Quarter geschikt voor dressuur?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
irisiris
Berichten: 75
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: ngein

Quarter geschikt voor dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-04 15:09

Ben een beetje aan het surfen (werk = op... Haha! ) en ik m.n. info over quarter horses. Het lijken me erg leuke paarden, maar heb er zelf helemaal geen ervaring mee. Ben dus benieuwd naar de ervaringen van mensen met deze paarden (en paints mag ook).
Maar ik kwam een schema tegen waarin stond waar ze geschikt voor zijn. Uiteraard stond daar in western(drie sterren) verder buitenritten(***), endurance(**), show(***) en nog wat dingen. Maar bij dressuur en springen stonden NUL sterren. Zijn ze daar helemaal niet geschikt voor dan? Bij recreatie stonden 3 sterren, maar dat zou dan toch betekenen dat ze ook een beetje moeten kunnen dressuren en springen?
Als laatste ben ik erg benieuwd naar het karaket van deze paarden. Beetje vergelijkbaar met een ander ras?
Zou zo'n paard voor mij geschikt zijn: ik ben een voornamelijk recreatief rijdende ruiter met een voorkeur voor dressuur (misschien op den duur ook wedstrijden) en af en toe een sprongetje nemen lijkt me erg leuk, maar dat kan met het huidige paard wat ik rij niet vanwege een medisch probleem, heb ook niet echt ervaring met springen. Buitenritten lijken me super, maar ik moet eerst een tijdje over de weg, dus het paard moet goed verkeersmak kunnen zijn/worden. Degene die ik nu rijd (arabier) rijdt al jaren buiten, maar is nog steeds erg springerig (alleen buiten, in de bak TOTAAL niet, lijkt dan geeneens een arabier Tong uitsteken )
Ik hoop dat jullie meer info hebben, internet leverde nl niet veel nieuws op...

Alvast bedankt!!

Liefs Iris


Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 15:16

Volgens mij moeten ze ook wel dressuur kunnen, dat is toch uiteindelijk ook de basis voor al het andere rijden. Een Westernpaard moet ook soepel zijn, kunnen buigen en de achterhand gebruiken. Ze hebben alleen wel vlakke gangen en weinig oprichting en ze zijn niet zo groot(E-maat), dus dat zouden nadelen kunnen zijn. Ik heb er zelf niet een, maar kwam ze eerder wel vaak tegen op Westernwedstrijden. Maar ik denk dat je er best wel dressuur mee kan rijden, maar misschien zul je er geen Z mee worden. Springen weet ik eigenlijk niet. Er zijn wel verschillende types, dus dan moet je misschien een type nemen die wat slanker en hoger op de benen is ofzo.

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.

Sjel

Berichten: 3542
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 22:20

Ik sta op een manege waar ook heel veel Western gereden word, en waar ook Quarters gefokt worden..
En die kunnen best dressuur lopen hoor..
Sommige western oefeningen zijn vergelijkbaar met Dressuur alleen dan andere hulpen.
Bij onze manege wedstrijden doen ze western ruiters ook weleens mee, en ze winnen dan ook nog in de L bijvoorbeeld.
Dus het kan best, en met het ruiterbewijs kunnen ze ook 60 cm springen dus dat kunnen ze best.. Lachen


Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 22:30

Vind je Arabieren niet leuk dan? Ik las dat je daar nu op rijdt.
Die zijn wel heel geschikt voor dressuur en er zijn er ook genoeg die heel cool in het hoofd zijn hoor.

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.

irisiris
Berichten: 75
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: ngein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 09:16

Ran schreef:
Vind je Arabieren niet leuk dan? Ik las dat je daar nu op rijdt.
Die zijn wel heel geschikt voor dressuur en er zijn er ook genoeg die heel cool in het hoofd zijn hoor.

Ja die vind ik zeker wel leuk, degene waar ik nu op rijd is ook heel erg lief en niet zo'n drukte maker, maar zodra je uit de bak gaat (op z'n rug) dan vind ie alles spannend. Hij rijdt al jaren buiten, maar blijft springerig en vindt alles spannend. Ik vind ze super om te zien en ze hebben een ideaal karakter, maar het blijven arabieren en dan wil ik toch liever een paard wat dat schirkkerige net iets minder heeft, zodat een niet-held als ik gewoon rustig een buitenritje kan maken. Ben nl niet zo'n held... Clown
En ik vind quarters en paints gewoon erg leuk, tenminste eens wat anders.

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 10:40

Oh ja, dat snap ik. Quarters lijken mij inderdaad ook hele coole, rustige paarden en ze zien er ook leuk uit, mooie kleuren en leuke hoofdjes.
Als ik jou was zou ik eens een dagje bij een handelsstal of een fokkerij gaan kijken, die mensen kunnen je er veel over vertellen en er staan veel paarden, dus zo kun je een goed beeld krijgen van het ras.
Succes ermee!

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.

irisiris
Berichten: 75
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: ngein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 10:44

Ja, dat is zeker een goed idee. Ken je Quarab horses? Da's een kruising tussen een quarter en een arabier, misschien ook een optie! Ik ga eens goed orienteren.
Is er iemand op bokt met quarters of quarabs die ook foto's heeft geplaatst? Kan ik eens een kijkje nemen.

*bokkende schimmelrijder #76!*
Ik heb lekker geen profiel!! Schijnheilig

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 10:47

Ik zou eerlijk gezegd als ik op zoek was naar een dressuurpaard niet kiezen voor een Quarter. Ik heb zelf een Paint met de intentie daarmee western te gaan rijden en eventueel wat endurance op den duur. Maar wel enkel als mijn paard dat leuk vindt.
Er zijn absoluut wel wat meer dressuurgefokte Quarters, de 'huntertypes', maar bedenk dat Quarters geen goedkope paarden zijn en dat ze toch over het algemeen niet voor dressuur gefokt worden. Ik zou zelf kijken waar mijn hart ligt en een paard kiezen die totaal geschikt is voor dat bepaalde onderdeel van de paardensport, ook al zijn Quarters erg allround, wat betekent dat je er vast wel een dressuurproefje mee moet kunnen doen

Illona
Berichten: 578
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 10:52

Ach die sterren stellen allemaal niet zoveel voor, wij hebben op stal een andalusier die over de omheining heen springt. een zangerzeide die M-dressuur loopt, en een engels volbloed die in de ZZ-licht rijd...
ook de sporten waar ze niet echt bekent om staan
succes met het uitzoeken van je paardje OK dan!

zij zijn groot en ik is klein, en dat is niet eerlijk!

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 18:11

Kijk anders even op het Westernforum, misschien kun je via daar in contact komen met iemand die quarters heeft of bijv. foto's in zijn profiel heeft staan. Ik denk dat de meeste Quarterhorse liefhebbers van bokt wel op dat forum kijken, omdat er met deze paarden zoveel Western wordt gereden.

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.


DubbelFun

Berichten: 88620
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 20:25

De Quarter heet niet voor niets het meest veelzijdigste paard te zijn, maar idd als je grote ambities hebt kun je beter een paard nemen wat puur op je ambitie gefokt is.
Hier in NL worden de Quarters natuurlijk meestal gebruikt voor de Westernonderdelen, omdat ze daar speciaal voor ge-importeerd worden. Waarom ook een dure Quarter kopen voor dressuur als een 'gewoon' paard veel goedkoper is (wederom afhankelijk van ambitie).

Kijk eens op een amerikaanse site (google search engels), dan zul je zien dat er daar heel veel mee gesprongen en gedressuurd wordt (hunter en dressage)

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 23:06

Mocht je trouwens wel voor een Quarter willen gaan, ik weet een erg leuke 7-jarige merrie, irisiris

irisiris
Berichten: 75
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: ngein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-04 08:21

Ik ben niet erg ambitieus wat betreft wedstrijden, als ik die al zou gaan rijden, zou dat meer voor de lol zijn, maar ik vind dressuur wel leuk. Maar zoals ik al zei bv springen en buiten rijden ook. Voor zover ik weet zijn er in de buurt niet veel westernrijders die mij iets zouden kunnen leren. Het lijkt me wel leuk, maar m'n interesse ligt er ook niet echt. Misschien is endurance wel wat. Dat heb ik nog nooit geprobeerd, maar daar heb ik nu ook eigenlijk niet echt de mogelijkheid toe, heb bv geen trailer-rijbewijs. (als ik een eigen paard koop, zal ik die zeker eerst gaan halen). Ik vind het gewoon ontzettend leuke paarden als ik er zo over lees, maar het is ook meer orienterend. Ik ben alleen gister verliefd geworden op een advertentie op marktplaats!!
Afbeelding
Issie niet geweldig? 6-jarige hengst (?!) maar erg braaf (volgens de advertentie... Schijnheilig ) en 1.58 hoog (even hoog als het diertje wat ik nu rijd) maar wel pleasure aangereden. (kan je een western getraind paard eigenlijk omscholen?) Ik moet eerst maar eens goed nadenken over hoe en wat... *zucht* paarden zijn zooo verslavend!! Lovers

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 10:47

In Nieuwegein wonen zeker wel wat westernruiters! 'baduh' van bokt heeft er volgens mij haar paard gestald, zij heeft ook een website www.baduh.nl Bij haar op stal staan meer westernruiters en ik denk dat je er eventueel misschien wel westernles kunt volgen. Pb haar er eens over!

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 10:55

irisiris schreef:
Voor zover ik weet zijn er in de buurt niet veel westernrijders die mij iets zouden kunnen leren. Het lijkt me wel leuk, maar m'n interesse ligt er ook niet echt.


En anders kan je altijd in Vianen langs stal bosgoed/de brederode ruiters.. Daar worden ook westernlessen gegeven.

Persoonlijk zou k zelf verder kijken, als je toch wat anders wil waarom een paard kopen dat daar niet 100% voor geschikt is. Straks wil je op n gegeven moment wel verder in de dressuur en kan zon paardje dan een nadeel zijn.

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 11:30

je kan ook bij mij komen kijken als je dat leuk vind, ik heb ook een quarter en rij er ook 'engels' mee af en toe. Mn paardje staat in Lexmond.
je bent van harte welkom.
groetjes
ciska

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers