Wanneer afmaken (discussie)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:13

snepje1 schreef:
Onlangs was er op de tv een discussie over dit onderwerp. Op een gegeven moment brachten ze de stelling;

Er komt een man bij de da, hij heeft genoeg van zijn hond, het is een gezond en lief dier, maar de man heeft er gewoon geen zin meer in en vraagt of de da hem wil afmaken. Wat doet u?

Nou wat zou jij doen?


Zeggen dat die man niet goed bij zn hoofd is om een gezonde hond af te laten maken.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:14

Zeggen dat je hem nu ook irritant vind en hem ook wel in wil laten slapen Tong uitsteken

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:15

Precies, je weet als je een paard aanschaft (en dat is met elk dier) dat het dier oud wordt en dat je er later ongetwijfeld minder mee kan dan het jaar van de aankoop.
Om het dier dan maar als grof vuil te behandelen en het af te laten maken, is wel héél simpel gezocht naar mijn mening.

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 13:16

De discussie ging bij ons op stal over een pony die hoefkatrol heeft. Ze staat al twee maand met pijn. Eigenaresse heeft geen geld voor verdere onderzoeken en/ of behandelingen. Het dier kreeg de laatste twee weken pijnstillers, zelfs toen liep ze niet goed. Nu is ze van de pijnstillers af en ze loopt weer net zo slecht als voorheen (lees als de pony stil staat ontlast ze haar slechte been).

In mijn optiek is het het beste om de pony te laten afmaken. De pony heeft geen vooruitzicht; er is geen geld voor onderzoek/behandeling
het dier is niet geschikt voor de handel
Het dier heeft 24 uur per dag pijn.

Andere mensen bij ons op stal zijn van mening dat de pony nog prima in de wei kan staan, volgens hen is de pony happy ook al heeft ze een zeer been.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:18

guanacotje schreef:
Stel,er gebeurt iets wat je totaal niet had verwacht,waardoor je financiëel serieus in de problemen komt,en je paard,wat al jaren bij jou is,kan je niet meer houden.
Het beestje is ondertussen 27jaar geworden,kan niet meer bereden worden en mag zijn oude dag slijten in een weide.
Je kan hem niet houden,dus twee opties
1 -> verkopen
2 -> zelf naar de slager brengen/laten inslapen.


Net zolang door zoeken naar een plek waar hij een goede oude dag kan hebben of me kapot werken zodat ik genoeg verdien om m te houden. Zolang een paard nog lol in zn leven heeft waarom moet je m dat dan afnemen? Je hebt gekozen voor een paard, je weet dat het veel geld kost, dan moet je ook met de gevolgen om kunnen gaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:18

die leit ik ook afmaken
Een paard heeft zijn benen bijna 24 uur per dag nodig, ook in de wei
Dus heeft hij imo geen paardwaardig bestaan als hij zoveel pijn heeft dat hij zijn been steeds ontlast

Wij mensen kunnen nog eens gaan zitten en ons been omhoog leggen op een stoel, voor een paard gaat dat niet, dus geen paardwaardig bestaan meer.

heel erg, maar liefde is dan toch afscheid van hem te nemen.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:20

snepje1 schreef:
De discussie ging bij ons op stal over een pony die hoefkatrol heeft. Ze staat al twee maand met pijn. Eigenaresse heeft geen geld voor verdere onderzoeken en/ of behandelingen. Het dier kreeg de laatste twee weken pijnstillers, zelfs toen liep ze niet goed. Nu is ze van de pijnstillers af en ze loopt weer net zo slecht als voorheen (lees als de pony stil staat ontlast ze haar slechte been).

In mijn optiek is het het beste om de pony te laten afmaken. De pony heeft geen vooruitzicht; er is geen geld voor onderzoek/behandeling
het dier is niet geschikt voor de handel
Het dier heeft 24 uur per dag pijn.

Andere mensen bij ons op stal zijn van mening dat de pony nog prima in de wei kan staan, volgens hen is de pony happy ook al heeft ze een zeer been.


Als een paard echt pijn heeft is t een ander verhaal! Als het niet meer beter kan worden met behandelingen dan is t einde verhaal. Maar als er nog behandelingen mogelijk zijn dan snap ik niet waarom ze dat niet probeerd (ik heb geen verstand van hko, dus weet niet of dat beter kan worden). Ze weet dat een paard veel geld kan kosten..

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 13:24

Aramat schreef:
Net zolang door zoeken naar een plek waar hij een goede oude dag kan hebben of me kapot werken zodat ik genoeg verdien om m te houden. Zolang een paard nog lol in zn leven heeft waarom moet je m dat dan afnemen? Je hebt gekozen voor een paard, je weet dat het veel geld kost, dan moet je ook met de gevolgen om kunnen gaan..


Ik snap dat het als verraad klink om zo'n paard af te maken. En vergis je niet ik zou het ook heel moeilijk hebben om zo'n beslissing te maken. Maar leef je eens in in het paard. Een paard kan niet rationeel denken. Het dier heeft er toch niets van in de gaten. En natuurlijk moet je met de gevolgen om kunnen gaan. Maar er zijn situaties waarin in mijn opinie afmaken een goede keuze is.
Ik zie dit niet als afdanken, maar het paard leed besparen.

