Hoogdrachtige merrie heeft haar heup gebroken!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Suusje1986

Berichten: 1152
Geregistreerd: 31-08-03

Hoogdrachtige merrie heeft haar heup gebroken!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-04 22:37

Een Belgisch trekpaard die elk moment haar veulentje kan krijgen heeft haar heup gebroken Verdrietig Dat is natuurlijk zoiezo al verschrikkelijk, maar al helemaal in haar situatie. Misschien kan het met rust weer over gaan, maar de bevalling wordt natuurlijk een moeilijke zaak. Nu willen ze het veulentje via een keizersnede op de wereld helpen. Maar ik heb gehoord dat een keizersnede echt een heel groot risico is, vooral bij een Belgisch trekpaard. Zo'n operatie schijnt bijna nooit goed te gaan. Wat denken jullie dat de overlevingskansen van veulen en/of moeder zijn???


Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 22:49

Bah, slechte zaak zeg ! Een keizersnede is bij ieder paard (niet alleen bij trekpaarden) een heel risicovolle operatie, met grote kans op buikvliesontsteking. Een keizersnede wordt dan ook alleen in uiterste noodgevallen uitgevoerd, en deze situatie (van de gebroken heup), lijkt inderdaad wel op een noodgeval. Ik ben geen arts en durf geen kanspercentage te geven natuurlijk, maar een slechte zaak is het zowieso. Ben heel benieuwd hoe ze dit gaan aanpakken en hoe het afloopt..... Sterkte ermee !!!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 22:59

Ik vraag me af wat je met het veulen moet doen als de merrie zo'n keizersnede zou overleven.
Samen met de merrie op stal houden omdat de merrie niet kan lopen met een gebroken heup?

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 23:01

Zo, dat is zeker een pijnlijke situatie letterlijk en figuurlijk.
Geen idee wat ze zullen gaan doen, maar het zal zeker niet makkelijk gaan worden en ik hoop dat alles goed zal gaan.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 23:43

Kan dit nog wel goedkomen? Een gebroken heup is zeker voor zo'n zwaargwewicht het einde? Als ze het veulen willen reden, dan zou ik voor de keizersnee kiezen en zorgen voor een hulpmoeder. Moeilijke situatie!

- Offline -

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 08:22

een gebroken heup...kunnen ze met pinnen weer vast zetten...maar ooit weer goed kunnen werken...denk het niet...
Je kan idd proberen op rust en hopen dat het min of meer goed aan elkaar groeit (die kan is wel HEEL klein)

Bah wat sneu..., maar hoe heeft ze in hemelsnaam haar heup kunnen breken?!

Denk dat als de bevalling goed gaat, dat er grote kans is dat de moeder het veulen niet accepteert, want die gaat bij haar gevoelige en pijnlijke plek flink stoten om melk te krijgen.....

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 08:45

Jeej wat een verhaal.. Maar hoe kan een paard zomaar zijn heup breken? Trekpaarden zijn oersterk (jaja, spreekk uit ervaring Haha! ), is ze gevallen ofzo?

Ik weet ook geen oplossing..

Sterkte. Ach gut

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 09:31

Wat erg zeg! Ik zie het somber in met name voor de merrie. Als ze de bevalling (keizersnede overleeft) zit ze nog steeds met haar heup. Een keizersnede is bij paarden een erg moeilijke zaak. Iig heeeeeeel erg veel succes ermee en ik hoop dat er nog een kans is dat het toch nog goed komt. Houd ons op de hoogte!

Suusje1986

Berichten: 1152
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-04 09:48

Anke schreef:
Bah wat sneu..., maar hoe heeft ze in hemelsnaam haar heup kunnen breken?!

Ze weten niet hoe ze haar heup heeft kunnen breken. Ze stond op een apart stukje land, maar misschien is ze gevallen. Ze had ook haar voet verdraaid volgens mij.

Ze staat nu iig bij de dierenarts en ze krijgt twee keer per dag hele zware pijnstillers. De bevalling gaan ze waarschijnlijk toch natuurlijk doen (staand). En als het veulentje er eenmaal is is de kans heel groot dat ze de merrie in laten slapen. Door middel van een operatie zou zij wel weer gewoon kunnen lopen, maar dat is natuurlijk heel duur en echt werken zal ze waarschijnlijk nooit meer kunnen.
De eigenaar heeft al contact gehad met een paardenmelkerij en ook met een soort organisatie voor 'weespaardjes'. Ik hoop maar dat het allemaal goed komt. Ik zal jullie zeker op de hoogte houden!

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 11:07

pfff wat een nachtmerrie zeg dit! wat verschrikkelijk voor die merrie als je moet bevallen met een gebroken heup...

Foek - M1 goodbye my lover,
goodbye my friend. You have been the one for me ❤❤❤

desillies
Berichten: 6778
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Castelnaud la Cgapelle ( FR)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 11:09

och jeetje wat vreselijk zielig..........
al een pleegmoeder moeten zoeken voor een veulen terwijl het nog geboren moet worden. Verdrietig
arme merrie............
als ze haar dan toch in laten slapen zou ik haar de ongetwijfeld pijnlijke bevalling besparen en het veulen met een keizersnede ter wereld halen.

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 11:38


Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 11:44

Aah, wat een nachtmerrie !! hopelijk komt het goed met hem veulen, en heel mischien de merrie ook ! sterkte !!!

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 23:37

desillies schreef:
och jeetje wat vreselijk zielig..........
al een pleegmoeder moeten zoeken voor een veulen terwijl het nog geboren moet worden. Verdrietig
arme merrie............
als ze haar dan toch in laten slapen zou ik haar de ongetwijfeld pijnlijke bevalling besparen en het veulen met een keizersnede ter wereld halen.



Hier ben ik het helemaal mee eens!!!!
Vreselijk zeg!
De ellende die de merrie nu al heeft en dan ook nog een waarschijnlijk zeer pijnlijke bevalling moeten ondergaan om vervolgens afgemaakt te worden.
Baahhhhh, van zulke verhalen word ik gewoon misselijk en zeer verdrietig Huilen

Suusje1986

Berichten: 1152
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 21:10

Ik weet dat dit een oud topic is, maar ik wilde even zeggen dat het veulen inmiddels geboren is en de merrie ingeslapen... Verdrietig
Het veulen is heel erg zwak en staat nu bij een dierenarts. Ze weten nog niet of het veulen zal blijven leven...

Gelukkig kende ik het paard niet zo goed, maar ik wil degenen die haar wel goed kenden iig heel veel sterkte toewensen Vriendjes zijn?


Cleo
Berichten: 436
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 13:21

SuzanneHk schreef:
Ik weet dat dit een oud topic is, maar ik wilde even zeggen dat het veulen inmiddels geboren is en de merrie ingeslapen... Verdrietig
Het veulen is heel erg zwak en staat nu bij een dierenarts. Ze weten nog niet of het veulen zal blijven leven...

Gelukkig kende ik het paard niet zo goed, maar ik wil degenen die haar wel goed kenden iig heel veel sterkte toewensen Vriendjes zijn?


Is er al wat meer bekend over het hengstenveulen?

Suusje1986

Berichten: 1152
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-04 20:04

Cleo schreef:
Is er al wat meer bekend over het hengstenveulen?

Het veulentje heeft het helaas niet gehaald.... De merrie heeft al haar energie voor zichzelf gebruikt, zodat het veulen veel te zwak was.

Cleo
Berichten: 436
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 21:56

SuzanneHk schreef:
Het veulentje heeft het helaas niet gehaald.... De merrie heeft al haar energie voor zichzelf gebruikt, zodat het veulen veel te zwak was.


Ach, wat een trieste opeenstapeling Verdrietig


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kiko en 72 bezoekers