Vaag probleem..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Vaag probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-04 13:53

Ik rijd deze maand een paard van stal bij, aangezien de vaste bijrijder op vakantie is. Nou wist ik al dat het paard behoorlijk scheef is, maar van wat ik vandaag voelde snap ik echt helemaal geen hout meer, misschien dat iemand hier me uit kan leggen wat ik nou precies onder me gevoeld heb en hoe jullie dat zouden oplossen...

Rechtsom loopt dit paard uit zichzelf in een valse knik, is dus zorgen dat je hem goed naar de hand rijdt, dan is ie redelijk goed naar een normale aanleuning te rijden, met een redelijk actieve achterhand, druk op allebei de handen, iets meer op de buitenkant. Hij heeft geen neiging om naar buiten of naar binnen te vallen en is echt lekker te rijden, heeft alleen wat moeite met krappere wendingen. Hij loopt gewoon netjes met stelling en buiging en is ook gewoon in contrastelling te zetten.
Linksom is hij ineens knalhard op de rechterteugel, je dringt gewoon echt niet tot hem door en hij valt enorm over de buitenkant weg, geeft wel stelling naar binnen, buiging volgens mij niet, maar weet ik niet zeker, in de contrastelling is hij met geen mogelijkheid te krijgen.
Dat een paard een moeilijke en een makkelijke kant heeft weet ik, dat dit nogal ernstig kan zijn snap ik ook, maar dat ie op allebei de handen zwaarder is op de buitenhand (alleen linksom dus wel extreem) vind ik dan erg vaag en dat ie op allebei de handen dan zonder problemen naar binnen buigt snap ik ook niet echt...
Ik heb het opgelost door hem linksom met mn buitenbeen op een kleine volte te zetten en gelijke druk op mn teugels te houden met af en toe een kleine ophouding op rechts om te voorkomen dat ie naar buiten wegviel (wat al voor een groot deel verholpen werd door mn been) en gewoon net zolang erop houden tot ie los ging laten en na begon te geven, daarna volte heel langzaamaan vergroot en uiteindelijk heb ik hem door een aantal slangenvoltes/achtjes kunnen rijden, terwijl zn achterhand erbij bleef en hij netjes nageeflijk bleef met redelijk gelijk gewicht op de teugels, hoewel hij linksom bleef proberen om rechts vast te pakken, het was naar mijn idee nog steeds niet zoals ik het graag wil hebben...

Ik rijd dit paard dus maar een maand, 2 keer per week, heb dus ook geen les met hem, maar vind dit wel een erg lastig probleem, waarbij ik dus wel een oplossing heb gevonden, maar ik snap echt niet waar het probleem vandaan komt... Iemand die het wat beter snapt?

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way


CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 15:45

zoals ik op msn al zei, is ie gruwelijk scheef
op de volte voel je dat niet meer zo
als een paard goed buiging aanneemt, moet ie zonder pardon ook meteen weer makkelijk reechtgericht kunnen worden vanuit die volte, dat deed ie ook niet zei je
dus rijd je met een valse buiging, waarschijnlijk zal ie ook daarbij wat kantelen met het hoofd, maar hij zet zijn achterwerk iig ver onder de massa vandaan neer, vandaar ook dat ie zo zwaar doet

verder zei ik ook al dat ik zo verder moeilijk een oplossing kan vinden
zou het probleem eens in het egiie moeten zien en voelen

maar misschien dat een andere bokker het herkent?

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 10:48

Verder niemand met een idee?

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 12:19

het klinkt als inderdaad vreselijk schreef! maar ik denk ook medisch schreef! dit paard kan waarschijnlijk niet in de stlling, buiging kopen omdat zijn spieren en botten dit niet aankunnen. weet je of dit paard ooit medisch gekeurd is? ik denk dat het geen zin heeft om je een maand te richten op het goed rijden van dit paard, wel is het handig om de eigenaar voorzichtig aan te geven dat dit paard zo schreef is. Waarschijnlijk is dit paard altijd erg schreef gereden en heeft er ook een instructuer aan de kant zitten slapen.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 16:51

Ik heb werkelijk geen idee of hij medisch gekeurd is... Ik kan jammer genoeg ook niet iemand met ervaring vinden om eens vanaf de grond mee te kijken en te denken, en ik vind les nemen voor een paard dat ik maar zo kort rijd een beetje overbodig eigenlijk... Had stiekem gehoopt dat er mensen zouden zijn die dit beter snappen dan ik Haha!

