Buitenrijden: strijd berm/asfalt.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Buitenrijden: strijd berm/asfalt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-04 21:40

Ik ga regelmatig een buitenritje met onze forse Tinker maken. Omdat ze geen ijzers heeft, en ik deze ook niet wil rijden we zo veel mogelijk door de berm. In de stap gaat dit netjes. Zodra we gaan draven 'gooit' ze haar gewicht in de strijd om lekker op het asfalt te draven.
Als ik haar meer been of een tik geef dan gaat ze alleen maar harder.
Ze wil zich nauwelijks de berm in laten sturen.
Met 'pijn en moeite' kan ik wijkend terug de berm in komen maar ik zou t wel prettig vinden als we lekker ontspannen de hort op kunnen.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb beschreven.
Alle tips zijn welkom

*\o/* Life is Flantastic *\o/*


flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 21:53

Ik laat mijn tinker vaak expres op het asfalt lopen, de hoeven worden er bij haar sterker door. Ook stukjes draven kan heus geen kwaad. Dat jouw tinker graag op het asfalt draaft is een goed teken, dan heeft ze toch geen pijn oid? Mijn hoefsmid doet aan natuurlijk bekappen en is een ferme voorstander van niet beslaan. Tenzij je aan Z-springen doet. Je moet het lopen over verharde wegen opbouwen. Kijk eens op de site van natuurlijk bekappen, daarin staat ook dat het te vaak uitkrabben van de hoeven onzin is omdat juist het zand wat erin zit beschermt tegen steentjes e.d. Ik vond het iig heel leerzaam. Wees blij dat je een goedlopend onbeslagen paard hebt, scheelt een hoop geld en is een teken van gezonde hoeven!

Dealer

Berichten: 735
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 21:53

Precies hetzelfde hier onder dezelfde condities.

Niet dat je veel opschiet met mijn antwoord maar je weet dan iig dat je niet de enige bent Knipoog

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 21:53

MIsschien iemadn naast je laten rijden die wel kleine stukjes op het asfalt kan?
Tsjah ik weet niet hoe lang je door de berm moet, maar anders moet je maar rustig stappen, het is zo'n zware tinkerook moeilijk te "dwingen" in de berm te lopen.

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 21:56

hihi had hier een verkeerd berichtje voor op tinkerpraat geplaatst

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 22:02

Zit je nou in het verkeerde topic? Enfin, het zand ziet er goed uit.
Maar waarom staan de paarden apart? en heb je geen wei waar ze in kunnen? Of staan ze overdag wel in de wei en 's-nachts in de paddock? Ik ben blij voor je dat ze niet meer in de modder staan hoor, maar het lijkt mij dat een paard zich kapot verveelt als hij alleen maar zand heeft, en dan nog een kleine oppervlakte ook.

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-04 22:02

Ik rij meestal met een nog grotere kwpn-er buiten en daar wil ze dan ook bijna tegen aan plakken. Zijn berijder probeerde dus ook echt aan de rand van de berm te blijven (ijzers) zodat Flan de weg niet op kon, maar ze 'duwt' ze langzaam maar zeker op zij.Ook als we met Flan en fietser op pad gaan wil ze altijd op het asfalt.

Soxje, ik ga (morgen) op mijn gemak is kijken op die site, want eigenlijk zit er ook wel wat in jouw antwoord!!!
Laatst bijgewerkt door Jellie op 05-07-04 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

*\o/* Life is Flantastic *\o/*

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 22:04

Tuurlijk, Soxje heeft altijd gelijk Lachen

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 22:04

Maar even ter zake: mijn moeder heeft precies hetzelfde probleem met Eileen (tinkereigen? Knipoog ) Ikzelf pak vaak bermen met haar waar ze niet de weg op kan (langs de dijk) maar als die mogelijkheid er niet is ga ik toch vaak gewoon over de weg, omdat het idd nogal zwaar is voor onze Eileen (lees: ze gaat veel struikelen in de berm als ze moe wordt omdat mevrouw haar benen dan niet genoeg optilt Scheve mond )

Tsja....moeilijk probleem blijft het! Misschien in de trailer (nu je de mogelijkheid hebt ) naar een mooi natuurgebied rijden in de buurt? Lachen

Poison

Berichten: 1198
Geregistreerd: 30-06-04
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 22:05

Ik heb juist het omgekeerde, trekt meestal naar de berm Scheve mond

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-04 22:08

Helaas wil het trailerladen ook nog niet zo... Ze wil er nu weer niet meer uit. Voor we echt oppad gaan naar een natuurgebied wil ik dat ze wel braaf erop en eraf te krijgen is.

Als ze door de berm draaft, struikeld ze nauwelijks en is voorwaarts zat.
Er is 1 berm waar ze wel makkelijk in te houden is, maar waar dat nou aan ligt?

Poison, die paarden van ons zijn gewoon eigenwijs Knipoog Haha!

*\o/* Life is Flantastic *\o/*

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 22:09

Ok, hier is de link naar de pagina over het natuurlijk bekappen. Onzin om alleen de bermen te nemen, juist slecht! En dat struikelen komt niet doordat mevrouw te moe is. Nou ja, dat kan wel maar over een verharde weg is het makkelijker stappen hè. http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... atomie.htm

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 22:16

Als je paard uit de wei of stal komt en je loopt over een verharde weg komt de troep uit de hoef er vanzelf uit, en je hoort ook of je paard regelmatig loopt. Goed luisteren! En de pagina helemaal lezen, je steekt er een hoop van op Knipoog. Ik ben geen voorstander van in galop over verharde wegen hoor, zeker niet met zwaardere paarden. Maar hoeven kun je verstevigen net als je eigen voeten. Er zijn ook Afrikaanse marathonlopers die op blote voeten enorme afstanden afleggen, kwestie van de voeten harden. Ik rijd soms met een vriendin met Fries die in de zomer beslagen is en die glijdt heel vaak uit over de verharde weg, ik heb Sox nog nooit zien of voelen uitglijden. IJzers vind ik persoonlijk ondingen. Een goede hoefsmid kan je paard zó bekappen dat hij zonder ijzers kan maar ze moeten wel willen hè, 18 euro of 80 euro scheelt nogal wat in hun portemonnee...

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 22:16

Was dat als antwoord op mijn verhaal Verward

Nu moet ik even kwijt dat er in paardenland op alle gebieden 1000 verschillende meningen bestaan en dat er niet slechts één de goede is, dus...maar Eileen heeft ijzers nodig omdat ze haar hoeven heel raar afslijt en anders zo op haar leven zit, dus alleen bekappen zit er (helaas) niet in. En die hoefschoenen voel ik ook niet voor, heb er het een en anders over gelezen en daar heb je meer last dan lust van.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 22:30

Nee, meer een antwoord op Jellie. Van paarden met afwijkingen weet ik niet veel, je hebt ook toontredende paarden e.d. Maar ik wilde er alleen maar mee zeggen dat je er niet van moet uitgaan dat ieder paard maar in bermen moet lopen of beslagen moet worden. Je moet ze niet te veel ontzien dus. Als je regelmatig buitenritten maakt kom je vanzelf op fietspaden of landelijke weggetjes. Laat ze er lekker op stappen, een berm zit vaak vol onvoorziene hobbels en kuilen (ongemaaid zie je ook niks) dus struikelen is niet zo gek.

Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 01:11

Ik heb met Shay precies 't zelfde probleem , alleen Shay heeft wel ijzers dus maak ik me er niet zo druk om. Maar 't kan op sommige punten knap lastig zijn. (trekker die er langs wil en dan een paard dat de berm niet in wil ........ die trekker gaat maar aan de kant dacht Shay Schijnheilig )
Maar bij Shay wil t soms wel eens helpen als ik alleen de zweep achter m'n kuit "aanleg" , dus geen tik , maar even aanraken , als ik een tikje geef gaat ze ook alleen maar harder. En ik ben nu ook veel aan het oefenen met reageren op m'n binnen been (wijken enzo) hoop dat ze dan ook wat beter gaat reageren. Maar 't is denk echt weer zo'n "tinkertik"8)7

[RIJ-ITP] GGK Tinkerhengst Bowen op z'n eerste wedstrijd
*\o/* Bowen is goedgekeurd voor de dekdienst bij het NSvT en ICS en staat dus ter dekking :D
*\o/* Shayla Nederlands Kampioen Vanner merries 2013 *\o/*

Bedankt voor alles mooie vent we gaan je erg missen.


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37152
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 09:39

Connor loopt ook liever op de straat dan in de berm. Wat ik ook probeer hij blijft de weg opstappen. Alleen als hij mag eten staat hij graag in de berm.

Alleen voor hem is het geen goed plan om te doen. Zijn hoeven slijten op de straat veel te hard. Binnen een paar honderd meter heeft hij al vierkante hoeven. En ijzers trapt hij er altijd binnen 3 weken er vanaf, die wil ik nooit meer.

En het gekke is dat hij op dit moment nog wel gevoelige voeten heeft op asfalt door de bevangenheid. We zijjn nu langzaam aan het opbouwen maar voor de kar hebben we toch hoefschoenen. En die werken heel goed. Dan draaft hij met veel plezier een heel eind.

We hadden ze al aangeschaft maar de hoefsmid en de DA vonden het in zijn geval met een heel goed plan. Inmiddels is de hoefsmid bij Connor overgestapt naar natuurlijk bekappen. Maar daar hebben we nog een lange weg in te gaan.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 09:55

Ik heb ook al aan hoefschoenen gedacht zeker omdat ik op den duur ook wil gaan mennen op straat met Flanna.
Typisch he dat zo veel paarden toch liever op het asfalt lopen, ik dacht eerder dat ze voor de 'natuurlijke' weg zouden kiezen; de berm dus.

Flan heeft wel hele sterkte hoeven zei de smid eens. Ik heb het nog niet gelezen over t natuurlijk bekappen (werk) maar dat doet natuurlijk ook niet iedere smid...

*\o/* Life is Flantastic *\o/*

Esther_1985

Berichten: 1117
Geregistreerd: 22-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 12:38

misschien is het wel beter voor je paard om op blote voeten te lopen, maar bij mijn paard sleten de hoeven veel te hard.. dus ze moest wel op ijzers..

Er is geen geheim zo diep, als dat tussen een ruiter en zijn paard.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37152
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 14:00

Ik snap er ook niks van, eigenlijk al mijn ponies hadden een voorkeur om op asfalt te lopen. Misschien is het gemakkelijker voor ze.

En de hoefschoenen die ik heb zijn een goed alternatief voor ons. We gebruiken ze echt alleen met mennen. Onder het zadel moet ie het met blote voeten doen. Dan kijk ik gewoon wat uit op het harde. Al moet hij er wel verplicht een stukje op lopen om zijn pootjes of te harden.

Mijn smid deed het ook niet, maar na een uitleg van degene die de hoefschoenen heeft aangemeten kapt hij ook zo. En ik merk dat hij wel steeds gemakkelijker op het harde loopt en dat zijn stralen langzaam een normalere vorm krijgen. En eigenlijk is het natuurlijke bekappen niet meer dan logisch nadenken. Als je paard geen ijzers heeft hoef je ook niet voor een hogere hoefrand te zorgen. Maar het schijnt niet voor elk paard geschikt te zijn dacht ik.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Signe

Berichten: 5796
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 14:26

Mijn tinker zoekt uit zichzelf de berm op als hij dat lekkerder vind lopen, dus zolang hij wel recht onder je blijft en niet de hele weg over zwalkt zou ik haar gewoon der eigen weg laten zoeken. ( blizz zijn hoeven zijn inmiddels super sterk en we rijden probleemloos over alle ondergronden.)

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 15:31

Citaat:
je hebt ook toontredende paarden e.d


*meldt zich* ik heb een paard dat enorm toontredend loopt, ik heb hem sinds kort weer zonder ijzers en het gaat super!

Hij zoekt zelf gelukkig de berm op, maar als ik een stukje over straat moet, is het geen probleem, ook niet in draf (weg oversteken ofzo)
Hij is vorige week zelfs op hol geweest (nee, niet leuk ik zat erop en 2 stalgenotes er achteraan op hun paarden), overstaat in volle galop....

Als ik er ijzers onder zet, groeien de voorhoeven toontredend over de ijzers na 3 weken of hij trapt ze gewoon af.

Ik ben wel een half jaar voor ik de ijzers eraf liet halen begonnen met biotine voeren en de hoefgroei is nu evenredig met de slijtage. Ik rijd ongeveer 4 x per week onder het zadel buiten.

Als ik hem naar de wei breng of ervan ophaal aan de fiets, moet ie verplicht over straat draven om de hoeven uit te harden, onbelast aan de fiets, kan volgens mij minder kwaad dan met mij op z'n rug Schijnheilig

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 18:32

Haha, ik bedoelde Morrie ook...ken verder geen toontredende paarden. Alleen dus van jouw verhalen. Bij mijn eerste pensionstal waren er geloof ik 2 paarden die beslagen werden, en die liepen dan voor de kar. De rest op blote voeten. Nu staat die stal ook aan het bos, dus je hoeft niet over de verharde weg. De pensionstal aan de overkant waar ik ook heb gestaan had wel wat paarden die beslagen werden maar van de 15 misschien 4. En daarvan waren er 2 die Z dressuur liepen, eigenlijk nog geen reden om te laten beslaan dus er zal ook wel iets mis zijn geweest.
Volgens mij was het vroeger heel normaal om je paard te laten beslaan. De paarden van mijn oom werden altijd van voren beslagen (35 jaar geleden) en niet omdat er iets mis was, maar dat was normaal. Ze liepen niet vaak over de verharde weg.
Mijn hoefsmid is behalve voorstander van natuurlijk bekappen ook aanmeter van hoefschoenen. Hij meet de voeten op en iemand in Rijssen (meen ik) maakt ze.

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 21:01

dapperdier schreef:
Mijn tinker zoekt uit zichzelf de berm op als hij dat lekkerder vind lopen, dus zolang hij wel recht onder je blijft en niet de hele weg over zwalkt zou ik haar gewoon der eigen weg laten zoeken. ( blizz zijn hoeven zijn inmiddels super sterk en we rijden probleemloos over alle ondergronden.)

In de berm gaat ze krom lopen maar als ze met mij een stkje over t asfalt draaft wil ze wel recht lopen.

Smurf, dat is ook heel wat op hol met jouw kolos! Scheve mond FIjn dat het voor ou ook goed gaat zonder ijzers!

Soxje, dat is echt ideaal als je hoefsmid dat kan. Ik ga een bij de onze info inwinnen. Hij komt altijd overdag als we werken maar over een paar weken hebben we vakantie dus kijk ik is of het in te plannen is dat we hem treffen.

*\o/* Life is Flantastic *\o/*

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:07

Jordy loopt ook liever op het asfalt dan in de berm, hoewel hij zich wel makkelijk de berm in laat sturen. Hij heeft ook geen ijzers.
Ik maak me er niet druk om, hij loopt prima op het asfalt, en zijn hoeven blijven prima. Hij loopt vaak echt heel wat kilometers achter elkaar in draf over het asfalt, en heeft nog nooit ergens last van gehad.

Run free Jordy.... 1997 - 2021


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 7 bezoekers