Kan mijn paard direct 24/7 de wei op?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mendi

Berichten: 2278
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Kan mijn paard direct 24/7 de wei op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 12:39

Volgende maand, half juli, is het de bedoeling dat mijn paard een maand vakantie krijgt en dat hij dan lekker de wei op kan. Hij staat nu binnen op stal (helaas geen mogelijkheden bij ons om overdag in de wei te staan) en mijn vraag is eigenlijk: kan het kwaad om hem straks ineens op het gras te zetten? Gelukkig is het stukje land al begraasd geweest, maar als hij komt heeft het gras ruim 2 weken de kans gehad om te groeien.
Graag jullie advies!

Bessy, Neala, Hazel


050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 13:02

Zou het niet doen... Zal hem eerst maar eens laten wennen.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 13:04

Nee, dat is niet verstandig. Zoiets moet je opbouwen, nooit in 1 keer doen

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

ellepel

Berichten: 47259
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 13:07

vooral omdat na twee weken er nieuw jong gras staat, waar de meeste voeding inzit.
probeer je paard toto die tijd aan de hand te laten grazen, gaat wel tijd inzitten maar zo bereid je hem toch nog iets voor..

en proberen of er iets geregled kan worden dat er misschien toch wat gras afkan(maaien) of een stuk afzetten..

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 13:09

Geeft heel veel kans op graskoliek en hoefbevangenheid

Sommige paarden kunnen ertegen, houden op met eten zodra ze 'genoeg' hebben, anderen gaan 'feesten' en worden ziek... Beetje groot risico, is er echt geen mogelijkheid hem te laten wennen?

You don't need eyes to see, you need vision.
De Jack Meagher methode is dè oplossing voor al je ontspanningsproblemen

DominiqueDG
Berichten: 1563
Geregistreerd: 11-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 13:33

Nee niet doen. Ben het eens met Clitia.

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 13:39

ik zou eerst als ik jou was het grazen opbouwen dus echt de tijd ervoor nemen om elke dag te grazen, van een kwartier tot echt een keer 2/3 uur met je paard gaan grazen, elke keer 5 min meer ong. het kost wat tijd, maar wij doen het meestal ook zo en nog nooit problemen mee gehad.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 13:44

Heb het jaren zo gedaan, rechtstreeks vanuit de stal hop het gras op. Ken nog meer mensen die het zo doen, nooit een probleem geweest. Hooguit wat diarree de eerst week, zelfs dat vaak niet eens. Wel het krachtvoer afgebouwd en extra veel hooi gegeven.
Tuurlijk is opbouwen beter, maar dat moet maar net kunnen.
In het voorjaar, met dat vette gras zou ik het niet doen, maar het is nu al wat later in het seizoen.
Het is niet optimaal, maar het kan imo best.

Nulla tenaci invia est via

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 13:46

Ga mee met Margreet Lachen

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 13:53

als je een koliekgevoelig paardje hebt zou ik proberen het op te bouwen, dus vanaf nu elke dag aan de hand laten grazen, buiten ergens. Of gras maaien of plukken en op stal geven. Als hij nooit veel problemen heeft gehad met voerwisselingen kan het denk ik geen kwaad. Ik ken wel meer stallen waar de paarden van 1 oktober tot 1 mei 24/7 op stal staan en dan op 1 mei gaan ze in een keer de wei op.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 13:55

Mijn paard ging toen hij vorig jaar het land op ging eerst 4 uur.
De eerste dagen was hij helemaal kapot, je zag gewoon aan hem dat het teveel was. Dat heel langzaam opgebouwd met steeds een uurtje erbij tot hij uiteindelijk gewoon 8 uur op het land kon (stonden 's nachts gewoon binnen). Dan heb ik het nu dus nog alleenmaar over de conditie van het paard, want zijn gezondheid (darmen) spelen ook een grote rol.
Ik zou het dus zoiezo heel langzaam opbouwen.

Rene
Berichten: 266
Geregistreerd: 06-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 13:55

Wij hebben zo'n soort zelfde situatie met de overgang winter naar lente.
Onze pony's kunnen wel tegen het hoge eiwitpercentage in het gras omdat we ze in de winter bijvoeren. Waardoor ze in de winter ook flink wat eiwitten krijgen. (door brok, granenmix enz.)
Het hangt er bij jou denk ik vanaf wat je nu voert, en idd. hoe hoog en eiwitrijk gras er dadelijk staat...
Maar ik zou zeggen probeer het eens uit. Geef hem anders niet meteen de hele wei, en kijk hoe het hem afgaat. Dan loop je ook geen risico
Het kan namelijk ook per paard/pony verschillen.


Mendi

Berichten: 2278
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 14:18

Dank voor de (uiteenlopende) reacties!
Misschien is het een voordeel dat hij nu heel weinig brok krijgt (i.v.m. herstel van peesblessure, dus nog laag in het werk) en aan de hand grazen zou ik eventueel wel kunnen doen, alleen springt hij als hij het in zijn bol heeft dwars over me heen, dus zoek ik dat liever niet op. Zou het dan eventueel verstandig zijn om meer hooi te voeren nu? (Hij krijgt geen kuilgras maar echt hooi).

