[VD] mijn paard steigerd nu aldoor

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
kimmie_loves
Berichten: 112
Geregistreerd: 28-06-04

[VD] mijn paard steigerd nu aldoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-04 20:38

hey

ik heb een heel mooi paardje een kwpn. Ik heb m met vd stijgeren aangeleerd maar nu doet hij het onder het rijden met halthouden overgangen alles

hoe kan ik dit afleren vind het helemaal niet leuk Verdrietig

groetjes kim


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 20:39

naar voren schoppen en niet te zuinig
en op houden met die gevaarlijker VD dingen

al vaker hier aangehaald dat zoiets tegen je kan keren, maar altijd zijn we zeuren.
(dit was niet tegen jou, maar tegen de VD aanhangers waar alles maar van moet kunnen)

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 20:45

laat weer eens zien wat je moet doen VOOR je een paard leert steigeren. DOMINANTEIVERHOUDING moet dus stabiel en 100% zijn, maar dat is zo moeilijk te bepalen dus laat dat steigeren gewoon achterwege... 't is achteraf gepraat...

Yvette90

Berichten: 3764
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Zwartewaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 20:48

RK: wat is er gevaarlijk aan VD Verward Niets alleen tja als jij je paard gaat leren steigeren je weet dat DAAR gevolgen aan kunnen zitten maar wat kan er kwaad aan compliment, buigen, spaanse pas enz enz? En als je TEGEN VD bent waarom kom je dan hier?

Maare kimmie_loves: Het is niet slim wat je gedaan hebt...... Eerst lezen wat ook de gevolgen kunnen zijn he.. Nu kun je hem idd beter vooruitschoppen en hem straffen en niet met dit onderdeel van VD verder gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 20:48

Citaat:
dus laat dat steigeren gewoon achterwege... 't is achteraf gepraat

Is dat tegen mij bedoeld?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 20:57

Kawa is naar mijn idee helemaal niet tegen VD en heeft alleen maar gelijk. Er wordt hier ontelbare keren gewaarschuwd om een paard niet zomaar te laten steigeren omdat het erg verkeerd uit kan pakken.
Risico van spaanse pas? Nog nooit een hoef voor je schenen gehad?
Om maar een voorbeeld te noemen....

Idd nu heel concequent te werk gaan.
OF je blijft hem op commando laten steigeren, met alle gevolgen van dien... Of je geeft hem gruwelijk op zijn sodemieter als hij omhoog komt en zorgt ervoor dat je 100% het commando niet meer geeft.

Ergens vind ik het erg sneu voor het paard, die is er de dupe van

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 20:58

nee hoor, tegen mensen die denken dat steigeren prachtig is maar nog niet bedacht hadden at dit soort dingen ook gebeuren, Ik dacht dat jij dat wel doorhad Haha!

Het is achteraf gepraat van mij... ik vind het alleen errug banketstaaf voor dat paard, het word iets geleerd wat leuk is, en dan mag het opeens niet meer, maar de veiligheid van beide staat altijd voorop (lijkt mij) dus idd vooruit met de geit!

[edit] reactie op RK
Laatst bijgewerkt door Duncan op 08-07-04 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 20:59

Je zult er nog wel een tijdje mee bezig zijn om het af te leren. Gewoon naarvoren schoppen, dit hoef je niet te pikken.
Dit is ook de rede dat Dennis best leuke dingen kan doen(tot liggen en zitten aan toe), maar dat ik hem niet leer stijgeren. En zodra hij een oefening ongevraagt doet krijgt hij een knal voor z'n kop, zo simpel asl wat.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

PinoLover
Berichten: 572
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: Heinkenszand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 20:59

Mijn pony kan ook steigeren op commando en heeft hier toen hij het eenmaal doorhad ook misbruik van gemaakt. Ik heb het toen der tijd afgestraft als hij het als misbruik gebruikte en er tijden niks meer meegedaan en het pas weer opgepakt toen hij het niet meer misbruikte en nu gaat alles weer goed.

Pino, de super Fjord!

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:38

Citaat:
RK: wat is er gevaarlijk aan VD Niets alleen tja als jij je paard gaat leren steigeren je weet dat DAAR gevolgen aan kunnen zitten maar wat kan er kwaad aan compliment, buigen, spaanse pas enz enz? En als je TEGEN VD bent waarom kom je dan hier?

compliment/buigen: ook gevaarlijk als een paard dat uit zichzelf gaat doen, als je er naast staat (er onder komen) of als je erop zit (verzin zelf)
Spaanse pas: veel mensen staat DOM genoeg voor hun paard bij het aanleren (ik heb geleerd van mijn fouten en mijn pony is GZD heeeel erg voorzichtig)
apporteren: paard denkt dat hij alles tussen zijn tanden mag nemen en er ook nog voer voor krijgt... enz.

