westernrijden prettig of niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

westernrijden prettig of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-04 06:52

Ik wilde toch graag nog iets zeggen over het westernrijden of dat nou prettiger rijd dan engels.
Inderdaad zit je op een dressuurzadel veel meer opgesloten dan op een westernzadel. Je hebt op een westernzadel geen steun aan kniewrongen oid. Als je goed op een westernzadel wilt kunnen rijden moet je wel een onafhankelijke zit hebben en goed in evenwicht zijn.
Wat je ook veel ziet is dat mensen op een westernzadel heel erg hun benen afsteken en achterover in het zadel hangen, dat is dus uit den boze!!! Je moet je benen niet als bij dressuur iets naar achteren leggen maar recht langs je paard naar beneden laten hangen en je hak uitdrukken. Je schouder, heup en hak zijn 1 lijn.
Verder is het westernrijden voor het paard veel prettiger omdat je hem/haar niet steeds in zijn/haar mond zit te plukken of steeds met je hak en kuit op zijn lijf zit te ploffen.
Een goed getraind westernpaard verzameld door je zit wat te verzwaren en even je kuiten aan te drukken voor het onderbrengen van de achterhand. Daarna blijft het gewoon zo doorlopen totdat jij een andere opdracht geeft. Dat is het fijne aan western en daarom rijd het veel ontspannener dan engels!!!


cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 08:41

Dat is jouw mening Knipoog
En ik bedoel dit niet verkeerd hoor!! maar ik ben het werkelijk waar met geen 1 zin met je eens. Maar dat is weer mijn mening Lachen

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 09:35

spettic schreef:
Verder is het westernrijden voor het paard veel prettiger omdat je hem/haar niet steeds in zijn/haar mond zit te plukken of steeds met je hak en kuit op zijn lijf zit te ploffen.


...euhh, ik weet niet wat voor een voorstelling jij van paardrijden in het algemeen en engels rijden in het bijzonder hebt maar ook ik ben het helemaal niet met jou eens, je kunt vast wel raden waarom

Overigens start je hier weer het zoveelste topic over een never ending story die we hier al hééél vaak voorbij hebben zien komen

Ann

Berichten: 13234
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 09:55

Welkom op Bokt.nl, interessante binnenkomer dit topic van jou Rolleyes

Gillian
Mei 1993 - Sept 2016

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 09:57

Ik vraag me af vanwaar je dit topic opent! Haha!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 10:04

spettic schreef:
Een goed getraind westernpaard verzameld door je zit wat te verzwaren en even je kuiten aan te drukken voor het onderbrengen van de achterhand. Daarna blijft het gewoon zo doorlopen totdat jij een andere opdracht geeft.

Een goed getraind engels paard ook

Of duits paard Tong uitsteken

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 10:17

Yep, goed en slecht paardrijden kan in elke discipline en met elk paard.

Margrietjuh

Berichten: 633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 10:20

Ik denk dat dit inderdaad een neverending topic wordt, want iedereen heeft zijn of haar eigen mening over welke tak van de paardensport dan ook. Ikzelf rijd nu sinds een maand of 9 western terwijl ik daarvoor bijna 10 jaar engels heb gereden en ik zou nooit meer terug willen naar engels rijden. Maar ik ken ook mensen die western zijn gaan rijden en die toch liever terug gaan naar engels rijden.

En iedereen heeft weer een andere mening over hoe een paard getraind of gereden zou moeten worden, en ik denk dat dat ook goed is, want als iedereen hetzelfde zou zijn werd het ook een saaie boel hier Lachen

spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-04 11:15

dan heb ik het vast helemaal mis en heb ik ook een verkeerde instructeur die het mij allemaal verkeerd heeft geleerd en uitgelegd. Ik dacht nl dat een westernpaard niet met constant teugelcontact en steeds weer drijvende been hulpen gereden hoeft te worden. Sorry dat jullie ergenis is opgewekt over dit zoveelste never ending story gebeuren. Ach gut

vertrouwen is de basis voor een goede samenwerking

radicalM

Berichten: 689
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 11:34

In eerste instantie had ik de neiging om mijn schouders op te halen, maar na bovenstaande reacties nog een keer gelezen te hebben moet me toch iets van het hart!

Is het nou echt nodig om gelijk bovenop Spettic te springen alsof ze een doodzonde heeft begaan? Ietwat genuanceerder reageren kost toch geen extra moeite??
Tuurlijk hoef je het niet met Spettic eens te zijn! Nieuwe Bokkers kennen het forum nog niet zo goed en maken wel eens de fout een "oud topic" aan te halen. Maar dat zul je blijven houden. Mensen durven dalijk niet eens meer een topic te starten op deze manier Huilen

Old minds are like old horses: you must exercise them if you wish to keep them in working order...
R.I.P. lieve Moon.

Ann

Berichten: 13234
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 11:49

Ze heeft geen doodzonde begaan, maar het is ook geen wereldnieuws, als ze eerst wat had gelezen op WN, of elders op Bokt, was ze daar zelf ook achter gekomen.

@Spettic, laat je door dit topic niet weerhouden om niet te posten of geen topics meer te openen, dat is zeker niet mijn bedoeling geweest.

Gillian
Mei 1993 - Sept 2016

spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-04 12:17

okidoki OK dan!

vertrouwen is de basis voor een goede samenwerking

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 12:51

Spettic, naar dat losse teugeltje in de western moet je toewerken. Niet iedereen heeft een klaar paard onder zijn kont, en ook met een klaar paard moet je af en toe aan de teugels zitten om de verzameling te bereiken.