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way


An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 08:58

Scheefheid word helaas niet altijd in een keuring ontdekt. Het hoeft ook niet scheef gereden te zijn. Hij kan ook uitgegleden zijn in de wei ofzo zonder dat iemand het ooit opgemerkt heeft. Bekijk zijn bespiering goed. Schouderbespiering aan de voorkant, kont bespiering. Vergelijk beide helften. Vergelijk de hardheid van de spier. Als je dit doet laat m vierkant staan op gelijke ondergrond. Zie je veel verschil. Dan zou ik dit duidelijk aan de eigenaar laten zien. Zodat hij hulp erbij kan halen. Fysio heeft geen zin als hij in zijn wervelkolom scheef is, dan moet eerst dit weer recht worden gezet voor je zijn spieren kan behandelen.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 17:45

Kijk op www.hoefkatrol.com over het rechtricht verhaal.

Geen enkel paard is van nature geheel recht. Die moet je recht maken.
Het vast pakken van de rechter teugel is als het waren steun zoeken omdat hij over de rechter voorbeen heen valt. Daarbij is hij waarschijnlijk over belast op zijn rechter voorbeen. Het paard is dan ook duidelijk links gebogen.
Veel rechter stelling vragen en op de linker hadn veel contra stelling. DOe rustig aan en zorg eerst maar voor een rechte hoofd hals houding in de bochten en de rechte stukken. Daarna verder door gaan vragen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 09:57

ja jacksel, ga naar de fysio met hem Knipoog

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 22:46

Neem 'm eens losjes bijgezet aan de longe, liefst dubbele longe als je daar handig mee bent. Dan kan je zelf goed zien wat er nou allemaal gebeurt op beide kanten

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-04 09:07

Ik heb hem gister weer gereden, ging al een heel stuk beter... Kon nu duidelijker de problemen herkennen en had ook even iemand vanaf de grond om mee te kijken... Komt het hele lijstje aan, wat dus nu wel gewoon duidelijk wijst op een scheef paard Knipoog

rechtsom: hoofd kantelen (ik geloof naar buiten, iig binnenoor het laagst), valse knik, teveel buiging
linksom: buitenteugel niet accepteren, buitenbeen wel redelijk accepteren, vooral met zweepondersteuning Haha! , wel (overdreven) stelling, geen buiging

Oftewel heel scheef paard... En ik denk niet dat een maand 2 keer per week rijden genoeg zal zijn om hem wat rechter te krijgen...

edit:

Q, ik heb hem vrijdag aan de dubbele longe gehad, voor de eerste keer van zijn leven, daar gaf hij nog helemaal niet op na, was veel te eng, bijzetten gaat bij hem niet, aangezien hij zichzelf dan vastzet...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-04 10:14


On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 14:00

Ten eerste ga hem niet VWNW rijden als hij nog niet recht is. Dan maak je het probleem nog erger. Gata hij zelf naar beneden, kijk dan of hij dat recht doet en met veel voorwaartse stuwing van achteren.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 19:54

Hoi Jacksel,
Handig die foto's Haha! . Over je zit mogen we niets zeggen Knipoog , maar ga er maar wel aan werken !
De eerste serie rijfoto's laat je 'm de hele tijd achter de loodlijn lopen, waarbij ie ook vaak achter het bit komt (je losse teugels). Dit betekend dat je teveel hand gebruikt (of te onrustig) met te weinig been. Een actiever achterbeen zal het neusje er meer uit gaan rijden waarbij hij dan ook je hand zal gaan opzoeken.
Het is erg moeilijk voor een nog niet zo krachtig en uitgebalanceerd paard om zich goed te bewegen in die positie.
De mooiste foto vind ik de 6e longeerfoto: Je ziet dat ie goed actief beweegt (driehoeken van voor en achterbenen zijn even groot) terwijl ie perfect voorwaarts neerwaarts gaat, met de neus netjes voor de loodlijn (achter de loodlijn is dus duidelijk niet iets dat ie vanzelf opzoekt!).
Je kan 'm best bijzetten aan de longe, alleen moet dat heeeeel losjes!! Hij moet alle ruimte hebben om de lengte van z'n hals te gebruiken voor de balans. Als je hem te kort dwingt, kan ik me voorstellen dat dat niet goed gaat.
Ga dus werken aan meer voorwaartse reactie op je been (niet perse harder lopen, maar meer activiteit van het achterbeen) en geef hem voor de ruimte om z'n hals voor z'n optimale balans te gebruiken (en z'n neus voor de loodlijn te houden).
Succes ermee!!