Dit staat vast allemaal al in de stickie (maar die heb ik niet gelezen Bloos! )

Kwestie van duidelijke signalen geven bij het aanleren (bewust worden van je zelf) Wbt het steigeren, lekker eerlijk: eerst je paard te belonen en daarna te straffen (hoe betrouwbaar kom je dan over bij je paard??)
Je kunt hem ook belonen voor het met 4 benen op de grond staan/lopen!! en de rest (indien mogelijk) te negeren.
Ongevraagd de Spaanse pas doen, heb ik mijn pony afgeleerd door te antwoorden met: 2 stappen achteruit vragen. Toen was het snel afgelopen (wel belonen met een aai voor het achterwaarts gaan).

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:54

Erg zielig voor het paard, maar ik denk dat je het eruit moet slaan. Leuk he, zo'n trukje aanleren?! Nog leuker dat je paard er uiteindelijk de dupe van is.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 12:25

Mij begint op te vallen dat ik het wel erg vaak met Runningkawa eens ben Knipoog Haha! !

Maar waarom toch dat steigeren aanleren??
Ziet er geweldig uit ja.. zoals al eerder gezegd, vooral op et strand met ondergaande zon etc.
Je hebt zovele leuke VD-oefeningen, maar ook daarmee is et zoals eerder genoemd oppassen geblazen!
Ik ben zelf bezig met wat VD met mijn paard, maar steigeren, nee, hoe mooi ik et ook vind, heb liever niet dat mijn zwarte knollie van 1.72 recht tegenover me staat!!

Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 12:38

kijk dat dedoel ik dus te zeggen, mensen denken niet na als ze dit soort dingen aanleren.

Zoek je nog een leuke en leerzamen paarden stage op een erkend stage/leer bedrijf in GL. Marianne's Zorgboerderij, lekker knus en gezellig.

Amber902

Berichten: 572
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 12:42

stef schreef:
Kawa is naar mijn idee helemaal niet tegen VD en heeft alleen maar gelijk. Er wordt hier ontelbare keren gewaarschuwd om een paard niet zomaar te laten steigeren omdat het erg verkeerd uit kan pakken.
Risico van spaanse pas? Nog nooit een hoef voor je schenen gehad?
Om maar een voorbeeld te noemen....

Idd nu heel concequent te werk gaan.
OF je blijft hem op commando laten steigeren, met alle gevolgen van dien... Of je geeft hem gruwelijk op zijn sodemieter als hij omhoog komt en zorgt ervoor dat je 100% het commando niet meer geeft.

Ergens vind ik het erg sneu voor het paard, die is er de dupe van


Helemaal mee eens

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 14:57

Citaat:
heb liever niet dat mijn zwarte knollie van 1.72 recht tegenover me staat!!

Hoe hoog zou hij zijn als hij zou steigeren...es denken ong 3,5 meter... Verstandig dat je dat niet doet OK dan!

Mijn pony is 1,25 en heeft 1x naar mij gesteigerd:( . Ook zo'n kleintje komt errug hoog! Het was uit baldadigheid denk ik, hij was denk ik anderhalf (daarna heeft hij het noooit meer gedaan, hehe Schijnheilig ). Hij was toen nog hengst en erg aan het puberen. Hij sloeg 'netjes' alleen mn brillie van mn neus af. Voor hetzelfde geld had hij mijn neus eraf geschopt met zijn voorbenen. Behalve een kromme bril en veel schik was er niets gebeurd. Zelf geen blauwe plek. Mazzel gehad.
Laat het aanleren van steigeren lekker over aan circusmensen en professionals. Clown

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 15:46

Dit een moeilijke situatie die je zelf heb veroorzaakt. Het paard kanhier niks aan doen en denkt dat steigeren goed is. Op het moment dat je hem naar voren schopt of hem zoals gezegt een klap voor zijn kop geeft. Dan raakt je paard zeer sterk in de war van 'het moest toch zo'.

Ik zeg als het kan het nergeren en juist iets anders vragen. Zoals gezegt b.v. achterwaarts of zijwaarts enz. Wat je paadr al kan. Op het moment dat hij steigerd en jij geeft die hulp voor iets anders dan gaat je paard na denken van hé ik moet niet stijgeren, maar iets anders doen. Op het moment dat hij doet wat jij wil. Ookal is het maar heel iets beloon je hem. Zo leer je je paard te reageren op jouw hulpen en niet zelfstandig iets te gaan uitvoeren.

