hanetret?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

hanetret?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-02 13:03

Of hoe je het ook mag schrijven. Wie heeft hier ervaringen mee? Is het ernstig? Heeft het paard er veel last van?

Er staat een man op de bus te wachten, valt hij eraf..


Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 13:09

Bij ons op stal staan er 2 die dat hebben, komen beiden uit dezelfde moeder die het ook had. Best wel erfelijk dus. De moeder van deze 2 paardjes had uiteindelijk ook zeer weke koten en is daarom afgemaakt.
Eén van de dochters heeft het in dusdanige mate dat je de achterbenen helemaal niet aan kunt raken.

Kijk anders eens hier:
http://www.hoofcare.nl/map%20voor%20hoe ... gheid.html

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 13:12

Een kennis van mij heeft een paard met hanetret.
Ze kon hem gratis Haha! ophalen bijn dressuurruiter die vond dat het dier niet geschikt was voor wedstrijden, maar die hem niet in de handel wilde zien verdwijnen.

Op zich heeft het dier er erg weinig last van, alleen als je hem net uit stal haalt trekt hij vreselijk met z´n achterbenen (hij trekt ze echt hoog op).
Is hij echter een tijdje in beweging wordt het steeds minder.
In stap blijf je het altijd wat zien, maar ik vind het niet erg storend.
Het paard loopt nu M-dressuur maar zal voor stap nooit goede cijfers halen.


Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 13:12

ik ken ook 2 paarden die het hebben, het is erg vervelend en volgens mij ook niet te genezen. het paard van mijn tante heeft het, maar dat gaat nu redelijk goed met speciale ijzers. en een paard bij ons op de manege heeft het ook, die loopt echt heel moeilijk en kan zich ook slecht omdraaien in de stal enzo, heel sneu.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 13:13

Het is een Hanetred.. Paard buigt zijn spronggewricht tijdens de zweeffase met een snelle, rukkende beweging hoog op. Meestal aan een been maar het kan ook aan beide benen.Men vermoedt dat afwijkende zenuwimpulsen, spierproblemen of vergroeiingen van het spronggewricht met daar overheen lopende pezen als gevolg van ontsteking hieraan ten grondslag liggen. De symptomen kunnen tijdelijk volledig verdwijnen, waarna ze weer terugkomen. In lichte gevallen kan het paard nog gebruikt worden.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 13:17

Ik ken een paard wat last heeft van kramperigheid tijdens het optillen van zijn achterbenen. Verder heeft hij tijdens het lopen geen last van hanetredachtige verschijnselen (plotseling heel hoog optillen van een achterbeen).

Voor dit soort paarden is bijna geen hoefsmid te vinden die ze wil doen, gezien de zeer zware klus met bekappen. Een dergelijk paard te laten beslaan is bijna onmogelijk en voor paard en smid ontzettend zwaar. Ik ken nog een paard met kramperigheid, die alleen bekapt kan worden als zijn hoef gewoon op de grond staat, alleen bijvijlen dus...

De beide aandoeningen komen voort uit een mankement of iets dergelijks in het zenuwstelsel en er is niets aan te doen.

Niet ieder paard heeft het even erg of op dezelfde manier, ik ken namelijk een paard met hanetred die M-dressuur gelopen heeft en gewoon door de smid beslagen kan worden. Gigolo van Isabelle Werth had ook hanetredachtige verschijnselen bij het piafferen.

Al met al een rotkwaal, die verder gelukkig geen kwaad kan.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider, Googlebot, Indy75 en 39 bezoekers