Een westernzadel vind ik prettiger zitten, en een goed passen westernzadel sluit je net zo op als een goed passend dressuurzadel. Ook bij de westernzadels heb je diverse types. Je kunt op een dressuurzadel wel willen springen maar daar is dat zadel niet voor gemaakt, en je kunt ook op een reiner proberen te pleasuren maar daar is dat zadel ook niet voor gemaakt.

Je suis Charlie.

spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-04 13:18

dat weet ik ook wel maar je zegt zelf ook: af en toe aan de teugels zitten.
Ik bedoelde dat het met gewoon dressuur rijden juist die constante teugeldruk is en met westernrijden neem je toch alleen contact op met zijn mond als het nodig is, dat verschil bedoelde ik Verward . En ik zeg het ook niet om de dressuursport af te zeiken hoor Lachen

vertrouwen is de basis voor een goede samenwerking

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 16:08

Cassidy schreef:
en ook met een klaar paard moet je af en toe aan de teugels zitten om de verzameling te bereiken.

misschien interpreteer ik het verkeerd, maar ik begrijp hieruit dat het niet fout is een tijdje met constante druk te rijden, als je paard bijv. iets niet snapt. En in de dressuur staat toch geen constante druk op de teugels? De teugel staat wel "strak" maar dat is iets anders dan dat er echt druk op staat Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 16:23

Zo los ik het wel op ja...is het paard tegen de hand neem ik constante druk op totdat het paard nageeft.

Als ik mijn paard zou laten lopen zonder aan de teugels te gaan zitten, dan zou ze uit elkaar vallen.

En de wat vlottere paarden rennen dan echt onder je vandaan...

Moet het paard nog tegenkomen dat op grond van een wat zwaardere zit van mij gaat verzamelen....Haha!

Meestal is het dan toch de stop die ik als reactie krijg Haha!

Je suis Charlie.

spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-04 17:05

goh mijn paard verzameld wel als ik zwaarder ga zitten en tegelijkertijd m'n kuiten aan druk *LOL* En ze stopt als ik mijn zit zwaarder maak en m'n gewicht iets naar achter breng
volgens mij heb je druk als de teugels strak staan.
Maar goed dit begint aardig op een sarcastisch heen en weer getyp te worden en ik denk dat dat niet echt zin heeft he

vertrouwen is de basis voor een goede samenwerking

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 17:38

Nou, alleen al door je teugels op te nemen kan er 'druk' ontstaan dus dan is ook een strakke teugel niet eens nodig. Maar we dwalen af geloof ik Lachen

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 17:50

Als ik zwaarder ga zitten en tegelijk druk met mn kuiten geeft zit ze denk ik in d'r achteruit... bij echt zwaarder zitten zal ze stoppen, of langzamer gaan lopen en bij druk met dr kuiten harder (waardoor ze mn hulp niet meer snapt --> tegenstrijdig) of stoppen en achteruit gaan...

spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-04 18:54

Mijn paard heeft geleerd dat kuitdruk met zwaarder zitten verzamelen is en kuitdruk en je zit verlichten is sneller.
Mijn paardje weet : kuitdruk = achterhand onderbrengen en met m'n zit geef ik dan aan of ze sneller moet of langzamer/overgang naar een lagere of hogere "versnelling". Maar zo zie je maar op hoeveel verschillende manieren er getraind word. Jullie vinden mijn manier van rijden dus tegenstrijdig en krom dat is dan jammer Tong uitsteken Het enige wat belangrijk is dat mijn paardje begrijpt wat ik bedoel en snapt wat ik van haar vraag
En dat doet ze ook OK dan!

vertrouwen is de basis voor een goede samenwerking


Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 19:05

ik zelf vind western rijden leuker en de paarden waarmee ik het doe vinden het ook leuk, omdat het veel meer vrijheid is en je hoeft het paard niet heel de tijd aan te drijven (bij een getraind westernpaard).. maar dat is mijn mening..

spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-04 19:07

hehe eindelijk iemand die het met mij eens is en die snapt wat ik bedoel

vertrouwen is de basis voor een goede samenwerking

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 19:14

De meesten hier snappen wel wat je bedoelt, maar zijn het niet met je eens Knipoog

Nogmaals, bij engels hoef je ook niet de hele tijd te drijven Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 19:15

misschien iets voor dat topic van die grappige vooroordelen, of gaat het daar niet ver genoeg voor Knipoog

Margee

Berichten: 5710
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 20:54

Hier in het dorp rijdt regelmatig een hele groep manege/engelse ruiters.
Enkele ervan rijden met klapperende benen, drijven kan je het niet eens noemen. Anderen rijden met stilhangende benen. Van allebei de soorten lopen de paarden gewoon rechtdoor......
Je paard moet gewoon doorlopen zonder dat je steeds drijft, engels of western. Ik zie al dat ik bij iedere stap van mijn kind zeg "linkerbeen, rechterbeen, linkerb......" Ik heb wel eens van een "klapperbeen" ruiter gehoord dat zijn paard ondersteuning nodig had op constant door te lopen...... doe maar een rollator dan.....

Ook wat jij constante druk noemt, heet volgens mij bij engels "contact met de mond". Zodra het dier nageeft, heb je maar een onsje teugel in de hand. Gebeurt hetzelfde bij de western manier en pas als dat allemaal prima in orde is in combinatie met verzameling, ga je verder met de teugels in een los boogje.
Veel verschil is er niet, zeker niet in de basis.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers