Wat mag shetlander van 94cm dragen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
tukker
Berichten: 158
Geregistreerd: 27-10-02

Wat mag shetlander van 94cm dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-04 21:02

Wat ik mij dus afvroeg. Je leest veel over een shetlander kan veel dragen. Sommige beweren dat ze 1 x hun eigen gewicht kunnen dragen. Nou denk ik dat dat gewoon niet waar is. Op de zoekfunctie gezocht maar ook daar word ik niet veel wijzer van omdat er niet duidelijk de schofthoogte bij vermeld staat. Hoeveel kan een shetlander van ongeveer 94cm dragen. De pony is net een maandje 3. Er heeft wel is iemand op gezeten van ongeveer 56 kilo leek hij niet echt problemen mee te hebben. Maar toch wil ik graag van jullie weten wat nou een shet van 94cm mag dragen. De shetlander is normaal tot stevig gebouwd. En of het ook zo is dat een pony die net beleerd is onder het zadel soms zijn benen een beetje apart neerzet. Denk aan voorbenen een beetje gekruist over elkaar heen zetten en of achterbenen wijd naar achteren neerzetten dit als er iemand op zit. Dank je wel voor de reacties groetjes Lachen .


Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 21:05

Tja, je hebt pony's die stevig gebouwt zijn maar ook pony's die veel sjieker gebouwt zijn. Je begrijpt wel dat de stevigere pony's meer kunnen hebben.

Ik heb zelf een pony van 94 cm en rijd daar zelf ook nog fanatiek op. Kijk maar even in mijn profiel voor foto's van hem. Ik ben zelf ong 45 kg, maar er hebben ook wel zwaardere mensen op gereden.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 21:12

Volgens mij kunnen ze wel erg veel hebben!

70 kg zou volgens mij wel moeten kunnen!
Ze kunnen meer trekken!

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

Pexluvah

Berichten: 443
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: De Geast [Fryslân]

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 21:15

56 kilo moet ie wel kunnen dragen..
Maar ik zou er niet een hele poos op gaan zitten nog Knipoog

Keurig.

tukker
Berichten: 158
Geregistreerd: 27-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-04 21:17

ik ben er ook niet van plan een tijd op te zitten. Maar wel af en toe een kort ritje. Ik weeg zelf 56 kilo ongeveer maar speel dan toch ergens in me gedachten of ik niet te zwaar ben. Wat verstaan jullie onder niet te lang?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 22:02

tukker schreef:
ik ben er ook niet van plan een tijd op te zitten. Maar wel af en toe een kort ritje. Ik weeg zelf 56 kilo ongeveer maar speel dan toch ergens in me gedachten of ik niet te zwaar ben. Wat verstaan jullie onder niet te lang?

Nou ja, ik vind zelf altijd dat als je ook maar dat idee hebt dat je te zwaar bent het egwoon niet moet doen. Ik hijs mezelf ook niet meer op welke shet dan ook terwijl ik maar 50 weeg. Vind gewoon dat ej daar dan beetje uitgegroeit bent, want je bent in ieder geval wel een hinder met lopen voor zon pony.

123468086
Berichten: 6612
Geregistreerd: 06-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 22:23

hoi,
Haha!
mijn hartsvriendin heeft ook een verzorgshetje waar ze vaak op rijdt, hij is ook ongeveer 94 cm, ze is ongeveer 43 kilo, maar hij heeft wel eens een buitenrit gemaakt met iemand van 55 kilo op zijn rug, de pony is ook zwaar gebouwd en kan veel aan. het ligt er aan wat voor soort pony jij hebt? is hij slank en rank gebouwt dan denk ik dat ie niet zoveel dragen kan als deze pony!!!!!!

xxx romy *LOL*

tukker
Berichten: 158
Geregistreerd: 27-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-04 23:20

hij is wel redelijk stevig gebouwd. Hij geeft zelf ook niet aan dat het te zwaar voor hem is. Hij loopt lekker door en heeft zijn oortjes naar voren. Maar wat ik me ook afvroeg of het normaal is dat een pony die dus net beleerd is met iemand op zijn rug anders loopt dan normaal. Voorbenen schuin over elkaar heen zetten en/of achterbenen wijd uit elkaar neer zetten. Tegen mij werd verteld dat dit komt doordat ze moeten wennen om iets op hun rug te dragen klopt dit of is dit wat anders. Normaal gesproken als er niemand opzit heeft hij hier geen last van. Bedankt voor de reacties. ps bij deze link zijn foto`s te zien van mijn pony het is de grootte [ITP] Teun en sam voor het eerst samen hij oogt in mijn ogen wel een beetje slank op deze foto`s in het echt ziet hij er wel iets breder uit volgens mij.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:01

tukker schreef:
De pony is net een maandje 3. Er heeft wel is iemand op gezeten van ongeveer 56 kilo leek hij niet echt problemen mee te hebben.


Begrijp ik het nou goed? Is hij 3 maanden? Of moet daar staan 3 maanden onder het zadel?

