[LO] Wat voorn nut hebben dubbele loggeerlijnen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Madelief28

Berichten: 4276
Geregistreerd: 13-07-03

[LO] Wat voorn nut hebben dubbele loggeerlijnen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 22:59

De titel zegt het al...Ik vraag me af wat het nut heeft om met een dubbele longe te gaan longeren...Is dit meer voor het belren van jonge paarden, of voor bv paarden voor de kar??

Gr CLaudia

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* Genieten van mijn 2 prachtige dochters! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*


Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 09:05

Het nut van 2 lijnen, is dat je bij je paard aan 2 kanten kunt inwerken en controleren. Zo kun je oa uitzwaaien en over de schouder vallen voorkomen.
Je kunt dus ook aan beide kanten stelling vragen.

Ook komt de achterhand er beter onder en daarmee maak je veel hulpteugels overbodig.

Maar volgens mij hoort dit topic bij uit het zadel[lo]

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 09:14

Het is om je paard rechtgericht op een volte te laten lopen, elk paard heeft een korte kant en lange kant. Dus op ene volte wil paard de volte vergroten en andere kant wil paard verkleinen. Aan de kant dat paard wil vergroten stuur je met binnenlonge het paard naar binnen zodat je hem op de cirkel krijgt waar je hem wilt hebben. Op de kant waar paard de volte wil verkleinen stuur je met buitenlonge paard naar buiten tot op de lijn van je cirkel die je wil hebben. Zo krijg je paard op gelijke aanleuning, zal paard zichzelf gaan rechtrichten op de volte en kan hij zich beter ontspannen. Antoine de Bodt en Caroline de Lannoy werken hier o.a. mee. Er zullen meerdere mensen hiermee werken, ik doe het zelf ook en werkt goed.

Chica

Berichten: 12272
Geregistreerd: 04-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 09:17

Verplaatst naar UZ.

In 1912: Dingen werden gebruikt. Mensen waren geliefd.
In 2012: Mensen worden gebruikt. Dingen zijn geliefd.
Some days you're the dog Some most days you're the hydrant


Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit
Dag lieve Niamh..HVJ

ikkuh15

Berichten: 1139
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 09:23

hoi
wij doen het op aanraden van onze instructeur ook.
ik moet zeggen mijn paard is er zo al erg op vooruitgegaan en gebruikt zijn achterhand veel beter.
de eerste keer dat ik met dubbele longe deed longeren voelde wel erg raar en ik had ineens erg mijn hande vol.maar dat went.
wel hebben we toen ons paard voor de eerste keer zo gelongeerd werd het overgelaten aan onze instructeur omdat we niet wiste hoe zij er op zou reageren maar dit ging super.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 11:09

Ik doe het alleen omdat ik het leuk vind om te doen.
Je kan veel meer stelling ed vragen als met een enkele longeerlijn

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 11:55

Ik vind de uitleg van Unity goed!!

Het voordeel van de dubbele longe is ook dat je paard zich niet vast kan zetten op een teugel of zich eronderuit drukken, wat bij bijzet etc. wel kan.
Ook kan je inspelen op de situatie: meer stelling, iets toestaan etc.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:30

Nog een uitleg :
Longeren met de dubbele longe is perfecte aanvulling op en ondersteuning van het rijden.

Voor de ruiter is het zeer goed om zijn paard te zien bewegen aan de dubbele longe. Met de dubbele longe kunt u het paard laten ontspannen, de aanleuning laten opzoeken, recht richten, laten inbuigen naar twee kanten en het paard tactmatig, met drang naar voren en met schwung laten lopen. Door het paard te observeren tijdens al deze fases, zijn bewegingen te zien, zijn ogen en orenspel te observeren, zult u uw paard weer beter begrijpen.

Het paard traint u met de dubbele longe zodanig dat het zijn rug los gaat laten door zijn buikspieren aan te spannen. Daardoor gaat hij zijn achterhand beter gebruiken en voorwaarts, neerwaarts lopen. Het is een perfecte gymnastisering van het paard, waardoor het sterker en gespierd wordt.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 15:05

Goed gekopierd van een site Bets Lachen Maar wel een goede tekst.
(tenminste daar lijkt het op)

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 15:08

Sjonniej schreef:
Goed gekopierd van een site Bets Lachen Maar wel een goede tekst.
(tenminste daar lijkt het op)


Het gaat om de uitleg Knipoog en wat voor inwerking dat het heeft. Succes ermee mensen. OK dan!

MoniqueT

Berichten: 8834
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 11:08

OK, klinkt goed. Nu mijn probleem: ik rijd een tuiger (aangespannen dus) die een aantal jaren alleen rechtvooruit gereden is. Ik heb nu een paar lessen dressuurmatig met hem gemend en hij krijgt steeds meer ontspanning (het showen gaat er af). Links is hij super, hij is prachtig gesteld en als de ontspanning er is, gaat het van een leien dakje.

Rechts dus niet, hij loopt hardstikke naar buiten te koekeloeren en als ik hem meer vraag op de binnenleidsel, valt hij helemaal naar binnen. Bijdrijven met de zweep heeft als effect dat ik hem niet geweldig meer in de hand heb, dus daar verpest ik meer mee dan dat ik goed doe.

Hoe kan ik zo'n paard met dubbele lijnen rechts loskrijgen?

O ja, onder het zadel rijden is geen optie vanwege gezondheidsproblemen.

Webshop - digital art: MoTekent

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 11:54

Wat je normaal ohz. zou doen kan je nu met dubbele lijnen doen.
Je ment ook al, dus je hebt al je stem om hem goed voorwaarts te houden, dan kan je gewoon rustig de stelling een beetje opbouwen, probeer hem in het begin alleen maar gewoon rechtuit te laten kijken, dat zal al moeilijk voor hem zijn als hij normaal aar links kijkt als hij naar rechts gaat.

MoniqueT

Berichten: 8834
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 11:55

OK, nog ff dubbele lijn aanschaffen ...

Webshop - digital art: MoTekent


Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 11:59

Ik denk dat je rustig aan wel kan beginnen, het is ongeveer hetzelfde als mennen, je staat er alleen naast.
Je kan ook misschien beter je buitenlijn beter over zujn rug doen...dan heb je beter aanleuning en stoor je je paard dus minder in zijn mond. Dat zal hij prettiger vinden en is denk ik beter als hij er moeite mee heeft.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 4 bezoekers