Het stijgeren geheel weg laten. Dit kun jij nog niet beheersen en is dus geheel niet verstandig. Stijgeren geeft vecht lust gevoelens. Bij het ene paard meer dan het andere, maar bijna alle paarden hebben dit. Vechten tegen jouw is natuurlijk uit den boze en levens gevaarlijk.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 15:51

Keb ook nog een welsh-ponietje waar eigenlijk niks mee wordt gedaan.
Dus in een goede bui dacht ik: laat ook met hem es wat VD gaan doen!
Vond et zo zielig dat ik alsmaar met mijn fries aan het 'frutsen' was.
'Poot' gaf et ponietje al, in een ver verleden es geleerd!
Ik vroeg dus poot en dat gaf hij braaf. Toen ik verder naar voren vroeg, deed ie ook heel braaf.
Toen ik om en om vroeg (jaja.. beetje te OVERenthousiast) deed ie het ook nog, dus het ging al richting spaanse pas.
Dag erna dacht ik: neem es een zweepje mee dan kan ik beter naar zijn benen wijzen.
Maarrrrrrrrrrr.. hij gaf zijn beentjes tegelijk, oftewel hij ging op zijn achterbenen staan.. heb hem een poeier gegeven en zweepje weggedaan!
Dus ik kan hem zo leren te steigeren, maar doe dat niet, omdat het beslist tegen me gebruikt gaat worden!!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 16:18

ik heb te doen met je paard.
Hoop dat je er wat van leerd.
Flink voorwaarts rijden en op zijn flikker geven als hij stijgerd, heel sneu voor het paard want die zal er wel even niets van snappen...

En josien, een andere hulp geven lijkt mij niets, daarmee laat je niet zien dat stijgeren niet mag...

Dag lieve mama...

annek
Berichten: 117
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 16:42

Ik ben het met Josien eens, daardoor gaat je paard nadenken, en hem alleen maar op zn flikker geven, daar raakt het paard inderdaad van in de war.

kimmie_loves
Berichten: 112
Geregistreerd: 28-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 17:33

Waterkippie schreef:
ik heb te doen met je paard.


maar het was helemaal me bedoeling niet Verdrietig ik denk ja steigeren leuk al me vriendinnen kunnen het ook met me paard nou ik kan dan niet achterblijven dacht ik zo .. mja mensen bedankt voor de tip tip tips
Pling

groetjes kim

gretoes
Berichten: 1057
Geregistreerd: 25-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:39

Tessebes schreef:
maar ik denk dat je het eruit moet slaan


Het klinkt l*llig, eruit slaan, maar ik denk dat je wel gelijk hebt. Een paar keer de zweep tussen de oren, dan leren ze het gauw af. Of probeer es een rauw ei tussen de oren kapot te slaan. (dat heb ik gehoord)

De rest van je berichtje was ik t niet helemaal mee eens. Maar dit zeker!

Iwalesta M1 + 7

















Euforie, Scandic x Stedinger x Gribaldi
Euforie L1 + 6

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:57

sorry
de tips van slaan tussen de oren zou ik niet direct als advies geven

hem aan het been hebben en zorgen dat hij voorwaarts is (een paard kan alleen in stilstand omhoog) lijkt me om te beginnen toch ff wat beter.
Stem erbij wat je bij longeren ook gebruikt, dus toch wat herkenning.

Een flinke tik op zijn kont hem hem voorwaarts te houden vind ik ook goed, maar hem tussen de oren slaan zou ik toch echt pas als allerlaatse redmiddel willen zien en zeker niet als tip mee willen geven.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 18:09

kimmie_loves schreef:
maar het was helemaal me bedoeling niet Verdrietig ik denk ja steigeren leuk al me vriendinnen kunnen het ook met me paard nou ik kan dan niet achterblijven dacht ik zo .. mja mensen bedankt voor de tip tip tips
Pling

En daar kaart je nu precies aan waarom ik niet snel info weg geef over VD....
VD is niet "want het is zo stoer tegenover mijn vriendinnen"


Amber902

Berichten: 572
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 21:06

idd, als je het daarom leerd.....

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 16:35

Typisch het geval van ''kijk-mij-eens-stoer-doen-met-mijn-steigerend-paard!

Idd wat RK al zegt, zorgen dat hij voorwaarts blijft. Verder staat het al allemaal geschreven hierboven.

En denk de volgende keer ff heel erg goed na, nu is het paard de dupe van jou domme acties.

HARDCORE
DE HARDE KERN
DE ONDERGROND


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers