony gaat luisteren,

groeten Shannen hopelijk heb ik je zo genoeg geinformeerd Bloos!

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 14:31

het kan ook aan jouw liggen ga jij niet wat meer gespannen zitten als je alleen bent of vooraan rijd? begin met korte ritjes alleen, of met zn 2en en dan vooraan rijden, ga zelf zo ontspannen mogelijk zitten alsof dr niks aan de hand is (het helpt als er iemand meefiets waar je mee praat, of als je zingt) en dan zodra ze in staking gaat ga ik volkomen met naz mee aanpakken, let daarbij wel op andere weggebuikers en zorg dat ze ook de ruimte heeft om naar voren weg te springen mocht ze dat doen.
succes ermee.

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 20:00

Wat Nimmy zegt kan natuurlijk ook waar zijn, ligt het niet aan jouw? een vriendin van me heeft hetzelfde probleem, zij is bang van tractors en vrachtwagens omdat haar pony er ooit voor is gesprongen (niet heel onbegrijpelijk).. maar op het moment dat ze nu een tractor of een vrachtwagen ziet verkrampt ze. op het moment dat ik of een ander meisje op haar pony gaan, hem flink vooruit rijden (Milkaatje) geeft hij geen kick als er een vrachtwagen of tractor aankomt. Ze heeft het opgelost door veel te gaan wandelen met dr pony ad hand, veel te gaan rijden met iemand die ze vertrouwde (met fiets en paard) en door te zingen als ze voelde dat ze bang werd. tegenwoordig leidt zij de groep van drie meiden waar ze mee gaat rijden!

Conclusie; laat eens iemand anders op je pony rijden, die zeker niet bang is! (ik beweer niet dat je bang bent,maar misschien kan iemand anders zeggen hoe het paard reageert, of doet hij het bij diegene niet, dan weet je in elk geval dat het aan jouw ligt), en alle bovenstaande tips zou ik zeker ok overnemen!

Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 21:12

Als een paard genoeg vertrouwen en respect in zijn berijder heeft, zal het niet eens in hem opkomen om te gaan staken.

Waarschijnlijk hebben jullie samen nog een weg af te leggen voor het zover is dat hij blindelings vertrouwen in je heeft..

roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 15:40

Mijn paardje is heel erg verkeers mak hoor, je kan dr normaal alles mee, heb een ruim jaar in het bos gereden met haar, toen stonden we in kuindere dat was erg dicht bij het bos en daar hadden we nooit problemen.
dus dat is het niet denk ik.
bedankt voor de reacties