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-04 22:11

Hij komt, zodra je erop zit wel achter de loodlijn, ik werk echt niet veel in met mn handen! Ik vind het ook een stuk prettiger eruitzien zoals hij loopt bij het longeren, maar met het rijden zit dat er bij hem nog niet in... Overigens was de bak met het rijden ook een stuk slechter dan met longeren, zelfs ind raf waren we af en toe al aan het glijden, dus echt actief overgangen rijden durfde ik ook niet zo aan...

En mijn houding weet ik dondersgoed, helaas is dat zonder les niet makkelijk op te lossen Verdrietig

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 09:13

dit paard is moeilijk gebouwd, hij heeft een hele lange nek, een enorme schoft een te lage rug, een kippenborst, dat is natuurlijk wel even moeilijker rijden dan een goed gebouwd paard. Jij rijdt hem te weinig om hem goed te rijden dat gaat je niet lukken, maar als ik jou was zou ik wel de eigenaar voorzichtig betrekken bij het "anders" rijden van dit paard. Dit paard is denk ik nooit goed gereden, valse knik, geen achterhand eronder. Heeft de eigenaar wel les? weet je of de eigenaar weet dat het paard niet goed loopt? en is deze bereid om het paard met nieuwe instructie goed te gaan rijden?

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-04 10:05

Eigenaresse heeft les, ik heb haar zelf nooit gezien tijdens les, heb wel gezien hoe mijn vaste verzorgpaard (met eigenaresse) les heeft van die instructrice en dat gaat erg goed, echt de juiste aanmerkingen! Jammer genoeg heeft de eigenaresse wel iets van die kop moet hoe dan ook naar beneden, anders traint hij zijn onderhals spieren en gaat het niet goedschiks dan maar kwaadschiks... Ben het er niet mee eens, maar kan er niet veel aan doen... Maar ik weet zo goed als zeker dat het hier niet aan de instructrice ligt, die geeft niet zo heel veel om de hoofdhouding, maar juist heel veel om actieve achterhand en tegen de hand aanrijden!

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Insider
Berichten: 592
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 10:45

Je zegt het zelf al..niet goedschiks dan maar kwaadschiks bij de eigenaresse. Dat rij jij er niet even uit hoe treurig ook. Zij zal zich eerst bewust moeten zijn van hoe het wel kan en eigenlijk zou moeten.
Helaas kun je soms niet de wereld verbeteren.

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 08:01

jammer dat de eigenaresse er zo over denkt! ze rijdt nu haar paard naar de......... later zal ze daar wel een keer spijt van krijgen als ze niet meer verder komt met dit paard of er straks medische indicaties zijn waardoor dit paard allerlei problemen krijgt.
Stop dan maar geen energie in het goed rijden van dit paard want hij moet zodra de eigenaresse er weer is weer in gedwongen stand!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-04 08:43

Ho... Ze probeert hem wel netjes te rijden, maar heeft gewoon de verkeerde gedachte dat hij door met zn hoofd hoog te lopen alleen maar de onderhalsspier traint, wat slecht is, dus daarom moet hij met zijn hoofd naar beneden... Ik denk niet dat je gelijk kan zeggen dat die eigenaresse zo'n slecht persoon is, dat is ze namelijk niet! Ik rijd dit paard gewoon deze maand, gewoon netjes van mijn been naar mijn hand, want er zit wel heel duidelijk verbetering in, naar mijn idee!

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers