Tuig bewaren? Pas op voor schimmel!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Tuig bewaren? Pas op voor schimmel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 18:10

(Bijna) Iedereen roept altijd, tuig kun je beter in een te vochtige dan in een te droge ruimte bewaren. Nou dat klopt. Pas echter wel op voor schimmel. Sommige zijn dusdanig agressief dat ze verf van je tuig vreten. Haal daarom met tussentijds onderhoud het tuig helemaal uit elkaar, zodat je ook op de plekjes komt die je niet ziet of waar je in eerste instantie niet bij kunt komen.

Misschien wisten jullie dit allemaal al, maar ik wil het toch maar even gezegd hebben. Knipoog

Misschien heeft er iemand nog wat extra bewaartips?

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 18:14

Bewaar je tuig niet in de garage (dus vochtig) als je het lange tijd niet gebruikt.. is niet zo goed heb ik gemerkt Tong uitsteken

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 18:18

Fredt schreef:
Bewaar je tuig niet in de garage (dus vochtig) als je het lange tijd niet gebruikt.. is niet zo goed heb ik gemerkt Tong uitsteken


Maar waar dan wel, want te droog is ook niet goed.

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 19:57

wat goed helpt is een vochtvreter bij je tuig zetten.

noekie123

Berichten: 419
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Heythuysen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 20:02

We hebben het tuig allemaal in de huiskamer!
Na het gebruik met een natte/vochtige lap erover heen om eventueel zweet of modder weg te halen. En een keer in de zoveel tijd met ledervet behandelen (niet met olie ivm de stiksels). En moet zeggen dat het tuig er prima uit blijft zien

(je hebt dan wel een raar interieur in de woonkamer Knipoog )

Ik ken ook iemand die het in zo'n grote boxen doet.
Die plastice afsluitbare boxen die je bij de blokker kunt halen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 22:51

Ik heb het nu boven op een schraag hangen. Ik wilde het eerst in de schuur doen (waar wel de CV-ketel zit), maar ik ben toch bang dat het dan te hard achteruit gaat.
Bedankt voor de vet/olie-tip trouwens, ik zat net de twijfelen wat ik moest kopen, aangezien m'n blik vet leeg is. Maar we houden het dus toch maar bij vet.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 22:54

ik heb inderdaad ook altijd een vochtvreter in mijn zadelkast staan. mijn zadel wordt juist heel snel te vochtig, niet schimmelig maar gewoon heel erg zacht en daardoor zo slap dat het scheurt hier ook voor oppassen dus.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 23:01

Schimmel hoeft niet perse slecht te zijn, maar het is idd wel aan te raden om het eens in de zoveel tijd na te kijken en schoon te maken. Maar dat lijkt me logisch toch Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 23:03

Als de schimmel de verf van je tuig vreet is het leer niet goed behandeld. Dan is de verf niet door en door door het leer gegaan, maar er alleen oppervlakkig opgezet.

Kwalitatief goed tuig mag niet verkleuren ondanks schimmel.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 23:08

Het is goed tuig hoor, maar het is door de vorige eigenaar een beetje slecht behandeld. Als je bijvoorbeeld die riem waar de lichtogen aan hangen door het schoftje trekt, dan zie je waar het schimmel de bovenste laklaag heeft weggevreten. Daar heeft ie waarschijnlijk wel een tijdje over gedaan.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 23:09

Manon schreef:
Schimmel hoeft niet perse slecht te zijn, maar het is idd wel aan te raden om het eens in de zoveel tijd na te kijken en schoon te maken. Maar dat lijkt me logisch toch Haha!


Ja tuurlijk, maar er zijn mensen die nooit hun tuig uit elkaar halen. Ik was erg verrast toen ik het hoofdstel uit elkaar haalde. Waar de bakstukken zeg maar 3 dubbel zitten was het daaronder een beetje aangetast. Het maakt verder niet uit, maar als je het kan voorkomen...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 23:16

Tessebes schreef:
....dan zie je waar het schimmel de bovenste laklaag heeft weggevreten. Daar heeft ie waarschijnlijk wel een tijdje over gedaan.


