hoe doen jullie dat?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
charlize
Berichten: 6
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-01 16:03

Hallo allemaal,
Binnenkort ga ik een paard kopen! (eindelijk) aangezien ik 40 uur per week werk zou ik voor een dag of 2 in de week een bijrijder erij willen hebben. Nu is mijn vraag: Kunnen jullie (paardeneigenaren en bijrijders) vertellen wat voor een afspraken jullie erover gemaakt hebben, hoeveel en onder welke voorwaarden kan je iemand laten meebetalen enz.
groetjes van Charlize


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-01 17:22

Nou daar kan ik heel kort over zijn. Ik heb geen bijrijder en die zou ik ook nooit willen hebben.
Niemand doet je paard zo goed als je dat zelf doet en ik ben daar een grote zeur in. Gelukkig ken ik mezelf daar al te goed voor *LOL* *LOL* *LOL* Ik doe dus alles zelf naast mijn 40-urige baan. Gelukkig staat mijn paard wel in vol-pension.

kylian

Berichten: 51
Geregistreerd: 15-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-01 17:27

hoi ik heb ook een eigen paard en ik heb ook een bijrijder, die rijd hem 2 keer in de week en betaald de ene keer de wortels en de andere keer de hoefsmit heel handig hoor !!!!!
groetjes van caressa

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-01 17:50

Ik wil ook geen bijrijder meer hebben. Met degene die ik heb gehad (Monique van Lucky) klikte het wel heel goed en het liep allemaal oke, maar toen ik eenmaal wedstrijden ging rijden vond ik (en mijn instructeur) het beter om hem zelf te rijden. Gelukkig heeft dat toen geen problemen gegeven, zij begreep het wel en heeft zelf ook een paard.
Voor Phoebe hebben we wel een bijrijdster, vooral ook om die pony bezig te houden qua werk. Zij betaald ons 100,- pm en rijdt Phoebe 2 dagen per week en rijdt ook wedstrijden. Party!!
Maar voor die twee groten van mij wil ik het liever niet meer!

Iris

Berichten: 2048
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-01 18:11

Ik kan 2 tot 3 dagen in de week niet komen maar ik heb gelukkig geen bijrijder nodig. Ik heb de mazzel dan de manege eigenaren ervoor zorgen dat hij wordt gelongeerd.

Ik heb mijn verstand niet verloren. Ik heb het zelf weggegeven ~~~ Quote R.W.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-01 19:04

Ik had een bijrijdster voor Milena op onze vorige stal. Zij had een vaste dag in de week dat ik er geen omkijken naar had (mesten, verzorgen, beweging geven) en verder mocht ze zo vaak rijden als ze wilde, ook lessen, maar absoluut niet buitenrijden omdat ze (Milena) daar heel onbetrouwbaar is. Ik vroeg geen vergoeding oid, om alle zeggenschap te kunnen houden.
Dick had het met zijn verzorgster precies hetzelfde geregeld.

Ik heb nu al drie maanden geen verzorgster meer en dat bevalt me ook prima, want ik ben zo'n trut die dan toch 's avonds op de bank zit te zenuwen of m'n meissie wel het goede dekentje opheeft enzo......

Sonja

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-01 19:09

ik heb twee paarden, 38 urige baan en ik doe alles zelf. okay ik woon dan nog thuis en heb nog maar 1 onder het zadel. Maar voor mij geen bijrijder. Krijg je toch 9 van de 10 keer problemen mee.
Als je 1 of 2x niet kan komen is heus geen ramp. Misschien kunnen ze je paard wel buitenzetten zodat hi er tocch uitkomt.
Zeker als je net een paard hebt zou ik niet aan een bijrijder beginnen. Ga je paard eerst eens lekker leren kennen.
En als je het zonder bijrijder niet red waarom zou je dan niet zelf gaan bijrijden scheelt hoop tijd en geld.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-01 19:50

Goh wat een negatieve reacties zeg! Mijn vriendin heeft een eigen paard, op pension op de manege, en een bijrijdster die twee vaste avonden heeft. Mijn vriendin werkt in een winkel en heeft dus een koopavond dat ze bijna altijd moet werken en een andere avond wanneer ze ook erg druk is dus ze is erg blij met het meisje dat haar paard rijdt. Afspraak is dat het meisje die dagen ook mest indien nodig, wel eens helpt met invetten of zo, regelmatig verteld hoe het rijden gegaan is en waar zij of het paard wel/niet moeite mee heeft.
Mijn vriendin heeft echter wel vantevoren goed gekeken hoe het meisje reed, of dat een beetje overeen kwam met haar eigen nivo en manier van rijden. Ook overleggen ze wat er gedaan wordt, dat het paard afwisseling heeft, de ene gaat dressuren, de ander springen of buitenrit, etc.
Soms wordt het paard gelongeerd/losgegooid in de bak, als mijn vriendin een keer niet kan en dat meisje is op de manege mag ze gaan rijden. Mijn vriendin heeft nogal eens migraine en is errug blij met haar bijrijdster! Wel heeft ze als eis gesteld dat ze ging lessen met het paard.
Ikzelf ben bijrijdster/verzorgster van Pie, die bij huis staat. De eigenaresse rijdt 1x per week, of per 2 weken, een buitenrit, vanwege haar 40-urige werkweek kan ze niet zo vaak, en ze wil niet meer lessen of rijden op een manege 's avonds, alleen nog recreatief.
Ik rijd met Pie bij de vereniging en rij hem gemiddeld 4 x per week. Samen met twee meisjes die de c-pony verzorgen zorgen we ook dat ze 's middags 17.00 uur op stal gezet worden en gevoerd worden vijf dagen per week. De eigenaresse is er heel blij mee omdat ze pas om 18.00 thuis komt van haar werk of later. Ook omdat wij de buitenbak onderhouden, de wei uitmesten, stallen doen, tuig bijhouden, allerlei dingen waar ze zelf 's avonds geen puf meer voor heeft. Maar goed, bij ons is het een andere situatie, ook omdat de eigenaresse niet zo vaak kan rijden. Doei!
Groetjes, Dorine.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-01 20:43

Dan heb ik het zeker ook goed getroffen met mijn bijrijdster...ik heb haar "ge-orven" zou je kunnen zeggen... *LOL* Ze reed al op scala toen ik haar kocht namelijk... Maar ik ben erg blij met haar want ze zorgt echt net zo goed voor mijn pukkie als ik zelf doe...ze hoeft mij geen bijdrage in de kosten te geven (dan houdt je toch de verantwoordelijkheid helemaal zelf in handen he...) maar omdat ze het wel leuk vind om iets te geven koopt ze gewoon spulletjes voor Escala. Ze laat bijvoorbeeld ieder jaar mijn dekens wassen, ze koopt dingen zoals cooling gel, mokzalf, wortels, ik heb voertonnetjes van haar gehad...wat wel min of meer voorwaarde is is dat ze 1 keer in de week les neemt in principe (als het eens niet kan is het niet erg want ze rijdt goed...ze rijdt al 25 jaar ofzo en ik kom net kijken met mijn 5 jaartjes... *LOL* *LOL* *LOL* )maar dat (les nemen) wil ze zelf ook graag. Dus al met al voor mij een ideale bijrijdster hoor! Ik zou haar niet graag kwijt willen, het kan dus hartstikke goed uitpakken!
Groetjes, Jasja

charlize
Berichten: 6
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-01 08:28

Nou inderdaad veel negatieve reacties over bijrijders! Gelukkig ook een paar positieve. Het lijkt mij gewoon prettig als je een vast persoon hebt waar je op kunt terug vallen als je echt geen tijd hebt of als je ziek of op vakantie bent.
Waarom hebben zoveel mensen dan zulke negatieve ervaringen? En laten de meeste mensen hun bijrijder nu wel of niet meebetalen?
Sommige mensen zeiden dat ze hun bijrijder niet laten meebetalen om alle verantwoordelijkheid te behouden, maar als je iemand wel laat mee betalen welk stukje verantwoordelijkheid geef je dan af?
bedankt voor de reacties zover.
groetjes van Charlize

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 09:09

Nou hier nog een positieve hoor.

Ik heb sinds kort een bijrijder genaamd KARIN (van bokt). Het gaat goed hoor.

Voor Karin reed Carla altijd leys 1 a 2 dagen in de week en dat ging prima. Het rijden van de bijrijder moet passen bij je paard en jezelf. Goede afspraken maken over verzorging is heel belangrijk.

Gewoon proberen en het niet gaat gaat het niet.

gr Pris

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 09:25

Hoi Charlize!
Ik denk dat het bijbetalen afhangt van meerdere factoren. Zoals: hoe vaak rijdt de persoon? Helpt deze mee in de verzorging?
Rijdt de persoon erg goed en helpt deze bij de ontwikkeling van het zeer jonge paard (helpt bij oplossen van probleempaard zelfs?) dan ben je al blij dat er een goed iemand op rijdt die met jou samen het paard over een probleem helpt bijvoorbeeld.
Dan: hoe is de accomodatie? (Bijv. als er alleen een wei is zul je als bijrijdster minder kunnen 'doen' en minder vaak kunnen rijden met slecht weer, dan als je paard op pension staat met binnenbak etc.) Nog iets: wat mag de persoon, zoals buitenrit, of zelfs wedstrijden rijden?
Dan komt de belangrijkste factor: vraag en aanbod. Zijn er weinig paarden en veel zoekende bijrijdsters, dan kun je als eigenaresse al snel wat vragen, maar andersom is natuurlijk anders. Daarom is het in de Randstad, waar de stalling duur is maar veel bijrijdsters, heel gewoon aan een bijrijdster een maandelijkse bijdrage te vragen.
Ik lees van eigenaren uit de Randstad vaak: "Op een manege moet je voor een paard toch ook betalen, dan mag je aan een bijrijdster ook wat vragen". Dat klopt misschien wel, maar zo werkt het niet. Bij ons (dichtbij de Achterhoek) is de stalling minder duur, en steeds meer zie je mensen hun paarden ergens stallen waar zelf gemest/gevoerd moet worden. Doordat ze zelf hele dagen werken komt het goed uit dat er een bijrijdster is. Die helpt met het werk, en daardoor hoeft de eigenaresse geen dure stalling te betalen toch? Maar zo verschilt het in elke streek in Nederland.
Groetjes, Dorine.

Ellen

Berichten: 337
Geregistreerd: 05-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 09:43

Nou dan hier een reactie van een bijrijdster. Op dinsdag rijd ik Paco. Een 9 jarige BWP-er, waar ik echt helemaal gek mee bent. De eigenaresse komt altijd kijken op dinsdag omdat ze dat heel gezellig vind en het leuk vind om mij op haar paard te zien rijden. We hebben een hele goede band met elkaar. Ik hoef niks te betalen maar neem wel elke dinsdag appels en penen mee. Eigenlijk hebben wij verder geen afspraken gemaakt. Alles gaat heel gemoedelijk en als ik of zij ergens mee zit dan vertellen / vragen wij dat en lossen we het samen op. Ik wordt overal bij betrokken en ik denk dat dat ook scheelt. Als hun met vakantie gaan doe ik hem samen met mijn man. Ze vinden het geen probleem dat hij er dan ook op rijd. Ik rij ongeveer 1 x in de maand een priveles op hem op zaterdag en ook dit is geen probleem. Uiteraard betaal ik deze les dan wel zelf. Uitmesten wordt gedaan door een jongen die daar en tientje voor krijgt. Maar als hij bv. op vakantie is doe ik het samen met de eigenaresse.

Op woensdag rij ik een Groninger in de les. Hier hoef ik ook alleen maar mijn les te betalen.

Zij die het opgeven weten nooit hoe dicht ze bij hun doel waren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 10:32

Hoi, ik ben net zo als Sonja en Jippie, aan mijn paard geen polonaise. Ik doe dus alles zelf met een fulltime baan en een eigen huishouden. Na 5 jaar heb ik nog geen dag gemist en dat wil ik ook niet. het is niet dat ik het gevoel heb dat ik naar mijn paard 'moet', maar het is gewoon zo dat ik elke dag naar mijn paard Wil. Wat de mensen in mijn omgeving betreft, die schijnen er meer last van te hebben dan ik, *LOL* . Maar voor mij is het allemaal geweldig.
Als ik dan een bijrijder zou moeten nemen, dan zou het DOrine moeten worden, want een bijrijder zoals zij die willen we allemaal wel Knipoog . Helaas woont ze een beetje erg ver weg. Het kan dus wel, maar het is vaker ellende geloof ik.
Wat de kosten betreft: dat is moeilijk, want paardrijden kost nu eenmaal geld. ALs iemand op een manege zou rijden kost het ook geld, het is hier in de buurt heel gewoon om een vergoeding te vragen.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 10:39

negatief gedoe zeg over die bijrijders.
Ik heb ook een paard voor iemand gereden. Ze had mij gekozen omdat ik eerlijk tegen over het paard was en lief. af en toe wel TE lief.
Ik heb nooit problemen gehad. We hadden duidelijke afspraken wat wel en wat niet mocht. ik mocht eigenlijks alles. alleen wedstrijden, enzo bespraken we.Gewoon keigezellig.

Ik snap best dat sommige mensen een bijrijder nemen. Marga wou ook een bijrijder, omdat ze een hele erge waarde aan Hickory had. Vroeger had ze op een boerderij gewoont, en haar ouders hadden HIckory's moeder als veulen. Later fokten ze met Usis, en kwam Hickory eruit. Ik had gehoopt dat ik ooit nog een veulentje uit hickory kan krijgen, maarja. ik zal zeggen, maak duidelijke afspraken! en succes!

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 10:51

Ik werk 36 uur in de week en heb nog een eigen paard en ik heb nog een (bijna eigen) paard, dit paard is gewoon altijd voor mijn pakkie an, krijg ik voor betaald. Dus ik werk fulltime en doe er nog 2 paarden bij. Ik heb hier geen moeite mee, tijd voor andere dingen blijven er niet echt over. Maar ik begin vroeg op mijn werk en ga AL Knipoog (deze Al is voor Ellen *LOL* ) om 4 uur naar huis en dan 2 paardjes rijden en verzorgen en dan om een uurtje of half 8 eten Vork en als ik dan nog puf heb iets anders. Maarja je moet wat over hebben voor je 'hobby'.
En een bijrijder zou ik niet willen, het is mijn paard en 'bijna eigen paard' dus dan wil ik het zelf doen want dan weet ik dat het goed gedaan wordt. Niet dat ik andere mensen niet vertrouw en dat die het niet zouden kunnen maar dat is gewoon mijn gevoel.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

horseofthemoon
Berichten: 257
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 11:18

Hoi! Officieel ben ik ook bijrijder, alleen met dat verschil dat de eigenaar hooguit 4 dagen per maand zelf rijdt.
Dat komt omdat hij in het buitenland woont.
Vandaar dat ik het ook altijd over 'mijn paard' heb want zo voelt het gewoon!
Ik werk ook 40 uur per week en rij alle dagen, behalve donderdags vanwege de koopavond.
Soms wanneer ik echt te moe ben of zo, sla ik wel eens een dagje over daar heeft Warda niet zo'n probleem mee.
Ik ga dan wel met haar wandelen of longeren!
En straks met de zomer gaat ze met de hele kudde het land in, dan kan ik haar ook wel eens een dagje 'laten staan'.
Toch merk ik dat regelmaat heel belangrijk is!
De eigenaar en ik hebben goede afspraken gemaakt, en dat klikt ook heel goed = ook heeeel belangrijk!!!
Wat de kosten betreft, die delen we. En wanneer de eigenaar besluit een ander paard te kopen terwijl Warda nog prima te rijden is, dan koop ik haar. Maar hij heeft al gezegd dat hij haar wil houden tot het einde!
Wanneer ik Warda niet had gehad, had ik wel een paard voor mezelf gekocht.
Ik zou er dan alleen een ander op laten als ik heel zeker weet dat die persoon op 1 lijn zit met het paard en met mij. Maar ik denk dat ik dan best wel een zeikerd zou zijn, dat ik hoge eisen zou stellen, want voor mijn paard alleen het allerbeste!
Dus wanneer je een bijrijder zoekt: Maak hele goede afspraken over het gehele plaatje:
>Hoe wil jij dat jou paard verzorgd en gereden wordt?
>Verantwoordelijkheid t.o.v. het paard, ook met eventuele ongelukken en op buitenritten.
( je moet er niet aan denken, maar het kan altijd gebeuren)
>Verschillende onkosten: wil je alles delen of vraag je 1 vast bedrag?
>Las een 'proeftijd' in zodat je kan bekijken of alles in de praktijk gaat zoals jij wilt, en of het voor de bijrijder is wat hij of zij ervan verwacht had.
>En hou regelmatig goed kontakt met je bijrijder, zodat je precies op de hoogte blijft van het gedrag van je paard.

Ik wens je veel sucses!
Groetjes, Ada

*~`✿ .¸`☆¸ღ ¸.•°*”˜ƸӜƷ˜”*°•.•.¸ღ¸☆´¸.✿`~*
*22-6-1992…. Kingstone my love....RIP…+7-7-2022

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 12:08

Ik heb geen bijrijder en zou er ook geen willen. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik niemand zou weten die ik ken die ik dat zou toelaten.
Ik ben heel erg egoistisch misschien, maar ik heb daar ook de mogelijkheid toe. Heb ze bij huis, en kan ik niet rijden gaan ze de wei in. Kan ik niet iets doen, kan mijn vader of mijn zus wel. De enige twee die echt op Isolda rijden, dus meer als alleen zitten, zijn mijn vader en ikzelf.

Als ik sommige meiden om zie gaan met hun paarden hier in de buurt... Pfff... ik zou ze niet eens in de buurt van Isolda willen hebben.
Twee jaar geleden ben ik een bijna jaar in duitsland geweest. Isolda heeft toen 10 maanden weidevakantie gehad, samen met Berber. Af en toe een klein ritje met mijn vader en verder niets dan luieren!
Daarna nog een half jaartje werken op Schier, hoefde ze alleen in de weekenden te werken.
Ik zit daar zelf helemaaaal niet mee. Geeft toch niets? Een lekkere grote wei, vriendinnetje erbij en grazen maar!

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 13:23

je hebt gelijk jantina. maar ik ging toen op een wedstrijd paardrijden, en die vrouw zou na haar zwangerschap weer verder wedstrijden rijden. ik zou tot die tijd hicky beweging geven. maar op een gegeven moment werden we van zulkse maatjes, dat ik haar mocht blijven rijden.
zij zelf kreeg de tijd niet om meer wedstrijden te rijden, dus mocht ik. Ik denk dat jullie een groot stuk weiland hebben voor je beide paardjes. Hickory zou dan in de stal moeten staan, en af en toe alleen los in de bak gegooit worden. ik denk dat het per geval verschillend is!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 14:04

He Lovely! Bedankt dat je mij wel zou willen als bijrijdster, zit ter plekke te blozen Bloos . Ga meteen verhuizen naar Amsterdam *LOL* *LOL* !! Ik denk dat er meerdere bijrijdsters zijn hoor die je ook wel zou willen. Gewoon goede regels opstellen. Als je bij het zoeken naar iemand een advertentie ophangt bij een manege, dan meteen wat 'eisen' stellen, zoals leeftijd, wat voor ervaring (aantal jaar bijv.), aantal dagen dat je wilt dat de persoon komt, lengte indien gewenst.
Wie weet kun je erbij zetten: goede weerstand en bijna nooit ziek! Maar of zoiemand bestaat Verward Goed zoeken! Dorine.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 14:09

Ik heb 2 paarden en voor geen van beide een bijrijder. Het is ontzettend moeilijk om een bijrijder te vinden die zo rijdt zoals ik wil dat mijn paarden gereden zouden moeten worden. Het kost wel veel tijd inderdaad, ik ga ook elke dag naar ze toe. Alleen op donderdag ga ik niet zo lang. Dan ben ik 's avonds ook nog eens thuis.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 14:21

Dorine, nee ik wil echt alleen jou hoor Knipoog .

Maar alle gekheid, ik wil absoluut geen bijrijder voor mijn paard. Het is mijn paard en ik doe hem.

Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 14:40

Muzefee is niet van mezelf, maar ik ben wel de enige die haar rijdt. Ik ben bijna dagelijk bij haar te vinden en haar eigenaren zijn ook erg tevreden. Ze vinden het fijn dat Muzefee zo goed presteert en dat ze regelmatig haar beweging krijgt. We hebben nooit problemen en kunnen het goed met elkaar vinden. Ik betaal geen kosten, maar ik mest twee keer in de week drie stallen, ik vet de zadels en hoofdstellen en ik heb Muzefee ingereden en rijd nu L met haar, terwijl ze al wel hoger aan kan. Als alles meezit is ze zelfs over een half jaartje van mij. Moet ik wel goede stalling vinden....

Ik heb zelf voor een dressuurzadel gezorgd, ik heb een deken gekocht, foenegriek en kn.poeder, bandages, cooling gel, etc.
Ik betaal dus veel voor het paardje en daarnaast betaal ik zo'n 400,= in de maand aan benzinekosten omdat het toch een eindje rijden is voordat ik bij haar ben.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 14:45

Wat jammer dat de meesten zo negatief zijn over bijrijders. Ik ben dus de kersverse bijrijder van Leys en ik ben heel blij dat Prisca mij haar paard wil toevertrouwen. Voor mij is het fijn dat ik een vast paard kan rijden dat zelf ook al enigszins op niveau gereden wordt en niet aangewezen ben op manegepaarden die ieder uur een andere ruiter op hun rug krijgen. Financieel en praktisch gezien is een eigen paard voor mij nu eenmaal op dit moment niet haalbaar, dus dan is dit een ideale oplossing. Voor Prisca is het ook fijn, omdat ze dan ook eens aan andere dingen toekomt dan alleen werk en paard. Natuurlijk weet je dat als je aan een paard begint, dat je er dan veel tijd aan kwijt bent. Maar is dat met kinderen ook niet zo? Als je een kind zou hebben, zou je dan ook niet eens een avond of dag een oppas regelen zodat je je handen vrij hebt voor iets anders? Of zou je je kinderen ook niet uit handen geven? Op een gegeven moment moeten ze toch ook naar school, en dan heb je er ook geen zicht op.

Misschien dat ik er makkelijk over denk hoor, ik heb geen eigen paard en geen kinderen. Wel weet ik dat ik er nooit problemen mee had als iemand anders mijn pony verzorgde en reed (ik moest op een gegeven moment ook wel mijn pony 'overdoen' aan mijn zusje toen ik naar Utrecht verhuisde voor mijn studie). Maar dan moest het wel iemand zijn die gewend was met paarden om te gaan, en anders alleen onder toezicht van mijn ouders of van mijn zusje. Met de bijdrage voor Leys heb ik trouwens ook geen problemen, want als ik bij een manege zou rijden, zou ik ook geld kwijt zijn. En nu heb ik een vast paard en Leys een vaste bijrijder.

Ik ben ook heel benieuwd hoe het bijrijden mij gaat bevallen. Ik had er in deze vorm tot nu toe nog geen ervaring mee, maar ik heb er wel vertrouwen in. Met je werkgever, je partner of je oppas maak je toch ook goede afspraken en als er iets is, dan kun je daar over praten.

Moet zeggen dat ik het wel een interessante discussie vind! Lachen

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 21:59

Ja, jammer dat er nog zo veel negatieve verhalen tussen staan...mijn bijrijdster is haar gewicht in goud waard hoor!!! En ook een reden waarom ik geen geld van haar wil is omdat ik voor Escala gekozen heb en ik heb Petra bovendien gevraagd of ze mijn bijrijdster wil worden, dan kan je er moeilijk nog geld voor vragen vind ik. Party!! Maar het is wat mij betreft een hele mooie middenweg dat ze dingetjes voor Escala koopt, zo levert ze een directe bijdrage aan het paard en heb ik niet het gevoel dat ik van haar geld "profiteer" zeg maar. *LOL*Je zou bijvoorbeeld ook een bijrijd(st)er kunnen nemen en met hem/haar kunnen overleggen dat hij/zij bijvoorbeeld de kosten van de hoefsmid en de wormenkuren betaalt. Je moet in ieder geval een (vorm van) bijdrage verzinnen waar je je zelf prettig bij voelt.
Groetjes, Jasja


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Desi_2409, JudithO, Juut, M_arjolein, Mark0919, Martje80, Mieke, Nouki_poek, SusanH en 44 bezoekers