Dekking gewonnen. Laten dekken of niet? help!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Dekking gewonnen. Laten dekken of niet? help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 15:15

Sommige van jullie hebben waarschijnlijk al gelezen dat ik met mijn Tinkermerrie een dekking heb gewonnen bij een supermooie tinkerhengst St. Patrick. Nu ben ik hierover natuurlijk siereus aan het nadenken want ik ben niet iemand die zo een beslissingen meteen neemt. Ik wilde Sweety zo al laten dekken over een jaar of 3 nu zou ik ook wat tips en meningen van jullie willen. Kwa bouw ed... Past deze hengst heel mooi bij mijn Sweety. Maar wat zouden jullie doen.
Mijn vader heeft al aangeboden te helpen bij de kosten hoewel ze dat met Sweety niet doen dus das al mooi meegenoemen en hij wilt er over 3 jaar als we het houden op leren rijden. Ik sta op een wei die ik 50 Euro per jaar huur betaal. De wei is niet groot en sweet staat er met Candy samen op maar er staat een grote stal op. De eigenaaresse van candy met wie ik de wei deel zou een veulen ook leuk vinden.
En dan nu de - punten.
Ga ik het veulentje na 6 maanden nog willen verkopen? Als ik het wil houden heb ik er dan de plaats voor (normaal wel) Maar wat als het een hengst is? Laten ruinen zou zonde zijn met de papieren die hij dan heeft als het een mooie is. Maar bij de mama houden gaat dan dus niet en een 2de wei heb ik niet. En als je regelmatig de da laat komen is er dan nog kans of zowiezo veel kans dat je merrie wat overkomt? Wat dat sweety wat zou overkoen is natuurlijk het laatste wat ik wil. Ik hoop dat ik veelmenigen krijg zodat ik alles wat tegen elkaar kan opwegen. owja de dekking is dan wel pas voor volgnd dekseizoen.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 15:34

Ik zou sowieso niet meer dit jaar proberen, anders krijg je er een vrij laat veulen àls het al (van de eerste keer) pakt.
Je kunt dus beter volgend jaar ergens rond eind april, begin mei beginnen, heb je tijd zat en als het dan toch van de eerste keer pakt dan wordt je veulen het jaar erop in een mooie tijd geboren. ([edit] zie net dat het sowieso volgend dekseizoen is [/edit]

Vraag is nu nog, wil je wel fokken. Ik zou niet gaan fokken omdat "je nou toch de eerste prijs hebt", denk eerst na of je fokt voor verkoop of voor jezelf. Ik fok voor verkoop, ben daar best hard in wat dat betreft. (al geef ik ze niet mee aan de eerste de beste en controleer ik de stal alvorens het veulen mee te geven)Ik ben heus niet de enige die er goed voor kan zorgen en ik kan niet alles aanhouden, het is natuurlijk altijd leuk om te horen hoe blij de nieuwe eigenaars zijn met jou zelfgefokte veulen en hoe ze het verder maakt.

Overigens, een leuk gefokt hengstje hoeft geen goede dekhengst te maken, kans dat het een fijne ruin is om te rijden is groter dan dat het een fijne dekhengst is. Denk daar aan!!

Kans dat de merrie wat overkomt is altijd aanwezig maar heel klein, of ze nu drachtig is of niet. Ikzelf laat ze eerst scannen vòòr de dekking tijdens de (vroege) hengstigheid zodat de VA weet of er al dan niet cystes aanwezig zijn die voor een vrucht zouden kunnen worden aangezien, verder kan hij ook meteen kijken of er een follikel is aan het rijpen zodat je precies weet wanneer je het beste kunt dekken. Na de laatste dekking laat ik ze 2 keer scannen, rond 20 dagen dracht en rond 2 maanden. De kans dat er na 2 maanden nog wat mis gaat met het veulen is klein, vanaf dan is het afwachten en hopen op een voorspoedige dracht en bevalling, een gezond veulen met dito moeder.

