voedings supplementen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-01 07:02

Wie voeren hier allemaal supplementen, zoals vitamines, mineralen, spier opbouw poeders, hoest poeders en ga zo nog maar een tijdje door. Waarom voer je het (of waarom juist niet) en merk je enig resultaat? Ik persoonlijk denk nl. dat waneer je paard op de wei loopt en een goede kwaliteit hooi krijgt, eventueel aangevuld met brokken als ze werken, ze alles binnenkrijgen wat ze nodig hebben. Wat ik wel doe, is een scheutje mais olie over het voer en een pony met zomerexceem geef ik sinds kort knoflookpoeder (gewoon uit de supermarkt, veel goedkoper) zodat ie hopelijk wat minder vliegjes aantrekt. In mais olie zitten veel calorien, dus als een paard een beetje mager wordt gooi ik wat maisolie door het voer. Ook voor de vacht lijkt het goed te werken. of de knoflookpoeder helpt betwijfel ik, maar baadt het niet schaadt het niet en kost toch niet zoveel. Ik heb laatst een grote pot vitamines/mineralen supplement gewonnen (originele prijs he, voor een dressuurwedstrijd *LOL* ) en ik heb geen idee wat ik er mee moet. Mischien bewaren voor de winter ofzo, als er weing voedingswaar in het gras zit. Ik vind het zonde om het niet te voeren. Iemand trouwens bekent met het merk Vita plus? Oja, in de zomer voer ik trouwens wel electrolyten omdat het dan ontzettend heet is en de paarden enorm zweten. groetjes


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 08:42

honey heeft vorig jaar biotine gehad, omdat om een of andere rede haar hoeven heeeeeeeeeelllll langzaam groeide. Dusdanig dat er geen ijzers onder konden.
Een maandje op biotine, en ze konden er wel onder.

Verder voer ik niks, wil misschien appelazijn gaan geven.
Verder zit ik ook te denken aal een speciale kruidenmix (ben de naam ff kwijt) wat speciaal is om een zwarte vacht zwart te houden


ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 10:18

Ik voer lijnzaadolie (voor de vacht en verharing ) knoflookpoeder (vliegen en schoon bloed )naf d-tox (na ontstekingen ,afweer)en appelazijn (schoon bloed ,vacht)

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 10:21

Ik doe elke dag appelazijn en gewone zonnebloemolie door de zemelen. Verder krijgt Tonkie elke dag bix, zemelen, wortelen en als ze niet de wei opgaat dan ook nog hooi.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 12:39

Mijn paard staat op een vrij arm dieet omdat ie van lucht dik word.
Omdat hij z'n vitaminen etc. niet uit het voer kan halen krijgt ie vitamine van maxh bij voor de bloedzuiverende werking en tegen vliegen ,weerstandverhogernd etc. krijgt ie knoflook/foenegriek en appelazijn van de paardendrogist. Op dit moment heeft ie nog iets mok (bijna over) wat ik dus bijhoud met curemok pilletjes van VSM voor inwendige aanpak van de mok

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 13:13

Isolda en Berber krijgen ook niets. Ze krijgen goed hooi, we hebben een mooie weide en op stal hebben ze een liksteen.
Ik zou niet weten wat ik Isolda en Berber normaal extra zou moeten geven en waarom. Ze zijn gezond, hebben geen kwaaltjes of andere lastjes.

(Isolda krijgt er nu sportbrok bij, maar das vanwege het veulen. Heb ook nog gedacht over extra's, omdat ze de wei niet inkon, maar dat mag nu weer. Dus dat heb ik weer afgeblazen)

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 16:30

Ik voer Vitamine E & Lysine en Selenium bij. Hij werkt hard train bijna iedere dag met hem. Dit is een basis vitamine die hij nodig heeft om het hem makkelijk te maken. Hij gaat niet het weiland op om andere vitamine binnen te krijgen. Wat ik merk is dat mij minder stijf was na zwaare trainingen (springen) hij betere bespiering kreeg. Biotine heb ik ook gevoerd ivm met zijn slechte voeten maar dat hoeft nu niet meer (zit ook in de bovenstaande vitaminen).

Waar je wel rekening mee moet houden is dat extra supplementen niet gelijk werken het duurt even. Na ongeveer 3 mnd merkt je wat resultaat maar hoe langer je doorgaat hoe beter het resultaat.

Dit is ook het enige extra wat hij krijgt aan supplementen.

Ik bestel alles bij de Paardendrogist dat zijn fijne mensen en bieden goede service.

Gr Pris

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 20:12

Mijn paard krijgt dagelijks een schepje Pavo Din-O-ral. Daar ben ik vorig jaar mee begonnen toen hij zand ging eten. Vrij snel na het geven van het supplement was het zand eten over.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 20:24

ik voer paardemeel (granenmix aangelengd met water) met knoflook koriander en fenegriek en zonnbloemolie omdat Pablo te mager is en voor het verharen. Verder geen supplementen.

Mijn paard in Ghana kreeg wel allerlei extra's omdat we daar geen goed voer hadden. Dat was dus druivesuiker, electrolyten, palmolie, vitamine/mineralen mix, biotine, knoflook en zo. Ook oa vanwege de hitte en de vochtigheid.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 21:43

Fitz staat nog steeds op medicijnen tegen het hoesten. Dat ben ik wel langzaam aan het afbouwen maar liever te langzaam dan te snel.
Voor de rest krijgt hij foeneknof, o nee *LOL* *LOL* , bij die versie die ik nu gekocht had heet het fenelook, *LOL* *LOL* maar het komt op hetzelfde neer. Een mengsel van foenegriek voor de luchtwegen en knoflook tegen de insekten.
Voor de rest krijgt hij geen supplementen en hij ziet er best uit (zie ook plaatjesforum *LOL* *LOL* )

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 22:01

Cool Ik voer mijn paardje maxH bij gewoon omdat hij wat extra ondersteuning wel kan gebruiken. Door een bodemgevoeligheid heeft hij een paar keer lichtgevoelig gestaan, steeds onderbrekingen, door hem dit supplement bij te voeren komt hij sneller terug in conditie (heb ik gemerkt) en merk ik dat hij aanzienlijk minder zijn mineralen blok aanknaagt Lachen
http://www.maxantis.com/hippo

Groetjes.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 23:57

tink is vorig jaar erg ziek geweest,nou met veel da-overleg en medicijnen ging het allemaal niet zoveel beter.toen ben ik maxh gaan bijvoeren,kruiden(wat ze niet at)knoflookolie krijgt ze altijd,echinacea druppels,speciale kruidenmueslimix,maar eerlijk gezegd kan ik er nou niet zo van onder de indruk raken ze werd er niet veel beter van.door de verhuizing naar een andere stal werd ze beter,en niet door alle poeders en potjes...........

tja,voor haar zomerexceem krijgt ze wel druppels van vsm,allergitum en culivetsem.
knoflookolie krijgt de het hele jaar door haar voer.
de heeft tot en met april de echinacea druppels.
en ze heeft voor haar mok,de pilletjes van vsm,curemok

maar in principe werk ik ernaar toe dat ze zonder kan,alleen de zomerecxeemdruppels en knoflook krijgt ze dan.als de mok over is heeft ze daar niets meer voor nodig en eigenlijk ben ik na alles uitgeprobeert te hebben voor:gewoon brokken en goed gewonnen hooi/kuil en dan moet het genoeg zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 22:52

Wanneer je paard gewoon werk verricht volstaat een goede sportbrok. Paarden die herstellende zijn van een kwaal of een een bepaalde reden op rantsoen staan kun je beter wel extra vitaminen geven.
Sportpaarden die zware arbeid verrichten hebben supplementen nodig. Ik snuffel graag ik de catalogus van Cavalor [kent iemand dat?], echt superspul allemaal. Voor ieder kwaaltje hebben ze wel iets.
Lois krijgt per dag gewoon 4 kg sportbrok en 1 kg Pavo kruidenmuesli, daar doet hij het super op! Ik zit er wel aan te denken van de zomer exrta electrolyt te gaan geven omdat hij zo extreem zweet.

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 23:06

Jippie: hoe kom je aan een catologus van catalor? ik ken t nml niet maar ben wel nieuwschierig!!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-01 00:07

ja jippie ik ook!

Marijke

Berichten: 516
Geregistreerd: 16-02-01
Woonplaats: Bommelerwaard (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-01 09:06

me too...!! wil ook graag weten waar ik zo'n catalogus kan krijgen.

Minne krijgt overigens per dag 3 tot 4 kilo basisbrok (afhankelijk van arbeid) 3 plakken hooi, emmer wortels en af en toe een peer of appel of oude sneetjes brood. Na een blessure aan z'n knie heeft hij in januari/februari Pavo Super Vital (geloof ik..??) gekregen om beter te herstellen en sneller conditie te krijgen. Nu krijgt hij dagelijks een scheut zonnenbloemolie om wat beter door z'n haren te komen en dat is het wel zo'n beetje. O nee ik ga vandaag of morgen proberen of hij knoflookpoeder wil eten ivm vliegen.

Pas geleden heb ik trouwens dat spul geprobeerd waar Stef het over heeft om 'm zwart te houden (heet Black as Knight). Twee dagen zon en meneer is van pikzwart met blauwe gloed chocoladebruin Verward Verward Klein emmertje kost f 135,-- bij Jordens, maar het is nu net op en oké hij heeft een iets donkerdere ondergloed maar hij is nog steeds bruin. Geen echte aanrader dus.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-01 11:31

Simpeler goedkoper alternatief is een shampoo voor paarden die de kleur benadrukt.
Komt geloof ik in 3 kleuren, zwart-rood-blond?? Die wil ik weleens proberen....dat Black-as-Knight moet je eigenlijk beginnen met voeren als ze nog geen haren verliezen, dan werkt het het beste, daarbij duurt het enkele weken voor het werkt. Als je het gaat voeren als het paard al verhaard dan zitten de lichtere haren er al tussen, alleen de nieuwe haren...zoals je al zei 'donkere ondergloed' zullen dan pakken.
Ik vind het een erg duur spulletje.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-01 13:11

Soms denk ik weleens dat ik niet goed voor mijn paarden zorg.... Knipoog
Als ik zie wat jullie paarden allemaal krijgen. Isolda heeft mazzel dat ze drachtig is, daarom krijgt ze nu dagelijks 2,5 kilo sportbrok, maar anders niets hoor! (extra's dan he? Haha! )

Isolda loopt een complete marathon op gras, hooi en af en toe een voederbiet. Incl. 6 dagen in de week training!
Maar ach, ik maak me geen zorgen hoor. Ze doet het prima en heeft pit voor 10!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-01 13:42

Jantina als je paardje zich goed voelt en happy is en ook nog lekker in de haartjes zit. Waarom zou je dan veranderen?? Zodra je merkt dat er iets niet goed is kan je altijd nog wat doen.

Gr Pris

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-01 19:18

Ik heb een tijd VitE&selenium gevoerd, omdat mijn paardje (waarschijnlijk) snel verzuurt en daar dan dus iets mee geholpen wordt.
Ik had toen wel het idee dat het hielp. Nu heb ik haar er vanaf en het gaat nog steeds goed, ze is heerlijk los en makkelijk te rijden. Wel was het zo dat ze veel spieren gekweekt heeft in de tijd dat ze dat kreeg, maar ik heb ook wel hard met haar getraind....ik weet dus eigenlijk niet of het gewerkt heeft.

In het algemeen ben ik van mening dat je zo natuurlijk mogelijk met voeren, dus zo min mogelijk extra toeters en bellen zoals supplementen.
Maar dat is mijn mening.....soms kunnen supplementen wel degelijk helpen, maar of het nou wondermiddelen zijn zoals sommige fabrikanten beweren.....betwijfel ik.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-01 00:19

Jantina, ik denk eerder dat veel paardenmensen gewoon overvoeren. Een gezond en sober paard kan prima op een goede kwaliteit (nadruk op goede!) hooi en gras. Het verschilt natuurlijk per paard, maar de merrie van m`n vader heeft een jaar lang een veulen aan zij gehad (die dus volop dronk) en zij kreeg een goede kwaliteit hooi, stond op de wei (waar van de winter overigens weinig gras op stond) en kreeg een scheppie graan/biks (1 kilo totaal) per dag! En ze is moddervet, supergezond en glimt ontzettend. Maar we hebben ook een erg mager paard en daar kun je instoppen wat je wilt, ze komt haast niet aan. (Alhoewel, ze al wel dikker is geworden sinds ik haar gekocht heb). Zij krijgt dus wel meer krachtvoer, olie etc.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Pril op 2001-04-26 00:20 ]</font>

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-01 13:49

Pril ik ben het helemaal met je eens ikheb zelf echt een hekel aan dikke dieren. Het is niet nodig.

Leys krijgt ook alleen maar Lysine, vitamine E en Selenium als ondersteuning voor het harde werken (springpaard). Mocht hij het niet nodig hebben stop ik maar ik durf het risico niet te nemen dat hij zich slecht gaat voelen. Daarbij krijgt hij 2 mokken pavo melange en 1 mok volkoren (volkoren had ik gekregen van iemand moet toch op) en wat luzerne dit allemaal om de vitamine weg te werken. Meer heeft hij echt niet nodig naast 4 kilo biks en kuilgras.

Gr Pris

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-01 17:10

Mijn Pablo krijgt 3 klio Pavo stibro, 1 of 2 plakken hooi, ligt er aan of hij op de wei is geweest. 1 kilo wortels: is gezond, preventief tegen koliek en erg lekker. knoflooksnippers: tegen de vliegen en goed voor luchtwegen.
Equigold-mix: multi vitaminen ben ik vandag mee begonnen krijgt hij tijdelijk omdat hij zovaak achter elkaar ziek is geweest en veel anti-biotica heef gehad.
Lijnzaadolie: krijgt hij nu ook tijdelijk ivm rui
Warmwater met honing en Thijmsiroop: krijgt hij nu ook tijdelijk ivm gevoelige keel.
En dan nog drie handjes reformkruidenmeusli als beloning na het werken en ook om alle poeders en knoflooksnippers in te stoppen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Katrien op 2001-04-26 17:12 ]</font>

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-01 20:31

Haha! Orry staat op 1 kilo Pavo Stibro per dag, 1/2 Equiral Structuurmix...dan krijgt hij dus daarbij hooi...en MaxH, knoflookgranulaat en appelazijn.
Gekookte lijnzaad zit in de Equiral Structuurmix zelf. Lachen

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-01 21:19

ik ben nog steeds niet rieja maar nog steeds d'r broertje maar ik ben het met mijn zussie eens nou heb ik een pony die vrij weinig nodig heeft maar het voeren van supplementen ( dit is bewezen ) heeft wel een invloed maar het heeft een periode nodig om te werken, vaak maar klein of gedeeltelijk effect en sommige paarden zijn allergiesch Scheve mond\ voor bepaalde stoffen dus er zitten voordelen en nadelen aan maar het grootste nadeel vind ik het prijs Schijnheilig greetz eelke


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: estell__, Glossy2009, Sintara, StonedRomy, xRaisin en 72 bezoekers