Verzorgpaard delen? (Wat is het beste voor haar?)

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Djesseka

Berichten: 3465
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Verzorgpaard delen? (Wat is het beste voor haar?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-04 12:03

* Het is een lang verhaal geworden, sorry en alvast heel erg bedankt voor het lezen! *

Ik doe Jessica nu 1,5 jaar en al die tijd al 7 dagen in de week. Ik ben haar gaan doen doordat er destijds door de manege gevraagd werd of ik wilde proberen haar enigzins te kalmeren en het naar haar zin te maken. Ze kwam toen namelijk net uit een periode van ruim een jaar of 3 (denk ik) leasen en het laatste jaar van die periode is er weinig tot niks met haar gedaan.

Zo kwam ik dus op 17 januari vorig jaar met Jessica in aanraking. Een (vond ik toen) vreselijke manegepony (Arabier x New Forest). Ze was heel druk, wilde alleen maar vluchten, was kopschuw en afstandelijk. Ik geloof dat ik ruim een maand zoet ben geweest met alleen maar aaien, halster omdoen op stal en een beetje poetsen. Na die maand ben ik haar uit stal gaan halen en in het gangpad gaan poetsen. Steeds gingen we een stapje verder. Uiteindelijk heb ik er een maand of 4 over gedaan om haar (redelijk) van de kopschuwheid af te helpen en te zorgen dat ze vrij rustig naast me liep in het gangpad en als ze uit de rijbaan kwam (voorheen ging dat dus op de vluchtmanier: staart en hoofd omhoog en heel hard bij me wegrennen). Toen ze rustig met me mee kon lopen, ben ik voor het eerst met haar naar buiten gegaan. Daar begon het hele riedeltje weer van voren af aan. Ook begon ze op stal weer te vluchten en te rennen. Naar buiten gaan was dus absoluut geen goeie zet..

Toen ze uiteindelijk een paar weken na ons buitenavontuur losbrak bij een stalhulp en kreupel op stal belandde, mocht ze haar stal niet meer uit. Na een paar weken (de kreupelheid was over en ze liep weer in de lessen waar ze langzaam ook weer rustiger werd) mocht ze dan weer in het gangpad en de binnenspuitplaats komen. Naar buiten mocht niet.

Pas 8 maanden later mocht ik weer met Jessica naar buiten en na een dag of 2 flink gek en druk doen, werd ze heel lief. En dat was daarna ook in alles te merken. Ze is nu een aanhankelijke, rustige en lieve pony die heel goed in de manegelessen mee kan komen. Buiten moet ik haar gewoon vooruit trekken soms, zo erg geniet ze van het buiten zijn en grazen. Ze mag nu ook met de manegepaarden en -ponies mee los in de paddock of rijbaan, iets wat o.a. vanwege haar drukke gedrag ook nooit mocht. Het paardje is gelukkig en dat merk ik (en alle anderen ook) in alles.

Maar wat nou het probleem is, is dat een oude verzorgster van Jessica weer kwam opduiken vorige week. Het meisje (noem haar even M) heeft Jessica 4 jaar verzorgd waarvan 1 jaar geleased (zij heeft Jessica eerst een jaar geleased, daarna is ze nog 2 jaar door iemand anders geleased en toen werd ze manegepony en ging ik haar doen). Ze is weggegaan van de manege door ruzie met de eigenaresse en heeft Jessica toen (in mijn ogen) laten stikken, waarna voor het paard de ellende is begonnen.

Nu wil ze Jessica dus weer gaan verzorgen, het viel haar dan ook flink tegen dat ik Jess nu de hele week doe. Of ik wilde overleggen voor eventuele deling van de dagen. Prima, ik bedoel, het is mijn paard niet en iedereen heeft recht om haar te doen.

Maar goed, zij kwam dus afgelopen dinsdag. Ik zit sinds maandag met m'n rechterarm en -vingers in het gips en kon wel wat hulp gebruiken. Dus M heeft van dinsdag t/m vrijdag Jessica gedaan. Ik ben er niet telkens bijgeweest. Maar zowel mijn eigen idee als dat van veel anderen op stal over M is niet zo positief. Jessica heeft bij haar dezelfde 'kwalen' als toen ik met haar begon (uiteraard niet zo heel heftig, maar toch). M vindt o.a. alles goed wat Jessica doet, of dat nou wegrennen, omverlopen, steigeren bij voetje geven of wat dan ook is. Jessica is bij haar druk en gespannen en als ik dan even bij haar ga kijken terwijl M met haar bezig is, begint ze te hinniken en komt ze de hele tijd naar mij toe en achter mij aan. Ik heb dus niet het idee dat Jess zich echt op d'r gemak voelt bij M, iets wat voor dit paard wel heel belangrijk is.

Daarbij is M te beroerd om uit te mesten, hoeven te doen en te grazen. Het enige wat ze doet is poetsen, buitenlopen en met 'haar' pony pronken. Terwijl de hoeven en stal van groot belang zijn, i.v.m. rotstraal en dergelijke. Natuurlijk is aandacht het belangrijkste, maar ik vind dat de minder leuke dingen er ook bijhoren.

Maar goed, ik heb verder niet veel over deze pony te zeggen. Ik zal het met de betreffende persoon (waarmee ik de afspraak heb Jessica fulltime te doen, zij komt vandaag pas terug van vakantie) overleggen. Mijn band met Jessica is heel sterk door alles wat we hebben meegemaakt en ik wil haar niet kwijt. En ik wil haar ook niet zien lijden. Ik wil gewoon dat ze gelukkig is en zich thuis en op haar gemak voelt. En ik wil nu helemaal niet egoïstisch overkomen, want zo bedoel ik het echt niet.

Gister heb ik Jessica zelf gedaan (met gipsarm). Ik liep met haar buiten en toen zei de eigenaresse van de manege (die nooit in mij als verzorgster van Jessica heeft geloofd) dat ze vond dat jessica bij mij een bepaalde rust uitstraalde en dat ze, zelfs als ik maar één hand heb om te gebruiken nog heel lief en rustig is bij me. Dat vond ik zo mooi om te horen!

Nogmaals, ik voel me helemaal niet beter dan bijvoorbeeld M omdat Jess nou zo lief bij me is, ik wil alleen het beste voor het paard. M is verder ook een leuke en aardige meid en ik heb absoluut niks tegen haar (even ter info: M is bijna 17 en ik ben bijna 15).

Hoe denken jullie hierover?

    Zolang je maar jezelf was, jezelf bent, jezelf blijft.
    Voor altijd.


Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 12:16

Citaat:
Daarbij is M te beroerd om uit te mesten, hoeven te doen en te grazen.


Dan denk ik dat ze beter manegepaardjes kan berijden Scheve mond

Morgen.
...

Glorie.

Djesseka

Berichten: 3465
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-04 12:20

Hoe bedoel je dat?
Jessica is ook een manegepaard en bij ons op stal is het de gewoonte dat de verzorgers van manegepaarden alle taken op zich nemen. Rijden hoort niet bij verzorgen.

    Zolang je maar jezelf was, jezelf bent, jezelf blijft.
    Voor altijd.

_Margarita_

Berichten: 2332
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 12:23

ik zou het idd met de eigenaar overleggen. Dit is natuurlijk een erg moeilijke situatie omdat het niet je eigen paardje is. Maar als het echt zo is als jij omschijft ziet de eigenaar heus wel in dat dit zo niet gaat. En dan laat ze jou Jess gewoon weer 100% verzorgen!

Margarita & Zalinda op de eeuwige paardenweide...
Roos mennen dressuur: ZZ+15
vaardigheid: ZZ+14

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 12:24

Ik bedoel dat ze beter alleen lessen kan nemen als ze alleen de lusten en niet de lasten wilt... Dus ik bedoel niet als verzorger maar gewoon iemand die alleen de lessen volgt (of mag dat niet op jullie manege? Hier moet je iig wel altijd poetsen enzo). En als het paardje zich niet prettig voelt bij haar dan is het denk voor haar en het paardje beter als ze een ander paardje zoekt...

Morgen.
...

Glorie.


Djesseka

Berichten: 3465
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-04 12:29

Ow zo, sorry, dan begreep ik je verkeerd.
Nee, je mag hier ook rijden zonder te verzorgen (als je maar betaalt Knipoog)
Ik denk dat het heel moeilijk wordt om M aan haar verstand te brengen dat ze beter een ander kan gaan doen, aangezien ze Jessica 4 jaar gedaan heeft en denkt haar beter te kennen dan ik.

Bedankt voor de reacties zover Lachen

    Zolang je maar jezelf was, jezelf bent, jezelf blijft.
    Voor altijd.

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 12:35

LoveJess"]
Ow zo, sorry, dan begreep ik je verkeerd.
[/quote]

Geeft niet, ik kom meestal nogal vaag en onbegrijpelijk over Tong uitsteken Knipoog

[quote="LoveJess schreef:
Ik denk dat het heel moeilijk wordt om M aan haar verstand te brengen dat ze beter een ander kan gaan doen, aangezien ze Jessica 4 jaar gedaan heeft en denkt haar beter te kennen dan ik.


Misschien dat iemand anders daar zeggen (aangezien dat veel anderen ook niet positief waren) dat Jessica zich zo raar gedraagd bij haar ofzo Verward (misschien gebeurd dat ook wel vanzelf Tong uitsteken ). Afwachten tot er iets gebeurd is meestal niet in het voordeel van het grietje en het paardje...

Morgen.
...

Glorie.

Djesseka

Berichten: 3465
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-04 18:09

Nee, afwachten tot het misgaat is ook niet mijn ideaal..
Hopelijk kan ik morgen even overleggen met iemand.

    Zolang je maar jezelf was, jezelf bent, jezelf blijft.
    Voor altijd.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Albertina71, Annienke, BranwenGC, Femia, Maanon_, Mark0919, Myrthe_bz, Wil_Fem en 40 bezoekers