Wanneer een rode strik in staart? (nav topic)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Wanneer een rode strik in staart? (nav topic)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-04 14:54

Nav [VMR] het houden van een hengst eenzaam bestaan of niet.
Vroeg ik me eigenlijk af wanneer men een rode strik in de staart doet.

Voor mij zou dat zijn als ik de eerste keer op concour ga met een jong paard. Puur omdat ik zelf nog niet weet hoe het paard reageerd en dat ik daarmee andere probeer te waarschuwen even uit te kijken.

Maar tevens ook als ik een paard zou hebben wat totaal geen vriendjes sluit met medebakgebruikers. Oftewel een slagraag paard.

Maar als je een hengst hebt die echt vreselijk onder de indruk is van andere paarden en wanneer het druk is tijdens het rijden, zodat je echt ruimte moet creeeren, zou ikhet ook niet altijd verkeerd vinden.

Toch is het rode strikje niet altijd een uitkomst.
1 omdat niet iedereen die moeite neemt om het te gebruiken.
2 omdat niet iedereen weet waarom die rode strik in de staart zit.

Gebruik jij een strik?
Waarom zou je hem gebruiken?
Vind je het een goede manier, of misschien toch wat onduidelijk?


Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 14:58

Ik gebruik geen strik om de simpele reden dat mijn paard niet trapt en met elk paard vriendjes wil worden. Maar als hij wel zou trappen zou ik wel een strik doen. Is toch het minste wat je kan doen om mensen te waarschuwen, dus waarom niet.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-04 15:05

Het gaat er ook niet om of je nu een strik gebruikt, maar om de redenen dat jij een strik zou gebruiken.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 15:51

holly schreef:
Het gaat er ook niet om of je nu een strik gebruikt, maar om de redenen dat jij een strik zou gebruiken.


Ik zou wanneer ik met Norita eens op wedstrijd zou gaan een rode strik gebruiken. Ze heeft de neiging om van zich af te slaan met vreemde paarden. Dat zou ook de reden zijn om die strik op te doen.


vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 15:59

ik zou wel een strik om doen als mijn paard sloeg, of vervelend tegen andere paarden doet, maar dat is niet het geval.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 16:10

Als mijn paard minder betrouwbaar zou zijn als dat men redelijkerwijs zou kunnen verwachten van een paard, dan zou ik er een rode strik in hangen Knipoog
Het is wat cryptisch omschreven, maar ik bedoel ermee te zeggen dat elk paard wel een keer van zich af kan slaan; het zijn levende wezens waar je niet altijd voor 100% grip op hebt.
Maar als ik bij voorbaat zou weten dat mijn paard snel geneigd is om een mep uit te delen, dan lijkt mij dat een goede reden om er een lintje aan te knopen.

Tevens zou ik er zelf extra attent op zijn dat ik anderen niet in gevaar breng.
Door de rode strik vraag je de speciale aandacht van de mede-bakgebruikers, maar je hebt zelf natuurlijk ook een verantwoordelijkheid door anderen niet in de problemen te brengen.
Zo'n rode strik mag imo. nooit een soort vrijbrief zijn om maar raak te rijden onder het motto "je had het kunnen weten" Knipoog

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 18:58

Ik heb ook een paardje gehad dat graag sloeg naar paarden die achter haar kont liepen, dus eigenlijk had ze ook een rode strik in haar staart moeten dragen. Ik heb dit echter nooit gedaan. Voornamelijk omdat ik vaak alleen of met zijn tweeën reed, dus dan was het niet echt nodig. Als er meerdere mensen of onbekenden meereden dan zei ik het altijd even van tevoren, zodat ze wisten dat ze niet teveel achter de kont van mijn paard moesten blijven plakken.
In principe had ik als ik wedstrijden of id reed waarschijnlijk wel een strik gebruikt, maar ik vraag me af ofdat ook iedereen wel de betekenis van die strik kent

..If I only could make a deal with God, and get him to swop our places..

Kia: the power to surprise Knipoog Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 19:10

Zou het nu misschien wel doen, gezien mijn paard nog behoorlijk de hengst uithangt totaan het erop springen toe als ie de kans krijgt (uiteraard niet met rijden), maar dan is het misschien wel zo aardig mensen even te waarschuwen voor er gevechten ontstaan.

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 21:02

Ik hang er een strik in als ie losse achterbenen heeft.
(zag laatst in Rotterdam zelfs een internationaal springpaard met een rood strikje)

capopjekop

Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 21:06

ik kreeg het pas naar mijn hoofd geslingert dat amber een rooie strik draagt zodat ik de ruimte heb. het is ook niet aan haar te zien dat ze een krengetje is. maar als een paard te dichtbij komt of haar afsnijdt, gaat ze of bokken en gillen, of ze doet nix of ze probeert er vandoor te gaan.

dus in dit geval vind ik het een veiliger idee om de mnesen te waarschuwen, al word ik dan nog weleens afgesneden en kijken ze raar als amber helemaal gaat dreigen enz Scheve mond

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 21:15

Doe dan wel een strik wat ZICHTBAAR is Haha! .
Ken namelijk een vrouwtje wat bij haar merrie een piepklein rood strikje in de staart heeft gedaan, zo klein dat je achter et paard moet gaan staan om te zien wat et is................... Schijnheilig Schijnheilig !!

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 21:17

capopjekop schreef:
ik kreeg het pas naar mijn hoofd geslingert dat amber een rooie strik draagt zodat ik de ruimte heb. het is ook niet aan haar te zien dat ze een krengetje is. maar als een paard te dichtbij komt of haar afsnijdt, gaat ze of bokken en gillen, of ze doet nix of ze probeert er vandoor te gaan.
dus in dit geval vind ik het een veiliger idee om de mnesen te waarschuwen, al word ik dan nog weleens afgesneden en kijken ze raar als amber helemaal gaat dreigen enz Scheve mond


Maar daar is t strikje niet voor bedoeld...
Het is niet om ruimte te creeeren maar om aan te geven dat je paard slaat.

@Holly Ik snap heus wel dat je met een onervaren hengst "kiest" voor een strikje tot je weet hoe hij op druk terrein is maar wat is dan de grens...wie bepaalt of het nodig is/ of dat je graag de ruimte hebt.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 22:55

Zouden mensen niet sneller een strikje er in doen, wanneer ze zelf gewoon de ruimte willen hebben om te rijden?

Ik denk dat de meeste paardenmensen wel weten wat een rood strikje inhoud, maar ik zie ook veel kijkers bij wedstrijden, die dus denk ik niet weten wat een rood strikje is. Maar meestal nemen de onwetende mensen het zekere voor het onzekere en houden een grote afstand van een paard (met of zonder strik), denk ik hoor Bloos

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 22:57

het rode strikje is in de endurance ervoor dat je daarmee aan kunt geven dat je paard slaatnaar anderen. ik heb er nog nooit iemand mee zien rijden,

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 22:58

Je schijnt er niet eens de dressuurring mee in te mogen, dus je moet er dan ook nog aan denken voordat je de ring in rijdt (of je groom moet goed opletten). Haha!

Bij endurancewedstrijden is het verplicht om je paard een rode strik te laten dragen als-ie losse achterbeentjes heeft of als men om andere redenen afstand moet houden (bijv. bij hengsten). En terecht. Lachen

Gracia, ik zie ze regelmatig hoor!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

moowsy

Berichten: 7476
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 23:00

vamp schreef:
ik zou wel een strik om doen als mijn paard sloeg, of vervelend tegen andere paarden doet, maar dat is niet het geval.

Idd bij mij ook.. Nouja, tot nu toe nog niet. Ik ga zaterdag voor het eerst op wedstrijd, dus dan zien we wel wat ze doet. Ik verwacht eigenlijk niet dat ze zonder reden naar paarden om zich heen zou slaan, dan had ze dat vast al een keer gedaan.

Graciaxx: Dat is niet alleen bij de endurance zo.

Ik heb eigenlijk ook pas een keer iemand ermee zien rijden, ik kan me haast niet voorstellen dat er bijna geen paarden zijn die het vervelend vinden als er onbekende paarden in de buurt komen..

how sweet can it be to be loved by you

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-04 08:21

CarS schreef:
@Holly Ik snap heus wel dat je met een onervaren hengst "kiest" voor een strikje tot je weet hoe hij op druk terrein is maar wat is dan de grens...wie bepaalt of het nodig is/ of dat je graag de ruimte hebt.


Dat bepaal je zelf dacht ik. Ik vind namelijk dat je andere niet in gevaar hoeft te brengen met jouw paard.
Je hoeft natuurlijk niet voor elk wissewasje een strikje in te doen, maar als je bv de eerste keer op concours gaat en je twijfeld of je hebt een paard wat thuis al niet al te lief is tegen andere, dan zou ik dat wellicht toch wel doen.

Idd doen veel mensen het niet, maar roepen liever, kijk uit.
Neem mijn nichtje, zij had een merrie die ieder ander paard aanviel. Ze is te veel uit de hoogte om ook maar heel even haar mond open te trekken. Als jou paard daardoor alle klappen mag opvangen van haar paard, dan krijg je ook nog eens de wind van voren.
Dan denk ik, dat is andere in gevaar brengen, en waarom dan geen strikje, of zelf ergens anders gaan rijden.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 08:59

Ik vind dat je een rood lintje alleen moet gebruiken bij een paard wat snel van zich afslaat,
niet bij een paard wat op anderen springt. Zo'n paard is gevaarlijk en moet gewoon helemaal niet op wedstrijdterreinen komen. Je kan niet verwachten dat mensen een straal van 15 meter van je af blijven, wel dat mensen niet al te vlak achter je langsrijden.

Ik gebruik geen rode strikken omdat mijn paarden eigenlijk niet slaan, die slaan alleen als er eentje echt op de ballen trapt of met de neus tegen de staart zit. Het lijkt me vrij normaal om iets meer afstand te houden.

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 09:04

Ik gebruik hem wel, ik heb een meppende haflinger.
Iedereen kijkt goed uit, want je ziet duidelijk dat ze wil meppen.
Maar ik zoek natuurlijk wel altijd een plekje om rustig in te rijden!!!

Mi Caro Mexx & Skyfall LM
Wat een rijkdom als je 2 zelf gefokte paarden in de wei hebt staan... **Trots**

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-04 09:10

Sjuimpje, ik ben van mening dat iedereen de kans moet krijgen om zijn paard kennis te laten maken met conoursen en vreemde paarden om zich heen.
Maar ben het wel met je eens dat je er af en toe koekers tussen hebt lopen. Gewoon afsnijden, bv in de zin van, ik zie je wel, maar duw toch maar even door, want je rijd in de weg en anders word mijn volte niet rond. Dus dan maar een botsing.
Tja dan heeft zo'n strik alsnog geen zin dus.

Het valt mij anderzijds ook op dat niet iedereen weet waarvoor zo'n strik nu dient. Bv opmerkingen als, kijk wat heeft dat paard voor leuk strikje in zijn staart.
Daarvoor dus ook de vraag, zou het niet anders moeten misschien?

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 09:18

Mijn paard heeft een tijd gehad waarin ze zich sneller ingesloten voelde en dan kon trappen. Die tijd heb ik een strikje gebruikt. Nu heeft ze eigenlijk vrijwel nooit meer die neiging dus gebruik ik het strikje niet meer.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 09:21

ik heb vroeger gejaagd en ik had toen een Engels Volbloed die iedereen die in de buurt kwam trapte, ik had dus altijd een rode strik in de staart en er zijn nooit ongelukken gebeurd.
Ik dacht dat rode strikken een ouderwets gebruik was en dat men dat tegenwoordig niet meer deed.......

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 11:53

ik heb er zelfs ook nog nooit van gehoord!!! Verward dit is echt nieuw voor me, maar zelfs al had ik wedstrijden gereden dan had ik het wrs. nog niet geweten.

weer wat geleerd en dat op de maandag! Lachen

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 11:58

Pellie schreef:
ik heb er zelfs ook nog nooit van gehoord!!! Verward dit is echt nieuw voor me, maar zelfs al had ik wedstrijden gereden dan had ik het wrs. nog niet geweten.

weer wat geleerd en dat op de maandag! Lachen


Inderdaad!

Ik heb er ook pas een week geleden of minder van gehoord hoor. En toevallig, omdat ik het had over hoe belachelijk knotjes bij m'n ijslander zouden staan, en dat ik dan ook maar een mooie rode strik in z'n staart moest doen! Tong uitsteken Dus begon als grapje, ik heb nog nooit een wedstrijd gereden met hem maar m'n schoonzus Mel wel, dus die zei toen "oh, moet je doen, blijft iedereen bij je uit de buurt", en ging ze dus uitleggen dat het betekent dat je paard slaat.

Mijn paard slaat niet, maar hij is wel goed in als hij naar zijn denken te lang moet stilstaan heen en weer te gaan walsen, daarbij niet bedenkend dat andere paarden het misschien WEL vervelend vinden als er tegen hun kont aan wordt gelopen. Zucht...

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 12:12

holly schreef:
Het gaat er ook niet om of je nu een strik gebruikt, maar om de redenen dat jij een strik zou gebruiken.



Ik heb het gedaan met Roxette op wedstrijden (keuringen niet) maar mijn ervaring is dat veel van de jonge generatie ruiters het niet meer kennen. de betekenis van de rode strik en de oudere generatie lijkt er wel geen rekening meer mee te houden. Verward Toch vind ik het belangrijk om andere ruiters te waarschuwen. Als jij met een rode strik rijdt in de staart kunnen ze naderhand niet zeggen dat ze niet gewaarschuwt waren. de schuld ligt dan wel bij hen omdat zij niet hebben opgelet.

Dus bij twijfel zou ik toch met de rode strik in rijden. Veiligheid voor alles.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, N_B_N, pjer en 50 bezoekers