PODO of niets??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 06:39

En over brok met PODO, tja Pavo zegt dat het effect heeft. Ik moet zeggen dat ik het zelf ook voer.


youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 08:05

Viennanova schreef:
Alikesflame, over de koeien: Een koe met een negatieve energiebalans moet je ook absoluut niet remmen in het voer, dan vermagert zo'n koe en krijgt allerlei ziektes.......En als je een beetje een goede veehouder bent bereken je een rantsoen voor je jongvee.......Wat dus bij paarden niet gebeurt en dus ook geen vergelijkingsmateriaal is.
Ik ben het gewoon niet eens met de stelling dat je met brok een jong paard de hoogte in jaagt. Een paard groeit toch wel naar de hoogte die hij worden moet. En een jong paard wat erg groot wordt, en te weinig voedingsstoffen (eiwit!!!) krijgt, ontwikkelt juist afwijkingen. Ik zou een paard wat groter dan gemiddeld wordt, zeker niet minder dan een gemiddeld paard voeren. Dat is toch de omgekeerde wereld?
Het oog van de meester zullen we maar zeggen.....
Pavo heeft echt geen euries in een brok gestoken die OCD ontwikkelt, of dieren ongezond laat groeien. En er is ook genoeg wetenschappelijk onderzoek te vinden over het belang van op de norm voeren met eiwit voor de optimale groei.....



Ik moet zeggen dat dit me erg logisch in de oren klinkt eigenlijk..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 09:17

Viennanova schreef:
En over brok met PODO, tja Pavo zegt dat het effect heeft. Ik moet zeggen dat ik het zelf ook voer.

Pavo verkoopt die zooi, natuurlijk zeggen die dat het effect heeft.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 09:23

Wij voeren de veulens bij met veulenbrok en vanaf afgespeend tot 3 jaar ook podo. Wij hebben hier zoiets van baadt het niet dan schaadt het niet. Wij hebben er goede ervaringen mee de dieren groeien er iig goed van en zien er gezond uit.

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 09:31

Zoek maar eens op Google staat genoeg info.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 09:36

Ik heb niet alle reacties echt goed doorgelezen..

Maar uit eerste bericht bleek dat het bewijs zou zijn geleverd met 1 groep MET pavo podo en 1 groep zonder enige brok.
Het is niet meer dan logisch dat de groep met brok positiever opvalt. Dat is het zelfde als een MIss Universe verkiezing houden met 1 dame in maatje 36 en de rest in 42. Wat een onzin.

Een veulen heeft brok nodig. Op lucht kunnen ze niet groeien, en van kuil lijken ze wel redelijk, maar bak je broze botjes. Het gaat niet om de energie, maar om de vitamine, mineralen en spoorelementen. Kuil is te eenzijdig voedsel om een volledig paard mee op te fokken. Grasland bevat nog veel meer belangrijke stoffen waardoor een jong dier uit gras WEL alles haalt wat ie nodig heeft, en uit kuil NIET.

Maar of die brok nu speciaal PODO (r) moet zijn?
De veulen/opfok brok van Havens is net zo goed, en is een stuk lager geprijsd vanwege lang niet zoveel reclamekosten in de prijs verwerkt. Van elke zak Pavo betaal je echt 2 euro reclamekosten!
Liever veulenbrok en opfokkorrel dan 'gewone' brok. Jonge dieren hebben juist eiwitten nodig.

Van Pavo PODO is ook bekend, al zal Pavo zelf eerder smoren dan dit bekennen, dat de dieren er wel eens TE hard van groeien..met alle gevolgen van dien. Geef zeker niet de hoeveelheid die op de zak staat aangegeven, maar afgespeende veulens en enters mogen zeker wel 1 a 2 kg per dag hebben (als ze niet in volle weide staan). Twenters moeten meer voedsel krijgen dan enters. De voedingsbehoefte van twenters is groot!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 10:07

sluit me volledig bij Dees aan.....op de zak staat trouwen iets van 4 kg (pavo podo), dit heb ik ook echt niet aan mijn jonge paardje gevoerd.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-04 10:07