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:02

Shetjes kunnen zeker wel veel hebben, ze zijn oersterk!!
Ik ben zelf 1.68 en weeg 56 kilo en rijd ook nog fanatiek op mijn shet van 1 mtr, niet meer bloedserieus maar wel lange buitenritten enz.
Maar je moet je shet er wel aan laten wennen, zodat hij de spieren in de rug ervoor kweekt.
Ik ben toen ze 3 was langzaamaan begonnen , toen was ik iets lichter. 5 jaar geleden. En dan steeds langer, en nu heeft ze gewoon de spieren in der rug die het aankunnen mij te dragen!
Dus als je langzaam aan begint. BOuw je dat op!
Ik zou zeggen, doe het zo!
Dan heb je er nog lang plezier van!!

* Little Joy * : Ik mis je kleine meid :+:
* Anne Reseda * : B + 18 // L1 + 10 // L2 + 13 // M1 + 2 :list: *\o/* Kampioen B dressuur Haflingerdag Ermelo 2011 *\o/*


MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:02

Volgens mij bedoeld ze dat de Shet een maandje terug 3 jaar is geworden Knipoog

tukker
Berichten: 158
Geregistreerd: 27-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 11:09

Tanja hij is sinds een maand 3 jaar. Ik denk dat je wel gelijk hebt met dat langzaam opbouwen zodat hij die spieren kweekt. Heel erg bedankt voor de reacties. Maar nou heb ik nog steeds 1 vraagje klopt het dat een pony die net beleerd is en als er iemand op zijn rug zit zijn benen anders neerzet bijvoorbeeld voorbenen schuin over elkaar heen en achterbeen wijdbeens neerzetten. Groetjes.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:17

Ik heb vroeger geleerd dat shetlanders een gewicht tot rond de 45 kg goed kunnen dragen. Hoe lang je bent maakt dan niet zoveel uit het gaat om je gewicht ( en natuurlijk je rijstijl.. hinder je hem niet..) Ik was vroeger dan ook heel blij dat ik tot mijn twaalfde of dertiende wel heel lang was maar consequent 43 kilo woog! Lol dat we hadden met die kleine witte shetlander!!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 12:23

Ik heb wel jonge onbeleerde paarden en pony's gezien die hun benen idd anders neer gingen zetten.
Par zelf deed de eerste periode heel zwabberig, dan zette ze haar voorbenen weer over elkaar etc. soms leek het net of ze omviel Haha!

Hier had ze trouwens in stap meer last van dan in bv draf Verward

Maar heb het vaker gezien, idd ook logisch, ze moeten even leren de ruiter te dragen, even hun evenwicht vinden.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 14:03

tukker schreef:
Tanja hij is sinds een maand 3 jaar.


Haha! Ik had al een vermoeden dat ik het verkeerd las Haha!

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 18:54

femskie schreef:
Ik heb vroeger geleerd dat shetlanders een gewicht tot rond de 45 kg goed kunnen dragen. Hoe lang je bent maakt dan niet zoveel uit het gaat om je gewicht ( en natuurlijk je rijstijl.. hinder je hem niet..) Ik was vroeger dan ook heel blij dat ik tot mijn twaalfde of dertiende wel heel lang was maar consequent 43 kilo woog! Lol dat we hadden met die kleine witte shetlander!!


Dat wordt door sommigen wel gezegd, maar is niet veel van waar.
Dat verschilt per shetlander. Ik ben zelf 56 kilo en mn shetlander van een metertje die draagt met nog met gemak en PLEZIER!!
Maar wat ik al zei: ik ben langzaam begonnen zodat ze de spieren in de rug ervoor kweekte.

En goede shet kan naar mijn mening wel 70 kg dragen ! Op de mijne heeft een meisje van 65 kg gereden en dat ging prachtig, en ze had er ook totaal geen moeite mee!
voor foto van de bouw...zie mn profiel!

* Little Joy * : Ik mis je kleine meid :+:
* Anne Reseda * : B + 18 // L1 + 10 // L2 + 13 // M1 + 2 :list: *\o/* Kampioen B dressuur Haflingerdag Ermelo 2011 *\o/*

tukker
Berichten: 158
Geregistreerd: 27-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 20:46

Hartstikke bedankt voor al jullie reacties. Ben tot de conclusie gekomen dat hij ook mij kan houden. Hij staat gewoon vrolijk en loopt lekker door hij lijkt er geen moeite mee te hebben. Ga het inderdaad wel langzaam opbouwen zodat hij de kans krijgt de spieren te kweken die hij nodig heeft . Bedankt allemaal.

Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 20:48

Veel succes!! Haha!
Voor vragen kan/mag je me pb'en.
Heb et ook van begin af aan zelf gedaan Haha!

* Little Joy * : Ik mis je kleine meid :+:
* Anne Reseda * : B + 18 // L1 + 10 // L2 + 13 // M1 + 2 :list: *\o/* Kampioen B dressuur Haflingerdag Ermelo 2011 *\o/*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 134 bezoekers