Tinker? Jaja...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Tinker? Jaja...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 22:20

Ik zat voor de lol weer eens wat op marktplaats rond te snuffelen, en daar zag ik weer eens een paar 'Tinkers' te koop staan die in de verste verte niets van een Tinker weg hadden

Nu is het ook wel zo dat het stamboek best veel soorten Tinkers opneemt, ongewtijfelt omdat het een nieuw ras is (tenminste, geen nieuw ras, maar nog niet zo lang geregistreerd)...maar sommige mensen gaan wel erg ver in hun benoemingen....

Waar ik me ook aan stoor: mensen die denken dat er Tinker in Jildau zit omdat ze toevallig bont is en een beetje behang heeft. Nu de Tinker 'in' is zit in ieder paard dat bont is en/of een beetje behang heeft dus maar meteen Tinker? Slaat nergens op maar blijkt wel uit dingen die ik zo hier en daar hoor en lees....

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 22:39

Ja, maar is de tinker nu ook echt een ras?
Want er worden onwijs veel verschillende soorten tinkers opgenomen enzo.

En hoevaak word er tegen een warmbloed paard niet standaard KWPN gezegt?

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 22:43

Er worden duidelijk bonte "gewone" paarden als tinker verkocht.
En er is niets van een tinker in terug te vinden.
Natuurlijk is de tinker op zich een kruising van rassen maar wel zo dat er toch typische kenmerken ingefokt zijn.
Tja, als het geld opleverd zijn mensen bereid om zich aan te passen.
Als straks de paints weer in zijn is het dat toch weer.
En willen de mensen een Samber afstammeling dan roep je toch dat je weet dat het erin zit ookal heeft het beest geen papier.
Laat ze eerst het paard maar inschrijven bij een van de stamboeken, als ze daar toegelaten worden zal er wel wat van waar zijn.
Maar wat je meestal ziet is een bont KWPN-achtig iets.

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 23:09

Of van die effenkleurige halve Friezen Verward Nou ja ik heb in ieder geval een half KWPN achtig iets Haha! En een echte Tinker Knipoog

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 23:12

peeky schreef:
Of van die effenkleurige halve Friezen Verward Nou ja ik heb in ieder geval een half KWPN achtig iets Haha! En een echte Tinker Knipoog

En mooi ook nog.(Jildau)
Maar jij hebt toch niet geprobeerd om Jildau te verkopen als tinker?
Daar schiet je zelf toch ook niets mee op.
Ik bedoel daarmee dat die mensen alleen maar aan hun belang denken.

hilde66

Berichten: 499
Geregistreerd: 15-06-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 23:14

Ik denk dat er vast wel mensen zijn die nog niet echt doorhebben wat tinkers zijn behalve dan bonte paarden met behang. En als de tinker dan "in" is zal daar zeker misbruik van worden gemaakt.
Maar ik zie in Jildau (heb ff in profiel van peeky geken Lachen ) dus echt geen tinker. Maar ik heb ook niet echt veel verstand van tinkers hoor.
En wat is verder dan het probleem? Het is natuurlijk niet fijn als iedereen je niet-tinker voor een tinker aanziet maarja je kan er toch niets tegen doen dus lijkt me het gewoon normaal om die mensen dan uit te leggen dat het geen tinker is.

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 23:16

Pas werd tegen mij ook gezegd dat mijn "Fries" zulk mooi haar had.
Daar schoot ik nogal bij in de lach, wel nadat ik een beetje bij die mensen uit de buurt was hoor.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 09:34

het is bijna niet zoiets als je aan een Nederlander vraagt of hij Duitser is haha! Haha!

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 09:39

coydog schreef:
En mooi ook nog.(Jildau)
Maar jij hebt toch niet geprobeerd om Jildau te verkopen als tinker?


