ook al eens op gevallen dat er meer ruinen zijn dan merries?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Clinnn_

Berichten: 5596
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Aan Zee (BE)

ook al eens op gevallen dat er meer ruinen zijn dan merries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-02 12:48

Hoi,

Bij mij is het me al een tijd op gevallen dat er meer ruinen en hengsten zijn dan merrie's. Is dit bij jullie ook zo of is dat alleen bij ons op de manege en bij de mensen die ik ken? Bij de pony's hebben we 5 merries en 9 ruinen. bij de paarden 2 merries en 10 ruinen.
Bij de eigenaars 4 merries en 10 ruinen.
Is dit bij jullie ook zo?

Groetjes celine

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 12:55

Het is wel zo, dat handelaars liever ruinen hebben dan merries; ruinen verkopen makkelijker. dat is omdat ruinen makkelijker om te rijden zouden zijn dan merries. merries zijn inderdaad over het algemeen ook wel wat dominanter en sneller gepikeerd dan ruinen. Maar zelf heb ik toch geen voorkeur en ik zou ook niet te zeer af gaan dat ruinen zus zouden zijn en merries zo. Er zijn namelijk wel heel veel uitzonderingen. maar in de sport geeft men meestal voorkeur aan ruinen, met name in de dressuursport. In de springsport hoor je veel ruiters nog wel eens zeggen dat ze merries prefereren, vanwege hun vechtlust.

Clinnn_

Berichten: 5596
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Aan Zee (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-02 13:00

Ik heb ook geen voorkeur.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 13:11

Inderdaad kopen veel mensen liever een ruin. Zeker op maneges etc heb je meer aan ruinen omdat die veel gelijkmatiger zijn in hun gedrag, merries zijn vaak lastig als ze hengstig zijn. Mijn merries zijn ook erg lastig, en hebben altijd wisselende stemmingen. Nu ik ook op een ruin rij, merk ik dat pas echt goed.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 13:17

Op de manege waar ik reed liepen juist veel meer merries. Puur toeval dus. Op de stal waar Sheril staat is het ongeveer gelijk.

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 13:27

wij hebben 9 merries en 6 ruinen... dus eigelijk zegt het helemaal niks

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 13:37

wij hebben ook meer merrie's Ik merk zelf eigenlijk weinig verschil Hinke is wat meer een paard met een eigen mening Lodewijk vind alles wat ik doe best zolang ik 'm maar knuffel

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 17:24

Bij ons op de manege hadden ze vroeger veel meer merries dan ruinen bij de manegepony's.
Nu hebben we bij de manegepony's 5 ruinen en 9 merries (waarvan 2 met pensioen).
En bij de manegepaarden hebben we 3 ruinen en 5 merries.

Bij de pensionpaarden weet ik het niet precies, maar er zijn in ieder geval maar heel erg weinig hengsten. Volgens mij maar 1. Ik weet het niet precies.

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 17:50

Ja, dat is me ook wel eens opgevallen. Veel mensen kopen liever een ruin, omdat die makkelijker te rijden zijn. Merries zijn vaak eigenwijzer. (Dat geldt natuurlijk niet voor alle paarden) Ik heb nu een merrie, en heb eigenlijk geen voorkeur. Het ligt natuurlijk helemaal aan het karakter van het paard! Lachen

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 18:01

hallo

ik denk dat er bij ons ongeveer wel even veel ruine als merries staan!!

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 18:16

er staan denk bij ons ook best wel veel merries op stal. Zelf heb ik wel voorkeur, en dat is voor een ruintje. Tuurlijk zullen er uitzonderingen zijn, maar nu over het algemeen genomen kan ik veel beter met ruintjes overweg.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 18:30

Wij hebben 3 merries, 1 ruin en 1 super hengst Haha! .

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

ook al eens op gevallen dat er meer ruinen zijn dan merries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 18:58

Pouskintje schreef:
Hoi,

Bij mij is het me al een tijd op gevallen dat er meer ruinen en hengsten zijn dan merrie's. Is dit bij jullie ook zo of is dat alleen bij ons op de manege en bij de mensen die ik ken? Bij de pony's hebben we 5 merries en 9 ruinen. bij de paarden 2 merries en 10 ruinen.
Bij de eigenaars 4 merries en 10 ruinen.
Is dit bij jullie ook zo?

Groetjes celine


Nee nog nooit opgevallen, en loop toch al aardig wat jaartjes mee in de paardenhouderij.
Op stal hebben wij 11 merries, 2 hengsten en 7 ruinen.
Merries in overvloed dus.
Viv

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 21:09

Heb leren rijden op een stal met bijna alleen maar merries. Merkte er niet veel van. Heb zelf een ruin en die is eigenlijk veel lastiger in omgang en met rijden dan al die merries bij elkaar!Tja, er werd met die merrries ook heel wat afgetutteld. Ik vond ze liever en aanhaliger. Mijn pony is een stuk ongeduld meestal.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 13:14

wij hebben alleen maar merries en hengsten op stal, geen enkele ruin. Ik vind het castreren nl niet leuk (te vaak zien misgaan) en zolang het niet echt nodig is zal ik dus geen hengst castreren. De shetlanders niet meegerekend hebben wij 4 hengsten en 6 merries op stal, meer merries dus.
Op de rijvereniging is het precies fifty-fifty, 3 merries en 3 ruinen.

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 20:27

Dat komt gewoon omdat ruinen veel betrouwbaarder zijn ( Haha! hier spreekt een ruinfan). Nee even serieus, bij ons op de manege zijn juist veel meer merries en als ik advetenties kijk zie ik vaak alleen wliswaar leuk omschreven maar toch MERRIE paardjes te koop. Volgens mijn zus komt dat omdat ruinen leuker zijn en niemand die kwijt wil. Nouja, merries vind ik ook leuk hoor maar zelf heb ik ook twee ruinen en dat bevalt me goed!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 20:57

Nee nog nooit opgevallen. Lijkt me ook erg sterk dat het zo is. De verdeling merrie/hengst bij de geboorte is toch 50%/50% lijkt mij (nou ja, misschien 51/49 of 49/51, maar dat is niet zo 'n groot verschil!) en het lijkt me erg sterk dat mensen die merrieveulens maar af laten maken ofzo. Misschien zijn ruinen populairder (ieder z'n voorkeur, doe mij maar een merrie), maar daardoor zijn ze niet automatisch in de meerderheid!

MariekeR

Berichten: 1233
Geregistreerd: 09-09-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 21:11

Margreet schreef:
De verdeling merrie/hengst bij de geboorte is toch 50%/50% lijkt mij (nou ja, misschien 51/49 of 49/51, maar dat is niet zo 'n groot verschil!)


Dan zouden ze juist in de minderheid moeten zijn. Het lijkt me dat niet elke hengst gecastreerd wordt?
Het is mij nog nooit echt opgevallen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 23:51

In de natuur worden bij mensen meestal meer mannetjes geboren dan vrouwtjes, omdat mannetjes agressiever en onvoorzichtiger zijn dan vrouwtje en er meer sterven. Misschien geldt dit ook voor paarden en blijven er teveel leven omdat ze nu niet meer in het wild mogen knokken enzo?