Viennanova schreef:
Alikesflame, over de koeien: Een koe met een negatieve energiebalans moet je ook absoluut niet remmen in het voer, dan vermagert zo'n koe en krijgt allerlei ziektes.......En als je een beetje een goede veehouder bent bereken je een rantsoen voor je jongvee.......Wat dus bij paarden niet gebeurt en dus ook geen vergelijkingsmateriaal is.
Ik ben het gewoon niet eens met de stelling dat je met brok een jong paard de hoogte in jaagt. Een paard groeit toch wel naar de hoogte die hij worden moet. En een jong paard wat erg groot wordt, en te weinig voedingsstoffen (eiwit!!!) krijgt, ontwikkelt juist afwijkingen. Ik zou een paard wat groter dan gemiddeld wordt, zeker niet minder dan een gemiddeld paard voeren. Dat is toch de omgekeerde wereld?
Het oog van de meester zullen we maar zeggen.....
Pavo heeft echt geen euries in een brok gestoken die OCD ontwikkelt, of dieren ongezond laat groeien. En er is ook genoeg wetenschappelijk onderzoek te vinden over het belang van op de norm voeren met eiwit voor de optimale groei.....


IDD bij koeien krijgen de grotere ook brok want daar kijken ze niet naar ocd enzo. maar ik doelde op de wat klein gebleven dieren die wat ziekelijk zijn. Die gefe je meer tot ze bij gekomen zijn. En even over zo'n rantsoenberekening is allemaal heel leuk en aardig. Ik zou het ook zeker aanraden, maar dan nog moet je het van beest tot beest bekijken. De een blijft bij de aangeraden hoeveelheid te mager. Zou je zo'n beest niet meer moeten geven?? En een ander word veelste vet met de geadviseerde hoeveelheid. blijf je die ook doorvoeren of zet je hem wat terug in voer.

Op zich klinkt het allemaal heel logies wat je zegt. En je zou ze wel wat brok kunnen voeren, maar een betere kuil is nog gezonder. Kijk als een beest nou erg schraal is. dan zou ik hem wat meer brok geven. En die kleine ziekelijk moet ook meer, maar als ze er goed uit zien zou ik zo weinig mogelijk geven. Oh ja dit gaat over de winter. In de zomer is het a;l helemaal niet nodig als ze op de wei staan. Of er moet natuurlijk geen gras staan. Haha!

(gaat over dikgedrukt stukje.) Dat heb ik ook al gezegd krijgt idd dezelfde hoogte alleen eerder. Denk dat je erover heen hebt gelezen.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 10:08

Viennanova schreef:
sluit me volledig bij Dees aan.....op de zak staat trouwen iets van 4 kg (pavo podo), dit heb ik ook echt niet aan mijn jonge paardje gevoerd.


Idem.. die van mij krijgt ook lang geen 4 kilo op een dag, dat is veelste veel..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 10:15

Bij koeien delen ze alles (meestal) in naar leeftijd of productieniveau, dus daar wordt (vaak) al veel beter op de norm gevoerd. En inderdaad, daar speelt ocd geen rol. Een rantsoen berekening is gebaseerd op gemiddelde normen, dus het is net wat je zegt, je zult op het oog moeten bijsturen. En dat de paarden snel groeien, of in ieder geval eerder op de grote hoogte zijn, ik denk dat daar ook een stuk ontwikkeling van de fokkerij inzit. Paarden worden nu eenmaal steeds groter, en groeien dus ook sneller, vooral de uitschieters die echt groot worden. Die moeten in dezelfde tijd als een kleine op een veel grotere hoogte komen. Maar dat is een compleet ander onderwerp.....
Ik zou zeggen: een goede kwaliteit ruwvoer met brok.......Maar ik bedoel hiermee niet het paard kleddervet voeren, in de zomer zit er vaak veel eiwit in het gras (vooral bij goede bemesting), maar dan nog zou ik naar gelang de conditie van het paard bijvoeren denk ik.


Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-04 18:18

oke dan is dat duidelijk maar nu heb ik eiegnlijk nog steeds geen antwoord waarvoor ik ditr topic opende. Is er uberhaupt onderzoek naar gedaan of Podo beter is dan geen enkele brok voeren?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 21:02

Podo voeren is ALTIJD beter dan geen enkele brok voeren.
Podo voeren is MISSCHIEN beter dan andere merken brok voeren.

Is dat genoeg antwoord voor je?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 07:30

Ik sluit me (alweer) bij Dees aan Haha! !

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 19:07

Dat is idd antwoord. Is hier trouwens ook onderzoek naar gedaan?? zo ja wie weet waar ik het vandaan kan halen?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers