correctie

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elly
Berichten: 66
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: soest

correctie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-02 15:20

hallo allemaal

wie heeft er ervaring met een correctie bitje? *LOL*

puma

Berichten: 2275
Geregistreerd: 21-08-01
Woonplaats: Lobith

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 15:29

Ik heb gemerkt dat het bij een paard dat constant zijn bit vasthoudt een goede uitkomst kan zijn. Mijn ervaring is dat het paard het bit dan loslaat en je op deze manier natuurlijk veel meer controle over hem hebt.

Er zijn vaak vooroordelen over deze bitten. Maar ik heb me hier goed over laten informeren door oa. een Grand Prix ruiter en die geven aan dan het absoluut geen kwaad kan mits je er goed mee omgaat. Het gaat erom hoe jij je paard het beste kan rijden en als dat op deze manier is is daar niets mis mee.

Veel succes in ieder geval en ik ben benieuwd naar andere reacties omdat dit onderwerp vaak ter discussie staat ..

elly
Berichten: 66
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: soest

correctie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-02 15:35

nou puma

ik ben blij dat je het zegt ik heb het zelf aan mijn veearts gevraagd
hij zegt je kan met elk bit rijden als je er maar mee om kan gaan
hij vind het onzin dat mensen er kommetaar op hebben

er zijn zelf mensen met een watertrens die hun paard daar op kapot rijden
ik vind geen correctie dan ook geen sporen en martingaal dat is ook ter correctie of een hulp

mijn paard is er heel veel sneller beter van geworden
gr elly

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 15:40

Als westernruiter vraag ik me af hoe een correctiebitje voor dressuurruiters eruit ziet?

elly
Berichten: 66
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: soest

correctie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-02 15:45

nou een gebogen stanggetje waar paarden wel op kunnen kouwen
en een watertrens model

ze kunnen er niet teveel op douwen
verder hoef je hem ook niet te gebruiken
maar mijn lerares zei dat het moest en daarom heb ik het ook aan de dierenarts gevraagd

want iedereen weet het altijd zo goed snap je

maar jij rijdt western
wat leuk

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 15:56

Dit bit heet bij de westernruiters een Correctional: Het is alleen voor gevorderde ruiters en werkt zeer scherp in. De bedoeling is dat hier op een hand mee gereden wordt...

Afbeelding

Dit is een snaffle met shanks (trens met scharen) : Overgangsbit van Trens naar Correctional:

Afbeelding

elly
Berichten: 66
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: soest

correctie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-02 15:59

neeeee hoor zo ziet hij er van mij niet uit
die is veel zachter

maar jij ben er ook mee leren omgaan toch?
dat bedoel ik ook aan te geven met het correctie?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 16:11

Ik rijdt niet met Correctional, en rijdt sinds kort op Shanks omdat ik een probleem heb met mijn schouder, en die van mij ook wel eens wil hangen. Maar ik ben er heel voorzichtig mee, en rijdt bijna zonder aanleuning.

Andere bitjes proberen kan heel goed helpen om een specifiek probleem op te lossen, maar je moet ook weer terug kunnen waar je vandaan kwam...

elly
Berichten: 66
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: soest

corrctie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-02 16:16

nou dat vind ik ook hoor
ik vind je moet het als hulp blijven zien

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 21:34

Heb zelf tijdenlang een taaie ruin gereden met het K&K correctiebit...zuper bitje. Daarvoor had ik een ongebroken trens, en toen mijn K&K bit eens verloren raakte (kwijt, hoofdstel hing aan buitenkant trailer toen ik wegreed... Boos! )
Welnu, toen ik dus gedwongen was om het even zonder dat bit te stellen, weigerde mijn paard te lopen met een ander bit.

Door de buiging en het vriendelijke metaal van het KenK correctiebit, is het best wel een zacht bit. Het moet dan wel goed passen in de mond.
Mijn taaie ruin reageerde er prima op, niet overdreven sterk, maar toch effectiever dan op een enkelgebroken rvs trens bijvoorbeeld. Eindelijk kwam ik weer aan rijden toe, in plaats van teugeltje-trekken.

Toch, uitwijken naar zo'n bit is eigenlijk armoede. Want er is niets fijner dan een paard dat lekker licht in aanleuning loopt op dat mooie K&K dubbelgebroken bit....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 00:35

Nou weet ik nog niet hoe een correctiebitje er bij de dressuurruiters uitziet? Verward

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 00:41

Ik denk dat ze deze bedoelen Haha!

Afbeelding

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 10:14

Ja, dat is het enige echte KenK correctiebit.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 10:57

Dit bit is zo gemaakt dat het precies de vorm van de paardemond volgt en het is dan ook heel belangrijk dat het bit de juiste breedte heeft. Door zijn vorm ligt het automatisch goed in de mond, ook als het hoofd zich niet op de loodlijn bevindt. Behalve door de bijzondere vorm valt het bit op doordat het in het midden plat is. Hierdoor wordt de druk van het mondstuk over een groter oppervlak verdeeld. Een dik bit werkt ook in op een groot oppervlak, maar heeft voor veel paarden als nadeel dat ze hun mond niet meer kunnen sluiten. Een unieke eigenschap van het K&K correctie bit is dat het op 2 manieren in kan werken op de paardenmond. Normaalgesproken ligt de platte kant van het bit op de tong en de lagen en blijft zo liggen als de ruiter een licht contact met de mond onderhoudt. Als de ruiter harder aan de teugels trekt kantelt het bit echter naar achteren waardoor de smalle kant op tong en lagen drukt. Zodra de ruiter zijn inwerking vermindert glijdt het bit weer terug in zijn oorspronkelijke positie en ligt dan weer breed en vlak op de tong. Hierdoor worden ook bij een hardere inwerking de mondhoeken niet naar achteren getrokken.


Aldus 'Het paard, het bit en de ruiter'