Verlichte zit met springen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Verlichte zit met springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-04 17:45

Een leerling van mij snapt de verlichte zit niet tijdens het springen. Gewoon stilstaand, in stap en draf kan ze hem, maar zodra ze over een balk/hindernis gaat, blijft ze zitten. Ik krijg dit er niet uit, heb al bv:

een halstertouw om de hals gedaan die ze vlak voor de sprong/ balk met beide handen moet aantikken (touw ligt ver naar voren op de hals, dus ze moet echt naar voren)

Oren aan proberen te raken.

Neus zover mogelijk naar voren richting zijkant nek (in stap over balk,anders au..)

Omhelsen en weer loslaten etc

Ze komt wel omhoog (50% van de keren) maar blijft bv recht zitten, of doet vervolgens niets. Heb het echt al 100.000X uitgelegd stap voor stap, zelf voorgedaan, anderen haar uit laten leggen. We springen niet hoog of moeilijk en beginnen steeds met balkjes en eindigen met een kruisje van 30 cm omdat het paard anders gewoon niet springt omdat het te laag is.

Wie heeft er nog meet tips?

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 17:49

Een sprong van 30cm hoeft ook nog niet genomen te worden in verlichte zit, doordat het paard ook zo'n kleine sprong maakt wordt de ruiter ook niet uitgenodigd mee naar voren en omhoog te komen. Bij een hogere sprong wel, dus misschien moet je haar een keer wat hoger laten springen, dan gaat ze denk ik vanzelf wel staan om het paard niet te hinderen en er zelf goed op te kunnen blijven zitten.
Of een keertje haar ergens wat harder laten galoperen, de galop is, vooral wanneer het wat harder gaat, voor de meeste ruiters ook een uitnodiging om die kont uit het zadel te trekken.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 18:35

Laat je leerling een plukje manen vast pakken een galopsprong voor de hindernis. Ze moet dat plukje vast blijven houden tot een galopsprong na de hindernis.
Ik zou ze juist niet te hoog laten springen, omdat het niet meegaan boven de sprong een kwestie van onbalans is en dat zal juist bij een hogere sprong verslechteren.

LOCA

Berichten: 936
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 19:02

Ik weet niet hoe oud ze is? ik heb ook zo een leerlinge gehad, ik heb het haar geleerd door met haar handen opzij (dus losse handen) over de hindernis te gaan dan komt ze automatisch mee naar voren omdat ze haar evenwicht moet bewaren.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-04 20:56

ze is 11 jaar. zodra de hindernis hoger wordt, word ze de lucht in gelanceerd. plukje manen pakken kan niet, manen zijn 1m40 lang en zitten in een strakke hengstenvlecht. Maar zo'n galopsprong.. dat moet ik eens proberen, dan zit ze natuurlijk alwel in het ritme..

Citaat:
Ik weet niet hoe oud ze is? ik heb ook zo een leerlinge gehad, ik heb het haar geleerd door met haar handen opzij (dus losse handen) over de hindernis te gaan dan komt ze automatisch mee naar voren omdat ze haar evenwicht moet bewaren
ehm niet zo verstandig, kind vind het springen beetje eng, en om haar dan zonder handen te laten springen... geen goede actie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 21:21

losse handen is een goede manier als..
je al een stuk ervaring hebt en zo alleen maar extra balans in wilt voeren.

kun je niet een plukje manen van de hengstenvlecht los laten en die idd al vast laten houden voor de sprong?

LOCA

Berichten: 936
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 21:39

vandaar ook dat ik vroeg hou oud ze was Lachen

Dikkie81

Berichten: 191
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 11:41

Misschien eerst in verlichte zit laten draven en dan gewoon op de hindernis af zonder de verlichte zit te verlaten, zo heb ik leren springen. Dan hoef je voor de hindernis niet aan je zit te denken, want je zit al goed.

Misschien helpt het, succes ermee.

Nano05

Berichten: 2195
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: hier en niet daar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 13:00

Ik ben het niet met Annet eens. Over balkjes draven en een laag sprongetje nemen in de verlichte zit, op deze manier leer je juist de goeie houding te nemen voor het springen. Ik heb helaas geen goeie tip om het te leren, maar dit weet ik wel!

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-04 13:54

Maykie, zo dacht ik dus ook. Ze moet er ook op af rijden alsof het een hindernis van 2 meter hoog is zodat ze niet gewoon blijft lichtrijden. Maar ja de verlichte zit zelf kan ze ook niet zo denderend, ze ploft of terug, of ze komt recht omhoog ipv iets naar voren buigen.

MarijkeO

Berichten: 232
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 14:41

laat foto's zien uit boeken van ruiters die een sprong maken zodat ze goed ziet hoe de houding moet zijn, misschien dat ze dan inziet hoe het eruit moet zien

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 14:52

Maykie: Ik heet Anne Haha! Maar oké ik snap je standpunt, zit ook wel wat in.

Misschien is het een idee om vast te leggen hoe zij meegaat met de beweging in een sprong (op video? of met foto) of hebben jullie spiegels? Dan kan ze het daarin zien.
Wanneer ze zelf ziet wat ze doet, snapt ze misschien ook sneller wát ze nu verkeerd doet en als je dan nog erbij neemt wat Marijke0 zegt, dan kun je haar plaatjes laten vergelijken, tussen haar en een springruiter.

Ik heb het trouwens geleerd met een pluk van de manen vastpakken bedenk ik net, omdat je dan ook het paard niet hinderd in de mond. En héééél veel rondjes in de verlichte zit rijden, is afzien, maar daar leer je het wel van.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-04 23:01

hihi das waar, ik doe het wel voor,zodat ze mij ziet. we rijden in een buitenbak, dus helaas geen spiegels. Maar zal zondag eens een springruiter laten zien uit een boek

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:40

Misschien ook een idee om haar zonder beugels te laten rijden?(ik weet niet of ze zo'n vaste zit heeft dat ze dat kan..) Maar bij mij heeft het wel gewerkt: ik ging wel eens te veel naar voren zitten bij het springen, toen moest ik van Folkert ook zonder beugels springen en als je dan weer te vreog naar voren gaat, val je dr bijna af omdat je geen goed evenwicht hebt. Gewoon dus de beugels over het zadel en dan ziet ze vanzelf dat het mis gaat op de sprong als ze niet meegaat. Ze moet natuurlijk wel al zonder beugels kunnen rijden want anders kun je rare ongelukken krijgen en je moet natuurlijk ook niet te hoog springen zonder beugels. Als het goed is vindt ze dan vanzelf de houding die goed is op de sprong. Succes ermee!