Haal jij je paard van het land af bij slecht weer?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wickedjazz

Berichten: 1625
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Haal jij je paard van het land af bij slecht weer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 17:50

Jeems staat nu in een kudde, en bij onweer of regen halen heel veel mensen hun paarden van het land af. Gisternacht stond Jamey alleen nog maar met 2 andere paarden buiten, de rest had ze binnen gehaald.

De enigste keer dat ik Jamey heb binnengehaald was bij die zware windkracht negen, maar verder haal ik haar niet naar binnen.

Wat doen jullie? Gaat jullie paard er bij elke regen/onweersbui van het land af?

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:55

Ik zou wel willen, helemaal omdat die van mij het aan zn longen heeft en niet echt een stortregen kan gebruiken met een zomervachtje zonder beschutting op de wei.
Helaas werk ik ook dus ik kan moeilijk ernaar toe gaan dan.
Ik zal dus moeten vertrouwen op de stalhouder... Scheve mond Scheve mond Nagelbijten / Gniffelen

Pasterza

Berichten: 2694
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:57

Die van mij loopt altijd buiten, dag en nacht het hele jaar door. Loopt in de kudde in een soort natuurgebied met beschutting. Die haal ik niet binnen met slecht weer, wil ze ook niet want die trapt de stal toch aan gort omdat ze naar buiten wil Schijnheilig
Vooral als een paard gewend is om in de kudde altijd buiten te lopen, is dat de meest veilige plek voor een paard!

Maar als de paarden bij jou allemaal binnengehaald worden en alleen jouw paard overblijft, tja dan zou ik 'em wel binnenhalen. Hij heeft wel soortgenoten nodig om zich veilig te voelen en zo.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:59

Die van mij loopt in principe ook altijd buiten, maar haar stal staat in de wei, dus ze kiest zelf maar of ze binnen of buiten wil staan met slecht weer Knipoog.

MaiNat
stokpaard connaisseur

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 18:05

Als het onweert altijd moet er niet aan denken dat ze getroffen wordt. Regen niet altijd hangt af wat voor bui het is.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 18:05

Ik zet ze alleen binnen met onweer. De vorige 2 keren hadden we ook een paard in het draad Scheve mond

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 18:06

Kasje blijft met regen in principe gewoon buiten, maar liever heb ik het niet. Maar dat is niet zozeer dat hij nat wordt, maar snel last heeft van rotstraal en de blub die van de wei afkomt lekker door kan prutten in z'n hoeven Lachen

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 18:08

kijk, als het nou echt storm is oké, dan zou ik hem waarschijnlijk wel binnen halen , maar voor de rest , laat maar lopen , hij is niet van suiker

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 18:10

Ik heb er hier nu 7 staan en heb 2 box waar er wel 2 in zouden passen. Maar ik vind alles binnen of niets. Dus alles blijft lekker op het land als het slecht weer is. Zelfs zo als vanacht dat ze bijna tot hun knieen in het water stonden op sommige plekken(ze konden wel droog gaan staan)!!!!
Al voel ik me wel een beetje schuldig als ik de regenmeter met 35 mm van 1 nacht er in leeg gooi.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 18:14

Nee,al 10 jaar staan onze paardjes ALTIJD buiten,het lijkt me dat ze er in het wild ook tegen kunnen.Dus waarom nu niet?

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 18:17

Jordy gaat alleen naar binnen als er een echte windhoos o.i.d. is, met gevaar voor rondvliegende takken enzo. Verder, ook bij flinke regen en onweer, blijft hij gewoon buiten, daar heeft hij het veel beter naar zijn zin en onweer boeit hem weinig.
Jordy is samen met zijn weidemaatje en een hele bejaarde pony wel de enige die buiten blijven, de rest gaat naar binnen. De oude pony blijft buiten omdat als ze op stal wordt gezet ze binnen een uur stokkreupel is.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 18:20

Tuurlijk niet.... laat ze maar lekker verpieteren Haha! Vooral voor de veulens is het goed om eens een dikke bui over zich heen te krijgen!

Wiesje

Berichten: 2914
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 18:23

Echt niet.... wordt ie hard van.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 18:26

nee hoor, alleen vertrappen ze het land hier erg snel als het zo nat is, dan verhuizen ze naar de bak, maar ze gaan niet naar binnen hoor.... ze kunnen tegen een stoot

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 18:28

Op zich moeten ze ertegen kunnen, in de natuur kunnen ze ook moeilijk in een huisje gaan staan he? Ik zelf haal ze het liefst binnen, maar doe het niet altijd, er staan 7 paarden op ons land, we hebben maar 3 stallen, die zijn bezet door een vriendin van mijn moeder en mij haar paar,d mijn pony en mijn moeders paard, die andere zijn van andere mensen, die hebben er zelf voor gekozen, met onweer ind ik het dood en dood eng, dat wel.....maar ja, niks aan te doen

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 18:32

Ja ik wel.. Mijne staat dan ook niet op de wei maar in een paddock zonder echte beschutting.. Klein beetje regen moet ze kunnen hebben maar als het echt slecht is haal ik haar binnen... Ook omdat ze toch een beetje een kneus is.. Ga nu wel deze zomer de boel omgooien zodat ze of beschutting hebben of dat ze zelf de stal in kunnen want dat is dan toch wel weer een zorg minder...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 18:35

Hij krijgt niets van een buitje en gaat binnenkort ook weer een poosje 24/7 naar buiten en dan gaat hij echt niet naar binnen als het weer wat minder is.
Op stal moeten ze bij een langere periode met veel regen wel binnen blijven omdat anders het land kapot gelopen wordt. Ik heb 'm natuurlijk liever buiten, maar ik kan het wel begrijpen, wil ook gras over houden!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 18:43

Wij mensen zitten graag binnen als het regent, samen gezellig rond de kachel DUS dan moeten de paarden ook naar binnen, vinden ze gezellig.....

Rolleyes Clown

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 18:56

Nope, lekker buiten laten staan, de laatste storm stond ze ook buiten en ze stonden met zijn allen met de kont in de wind gras te eten, dus echt problemen hebben ze er naar mijn idee niet mee.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 18:58

bhalve bij hele harde wind, of als het echt te erg gaat onweren(ivm kans op blikseminslag, ze staa onder de bomen vd buren) staan ze verder altijd buiten


sterker nog, als het in de zomer regent, gooi ik ze direct in de wei, dan zitten er tenminste niet van die stomme horzels Clown

normaal staan ze begin juli t/m eind augustus overdag binnen ivm horzels, zelfs zo'n compleet vliegendeken+hals+masker helpt dan niet meer en staan ze snachts buiten

nu met dit weer staan ze lekker heel de dag buiten, er zitten geen horzels Haha!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 18:59

ik zou wel willen, maar in de zomer heb ik geen stal en hij wil niet eens binnen, dan breekt ie de boel echt af!

Gisteren is er 1 weilandje verder wel een veulen van 6 weken door de bliksem getroffen en dood neergevallen en ik dacht altijd dat Morrie veilig was, omdat er veel grotere paarden in zijn weiland staan..... dus niet....

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 19:01

Ja, Gossie gaat niet naar buiten in de stortregen en hij word ook binnengehaald als het stortregent. Paarden zijn geen watjes, maar ik vind dat prettiger en Gossie al helemaal, hij baalt zo van regen en word dan heel chagerijnig, met daarbij het gaat enorm jeuken bij hem en vervolgens schuren daardoor, schilfertjes etc..hij krijgt dan een plakje hooi en zodra de heftige bui weer weg is, mag hij weer naar buiten. Gossie staat volpension, dus die vrouw die de stallen doet let daar heel goed op, kan volledig op haar vertrouwen dat ze hem binnenhaalt en daarna weer buiten zet en dat is fijn.

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 19:03

Ik laat hemn gewoon staan, tenzij het idd echt gaat stormen wat jij ook al aangaf. Maar in principe laat ik hem staan hij kan snacht's in zijn stal weer opdrogen en in de wei kunnen ze onder bomen staan.

Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 19:03

Zazou kiest zelf, het rare is dat als het niet regent hij meestal op stal staat en als het regent staat hij buiten... (raar paard Knipoog misschien doet hij het om een lekkere massage te krijgen, bij harde hagel gaat ie ook buiten staan Verward en anders is hij meestal op stal te vinden)

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 19:16

hey shalane
zoals je al gezien zal hebben staat donic ook al weer op stal
alleen niet vanwege het slechte weer maar vanwege de giga aantal wonden die hij telkens heeft van het land
het begon met een wondje en hij heeft nu vette kneusingen
met als gevolg dat ik niet kan rijden.

toch vind ik met dit weer het niet prettig om je paard buiten te hebben...
hij zal er absoluut wel tegen kunnen hoor maar meer vanwege het feit dat ik elke keer dan een nat en vies paard heb als ik wil rijden en daardoor dus niet ga rijden want dat drogen op stal duurt me dan te lang
(ik zie het aan tyson die staat nog wel buiten)

wat betreft bij jou weitje:
ik vind dat als ze zo massaal hun paarden weghalen dat ze wel hun andere weigenoten even mogen waarschuwen voor hetzelfde geld blijft jouw paard alleen achter! Bloos!
en de gevolgen daarvan........