Thanx for the compliment Haha! Nee joh, tuurlijk heb ik Jildau niet als Tinker proberen te verkopen Kreeg alleen wel reacties waarin gevraagd werd of er toch niet toevallig Tinker in zou zitten en nou ja, werd gewoon even moe van de onwetenheid van sommige mensen. Zo van: is alles wat maar een beetje bont of besokt is dan Tinker? Dacht het niet hoor!
Rolleyes

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 12:25

peeky schreef:
Thanx for the compliment Haha! Nee joh, tuurlijk heb ik Jildau niet als Tinker proberen te verkopen Kreeg alleen wel reacties waarin gevraagd werd of er toch niet toevallig Tinker in zou zitten en nou ja, werd gewoon even moe van de onwetenheid van sommige mensen. Zo van: is alles wat maar een beetje bont of besokt is dan Tinker? Dacht het niet hoor!
Rolleyes

Had ik ook niet van je verwacht hoor.
Misschien zaten er veel mensen tussen die geen idee hebben wat tinkers zijn, dan kennen ze ook de raskenmerken niet.
Ik vind het ook niet verstandig, dat ze vanalles verkopen als tinker.

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 14:23

Ik vind het heel fout als mensen hun paard willen verkopen voor een 'ras' dat het niet is en je maar een verhaaltje op de mouw spelden zodat ze het als een (duurder) modepaardje kunnen verkopen.

Maar als mensen oprecht geinteresseerd zijn in je paard en niet weten wat voor ras er in een paard zit dan zou ik daar niet zo veel problemen mee hebben. leuk toch als ze interesse hebben!

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 14:37

Ja daar kan ik me ook zo aan ergeren Boos! Bonte pony's, paarden,frieskruisingen die als tinker verkocht worden en zelfs een bruine zonder sok met alleen wat dikkere billen zou een tinker zijn Ziek maarja als mensen écht zo stom zijn om erin te trappen dan zijn ze misschien niet eens een échte tinker waardig Schijnheilig
Ok een tinker is een mengelmoes van rassen maar dat is een KWPNer en nog wat andere "rassen" ook, maar dat wil niet zeggen dat ze geen typische kenmerken hebben.

In t bos kom ik wel eens "oudjes" tegen die zeggen hé zo'n paard met haar aan de benen dat is toch een fries (terwijl sayla dus vosbont is Tong uitsteken ) dan leg ik dus vriendelijk uit wat ze wel is --> op zo'n moment vind ik dat best geinig, maar om nou alles wat wat behang heeft of bont is als tinker te verslijten Verward

--> zie trouwens ook rasechte clydesdales die als tinker verkocht worden met titel Mooie grote tinker (1.67m) met aparte kleur Verward

arghhh... niet te veel aan denken wordt er alleen maar boos en gefrustreerd van >;)

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 16:10

ik ga met grid mee.
we hadden voorheen een bont pony'tje bij de tinkers in de wei staan.
'goh,wat leuk dat jullie allemaal tinekrs hebben!'
het was notabene en (ras-onecht)arabiertje...een palominobonte van 1.35,met iele beentjes en zo goed als geen behang Scheve mond
ja mensen mooie tinker hoor! >;)

MelanieS

Berichten: 1044
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 21:19

Ik heb ooit een klein meissie in tranen Huilen weggestuurd zien worden op een Tinkerkeuring omdat ze dacht een Tinkertje te hebben. Was gewoon een bont ponietje. Maar hoe zo'n kind dan door een of andere verkoper in de maling wordt genomen, echt schandalig!! Boos! Vond het echt sneu voor dat kind!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 21:41

grid schreef:
--> zie trouwens ook rasechte clydesdales die als tinker verkocht worden met titel Mooie grote tinker (1.67m) met aparte kleur Verward



idd op marktplaats staat er nu ook eentje te koop, al doet men voor of het een wereldse tinker is en ook te koop staat voor een wereldse prijs €6700.- ofzo Ziek

DianaH

Berichten: 256
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: Munnekeburen (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 18:54

Dat er nog mensen zijn die daar instinken Haha!
Ik hoop toch echt dat als mensen op zoek gaan naar een Tinker (of welk ander ras dan ook) zich wel verdiept hebben in het betreffende ras.
Want dan laat je je niet zo vlug iets op de mouw spelden.
Ik vind het wel verkeerd dat mensen iets aanprijzen (paarden in dit geval) wat niet terecht is. Maar zelf een beetje open oog houden kan ook geen kwaad, denk ik.

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 22:41

Dan ga ik toch even schoppen... Lachen

Deel daarvan komt denk ik doordat het NTS dit soort paarden ook al Tinker noemen....
Afbeelding
Terwijl bijna iedereen die in dit topic reageert zo`n paard op marktplaats in bovenstaan de categorie (wordt als tinker verkocht maar is het niet) zouden plaatsen.

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 22:58

Vind dit er toch wat forser uitzien dan een paint, er zit een ander hoofd op.

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 23:00

coydog schreef:
Vind dit er toch wat forser uitzien dan een paint, er zit een ander hoofd op.

Ik vergelijk het ook niet met een paint, maar met de "tinkers" die op marktplaats aangeboden worden en waar dit topic over gaat..

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 23:01

We hadden het hier toch over bonte paarden die als tinkers verkocht worden en dit niet zijn.
Meestal is dit een paintachtig iets heb ik al eerder opgemerkt.
Vandaar deze reactie van mij.

*EDIT: ik had kwpn-achtig iets geschreven, maar het gaat om dat dit toch wat forser is dan wat er meestal aangeboden wordt.

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 23:22

coydog schreef:
We hadden het hier toch over bonte paarden die als tinkers verkocht worden en dit niet zijn.
Meestal is dit een paintachtig iets heb ik al eerder opgemerkt.
Vandaar deze reactie van mij.

*EDIT: ik had kwpn-achtig iets geschreven, maar het gaat om dat dit toch wat forser is dan wat er meestal aangeboden wordt.

Dan moet de topicstarter anders even een foto laten zien van wat zij bedoeld.. En ik ben bedieuwd wat de rest van de mensen hier van bovenstaand paard vinden? Een volle Tinker? Of gewoon een halve draver? (wat het namelijk ook is...m.i.)

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 08:50

Mariska_28"]
Dan moet de topicstarter anders even een foto laten zien van wat zij bedoeld.. En ik ben bedieuwd wat de rest van de mensen hier van bovenstaand paard vinden? Een volle Tinker? Of gewoon een halve draver? (wat het namelijk ook is...m.i.)
[/quote]

In de rasomschrijving van het NSvT staat ook dat dit type tinker een kruising met draver is. Ik vind het persoonlijk niks, en ik denk ook niet dat er veel vraag naar dat type zal komen.

[quote="Pellie schreef:
idd op marktplaats staat er nu ook eentje te koop, al doet men voor of het een wereldse tinker is en ook te koop staat voor een wereldse prijs €6700.- ofzo Ziek


€6800,- zelfs Scheve mond Zoveel bijzonders vind ik er niet aan, een zwarte tinker met behoorlijke stokmaat...... Clydesdale o.i.d. is het niet volgens mij, hij is wel vrij luxe gebouwd.

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 09:08

Supertje schreef:
In de rasomschrijving van het NSvT staat ook dat dit type tinker een kruising met draver is. Ik vind het persoonlijk niks, en ik denk ook niet dat er veel vraag naar dat type zal komen.

Maar dat neemt niet weg dat je dit dan gewoon een tinker mag noemen.. en dus ook al die paarden op marktplaats waar het in dit topic over gaat.

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 12:54

Supertje schreef:
€6800,- zelfs Scheve mond Zoveel bijzonders vind ik er niet aan, een zwarte tinker met behoorlijke stokmaat...... Clydesdale o.i.d. is het niet volgens mij, hij is wel vrij luxe gebouwd.


Nee die zwarte is weer een andere was echt zo'n rood/bruine clydesdale kleur dat schimmelige enzo Knipoog
Laatst bijgewerkt door grid op 02-07-04 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 12:54

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat wel met je eens ben.
De andere 3 types van het NSvT zijn 'echt' tinkers, en hebben wel hele duidelijke overeenkomsten. Dit is compleet anders, echt een duidelijke kruising.
Er wordt natuurlijk vaak gezegd dat een tinker geen 'echt' ras is, omdat het uit zoveel verschillende rassen bestaat. Maar de tinkers lijken onderling wel heel erg op elkaar, ze hebben hele duidelijke overeenkomsten, hoewel de een luxer of zwaarder is dan de ander, kun je toch duidelijk zien dat het een 'soort' is. De 'scudder' wijkt daar heel erg van af.