Natte scheten...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Natte scheten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-04 19:35

Sinds een week of 2 laat Imker natte scheten, er komt ech een hoop vocht mee naar buiten, wat dan tussen zijn billen verdwijnt. Ik merk nu dat het hem echt zeer gaat doen (schraal ofzo). Nu spuit ik het regelmatig schoon, droog het af en doe een beetje uierzalf erop, maar ik vraag me af hoe het komt en hoe ik dit kan voorkomen.

Het is een beetje een maffe vraag, maar hopelijk weet iemand het antwoord hierop. Clown

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 20:02

mijn pony heeft dat af en toe ook wel. ik maak het ook schoon en doe er veel uierzalf op.
waarom ze dit "vocht scheet" weet ik ook niet. soms heeft ze het, en na een dag is het weer weg.
ik dacht dat haar peristaltische bewegingen, of haar darmfuctie niet goed was, en heb haar wat meer vezels gegeven. of het daar aan lag dat ze het niet meer had, weet ik niet zeker.

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 21:06

kan je niet advies vragen aan je DA miss dat hij/zij heet weet.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 10:25

Is waarschijnlijk heel simpel. Door het slechte weer van de laatste tijd, heeft het gras erg veel water opgenomen, wat ze dus ook weer binnen krijgen, een gedeelten van dit vocht komt er als urine uit, maar de rest met de mest.
Wel blijven opletten, want dit kan ook de oorzaak worden voor een fikse gaskoliek. Als ze al te winderig worden, geef ze dan een flinke groente lepel met plantaardige olie. Ingeven met een grote injectiespuit (of schone wormspuit) achter in de mond. Dit slaat het gas terug en voorkomt daarmee koliek ( hier wordt de mest niet dun van).
Succes.

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 11:39

Mijn paard had het ook en ik was het af met warm water en doe er daarna lekker wat baby olie op...
Het deed hem inderdaad ook erg zeer ja mocht er liever niet aanzitten.
Bij die van mij ging het vanzelf over na een paar dagen , ik zou als ik jou was gewoon even afwachten en gewoon blijven schoonmaken.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-04 14:18

Imker staat nu op een kale weide met voordroog als basisruwvoer. Vienna krijgt exact hetzelfde en heeft nergens last van. Hij zal misschien wat gevoeliger ervoor zijn.

Vooralsnog houd ik het bij schoonspuiten, afdrogen en invetten.

IndianaJones

Berichten: 1762
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 00:04

mijn paard heeft dit jarenlang gehad. Dierenartsen gaven mij in eerste instantie nooit echt duidelijke antwoorden erop. Hij was niet echt aan de diarree, maar als hij poepte spoot er altijd waterige poep mee en liep hele dag wat langs z'n benen te "pruttelen" (hahahahaa, lekkere praat dit).
Bij mijn Tinker lag het puur aan te veel en te "rijk" eten. Nu krijgt hij wat schraler voer en het gaat prima. Kan ook goed komen door een pak voordroog wat bijvoorbeeld iets minder is (of waar hij gewoon minder goed tegen kan als de andere paarden) of door wat iemand anders hier al zei door het vele vocht wat ze binnenkrijgen.

Als ze weer wat schraler voer krijgen zul je zien dat het zo weer over is. Succes ermee. PS...ik spoelde het ook altijd goed schoon en evt invetten. Anders wordt het inderdaad erg schraal tussen de benen met lopen.

ellepel

Berichten: 47334
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 07:57

zemelen bijvoeren?
zou dat helpen?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 08:57

Ellepel, ik ben nu idd weer begonnen met zemelen bij te voeren.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 09:22

Kan het de voordroogkuil niet zijn, die dit veroorzaakt? Sommige paarden willen er nog wel eens last van krijgen als: A Het eiwit gehalte te hoog is, B: de zuurgraad van de kuil te hoog is. Probeer eens ipv kuil, gewoon hooi te voeren (als je daar nog aan kunt komen tenminste).
Zemelen kan geen kwaad, maar of het echt helpt betwijfel ik.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 12:03

lijkt mij ook een voerkwestie!

en misschien mede omdat ie nu niet word getraint als voorheen, dat de stoelgang niet optimaal is ?
weinig vetsigs geven
misschien iets als pulp bijvoeren?
zemelen maken de ontlasting niet vaster volgensmij..

misschien een klein beetje stress?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 13:17

Stress weet ik niet, ik vermoed van niet, maar idd, het zou kunnen komen dat hij nu niet meer hoeft te werken. Ik heb mijn voer al drastisch verminderd, tot een handje brok 's morgens en een handje granenmix 's avonds en dan nog 1x zemelen met lijnzaad.

't Is gewoon vervelend voor Imker, want ik merk dat zijn kontje pijn begint te doen Bloos! .

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 13:29

Inderdaad minder brok en meer ruwvoer. Geen wortels of appels, die werken laxerend. Eventueel de DA laten kijken als het nog aanhoudt en het wordt erger.