Wat is een aft?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Wat is een aft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 09:39

Ja, ik weet wel dat een aft zo'n inieminie pijnlijk wit bultje is op de punt van je tong, wat verschijnt als je een slechte weerstand hebt (weinig geslapen en slecht gegeten)

Maar WAT is het precies? Wat veroorzaakt zo'n vals ding? Scheve mond


CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 09:40

mm goeie vraag
ontstoken talgkliertje oid?

Farjen

Berichten: 7925
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 09:42

Ow is dat op je tong? Ik dacht dat het die bultjes aan de binnenkant van je wangen zijn..

Mauwie

Berichten: 358
Geregistreerd: 19-03-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 09:45

Volgens mij is het gewoon een andere naam voor puist Haha! alleen dan in de buurt van je mond inderdaad,volgens mij kan het ook rond de lippen zijn en niet alleen o[p de tong..hehe dat denk ik, is verder niets bijzonders een AFT..wel raar woord eigenlijk Nagelbijten / Gniffelen


Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 09:54

een ontstekinkje. maar wat precies Verward

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 10:03

Een aft is een heel pijnlijk zweertje met een ontstoken rand. Heel erg vervelend! Als je er eenmaal eentje gehad hebt, dan blijven ze vaak terugkomen eens in de zoveel tijd. Er wordt vaak gezegd dat het komt door verminderde weerstand, maar dat is nooit bewezen, ik heb daar ook mijn twijfels bij, want ik krijg het meestal juist als ik een tijdje gezonder heb gegeten. Haha!

Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 10:06

Hoe ontstaan aften?
Helaas is de oorzaak voor het ontstaan van aften onduidelijk. Vaak steken ze de kop op bij een verminderde lichamelijke weerstand, een slechte mondhygiëne, bij overgevoeligheid voor bepaalde voedingsmiddelen of stress. Ze kunnen ontstaan door bijten op de tong of de binnenkant van de wang of bij het eten van heet voedsel. Soms zijn aften het gevolg van een scherp randje aan een tand of kies. Aften kunnen ook het gevolg zijn van een slecht passend kunstgebit. Een misverstand is dat aften ontstaan door een vitaminetekort.


Dit heb ik dus even van een site geplukt en ik ben dus een van die mensen die altijd dacht dat het door vitaminetekort kwam.

Enne Tessebes mss ben je wel overgevoelig voor gezond eten Haha!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 10:11

chantal21 schreef:
Enne Tessebes mss ben je wel overgevoelig voor gezond eten Haha!


Ja, wie weet! Ik heb het meestal als ik veel jus d'orange heb gedronken. Ik eet sowieso geen sinaasappels omdat dat prikt in m'n tong. Ik dacht altijd dat iedereen dat had, maar blijkbaar kan ik er gewoon niet goed tegen. Het kan dus zijn dat het gewoon daar door komt.

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 10:18

aften zijn ontstekingen in de mond en kunnen komen door vermoeidheid, verminderde weerstand of inderdaad door op je tong of wang te bijten. Er onlangs ook weer eentje gehad gelukkig op een plaats waar ik er geen last van had bij het eten. Hij was ook niet zo groot. De vorige was echt gigantisch groot en zat op een meer dan vervelende plaats. Net bij mijn achterste kiezen. Heb een week geleefd op soep, yoghurt en kwark. vast voedsel kon ik niet eten. was wel een goede vermageringskuur. Haha!

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 10:19

Ik betrap me er dus op dat ik het 'steeds' krijg als ik weinig geslapen heb en slecht gegeten...

Dit is dus vooral sinds ik op mezelf woon Bloos!

Als krijg ik het bv ook als ik bananen eet, doet ook heel zeer...
Hmmm, vreemde zaak Scheve mond

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 10:24

Owww aften heeeeeel irritant vooral op je tong Boos! . Ik heb ze regelmatig en iedere keer baal ik ervan. Ik weet ook precies wanneer ze komen maar ja af en toe heb je van die weken dat je gewoonte weinig tijd voor jezelf neemt.

Ik heb er het super middel voor oke het erop doen doet ook even pijn maar het helpt wel: Pyralvex (verkrijgbaar drogist of apotheek).

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 10:47

Pyralvex is bij mijn weten het enige middel ertegen. Bestaan er eigenlijk nog andere middels daartegen?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 10:51

petraaken schreef:
Pyralvex is bij mijn weten het enige middel ertegen. Bestaan er eigenlijk nog andere middels daartegen?


Dacht het niet hoor. Pyralvex helpt alleen tegen de pijn, maar versnelt de genezing dacht ik niet.

iefke

Berichten: 28837
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: Tilburg e.o.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 10:52

au... en vooral als je dan paprika chipjes eet en dan aphelkorn. Dan staat je hele bek in de fik... ik slik nu vitaminepillen omdat ik er zo'n last van heb...

Semper erit denique omnia


      Tessebes

      Berichten: 18524
      Geregistreerd: 09-09-02
      Woonplaats: Den Haag

      Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 10:54

      iefke schreef:
      ik slik nu vitaminepillen omdat ik er zo'n last van heb...


      Helpt dat dan?

      050206051012

      Berichten: 27515
      Geregistreerd: 21-04-03

      Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 10:57

      Ik slik nu ook elke dag vitaminepillen en smeer er 's avonds tandpasta op...

      iefke

      Berichten: 28837
      Geregistreerd: 28-08-03
      Woonplaats: Tilburg e.o.

      Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 10:57

      Bij mij wel

      Semper erit denique omnia


          Linda

          Berichten: 3350
          Geregistreerd: 26-11-01
          Woonplaats: Drenthe

          Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:00

          Je kunt de aften ook even aanstippen met een wattenstaafje met Echinaforce druppels van A. Vogel.

          I'll always think of you and smile...

          Linda wás Ludo

          Tessebes

          Berichten: 18524
          Geregistreerd: 09-09-02
          Woonplaats: Den Haag

          Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:04

          Ludo schreef:
          Je kunt de aften ook even aanstippen met een wattenstaafje met Echinaforce druppels van A. Vogel.


          Pas wel op met een wattenstaafje, je maakt dat velletje zo kapot en dan duurt het nog langer. (ik spreek uit ervaring)

          UrbanL

          Berichten: 14584
          Geregistreerd: 22-02-01
          Woonplaats: Somewhere only I know....

          Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:12

          Tessebes schreef:
          Dacht het niet hoor. Pyralvex helpt alleen tegen de pijn, maar versnelt de genezing dacht ik niet.


          OWWWWW echt niet dus he. Als je dat gebruikt regelmatig ben je er in 2 dagen vanaf. je ziet gewoon de plek genezen. Gebruik het al jaren.

          Echinaforce vind ik homeopatische troep en helpt dus niet op de plek en geneest dus niet.

          Of vitamine pillen helpen weet ik niet je kan er ook gevoelig voor zijn (zoals ik) je hebt de kans als je die dingen een paar dagen vergeet je weer onder zit.

          Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
          tem je angst en hou je dromen niet gevangen
          adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

          Leef en strijd - 3JS

          CM_

          Berichten: 26904
          Geregistreerd: 19-04-03
          Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

          Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:22

          ik slik elke dag vitaminepillen momenteel
          klopt wel dat ik vd week paar dagen geen oog heb dichtgedaan
          ze zijn begonnen na een wild avondje stappen Bloos
          ik dacht al dat het aan de jongen lag die ik had gezoend Tong uitsteken

          maareh ik heb al een andere oorzaak gevonden Haha! :
          Citaat:
          Aften kunnen ook het gevolg zijn van een slecht passend kunstgebit


          hihi dat zal het m dus wel zijn LOL

          Anoniem

          Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:28

          Ik heb ook vaak aften, als ik dan extra vitamines neem zijn ze snel weer weg.

          Tessebes

          Berichten: 18524
          Geregistreerd: 09-09-02
          Woonplaats: Den Haag

          Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:32

          Nou, ik zal het volgende keer weer eens proberen Prisca.
          Goh... best interessant. Ik heb even op google gezocht en daar vond ik dit; "Uit eigen ervaring weet ik dat sinaasappels, in welke vorm dan ook, een hele grote aanstichter van dit kwaad zijn." Ben ik toch niet helemaal gek. Lachen Geen sinaasappels dus meer voor mij.

          Kusia

          Berichten: 4225
          Geregistreerd: 27-02-03
          Woonplaats: Rhoon

          Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:40

          Het kan een gevolg zijn van voedsel, dus ook sinaasappels. Die hebben een erg lage pH, waardoor er een reactie op treedt met het weefsel. Daarna ontstaat een aft.
          Ook taostjes op chips (met veel kruiden) kunnen een oorzaak zijn.

          Misschien kan het ook komen door een verkeerde manier van poetsen. Als je bijvoorbeeld te hard heen-en-weer gaat, kan het gaan schuren tegen je wang op tong. Er kan een letsel ontstaan wat kan overgaan in een aft.

          Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

          UrbanL

          Berichten: 14584
          Geregistreerd: 22-02-01
          Woonplaats: Somewhere only I know....

          Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:46

          Ja en als je een letsel hebt en slechte mond hygiene gaat het boel ontsteken. Slechte mond hygiene wil niet altijd te maken hebben met onderhoud van je tanden maar ook gevoelig tandvlees (zoals ik).

          Mhh bij mij kan het niet liggen aan de sinaasappel (wat zijn dat toch van die vitamine dingen??) die eet ik dus zelden.

          Sammm:
          ze komen opeens op en gaan opzich ook best weer snel maar denk niet dat het door de vitamine komt een wondje gaat ook niet sneller dicht als je vitamine slikt. Je zou dan die vitamine altijd moeten slikken en ook dara geloof ik niet in.

          Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
          tem je angst en hou je dromen niet gevangen
          adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

          Leef en strijd - 3JS