Bessy, Neala, Hazel

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 14:21

Wij doen het elk jaar, omdat we gewoon geen weide vlak bij stal hebben. Dan gaan ze een endje verder weg dus moeten ze gewoon in 1 keer het land op.
Het land word gewoon netjes gemaaid zodat ze niet teveel eiwitten naar binnen krijgen, maar verder nooit problemen mee gehad.

Als je een paard heb wat gevoelig is voor verandering van voedsel moet je natuurlijk wel even oppassen, maar wij hebben nog nooit problemen hiermee gehad.

<3 Trotse mamma van Damian Jeremy en Noëlia <3 , geboren 11 juni 2010 & 2 oktober 2013 :+:
Quincy - Malibu Sundance - A Sundance Sorpreza :+:

Nicolien_DF

Berichten: 647
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 16:50

Ik zou het idd ook niet doen.
Waarom gaan er zoveel paarden met 24-7 de wei op Blond

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 16:54

xxNicolienxx schreef:
Waarom gaan er zoveel paarden met 24-7 de wei op Blond


Meen je die vraag nou serieus?! Verward

24-7 betekent niet de datum 24 juli, maar 24 uur per dag, 7 dagen per week.

Nulla tenaci invia est via

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 16:55

xxNicolienxx schreef:
Ik zou het idd ook niet doen.
Waarom gaan er zoveel paarden met 24-7 de wei op Blond


Bloos! ik denk dat je echt blond bent....

Ze gaan 24 uur,7 dagen per week in de wei

O er was iemand me voor Haha!

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 17:11

Zo gaat mijn paard ook elk jaar de wei op, gewoon in een keer op het land. Nooit problemen mee.

Goedgekeurd onderschrift :)

Nicolien_DF

Berichten: 647
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 20:35

Margreet schreef:
Meen je die vraag nou serieus?! Verward

24-7 betekent niet de datum 24 juli, maar 24 uur per dag, 7 dagen per week.

Bloos! Ik ben dus echt blonT

_Rebec
Berichten: 4352
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 21:04

ik zal als ik jou was eerst laten wennen. want ineens de wei op is meestal een koliek aanval. maar dat is meer op hoog gras. als het gemaaid is met de meeste eiwitten eruit kan het niet kwaad.

'Iedereen gunt je van alles zolang je het maar niet hebt'

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 21:06

Op een schrale wei kan een paard zomaar 24/7 de wei op............. maar hij moet goed kaal zijn.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 21:09

Bij ons gaat het altijd zo, tot mei staan ze buiten op de plaat en dan gaan ze een door koeien begraasde wei op. Geeft geen problemen.
Inmiddels is het bijna juli en staan de meeste paarden de meeste tijd weer op de plaat, omdat hun baasjes vinden dat ze te vet worden.

Mijne staat lekker 24/7 op de wei, hij wordt nu vet, maar van de winter weer broodmager.....

Mendi

Berichten: 2278
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 22:08

In mijn geval is het niet echt mogelijk om hem te laten wennen. Hij gaat het land op waar wel toezicht is maar geen "service" om de tijd die hij op het gras staat op te bouwen . En het is niet vlakbij waar ik woon.
Ik zou nog wel kunnen vragen of ze het land laten begrazen totdat mijn paard er op komt. Als ik jullie reacties lees is dat een betere situatie dan wanneer hij op gras komt wat een tijdje heeft kunnen aangroeien.
Ik ga er iets op bedenken, moet lukken . Het allerbelangrijkste vind ik dat mijn paard vakantie krijgt (die hij ook verdiend heeft na al die maanden stappen voor zijn peesblessure Knipoog ).

Bessy, Neala, Hazel

Maradon
Berichten: 13
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 23:17

Mijn paard staat ook 24uur per dag 7 dagen in de week en een paar maanden in het jaar op het land. En die van mij bevalt het heel erg goed. De stal waar ik sta hebben ze zelf land waar ze dag en nacht op kunnen, dus ik kan hem gewoon door rijden. Wel bouwen ze het op. eerst alleen over dag, en dan ook snachts. Een vriendin van mij heeft echter haar paarden bij huis staan, en die komen in de zomer alleen bij ons op stal. Dat betekend dus voor haar paarden dat ze van stal inene 24uur per dag op het land staan. eigelijk hebben zij en wij er nog nooit echt problemen mee ondervonden. mijn vriendin heeft een Fries en een tinker, en ik een Engelsvolbloed ex draver, en een KWPN tuiger. Eiegelijk de meest uit een lopende rassen dus. Ik denk alleen niet dat je je paard inene stil moet zetten, en daarbij 24 uur per dag op het land. Dan zou hij wel eens koliek kunnen krijgen. Ik haal mijn paard 1 keer per dag op, en rijd hem dan gewoon zoals ik ook doe ls ie op stal staat.

Prettige zomer en succes

Groetjes Maradon
(maradon355@hotmail.com)

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 10:04

ach, zo heb ik mijn paard ook buiten gezet hoor.
gewoon in een keer.niks aan de hand hoor, als er maar niet te veel (lees hog) gras staat


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 bezoekers