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 15:40

Is ze al eens eerder drachtig geweest?
Als dat zo is heb je minder kans op complicaties.
Mijn mening is dat je het moet doen als je de steun uit je omgeving krijgt, mocht het een hengst zijn kun je altijd nog kijken wat je wil.
Je zou ook kunnen proberen om hem dan ergens anders te stallen, de stalling kun je dan weer terug proberen te verdienen door hem aan te bieden voor dekkingen.
Als je heel zeker wil weten dat je merrie niets overkomt moet je het gewoon niet doen, net zoals alles in het even zit er een risico aan vast.
Voor de zekerheid zou je wel je dierenarts eens je paard na kunnen laten kijken,of ze wel gezond genoeg is om een veulen te dragen.
Wij hebben dit zelf allemaal niet gedaan hoor, gewoon bij de hengst gezet en we zien wel hoe het gaat.
Ze is gezond,en eerder drachtig geweest.
En ik wil graag een paardje wat ik vanaf de eerste dag zelf opvoed.
De band met zo'n beest is toch sterker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 15:41

Je kan het (hengst)veulen na 6 maanden voor de eerste 2 jaar in de opfok doen.
Dan kan het mooi in de groep opgroeien, heb je er zelf weinig werk aan en neem je automatisch wat meer afstand.
Als hij dan 2,5 is kun je hem evt. laten castreren en bekijken of het geworden is wat je verwachtte.
Is dat niet zo kun het altijd nog verkopen.
Ik zou waarschijnlijk wel een jaartje wachten omdat je nu al vrij ver in het seizoen zit.

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 18:33

Het is zowiezo NIET meer voor dit Jaar. Ze heeft nog nooit een veulen gehad dit zou haar 1ste zijn en ze is 5 jaar jong. De vraag die ik denk ik mezelf het meeste stel is veulen verkopen of niet. omdat ik ze al wilde laten dekken over een jaar of 3 en dan het veulen wilde houden. Tjee wat een moeilijke beslissing. Ik vind de reacties vanjullie wel tof om te kunnen vergelijken. bedankt

clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 18:40

ik zou het zeker doen als ik jou was, je kunt dan altijd nog kijken of je het veulen houd of niet, ik kan alleen maar zeggen dat het zoiets moois is om een veulen op te zien groeien..

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-04 09:31

Niemand meer ervaring mee of tips?

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:02

Ik zou het gewoon doen, zo'n kans krijg je misschien niet meer. Financieel gezien hoef je het niet te laten. En je kunt idd later nog bekijken of je het veulen wilt houden of verkopen. En opfok is ook altijd nog een optie.

Kortom ik zou er voor gaan .

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:12

Ik zou het doen! een veulen in juni is totaal niet laat!!
Dat is een mooie tijd, alleen wel hopen dat het in 1x lukt!!
Bij mij is het wel in 1 keer gelukt in maart (oeps.. ) dus ze verwacht haar veulen in febr. veel te vroeg. maarja dat was een ongelukje.. Boos!, maar geluk bij een ongeluk: het is een prachthengst!! (mio v. Frappa)

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:17

Ik zou het alleen doen als je toch al van plan was om de merrie volgend jaar te laten dekken.
Het is natuurlijk heel leuk zo'n prijs maar als je logisch nadenkt, is het maar een heel klein deel van alle bijkomende kosten.
Denk aan de DA begeleiding, extra voer merrie, met een beetje pech nog extra DA kosten voor het veulen, risico wat je merrie loopt, opfokkosten...
Het is niet het dekgeld wat een veulentje zo duur maakt maar alle kosten er omheen.
Plus de extra tijd en je merrie is toch een aardige tijd "onbruikbaar" voor het rijden.

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-04 10:24

Citaat:
Het is natuurlijk heel leuk zo'n prijs maar als je logisch nadenkt, is het maar een heel klein deel van alle bijkomende kosten.
Denk aan de DA begeleiding, extra voer merrie, met een beetje pech nog extra DA kosten voor het veulen, risico wat je merrie loopt, opfokkosten...
Het is niet het dekgeld wat een veulentje zo duur maakt maar alle kosten er omheen.
Plus de extra tijd en je merrie is toch een aardige tijd "onbruikbaar" voor het rijden.

Daarom wil ik het ook pas volgend deksizoen laten doen dan kan ik nu flink doorsparen en ik krijg de steun financieel van mijn ouders dus dat moet lukken ik wil ze vaak laten scannen zodat er zeker niks mis kan gaan dus die kosten neem ik er allemaal graag bij en reken ik door. Wat ik nog vergeten was te zeggen de wei waar ik nu sta daar woont een paardenfokken die is ook dol blij en wilt me met raad en daad bijstaan ook erg handig.
Het minder rijden stoort me eigenlijk het minste. Ik rijd geen wedstrijden met mijn merrie alleen recreatie dus als ze wat meer stil staat vind ik niet erg. Een kennis van me fokt met appalooza's (of hoe je dat ook schrijft) en zij nemen de veulens altijd mee op buitenrit is geweldig! Je moet het wel kunnen natuurlijk he.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:48

Quinzy schreef:
Daarom wil ik het ook pas volgend deksizoen laten doen dan kan ik nu flink doorsparen en ik krijg de steun financieel van mijn ouders dus dat moet lukken ik wil ze vaak laten scannen zodat er zeker niks mis kan gaan dus die kosten neem ik er allemaal graag bij en reken ik door. Wat ik nog vergeten was te zeggen de wei waar ik nu sta daar woont een paardenfokken die is ook dol blij en wilt me met raad en daad bijstaan ook erg handig.
Het minder rijden stoort me eigenlijk het minste. Ik rijd geen wedstrijden met mijn merrie alleen recreatie dus als ze wat meer stil staat vind ik niet erg. Een kennis van me fokt met appalooza's (of hoe je dat ook schrijft) en zij nemen de veulens altijd mee op buitenrit is geweldig! Je moet het wel kunnen natuurlijk he.


Vaak laten scannen geeft imo geen zekerheid dat er niks mis kan gaan... ik heb mijn merrie laten dekken (en heb nu dus naast mijn meis ook een geweldig twenter hengstje Haha! en geloof me, ik heb de hele dracht geroepen dat een hengstje zeker verkocht zou worden...) en ze is in totaal 3 keer gescand; 1 keer om te kijken of er een goed rijp ei zat, 1 keer om te kijken of ze drachtig was en 1 keer om te kijken of het geen tweelingdracht was... als ik haar ooit opnieuw zou laten dekken zou ik alleen op de 32e (ongeveer) dag na de dekking laten scannen om zo in 1 keer te weten of ze drachtig is en of het geen tweeling is. Dat scannen heeft haar zoveel stress bezorgd -hoewel ze super braaf was raakte ze ook erg van slag van die 'ingreep'... mijn arme meissie- dat ik dat persoonlijk nooit, maar dan ook nooit meer onnodig vaak wil laten doen!!! Maar goed, de kans is groot dat jouw merrie niet zo'n stresskiker is, maar evengoed is het scannen geen leuke behandeling. En tsja, ik kan er ook over mee praten dat het -ondanks alle voornemens- erg moeilijk kan zijn om het veulentje te verkopen. Ik wist toch wel zo zeker dat het veulen zodra hij afgespeend werd absoluut weg ging als het een hengstje was... nou, Eclipse is nu 2 en het is zo'n geweldig dier, die gaat echt niet weg hoor! Desalniettemin heb ik absoluut geen spijt dat ik Escala toen heb laten dekken (ze was toen ze gedekt werd 11 en Clip is haar eerste veulen) want ik heb er een geweldig ervaring aan over gehouden en ik ben nog een prachtig paard rijker, maar makkelijk is het niet. Vooral financieel en qua tijd... ik heb ook best een paar dipjes gehad.

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-04 18:00

Ik vind het echt leuk die verhalen van jullie te horen zo. Ik las hirboven over geregeld scannen daarom dacht ik best wel doen. Een sresskikker is ze zeker niet Haha! Het is echt het type Coole tinker en de moeilijkste vraag blijft id blijft het veulen of niet. Maar daar kan natuurlijk niemand me mee helpen.