Tempus

Berichten: 2288
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Beverlo Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:26

Tijdens een zware koliek na een ongeval met ernstige verwondingen. Als het zwaar ziek is. Bij ons op de maneg zijn er al een paar afgemaakt geweest. Een had een gigantisch kwaadaardig gezwel in de nek en hij had pijn. En de ander was oud had last van zware artrose en dat leek ze beter dan hem te laten lijden.

Igor ♥ Gitan
Rietje +05/10/2009 Rust in vrede meid
[IM] Riet meid ik mis je

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:27

Omdat het paard het niet in de gaten heeft mogen wij het zonder blikken of blozen in de frikandellen laten draaien?
nee, dat vind ik niet kunnen.
Als een paard pijn heeft heeft wel, dat bespaar je verder leed.
maar anders is het puur omdat hij jou in de weg zit en je bv liever een jong sportpaard hebt.
En dat vind ik niet kunnen

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 13:27

Aramat schreef:
Als een paard echt pijn heeft is t een ander verhaal! Als het niet meer beter kan worden met behandelingen dan is t einde verhaal. Maar als er nog behandelingen mogelijk zijn dan snap ik niet waarom ze dat niet probeerd (ik heb geen verstand van hko, dus weet niet of dat beter kan worden). Ze weet dat een paard veel geld kan kosten..


hko is niet te genezen. je kan het paard alleen verlichting geven. In dit geval zijn deze mensen door onvoorziene omstandigheden in financiele moeilijkheden gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:30

genoeg bokkers die paarden hadden met de diagnose hko en weer vrolijk rond rijden
ik zou echt zeker willen weten dat het niet meer te verhelpen is

En wat zijn ovoorziene omstandigeheden?
Sommige vinden een paar keer niet op vakantie kunnen al een onvoorziene omstandigheid

(niet dat ik hoef te weten wat, maar gewoon ff ter verduidelijking)

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 13:31

runningkawa schreef:
Omdat het paard het niet in de gaten heeft mogen wij het zonder blikken of blozen in de frikandellen laten draaien?
nee, dat vind ik niet kunnen.
Als een paard pijn heeft heeft wel, dat bespaar je verder leed.
maar anders is het puur omdat hij jou in de weg zit en je bv liever een jong sportpaard hebt.
En dat vind ik niet kunnen


Nee ik laat een paard niet zomaar afmaken. Maar in sommige situaties (zoals het oude paard) zeg ik niet bijvoorbaad nee. En dat doe ik NIET vanuit mijn eigen idee om een sportpaard weer te kopen! Daar denk je toch niet aan als je voor de keuze staat om je maatje te verliezen?!
Nee ik wil het paard in de toekomst niet laten lijden, het dier heeft een goed leven gehad laat hem daar maar aan terug denken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:34

snepje1 schreef:
Nee ik laat een paard niet zomaar afmaken. Maar in sommige situaties (zoals het oude paard) zeg ik niet bijvoorbaad nee. En dat doe ik NIET vanuit mijn eigen idee om een sportpaard weer te kopen! Daar denk je toch niet aan als je voor de keuze staat om je maatje te verliezen?!
Nee ik wil het paard in de toekomst niet laten lijden, het dier heeft een goed leven gehad laat hem daar maar aan terug denken!

oke
voorbeeld

kawa is 12
het hoogste in de sport wat we beiden aankunnen is behaald
ik zou graaag weer een jong paard willen, maar 2 in pension is te duur.
Dus laat ik kawa maar afmaken, dan lijd hij in de toekomst niet.

op deze manier zal je het er vast niet mee eens zijn, maar een groot verschil zie ik niet.
Afmaken om lijden in de misschien verre toekomst te besparen vind ik een rare reden.
want ook een paard van 27 kan misschien nog 5 jaar zonder pijn rond huppelen in de wei

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:35

In principe vind ik dat je de verantwoordelijk hebt over een oud paard, die moet je houden en verzorgen.
Want een paard van 25 nog verkopen vind ik ook behoorlijk asociaal.
Of je moet hem weggeven aan iemand waar je zeker weet dat hij daar nog een paar jaar in de wei kan lopen.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 13:36

runningkawa schreef:
genoeg bokkers die paarden hadden met de diagnose hko en weer vrolijk rond rijden
ik zou echt zeker willen weten dat het niet meer te verhelpen is

En wat zijn ovoorziene omstandigeheden?
Sommige vinden een paar keer niet op vakantie kunnen al een onvoorziene omstandigheid

(niet dat ik hoef te weten wat, maar gewoon ff ter verduidelijking)


Ik wil hier niet verder op ingaan maar hen is niet te verwijten dat ze zomaar aan een paard zijn begonnen (financieel gezien dan). Om even een beeld te geven, ze hebben thuis een zwembad en een sauna, maar ze kunnnen die nu niet meer gebruiken doordat zelfs dat te duur is geworden Tong uitsteken
De dochter (zij rijdt de pony) heeft een bijbaantje en al haar geld gaat op aan haar pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:38

Bijna al mijn geld gaat ook naar het paard Lachen
al jaren Lachen
ja sorry, heb daar helemaal geen medelijden mee?
ik zal nu wel hard zijn of zo?


snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 13:40

runningkawa schreef:
oke
voorbeeld

kawa is 12
het hoogste in de sport wat we beiden aankunnen is behaald
ik zou graaag weer een jong paard willen, maar 2 in pension is te duur.
Dus laat ik kawa maar afmaken, dan lijd hij in de toekomst niet.

op deze manier zal je het er vast niet mee eens zijn, maar een groot verschil zie ik niet.
Afmaken om lijden in de misschien verre toekomst te besparen vind ik een rare reden.
want ook een paard van 27 kan misschien nog 5 jaar zonder pijn rond huppelen in de wei


In de praktijk zal ik dit zelf nooit doen nee. Puur omdat ik dat voor mijzelf, binnen mijn eigen emoties dit niet vindt stroken. Maar als je dit vanuit het paar bekijkt, mja hij heeft een goed leven gehad en of hij dan 12 is geworden of 22 doet er voor zo'n paard niet zoveel toe. Denk ik dan he.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:41

als ik dat van haar uit bekijk is ze het dan niet waard een paard te houden.
Ook geen ander dier trouwens
het zijn geen auto's die je ff vlug naar de sloop brengt.
nee, sorry, kan er geen goed woord voorover hebben.

En ik kan het niet snappen dat jij dat goed vind Verward

paard goed leven, zit nu in de weg, dus hup de slacht in

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:45

Wat ik niet begrijp, is waarom er met een paard van 20 opeens niet meer gereden kan worden. IMO is blijven bewegen de beste manier om zonder al te veel klachten oud te worden. Kijk meedraaien in de sport lukt natuurlijk op een gegeven moment niet meer, maar wat licht werk moet toch gewoon kunnen? Ik ga misschien nu wel zwaar offtopic, maar ik denk dat het er wel zijdelinks mee te maken heeft.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:46

runningkawa schreef:
het zijn geen auto's die je ff vlug naar de sloop brengt.


Een auto breng ik trouwens ook niet zonder pijn in m'n hart even snel naar de sloop hoor. Knipoog (al hoewel, dat huidige rampding misschien wel)

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 13:48

runningkawa schreef:
Bijna al mijn geld gaat ook naar het paard Lachen
al jaren Lachen
ja sorry, heb daar helemaal geen medelijden mee?
ik zal nu wel hard zijn of zo?


Ik heb eerlijk gezegd ook geen medelijden hoor met haar (het zijn uberhaupt een beetje egoistische mensen maar dat doet er niet toe) de reden hiervoor is dat zij de pony al twee maand laat staan met pijn. Ik denk dat zij gewoon een beslissing moet nemen. Welke dat dan ook is. Zo kan het ook niet verder.

Ik zal een uitspraak van haar nooit vergeten;
ze was in discussie over dit ond. met een stalgenootje die twee paarden heeft;

stalgenootje; je moet wel nadenken over zulke moeilijke dingen, mijn paard is ook niet meer de jongste (22) en ooit komt de dag dat hij om wat voor reden dan ook niet meer bij ons kan zijn.

Eigenaresse pony; ja jij kunt je paard dan wel laten inslapen jij hebt dan nog een paard. Als ik mijn pony in laat slapen hen IK helemaal niks meer.
Dit toont volgens mij toch aan dat ze de pony alleen maar laat staan omdat zij dan geen pony meer heeft. Boos!

BTW al mijn zuurverdiende geld gaat ook naar mijn paard hoor Haha!

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 13:50

runningkawa schreef:

En ik kan het niet snappen dat jij dat goed vind Verward


Vindt ook niet heb er echt een hekel aan als mensen zo met hun pony omgaan. Maargoed het kan je toch overkomen dat je financieel gezien het niet meer kunt opbrengen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:52

Maar toch komen er in dit topic 2 dingen voorbij

een paard dat pijn heeft
een paard dat alleen maar niet meer bruikbaar is voor je doel.

Beide naar de slacht

daar klopt iets niet.

Ik weet verder niet wat zei geprobeerd heeft bij die pony, eens houd het idd op.
maar wel na veel dingen uitgesloten te hebben imo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:54

snepje1 schreef:
Vindt ook niet heb er echt een hekel aan als mensen zo met hun pony omgaan. Maargoed het kan je toch overkomen dat je financieel gezien het niet meer kunt opbrengen?

Dan verkoop je je paard of
gaat meer werken, gaat niet op vakantie en andere luxe dingen
er zijn echt wel meer oplossingen dan een gezond paard naar de slacht te brengen.

ik heb echt niks tegen een paard afmaken, maar wel als het om een gezond dier gaat en je als eigenaar geen zin meer hebt en ook niet probeert een oplossing te bedenken


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Varekaj en 96 bezoekers