(te) lange hoeven van ezeltje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

(te) lange hoeven van ezeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-04 19:33

Er staat in de buurt van mijn pony een ezeltje met veel te lange omgekrulde hoeven. Hij loop bijna helemaal op z'n kootholtes(!)

Nou was mijn vraag: Is dit normaal?
Ik dacht zelf van niet, maar nu zei Roosdat het normaal was bij ezels..

En nu zag ik ook nog een foto van een paar ezels met 'normale' hoeven!
Het is niet zo dat het ezeltje verwaarloost word ofzo, de mensen waarvan hij is zorgen goed voor hun beesten, maar ik denk (ze hebben alleen dieren met spleethoeven) dat ze het gewoon niet doorhebben! Ze hebben 'm nog maar een paar maanden maar die hoeven....worden steeds erger! Ik geloof niet echt dat die hoeven zo horen..toch?

Maar als het over een maand ofzo nog zo is, was ik van plan om het (vriendelijk en uiterst aardig Knipoog ) tegen hun te zeggen dat hun ezeltje maar eens langs de hoefsmid moet gaan!

Bokkers, wat vinden jullie??

clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 19:42

dit is niet normaal, een ezel moet net als een paard regelmatig bekapt worden...

Ik zou het toch maar voorzichtig even zeggen tegen die mensen..

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 19:54

Jep, ezels moeten ook bekapt worden. Net zoals geiten enzo ook niet te lange hoeven mogen krijgen. Dus zet je liefste gezicht op en ga ervoor! Knipoog

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 20:00

Ezels moeten bekapt worden, echter niet hetzelfde als paarden. Er zijn veel hoefsmeden die heel goed paarden kunnen bekappen maar geen ezels kunnen bekappen. de ezelhoef groeit anders.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 09:19

Waarom zou daar nog een maand mee wachten, me dunkt hoe eerder hoe beter........

kiola
Berichten: 78
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 10:00

kunnen ze dat niet zelf die hoeven bekappen? bij geiten enz kun je dat ook gewoon zelf? (ik heb verder helemaal geen verstand van ezels hoor!?)

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 13:28

Citaat:
Ezels moeten bekapt worden, echter niet hetzelfde als paarden. Er zijn veel hoefsmeden die heel goed paarden kunnen bekappen maar geen ezels kunnen bekappen. de ezelhoef groeit anders.


Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb een cursus hoefbekappen gedaan en toevalligerwijs zat er een meneer in de groep die een zorgboerderij met ezels heeft.( 60 stuks).
Zijn ezels waren vrij lastig te bekappen, maar de groei is niet zozeer afwijkend. Het is wel zo dat de ezels die hij meenam vrij nauw en behoorlijk stijl waren. Er werd gezegd dat dit zeer vaak voorkomt bij ezels. Maar dit zie je helaas ook veel bij gewone paarden. Het is een trend om de paarden steeds hoger op de hoeven te zetten.

Senja

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 19:38

Een ezel hoort net zo mooi op z'n hoeven te staan als een paard.
Dom, van je vriendin..

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-04 19:55

Bedankt voor jullie reactie's Haha!
Maar hoe zal ik het ze zeggen.. Bloos! zouden ze wel luisteren naar zo'n 15-jarig meisje-die-denkt-dat-ze-zich-overal-mee-kan-bemoeien?? Haha!:D

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 23:06

Wanneer je de Ezelsocieteit in Zeist belt, gaan zij er naar toe. De Ezelsocieteit is de opvang voor verwaarloosde ezels en werken nauw samen met de Dierenbescherming en Inspectie. Eerst zullen ze proberen om de eigenaars zover te krijgen dat ze de hoefsmid erbij halen, lukt dat niet dan zullen ze verdere actie ondernemen. Je kunt ze bereiken op http://www.ezelsocieteit.nl.
Niet mee wachten, een ezel met krulhoeven heeft erg pijnlijke voeten en verdient een betere behandeling!

Machonito

Berichten: 1614
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: ergens tussen de Noordpool en de Zuidpool

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 23:20

Ik heb ook een ezel gehad maar die werd netjes bekapt.
Kromme hoeven is NIET normaal .
Ga er heen en vertel hun dat er een smid moet komen.
En als ze niets doen doe dan wat Jasper schrijft.
Ezels hebben ook recht op goede hoef verzorging.
Maar wacht geen maand er mee ga gelijk er heen .
Voor het ezel is dit niet prettig .

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 18:42

Nou ik denk niet dat ik de hele dierenbescherming enzo erbij ga halen Knipoog
Dan zullen ze me wel heel erg raar aankijken haha.
Maar ik zal het tegen ze zeggen. Maareh..volgens mij heb ik me wel wat vergist of ze goed voor hun dieren zijn..ze (er staat ook een nubische geit bij) staan al wééékenlang op hetzelfde weitje, opzich natuurlijk niet zo erg, maar de mest word ook niet opgeruimt, en er ligt echt heel veel, en het is maar een heel klein stukje grond. Ik ben benieuwt wat voor ontwormingspuit hij krijgt...(iets voor geiten denk ik Haha! )
Maar iemand tips om het een beetje 'normaal en vriendelijk' te zeggen??