Oplichter op marktplaats

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Oplichter op marktplaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 14:44

Er is een oplichter bezig op marktplaats (nou ja, waarschijnlijk wel veel meer, maar 1 waarvan ik het weet Knipoog ).
Ik ben zelf ook opgelicht, tja eigen schuld dikke bult, maar nu zie ik dat die persoon steeds opnieuw van alles aanbiedt en wil daar graag wat aan doen als dat kan.
Marktplaats wordt steeds gewaarschuwd, in sommige gevallen wordt het e-mail adres geblokkeerd, maar dat is natuurlijk geen enkel probleem, een nieuwe is zo aangemaakt door deze man. Hij zet zijn advertenties vanuit een bibliotheek in de meeste gevallen.

Nu valt me op dat bij veel van zijn advertenties een belachelijk bedrag geboden is (9999999,99 euro) waardoor mensen er niet overheen kunnen bieden en hopelijk gewaarschuwd zijn?
Maar als ik dat doe bij een advertentie van hem, verwijdert hij mijn bod gewoon.

Kan ik volgens de computerkenners nog iets doen om andere mensen te behoeden voor wat ik mezelf wel heb laten gebeuren?

Navragen is beter dan afvragen.


Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 14:55

Ehm hoe licht hij mensen op dan? Verward

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 15:02

Hij biedt dingen aan en als je betaalt hebt stuurt hij niets op.
Ik zeg ook niet dat het slim is, dat weet ik ook wel dat je een risco loopt als je erop ingaat, het gaat mij erom of er iets aan te doen is om hem het moeilijker te maken om mensen op te lichten.

Navragen is beter dan afvragen.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 15:07

als jij geld stort via de bank.. dan kan de bank achterhalen van wie die bankrekening is , toch?
als jij aangifte doet bij de politie, dan mag de politie inzage doen bij de bank wie het is...
dus gewoon aangifte doen ...
hangt er trouwens wel vanaf welk bedrag het gaat
voor 10 a 20 euro zullen ze niet echt iets doen denk ik...
maak iig die naam bekend hier en op marktplaats!

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 15:11

Mja.. dat is vaak wel de regel op welke manier het gaat. Ik bedoel, de persoon die verkoopt moet anders nog altijd maar de gok geven. Vind dit ook de meest nette manier van verkopen (MITS beide partijen natuurlijk voldoen aan de gemaakte afspraken, waar hier duidelijk GEEN sprake van is.).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 15:22

Aangifte doen. Laatst toch bij het programma Opgelicht een jonge knaap die spullen via internet aanbod en nooit leverde? Hij heeft er veel geld mee verdient, na aangifte tegen hem is hij er mee gestopt.

Jij zult de enige niet zijn, je kunt het dan toch niet zijn gang laten gaan?

Iig Marktplaats er van op de hoogte stellen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 15:24

Ik zou iig hier zijn naam bekend maken, met het bank/gironummer en de woonplaats. Je zult nooit kunnen voorkomen dat iemand je erin luist, maar wel actie ondernemen als het wel gebeurt.

En dan is er altijd nog de mogelijkheid om het onder rembours te laten versturen. Dan ga jij iig geen risico aan.

Je suis Charlie.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 15:31

Marktplaats is ingelicht en wordt ook elke keer getipt als er een advertentie van hem verschijnt, je kan ze namelijk herkennen aan de manier van advertentie opstellen en de dingen die hij aanbiedt.

Ik ga nog aangift doen, maar de ervaringen op dit topic over hem, maken mij daar niet echt vrolijker over.
http://internetoplichting.nl/cgi-bin/ya ... tart=45#52

Het is dus niet via de bank gegaan, maar via Western Union. Ik kende dat systeem niet, maar omdat hij zich moest legitimeren dacht ik dat ik ervan uit kon gaan dat zijn adres gegevens klopten. Niet dus.

Nogmaals, ik heb niet de illusie dat ik mijn geld terug krijg en vind het vooral heel stom van mezelf dat ik erin getrapt ben, maar als ik iets kan doen om voor hem zijn praktijken moeilijker te maken, dan graag!!

Navragen is beter dan afvragen.

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 08:41

Cassidy schreef:
En dan is er altijd nog de mogelijkheid om het onder rembours te laten versturen. Dan ga jij iig geen risico aan.


Dat is dus een groot misverstand want er is zeker wel een risico aan verbonden. Je moet eerst voor je pakketje betalen voordat je het open maakt. Die vent kan net zo goed een baksteen opsturen ipv iets anders.

Aangifte doen bij de politie en op website's ( internetoplichting.nl etc de naam bekend maken). Wij hadden ooit iets besteld bij een computerwinkel, heeft een hele tijd geduurd voordat we ons geld terug kregen,, nadat we aangifte gedaan hadden.

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 08:49

Daarom haal ik het altijd op; als het te ver weg is hoeft het ook niet van mij.
Alleen bij Bokt ofzo (kleine bekende forums) zou ik het opsturen wel aandurven mist het een beetje bekende bokker is (of inelkgeval met een redelijk aantal berichten).

My imaginary friend thinks you have serious problems!

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 16:14

kan je de redactie van marktplaats niet mailen???

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!


Samantha_

Berichten: 10796
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 16:17

T is dus die persoon uit Drachten?

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-04 18:07

graciaxxx schreef:
kan je de redactie van marktplaats niet mailen???


Jawel, marktplaats wordt op de hoogte gehouden, en het mail-adres die hij gebruikte toen hij mij oplichtte is ook geblokkeerd, maar hij maakt steeds een nieuwe aan.
Dan wordt het voor marktplaats natuurlijk moeilijk om er iets teggen te doen.

En ja, hij komt nu ook uit Drachten...

Navragen is beter dan afvragen.

Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 08:56

Ik zou in elk geval wel aangifte doen, want 10 euro is dus nog altijd meer dan 20 gulden. En als hij zo door blijft gaan wordt hij nooit gestraft. Ik vind niet dat het van het bedrag moet afhangen of je wel of niet aangifte doet, want zulke mensen gaan er juist vanuit dat de slachtoffers denken "nou ja, het was maar een tientje, daar ga ik geen aangifte over doen". Heel slim, en ze komen er meestal ook nog mee weg.
Maar het gaat toch gewoon om het feit dat ze andere mensen oplichten, en dat moet bestraft worden Boos!

En als je aangifte doet, staat het tenminste op papier en als hij dan een keer gepakt wordt, dan kunnen ze al die aangiften tegen hem bij elkaar leggen. ...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers