Achterhand op hoger niveau....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Shiloh

Berichten: 19773
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Achterhand op hoger niveau....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-04 12:49

ik heb even een vraag want er is iets dat ik niet goed snap. Misschien is er een logische verklaring voor en dergelijken, maar toch zou ik graag wat uitleg willen...

De laatste jaren heb ik al steeds meer geleerd over het aan de teugel rijden, en dan vooral het achterhand gebruik, dat die erg belangrijk is, dat de achterbenen goed ondertreden en de motor van achteren komt.

Als ik naar L, M foto;s kijk zie ik dit ook vaak, Z meestal ook nog wel, maar als ik soms kijk naar foto's op grand prix niveau, dan zie ik zelden een foto van een paard dat zijn benen ook echt ondertreedt. Ik ben erg benieuwd hoe dat zit? uitleg? Cool ?? Verward

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"


VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 13:15

In welke gangen lopen deze Grand Prix paarden als je naar die foto's kijken? Ik bedoel, als ze bijvoorbeeld in een normale arbeidsdraf of verzamelde draf lopen zal je natuurlijk wel goed de kunnen zien dat de achterhand goed ondertreed. Dit kan ook haast niet anders. Maar wanneer zo'n paard in een passage of piaffe rijdt is het een iets ander verhaal. Het gewicht wordt in dit soort gangen steeds meer op de achterhand van het paard geplaatst. Het paard moet dus zijn eigen gewicht en het ruitergewicht op deze manier gaan dragen. Naar mijn mening zal hij zijn houding ook veranderen om goed in balans te kunnen blijven lopen. Tuurlijk treed een paard wel onder met zijn achterbenen, alleen kan hij niet zo'n grote pas maken zodat hij met zijn achterbenen in het voetafdruk van de voorbenen loopt.

Als ik het helemaal mis heb, hoor ik het graag hoor Knipoog

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 16:37

VValer heeft gelijk. in welke gangen zitten ze dan op de foto?
ik denk dat het meeste wel de bedoeling is van de ruiter

Teamspirit... Je bent een toppertje!

Shiloh

Berichten: 19773
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 14:18


"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 14:54

Shiloh schreef:
[HAW] Foto's van het NK in Brakkenstein!! DRESSUUR

Kijk dit is precies wat ik bedoel (eerste 3 foto's) het kan aan mij liggen, maar ik zie hier weinig ondertreden van de achterhand?


Maar foto 4 is toch wel weer HÉT voorbeeld van ondertreden van de achterhand, toch?

Shiloh

Berichten: 19773
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 16:05

ik had het toch ook over de eerste 3 foto's.. no comment on Anky Knipoog

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 16:14

Die foto's zijn ook wel op gruwel momenten genomen hoor. zie lingh in mijn avater Knipoog

Afbeelding


Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 16:29

Vaak zie je dit omdat die ruiters niet meer bij de absolute basis trainen (voorwaarts neerwaarts lorijden ed.) Maar te vlug naar mijn mening met de oefeningen beginnen die bijgespijkerd moeten worden terwijl de basis niet meer bijgespijkerd wordt.

Shiloh

Berichten: 19773
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 18:23

Wouter24 schreef:
Die foto's zijn ook wel op gruwel momenten genomen hoor. zie lingh in mijn avater Knipoog

[image]



Neemt niet weg dat de achterhand er NIET bij is... en dit is niet zomaar een moment opname, want de achterhand die zit erbij of niet, en dat is niet het ene moment wel, en het andere moment niet. En overigens is dit ook niet de eerste keer dat ik het tegen kom. En ik zeg ook niet dat dit bij alle ruiters zo is, zoals ik al zei.. "no comment on Anky Knipoog" en die Lingh is inderdaad ook niet verkeerd, maar ik kom het ZOOOO vaak tegen.. en dan snap ik het gewoon niet meer...

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 22:00

De foto's waar je het over hebt dat de achterhand achterblijft zijn simpelweg foto's op het verkeerde moment. Na dit moment zal het achterbeen toch echt weer gaan ondertreden.
Zoals je al ziet gaan die paarden er echt bij 'zitten' en verplaatsen het gewicht op de achterhand. Dit is iets dat maar zelden gezien wordt bij een M/Z combinatie. En logisch want er zit natuurlijk nog een niveau verschil tussen Z en GP Knipoog

Ik snap wel dat het soms lijkt dat Z-paarden hier op bokt altijd mooi ondertreden en die GP- paarden niet.
Maar hoe denk je dat dat komt....................................? Schijnheilig

Heel veel bokkers (ook ik Bloos ) maken een selectie uit de foto's die gemaakt zijn. En laten de foto's waar het achterbeen nog niet op de plek is waar je het wil hebben voor op de foto simpel niet zien.
Daardoor komt denk ik het vertekende beeld.

Ik heb namelijk zowel Anky als Edward op Jumping Amsterdam live in actie gezien en geloof me, die paarden zijn op pas verzameld. Daar kan mening ruiter zijn/haar hele carriere alleen maar van dromen

[Edit] Wat je eigenlijk eens zou moeten doen is een filmpje op de pc zetten en steeds willekeurig op stop drukken. Dan kan je eigenlijk goed zien hoe de gangen in elkaar zitten.
Dan zie je dat het achterbeen vanzelf weer ondertreedt.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 08:17

Ik ben het er idd mee eens dat de meeste foto's gewoon op een verkeerd moment genomen zijn, waardoor je een vertekend beeld krijgt.
Om dat nou goed te kunnen bekijken, moet je eens letten op de afstand die tussen de twee voorbenen zit vergeleken met de afstand tussen de twee achterbenen begrijp je het nog? Schijnheilig Als deze afstand even groot is, treedt het achterbeen dus wel goed onder.
Dat vind ik overigens op deze foto wel heel apart Verward :
Afbeelding
Je ziet hier namelijk het rechtervoorbeen al naar voren, terwijl het linkerachterbeen nog naar achteren is (of zou dit nou een heeeeele vertekende verzamelde galopfoto zijn Verward ) , op deze foto heb je naar mijn idee dus wel gelijk, maar ik weet niet in hoeverre hier het beeld vertekend word.
En het is idd ook wel zoals antoinette zegt dat (slimme) bokkers hun foto's heel streng selecteren en alleen de 'betere' erop zetten.

Kelly_Taco

Berichten: 6723
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 11:39

Zeker waar Lisette als ik foto's plaats kijk ik eerst goed of Taco wel netjes over het geheel loopt met zijn achterhand erbij
Ook al is het een fjord die van nature toch voorhand lopers zijn Bokt laat graag zijn kritiek erop lopen

Afbeelding

<3 Galanto <3

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 13:46

mij valt het ook op, daarnaast zie ik ook vaak een stijve achterhand, ik vind dit persoonlijk erg jammer, waar het aan licht tja moet je aan mij niet vragen.

daarnaast zie je ook vaak een hele spectaculaire voorhand en een er maar achter aan hangende achterhand.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers