Wat komt er bij een shetlandhengstveulentje kijken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Wat komt er bij een shetlandhengstveulentje kijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 17:15

Hey! Ik zit er over te denken om een shetlanderhengstveulentje te kopen. Nu zag ik op marktplaats een heel lief shetlanderhengstje staan en was ik gelijk verliefd Lovers Nu weet ik veulentjes worden groot en hij zal ook gecastreerd moeten worden e.d. Maar nu vroeg ik me af wat er nog meer bij komt kijken. Speciale entingen, veulenbrok. Een stalletje en weidegang valt te regelen en de kosten zijn ook geen probleem. Maar voor ik eraan begin zou ik graag veel informatie willen hebben en op internet ken ik niet zoveel vinden. Verward

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 18:10

enting
chip
veulenbrok
halster
halstertouw
da kosten
uh tijd
stalling/wei

voor de rest weet ik het zo even niet.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 18:10

Wat ben je ermee van plan?

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 18:19

Nou mn zus zoekt een weidemaatje bij d'r pony op korte termijn. Nou zag ik een shetlanderhengstje staan en was gelijk verliefd m,n zus wil bij naderinzien een volwassen shetlandpony > geen hengst. Maar nu ga ik zaterdag kijken en ik wil m heel graag maar of het verstandig is weet ik niet. Het lijkt me heel leuk om van veulen af aan een band op te bouwen en beginselen bij te brengen. Ik weet wel dat ik er niet op kan rijden maar dat is ook niet de bedoeling, wel over 3 jaar voor kleine kinderen of beleren voor een karretje.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 18:23

3 jaar is lang, in het begin is het leuk, maar vind je het straks in de winter ook leuk als je er verder niet veel mee kan maar je er wel steeds heen moet om te voeren en controleren ?
Goed over nadenken wat je wil.
Er zijn ook zat leuke volwassen shetlanders te koop die je meteen wat leren kunt of al dingen kunnen

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 18:34

Ja das waar maar ik ben geen pennymeisje hoor. Maar juist om een goede beslissing te maken. Hij zal ook gecastreerd moeten worden en dergelijk. Weet iemand hoe duur het is? Ik vind het gewoon moeilijk. Ik wil gewoon het beste.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 19:52

Ik zag dat je geen penny was, had eerst je profiel bekeken Knipoog

Maar dan nog, vind jij het als 21 jarige leuk om dik 2,5 niet heel veel te kunnen en toch te betalen ?

Je kan niet veel, maar die hoefsmid en entingen,wormenkuren e.d komen er wel bij kijken.
Ook voer en eventueel stalling en weidegang.
En het castreren.

Je moet de plus en minpunten van een veulen en een volwassen shet eens opschrijven en dan eens kijken wat er als beste uitkomt

nokemi
Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 21:11

als je het echt leuk vind moet je het doen,ben zelf bijna 35 en heb 3 shetters rondlopen,vind het heerlijk om er mee te tutten.
zou ze niet willen ruilen voor een rijpaard,vind dat je net zoveel plezier kan beleven aan die kleintjes.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 21:26

ik zou een volwassen shetter kopen, daar kun je direct wat mee en daarmee zit je ook niet mee met lastige pubers(dat is écht irritant, zelfs met zo'n kleine, halleluja viel het bij mijn hengst mee en is ie nu een brave ruin Tong uitsteken), vooral bij kleine, lieve, schattige shetlanders zie je nog wel is wat door de vingers heen en is die wortel die die uit je zak pikte schattig enzo(later bijt hij dan misschien wel in alles wat hij ziet), nu heb je het geluk dat shetten niet zo zwaar zijn en dat hoeven over het algemeen iets minder hard aankomen dan grote-paardenhoeven(ken meerdere shet-etters die dus met je gaan 'dansen', lees stijgerend op je af komen etc, maar dit kun je natuurlijk ook wel hebben met andere rassen, maar onthoud dat shetten meestal ontzettend eigenwijs zijn) en wie weet is het als 3 jarige helemaal geen kinderpony en is het een enorm kl*tebeest wat zadelvrees heeft en overal van schrikt, met een volwassen pony weet je direct wat je hebt en kun je er ook speciaal naar zoeken(dus een brave, makke pony). het prijsverschil is ook bijna niks, en dat terwijl je op een volwassen shet zo weg kunt rijden/mennen. mijn keuze zou makkelijk zijn.... by the way, nu lijkt zo'n kleintje misschien heel leuk, maar net als wat er al is gezegt, eerst is het lief en schattig en oefen je het meelopen en hoeven uitkrabben, als hij dat kan wordt iedere dag in de wei zetten/eruit halen echt heel erg saai, en ga je toch al gauw naar het echte werk verlangen, en dat gaat niet met een jong dier...... dan moet je nog 2,5 jaar wachten voordat je er wat mee kunt doen(en ondertussen wel 2,5 jaar da kosten, hoefsmid, enten, wormenkuren, nieuwe halsters omdat zn kop weer is groter is geworden etc.)