Lakleer is weer een verhaal apart. Maar een gewoon goed hoofdstel en gewoon zadel krijg gerust niet op zijn kop door een laag schimmel.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 23:21

Nee, het is geen lakleer. Haha! Het is een tuig van Ideal Equestrian, gewoon zwart leer. Ik had bovenste verflaag moeten zeggen ipv laklaag.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 08:57

Het leer van tegenwoordig mag vanwege de milieu-eisen niet meer zo behandeld worden als dat eerder altijd gebeurde....
Dat is ook de reden dat zadels "kaal" worden en het leer lijkt te breken.
Met leervet smeer je de porien dicht en kan het leer verstikken...
Olie eens in de zoveel tijd in een oliebad is juist goed voor het leer..
Teveel water (met zadelzeep) droogt het leer uit...
ik gooi leerwerk 1 X per 12 tot 18 maand in een bak met olie...laat het uitlekken, en wrijf het op... na het rijden met wordt het met een vochtige doek afgenomen en met ledercombi opgepoetst.....lederen leidsel met effax creamsoap (worden ze stroef van)
en dan gaat het tuig jaren mee...en ziet er uit als nieuw

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 09:02

Nu weet ik het helemaal niet meer. Ik start wel een nieuwe topic over ledervet/olie.

noekie123

Berichten: 419
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Heythuysen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 13:37

We hadden op het koetsiersbewijs geleerd dat olie de stiksels doet "oplossen", dat is de enige reden waarom we het daarmee niet doen behandelen.

Hoofdstellen e.d. hebben we vroeger ook in een emmer met olie gezet om te weken. Maar als je het er dan uit haalt, hoef je er maar in te knijpen en het loopt eruit, zeker een week ofzo laten drogen Haha!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 13:42

Ik heb ook ooit gehoord dat een zadel wat altijd goed verzorg is juist snel gaat schimmelen. Is dat waar?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 13:43

Ik heb ook tegenstrijdig dingen gehoord over olie.
Mijn westernzadel gaat tegenwoordig eens in de zoveel tijd in de olie, omdat de richels in de versieringen (bloemmotief en basketwave) anders erg vies worden door het niet uitgesmeerde vet. En om het dan met een tandenstoker weer schoon te moeten pielen is ook weer zoiets.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 13:45

idd olie is het beste , heb ik altijd geleerd.
en ook altijd zo gedaan !
ik kocht eerst ook wel eens van die goedkope indiaasleren hoofdstellen, die liet ik eerst altijd een dag en nacht in een emmer met olie liggen , daarna boven de emmer hangen en goed uit laten druppen, en het leer blijft maanden lang prima soepel zonder enige slijtage
ik heb mijn tuig in mijn inbouwkast in mijn slaapkamer liggen , daar is het mooi droog, maar niet verwarmt!!
droog is goed ( mits goed geolied )
maar warmte zorgt voor een te snel drogingsproces in het leer !
ik heb nooit ergens schimmel in overigens !

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 13:46

geen idee of dat sneller gaat schimmelen..pearl_tje heeft mijn "oude" zadel en die heeft zeker 15 jaar ongebruikt op zolder gelegen...

@Noekie123: denk dat je dan wat gemist hebt...je moet hte tuig ook niet regelmatig in de olie gooien... Ik leg het eens per 12 tot 18 maand in de olie (halve dag) en laat het 1 nacht uitlekken....even oppoetsen en klaar. En er is nog nooit een hoofdstel, mentuig of ander leerwerk van mij uitelkaar gevallen Haha!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 13:49

crossmonster schreef:
idd olie is het beste , heb ik altijd geleerd.
en ook altijd zo gedaan !
ik kocht eerst ook wel eens van die goedkope indiaasleren hoofdstellen, die liet ik eerst altijd een dag en nacht in een emmer met olie liggen , daarna boven de emmer hangen en goed uit laten druppen, en het leer blijft maanden lang prima soepel zonder enige slijtage
ik heb mijn tuig in mijn inbouwkast in mijn slaapkamer liggen , daar is het mooi droog, maar niet verwarmt!!
droog is goed ( mits goed geolied )
maar warmte zorgt voor een te snel drogingsproces in het leer !
ik heb nooit ergens schimmel in overigens !


Dus je moet er wel elke keer dat je gaat rijden mee sjouwen? Vind je dat niet lastig? (wij hebben gelukkig een verwarmde zadelkamer, ideaal)

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 13:51

@marliesje: vorstvrij bedoel je zeker?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 14:09

Ik heb het nu helemaal schoongemaakt en ingevet met ledervet, dus het kan er sowieso even tegenaan. Ik ben alleen bang dat het boven niet zo goed ligt, alle warme lucht gaat naar boven en de schraag staat naast de sauna (niet dat we die in de zomer gebruiken). Ik denk dat ik richting de winter maar eens een plekje in de meter/trapkast vrij ga maken.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 14:16

Kelder is beter....lichte luchtvochtigheid en enige ventilatie....
Het allerbeste is veelvuldig gebruiken dan regelmatig oppoetsen..

Het nadeel van vet is dat je zo'n waasje erover krijgt waar alle stof en zand aan lijkt te blijven plakken....maar da's persoonlijk Haha!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 14:24

Kelder hebben we niet. Haha!