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 23:04

Het blijft jouw keuze, wij kunnen vanalles vinden maar jij moet er voor gaan zorgen.
Succes met je beslissing en als je het wel laat doen wil ik wel alle verhalen van het begin van de dracht tot einde van je horen, afgesproken?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 23:10

Ik zou het niet doen en proberen de dekking te verkopen. Kans is namelijk groot dat je het veulen zo snel niet kwijt bent, en als je nog een paar jaar voor de kosten van opfok moet opdraaien is de kans groot dat je dat geld er nooit meer voor terugkrijgt als je hem zou willen verkopen.
Wat Marije al zei: de dekking is maar een fractie van de kosten die op je afkomen. En kun je in het ergste geval (mocht je het paard niet verkocht krijgen) twee paarden onderhouden?

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 00:11

Je hebt de dekking GEWONNEN.
Aannemen dus.
Het heeft misschien wel zo moeten zijn.

Als je geen risicos durft te nemen, bereik je ook nooit wat in het leven.....

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-04 09:28

Citaat:
Het blijft jouw keuze, wij kunnen vanalles vinden maar jij moet er voor gaan zorgen.
Succes met je beslissing en als je het wel laat doen wil ik wel alle verhalen van het begin van de dracht tot einde van je horen, afgesproken?

Das beloofd OK dan!

Citaat:
Ik zou het niet doen en proberen de dekking te verkopen

Dat gaat niet op de bon staat duidelijk voor de beste merrie van de dag.

Citaat:
Kans is namelijk groot dat je het veulen zo snel niet kwijt bent, en als je nog een paar jaar voor de kosten van opfok moet opdraaien is de kans groot dat je dat geld er nooit meer voor terugkrijgt als je hem zou willen verkopen.


Daar twijfel ik hard aan zoals de tinker nu een modeverschijsel is? Maar het gaat erom goede baasjes te vinden natuurlijk het leukste zou zijn een kennis ofzo (als ik het verkoop en niet zelf houd dan) Maar ik twijfel er niet aan dat het de koop ingaat het ook snel verkocht zal worden.

Citaat:
En kun je in het ergste geval (mocht je het paard niet verkocht krijgen) twee paarden onderhouden?


Dat lukt wel 2 paarden onderhouden. Bij Sweety op de wei staat nu al 2 jaar een veulen die ondertussen 3 jaar is geworden. ikverzorg die mee want de eigenaaresse heeft er weinig tijd voor jammer. Maar de kosten voor dat paardje betaalde ik ook altijd en een tijd later kreeg ik het dan terug van de eigenaaresse. Dat lukte prima op mijn 1tje en bij het veulen krijg ik nog eens de steun van mijn vader dus dat mag geen probleem zijn.

Mariska_28

Berichten: 10499
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 22:53

Ik zou het denk ik niet doen. Voor het geld dat je kwijt bent aan alle verdere kosten (dierenarts, voer, stalling enz enz) kun je dan net zo goed een leuke 2 jarige kopen. Die kun je dan volgend jaar al rijden, en kun je op geslacht en kleur uitzoeken.

Ik zou er ook niet voor gaan om een dekhengst te fokken want geloof me, voor die paar dekkingen die je misschien krijgt zou ik het paardje de eenzame opsluiting enzo niet aandoen. Je doet hem dan meer lol met gewoon ruin zijn..

Maar denk je: Ja leuk een veulen en daar wil ik dan alle tijd aan besteden en hem/haar op zien groeien enzo.. dan moet je een veulen nemen.. Maar anders is het ten alle tijden goedkoper en minder risicovol om een 2 jarige te kopen.

EN het verkopen.. Ciara was mijn 1e veulen, en die zat er al in toen ik Katinka kocht. Dipsy is nu mijn 2e veulen, en ik moet zeggen dat ik daar al heel anders mee om ga. Ciara zal ik nooit verkopen, is echt mijn kindje.. Maar Dispy is toch anders, alles is minder nieuw en mijn gevoel is er toch anders mee. Volgens mij heb je dat ook als je kinderen krijgt (alleen dan verkoop je de 2e ook niet.. Lachen)

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 09:51

Citaat:
Ik zou er ook niet voor gaan om een dekhengst te fokken want geloof me, voor die paar dekkingen die je misschien krijgt zou ik het paardje de eenzame opsluiting enzo niet aandoen. Je doet hem dan meer lol met gewoon ruin zijn..

Zijn echt alle hengsten zo? Ik dacht dat ze mits een goede konsekwente(hoe schrijf je dat Bloos ) opvoeding hele leuke dieren konden worden. ik dacht dat die verhalen van gevaarlijke hengsten meer verhaal waren oké als men ze niet verzorgd naar behoren misschien? Ik weet het niet.

Ik was niet meteen van plan er een rijdier bij te nemen dus het veulen mag gerust jong zijn en nog een tijd niet te rijden zijn. ik wacht altijd tot dik 3 jaar. Swety was 3.5 toen iklangzaam begon. Het is natuurlijk wel fijn als je dan denkt dat je binnen en aantal jaren met zijn 2en kan gaan rijden. Mijn moeder rijd ook wel eens graag maar alleen op Sweety dus konden we lekker samen gan. Lachen

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 10:51

Volgens mij zijn echt niet alle hengsten zo, maar je kunt ze niet in een groep zetten.
Of je moet een merriegroep hebben die je ieder jaar gedekt wil zien.
En ik neem ook aan dat je de zoon niet de moeder wil laten dekken dus hij zal inderdaad op een andere wei moeten.
Verder zijn tinkerhengsten toch een stuk zachter van karakter, er zijn er vast bij die als ruin beter af waren maar het zijn meestal niet zulke draken als ik onder warmbloeden heb gezien.
Wat dekkingen betreft, dat zal afhangen van het uiterlijk van het paard.
Groeit hij erg mooi uit dan zal je hem toch echt wel wat dekkingen kunnen laten doen.
Veel geld zal dat niet opleveren maar je moet zoiets toch als liefhebberij zien.
En ik blijf erbij, mocht het tegenvallen om een hengst te houden is de castratie toch zo geregeld.
En misschien is het wel een merrie, hoef je er helemaal niet over na te denken.
Ik vind het trouwens wel grappig dat iemand die zelf twee veulens heeft roept dat je het beter niet kan doen.
Waarom heb je er dan zelf een tweede bijgenomen?
Of viel het pas na de tweede tegen?

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:06

Ik zou het zeker doen! Het is gewoon leuk om een veulen van je eigen paardje te hebben, St. Patrick is een mooie hengst en met goede begeleiding van je dierenarts en de bekenden die je al noemde en de financiele steun van je ouders zie ik weinig risico's.

Een Tinkerveulen is volgens mij niet moeilijk te verkopen en zeker niet een stamboekveulen van de kampioene van Belgie *LOL*

Je hebt ook voldoende mogelijkheden om het veulen te houden en als het een hengstje is kan castreren altijd nog. Als dekhengst houden levert veel gedoe en kosten op waar je zin en tijd voor moet hebben.

Ik ga er in ieder geval wel voor dit jaar bij mijn merrie Vasthi, ze is inmiddels bijna een maand drachtig van Glen King Hill van de Bonte Parels.

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 17:08

Citaat:
Ik ga er in ieder geval wel voor dit jaar bij mijn merrie Vasthi, ze is inmiddels bijna een maand drachtig van Glen King Hill van de Bonte Parels.

Wat leuk zeg gefelicitinkerd zou ik zeggen !
Er zijn er wel meer die nu tegen me zeggen dat ik pieker om niks en het gewoon moet doen. Maarja zo ben ik opgevoed wat dieren aangaat denken wij hier geen 2 maar zeker 3 keer na. Ik heb ook veel dieren uit opvangs zoals katten, honden en zelf opvang ratten en ik zit ook in een Praieriehonden hulpgroep. Als je dan ziet hoeveel dieren er om niks gefokt worden gewoon voor de lol dan denk je echt wel meer na over fokken. Wij hebben hier echt veel dieren thuis maar echt nog nooit van 1 dier kleintjes gehad. Natuurlijk is dat bij Sweety nu wel anders omdat het veulen goede papieren zal hebben en van goede komaf zal zijn door de keuring van 3 juli maar je denkt toch echt na. Maar wat ik wel weet is dat ik echt heel veel aan jullie reacties gehad heb en dat ik er toch zekerder van word dat ik het ga doen volgend dekseizoen. (dat rijmt nog ook) Maar als het zo is horen jullie zeker nog van me met zeeeeer uitgebreide verslagen Haha!