Overstappen naar ander bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
mirror666
Berichten: 7339
Geregistreerd: 25-02-04

Overstappen naar ander bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 20:57

Een vriendin van mij heeft bij de manege een lespony gekocht, het was als lespony een best irritant dier, ging ervandoor, doordat hij zo snel liep viel hij gewoon op zijn knieen als hij de bocht door moest:?
Toen hebben ze er een ander bit in gedaan, een stang geloof ik (ik ben heel slecht in die dingen Bloos ) zo'n rechte staaf met een ketting onder de kin van het paard

Aangezien zij hem goed aan kan, ook in de wei rijdt ze weleens gewoon met halster en daar een touw aan vast geknoopt, en dan kan ze hem ook sturen, wilde ze terug gaan naar een 'gewoon'bit

hoe moet ze dat doen?
Iemand tips?


Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 20:59

Hm hebben ze hem alleen op een stang gereden? Bloos!
Dan zal elk bit slechts een verlichting voor hem zijn Knipoog Gewoon een bit inhangen en eventueel als ze het even af wil kijken eerst longeren en kijken of hij er raar op doet, maar als ze hem aan het halster goed kan houden denk ik wel dat het goed gaat.
Maar wat ik eigenlijk niet snap: eerst was hij niet te houden en moest er een stang in, en toen is je vriendin er zo op gaan zitten met alleen een halster en touw?

Danea
Berichten: 81
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 08:35

ik ben het eens met lenn, gewoon een ander bit inhangen zal een verademing zijn voor dat paard, misschien was hij wel niet te houden door die stang, ik heb trouwens nog nooit een lespony met een stang gezien aangezien je normaal geen beginners met een stang laat rijden of gingen er geen beginners op, nou ja, in ieder geval succes ermee.

pluk de dag voor je in een vaas eindigt.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 14:43

Zoals Lenne en Danea al zeggen: gewoon mee gaan rijden. MIsschien eerste een keer mij longeren om te kijken wat hij ervan vind.
Ik snap eigenlijk ook niet het verhaal: Ene moment móet ze met stang rijden anders gaat hij er tussen uit en het andere moment rijdt ze met halster Verward

SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 15:21

Sjonniej schreef:
Ik snap eigenlijk ook niet het verhaal: Ene moment móet ze met stang rijden anders gaat hij er tussen uit en het andere moment rijdt ze met halster Verward


Ik vind het ook maar vreemd.. Vooral van die stang.
Een stang met kinketting..
ik reed mijn vorige paard wel buiten met stang, omdat ik anders op de weg belanden (hij was niet te houden). Maar binnen gewoon met een dubbel gebroken bitje.

Wel vreemd ja, met halster hobbelen en dan met stang.
Gewoon een enkelgebroken bitje erin hangen (binnen in de bak, cap op Tong uitsteken) en gewoon kijken hoe hij er mee loopt.

ik vind het zowiezo vreemd dat hij er constant vandoor gaat, elk paard doet het wel eens, maar zo extreem? Ik zou zeggen: Meer beweging?

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 18:03

Wat ik eruit begrijp is dat de pony vroeger zo fel reageerde, en daardoor in de manege met stang (?) gereden werd. Was het trouwens misschien een pelham?
Het probleem is nu opgelost als ik het goed begrijp, ik zou er een gewoon gebroken trensje in hangen en zien hoe hij daarop reageert. Als er al zoveel vertrouwen is dat ze hem gewoon met een halstertouw kan mannen moet dat goed gaan, TENZIJ hij zo fel op elk bit reageert omdat hij last van zijn mond heeft (haken op de kiezen oid). In dat geval even de DA laten komen.

[UK][SONG] Witness Kom je even luisteren? :)ddd


mirror666
Berichten: 7339
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-04 19:12

Lenn schreef:
Hm hebben ze hem alleen op een stang gereden? Bloos!
Dan zal elk bit slechts een verlichting voor hem zijn Knipoog Gewoon een bit inhangen en eventueel als ze het even af wil kijken eerst longeren en kijken of hij er raar op doet, maar als ze hem aan het halster goed kan houden denk ik wel dat het goed gaat.
Maar wat ik eigenlijk niet snap: eerst was hij niet te houden en moest er een stang in, en toen is je vriendin er zo op gaan zitten met alleen een halster en touw?


Het was een manege-pony, en hij liep 1x in de 2 á 3 dagen een half uurtje ofzo....Dus had hij teveel energie, was niet te remmen en toen hebben ze hem een zwaarder bit gegeven, ik weet dus niet watvooreen Bloos

Maar zij mocht een eigen pony en wilde Frutske.
Ze heeft hem toen elke dag gewoon lekker gereden, liet hem af en toe uitrazen in de bak... Op een gegeven moment ging ze er op de weg naar de wei welleens op als iemand anders hem vast had, dat ging goed, later ook zonder dat ze hem vast hielden, en dat ging ook goed. Het is dus niet zo dat ze met gevaar voor eigen leven op een westernknollie ging ofzo, eerst met iemand ernaast enzo Knipoog

mirror666
Berichten: 7339
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-04 19:15

Justy schreef:
Wat ik eruit begrijp is dat de pony vroeger zo fel reageerde, en daardoor in de manege met stang (?) gereden werd. Was het trouwens misschien een pelham?
Het probleem is nu opgelost als ik het goed begrijp, ik zou er een gewoon gebroken trensje in hangen en zien hoe hij daarop reageert. Als er al zoveel vertrouwen is dat ze hem gewoon met een halstertouw kan mannen moet dat goed gaan, TENZIJ hij zo fel op elk bit reageert omdat hij last van zijn mond heeft (haken op de kiezen oid). In dat geval even de DA laten komen.


Afbeelding

Dankjewel Justy Lachen Het was dus een Pelham
Ik weet al die bitten nog niet uit elkaar te houden hoor dus sorry Schijnheilig

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 19:58

Verschil tussen stang en pelham is volgens erg klein...

mirror666
Berichten: 7339
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-04 20:24

Ik weet niet of die op elkaar lijken....

Ik zal eens even kijken

Maar als ze dus over wil stappen van een zwaarder (want dat is het zeker) bit naar een 'gewoon' kan ze dat gewoon in zijn hoofdstel doen en dan gaan rijden??

Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 20:28

ja
mss eerst es longeren om te zien of hij zich ontspant
en dan erop
of eerst iemand ernaast laten lopen
ze kan er eigenlijk maar vanvallen he
een goede cap of
ev. bodyprotector en rijden maar

mirror666
Berichten: 7339
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-04 20:43

dutske schreef:
ja
mss eerst es longeren om te zien of hij zich ontspant
en dan erop
of eerst iemand ernaast laten lopen
ze kan er eigenlijk maar vanvallen he
een goede cap of
ev. bodyprotector en rijden maar


Ze valt er vaak genoeg vanaf als ze zonder zadel rijdt en het beestje de hoeken weereens afsnijdt, of zo hard wil lopen dat hij gewoon struikelt, dus dat is geen probleem denk ik Pling

En een cap, dat is instinct, altijd heeft ze die op OK dan!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 13:44

Gewoon nieuw bit aan het hoofdstel, goed passen voor je erop gaat, dat je zeker weet dat het goed in de mond ligt kwa hoogte en breedte van bit. En rijden maar.
In het begin goed van de voorkant afblijven zodat hij er aan kan wennen.

mirror666
Berichten: 7339
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-04 16:16

Sjonniej schreef:
Gewoon nieuw bit aan het hoofdstel, goed passen voor je erop gaat, dat je zeker weet dat het goed in de mond ligt kwa hoogte en breedte van bit. En rijden maar.In het begin goed van de voorkant afblijven zodat hij er aan kan wennen.


En hoe weet je dat? of het goed in de mond ligt? ja dat het niet langs de mondhoeken naar buiten steekt, maar verder?

Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 18:04

als er in de mondhoeken 2/3 rimpeltjes te zien zijn hangt het goed van hoogte
van breedte moet jhet langs beide zijden een halve cm uitsteken (of is het 1 cm?)
dan hangt en ligt het goed


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers