welk bitje voor een andalousier?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
teardropje
Berichten: 438
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: alken limburg, belgie

welk bitje voor een andalousier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 23:04

hallo

we hebben pas een anda merrie en nu vraag ik me af met welk bitje ze het beste loopt, iemand ervaring?
ze zijn soms nogal wat zenuwachtig met het hoofd heb ik gehoord

ooh ja, en met of zonder martingaal?

groetjes caroline

Laika, onze superlieve aanwinst


teardropje
Berichten: 438
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: alken limburg, belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 23:06

misschien nog dit, ze is geimpoteerd uit spanje en is opgeleerd op muziek, ze kan dus heel veel dingen waarvan ik niet weet hoe ik er mee om moet
als ik mijn buitenbeen bvb verleg gaat ze helemaal wijken
ze houdt dan halt en gaat helemaal gekruist zijwaarts

misschien helpt dat om te weten welk bit?

Laika, onze superlieve aanwinst


HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 23:09

Zacht bit (dubbel of enkel gebroken), geen hulpstukken en veel geduld Lachen

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

Marcella

Berichten: 36682
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 23:31

Les nemen van iemand die weet hoe je met hoogopgeleerde anda's moet omgaan.

Gewoon een heel zacht bit en eerst zonder hulpmiddelen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 11:22

Idd, dat wilde ik ook aanraden Marcella.
Er zijn vaak nogal wat miscommunicaties tussen een paard wat op de Spaanse manier beleerd is en een ruiter die Engels rijdt. Het is zonde als daarom het paardje weer in de handel komt.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 11:24

Niet onaardig bedoelt (echt niet!!) Maar waarom heb je in hemelsnaam zo'n paard gekocht, als je niet weet wat je ermee moet? Da's toch alleen maar onhandig?

"God gave men both a penis and a brain, but unfortunately not enough blood supply to work both at the same time."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 11:51

inderdaad, vraag me af of dit geod gaatb komen. ik heb zelf ook een geïmporteerde anda en als je niet weet waar je aan begint kun je hem het beste bijna meteen weer wegdoen. Bovendien een paard is een paard en ieder paard loopt weer lekker op een ander bit.
Over dat schuine, waarschijnlijk heeft hij op die hulp leren appuyeren en geef jij je hulpen veel te hard.

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 13:56

Ik rijd mijn paardje met een africhtingsbit gewoonweg omdat hij op een stangetje veel beter reageerd (wel een stangetje met tong vrijheid)

Probeer hulp te zoeken zodat iemand je kan helpen met het rijden van je paardje. Natuurlijk komt het allemaal wel goed veel geduld is een schone zaak.

succes

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 14:05

Makhali schreef:
Ik rijd mijn paardje met een africhtingsbit gewoonweg omdat hij op een stangetje veel beter reageerd (wel een stangetje met tong vrijheid)


Zo'n stang met tongvrijheid is echt niet vriendelijker dan een gewone stang hoor. Scheve mond

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 14:46

Sorry maar vriendelijk daar heb ik het ook niet over gehad. Het gaat erom dat een anda (bij mij dan lusitano) vaak beter reageren op een stangetje dan een normaal bitje. Als jij niet zit te rukken en te plukken aan zo'n bit dan maakt het inprincipe niet uit met wat voor bit je rijdt als je maar vanaf blijft en alleen vraagt wanneer dit nodig is.

je kan wel met een fijn zacht bit rijden (een dik bit met enorm veel ijzer) en waar je continue aan meot zitten lijkt me al helemaal niet prettig.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 15:10

Ik neem overigens aan dat je een gebroken trens bedoelt?
Een bit met tongvrijheid klinkt vriendelijker dan een rechte ongebroken trens, maar dat is het absoluut niet. Ze noemen het niet voor niets een correctiebit.

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 15:27

Een correctie bit en een africhtsbit zijn 2 verschillende bitten als ik het goedheb. Correctiebit heeft vastringen (is geloof ik ook een stangetje met tongvrijheid) en een africhtingsbit heeft losse ringen. Een gebroken trens dat heb ik niet genoemd in mijn bovenstaande bericht.

Ik vergelijk ook deze bit niet ik wou alleen aangeven dat je vaker hoort dat anda/lusi's vaak beter reageren met een stangetje dan een normaal bit. Dat wou ik er mee aangeven. Natuurlijk weet ik ook dat het meer inwerking heeft dan een gebroken trens, maar dat gaf ik ook niet aan ik wou de topicstarter alleen melden dat haar paardje misschien beter reageert op een klein stangetje omdat hij waarschijnlijk dat ook is gewent vanuit Spanje. Kortom dit wou ik graag duidelijk maken.

gr

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 15:29

Een stang is een bit (gebroken of ongebroken) met hefboomwerking, ik denk niet dat je dat bedoelt. Lachen
Het zou best kunnen dat je die paarden beter op een ongebroken trens kunt rijden, ik zou alleen niet zo snel kiezen voor die tongvrijheid, aangezien het bit dan vol inwerkt op de lagen.

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 15:39

Tessebes schreef:
Een stang is een bit (gebroken of ongebroken) met hefboomwerking, ik denk niet dat je dat bedoelt. Lachen
Het zou best kunnen dat je die paarden beter op een ongebroken trens kunt rijden, ik zou alleen niet zo snel kiezen voor die tongvrijheid, aangezien het bit dan vol inwerkt op de lagen.


Heb je helemaal gelijk in.

gr


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, Grassh0pper en 153 bezoekers