PODO of niets??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

PODO of niets??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-04 14:56

Ik zat net even een stukje over PODO te lezen. Maar mijn mening was/is dat je beter de veulens geen tot weinig brok moet voeren. Dit afhankelijk van de grote van het veulen en in welke conditie hij verkeerd. Nu was er op deze site van pavo http://www.pavo.nl/nl/index_groep.htm?groep=3 een grafiek te zien van. Voeding zonder en met PODO. Hoe zo'n verebetering er was. Is dit met veulens gedaan die de Pavo met PODO kregen en veulens die andere brok kregen. Of is dit met veulens gedaan waar de ene helft met PODO kreeg en de andere helft geen brok kreeg. Als het het eerst was dus de hele groep wel brok. Is er dan nog steeds beter resultaat met het voeren van PODO dan dat je geen brok voert. Hopelijk is het een beetje duidelijk. Haha!


youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 15:31

Mijn jaarling krijg dik 2 kilo veulenbrok op een dag.. Dit omdat hij erg snel de hoogte ingaat en hij het ook echt nodig heeft..

Waarom geen brok voeren??

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Katja
Blogger

Berichten: 42171
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 15:32

Als ik het me goed herinner van mijn tijd op de HAS.
Om te voorkomen dat ze sneel de hoogte ingaan en daardoor een grotere kans op OCD hebben.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-04 17:19

youngster schreef:
Mijn jaarling krijg dik 2 kilo veulenbrok op een dag.. Dit omdat hij erg snel de hoogte ingaat en hij het ook echt nodig heeft..

Waarom geen brok voeren??


Idd wat katja zegt voorkomen van ocd. En podo is ook voor het voorkomen van ocd maar ja dit is brok. Dus juist weer meer kans. Verward dus wat is nu beter de Podo brok voeren of juist niet?

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 07:08

Ik ben voor brok voeren, heb mijn tweejarige nog steeds aan de pavo met podo. Ze is erg groot en groeit ook erg snel (ze is nu 1.68). Ik ben bang dat als ik haar alleen in de wei laat lopen, ze onvoldoende voedingstoffen binnenkrijgt en zo OCD ontwikkelt. Ik vind dat je jonge paarden die snel groeien moet ondersteunen met brok....Nu moet ik er wel bijvertellen dat mijn jonge paard 's nachts op stal stond. Ze loopt nu in een koppeltje merries, maar krijgt nog steeds een beetje brok bij.
Ik zou denk ik een jonge haflinger of new forrester geen brok bij voeren, omdat ze heel anders groeien. Maar dit is slechts mijn mening Bloos .

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 07:58

Tegen mij hebben ze gezegt, juist brok voeren ter voorkoming van OCD..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 10:37

door brok word het groeien juist gestimuleerd. Als je dus al een groot veulen/jaarling hebt. en je gaat die brok voeren gaat het nog sneller waardoor de botten dus sneller moeten groeien en van mindere kwaliteit worden (ocd) Een klein beetje brok maakt niet veel uit. Bij een klein veulen/jaarling zou ik ook brok voeren, want die heeft al minder kans op ocd en dan kan hij wel wat brok gebruiken. Als een je bang bent dat je paard niet genoeg mineralen binnenkrijgt kan je inplaats van brok ook een mineralensteen erin leggen. Geen zoutblok daar hebben ze weinig aan.

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 13:25

Als jou theorie waar zou zijn, zou je dus jonge paarden die genetisch bepaald erg groot worden, geen brok moeten voeren. Zo'n paard krijgt dan toch standaard te weinig energie e.d. voor de groei, het moet namelijk een heel eind groeien en heeft daarvoor meer energie nodig dan een kleintje, want die hoeft minder te groeien. Het is dus logisch dat zonder de brok een grote een energietekort krijgt, en daardoor dus een slechtere kwaliteit bot (met eventueel OCD) krijgt. Ik snap ook niet echt waar het idee wegkomt dat jonge paarden van brok de hoogte ingaan, dit is nog altijd genetisch bepaald en kan door bepaalde omstandigheden eerder kleiner uitvallen dan groter. Ook OCD is genetisch bepaald (voor een deel) en het is waar dat een grote eerder OCD heeft. Wat ik me wel kan voorstellen is dat ze van brok snel te dik worden, vooral als je een hele kleine hebt die door genetische bepaling klein wordt. Heb je een veulen die wat achterloopt (zoals wij vorig jaar met ons flesseveulen) dan zou ik stevig brok voeren!

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 13:28

Ook ik heb de HAS gedaan, en daar werd altijd gezegd dat een dier waar het in zit om groot te worden, door tekort aan voeding ernstige afwijkingen kan ontwikkelen.....geld voor elk groeiend dier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 13:30

Mijn veulens krijgen niets bijgevoerd. In de winter alleen wat brok en kuil omdat de wei dan kaal is. Verder niets, en in de zomer al helemaal niet.

Geen brok maar onbeperkt kuilgras vind ik beter voor jonge paarden, dat ze wat schraal zijn is helemaal niet erg. Jonge paarden die hard groeien zou ik juist geen brok bijvoeren, dan maar wat aan de schrale kant. OCD later ben je ook niet blij mee!


youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 13:33

Sja mijn jaarling is ook aan de schrale kant.. krijg je ook met geen mogelijkheid dikker, maar krijgt toch echt wel brok bijgevoerd..

Is er al eens onderzoek naar gedaan?? Oftewel wetenschappelijk bewezen dat jonge dieren geen brok nodig hebben..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 13:34

Jonge paarden in de groei moet je toch juist niet korten in hun voeding. Je zegt wel; dan maar aan de schrale kant, maar wat zijn de consequenties van 'aan de schrale kant'? Hoe weet je dat je de paarden die erg groot gaan worden voldoende voert met je rantsoen van alleen kuilgras? Ik snap jullie echt niet, schrale jonge paarden hebben ook echt wel OCD, of kans erop. Waarschijnlijk nog eerder omdat ze te weinig krijgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 13:36

youngster schreef:
Sja mijn jaarling is ook aan de schrale kant.. krijg je ook met geen mogelijkheid dikker, maar krijgt toch echt wel brok bijgevoerd..

Is er al eens onderzoek naar gedaan?? Oftewel wetenschappelijk bewezen dat jonge dieren geen brok nodig hebben..


Bel de waiboerhoeve maar eens op, die kunnen je zat vertellen over dit onderwerp.

Katja
Blogger

Berichten: 42171
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 13:45

youngster schreef:
Sja mijn jaarling is ook aan de schrale kant.. krijg je ook met geen mogelijkheid dikker, maar krijgt toch echt wel brok bijgevoerd..


Komt omdat alles wat je erin stopt in de hoogte gaat ipv in de breedte.

Ik weet niet waar jij je HAS opleiding gevolgd hebt Viennanova maar bij ons werd er op gehamerd dat je niet teveel mocht voeren aan sterk groeiende dieren.

Geldt niet alleen voor paarden maar ook bv voor honden.

Dit wil niet zeggen dat je een beest moet uithongeren maar overvoeren gaat gewoon snel met het jonge spul.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 14:03

Katja schreef:
Komt omdat alles wat je erin stopt in de hoogte gaat ipv in de breedte.

Ik weet niet waar jij je HAS opleiding gevolgd hebt Viennanova maar bij ons werd er op gehamerd dat je niet teveel mocht voeren aan sterk groeiende dieren.

Geldt niet alleen voor paarden maar ook bv voor honden.

Dit wil niet zeggen dat je een beest moet uithongeren maar overvoeren gaat gewoon snel met het jonge spul.


Daarom toch gewoon onbeperkt kuilgras van goede kwaliteit!

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 14:32

Wat maakt het uit waar ik de HAS heb gedaan (was trouwens in Leeuwarden aan het Van Hall). Ik heb trouwens geen woord gesproken over overvoeren. Maar ja, als je overvoert krijg je ook geen schrale dieren, maar kleine vette (dat moet je toch ook geleerd hebben op de HAS). Die dieren zetten de voedingstoffen om in lichaamsvet. Ik ben het op zich wel eens met pipo, kuilgras van goede kwaliteit moet afdoende kunnen zijn, maar niet voor alle dieren! Dieren die erg groot worden moeten voldoende voedingstoffen binnenkrijgen, dat is een ding dat zekere is!

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 14:37

Dus in principe zijn we het eens, alleen op verschillende manieren. We vinden allebei dat er niet overvoerd of ondervoerd moet worden, en ik vind dat daar brok bij kan en jij niet.......

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 14:50

Youngster, Een jaarling zal je bijna nooit vet gevoerd krijgen.(al helemaal niet met brok) Ze hebben een dikke buik, maar de ribben blijven bijna altijd zichtbaar.
Wees blij, een waarbij je de ribben niet kunt zien is vaak te zwaar. En dan krijg je dus weer kans op OC en OCD.
Het is dus niet alleen genetisch bepaalt. Ook veel beweging verkleind de kans op botmankementen.
Brok is voor jaarlingen en veulens niet noodzakelijk, mits het ruwvoer van een dermate goede kwaliteit is en ze over voldoende beschikken.

Er zit idd wat in, dat paarden die toch al aanleg hebben om groot te worden, dit nog eerder gaan doen met veel brok. Dit is vergelijkbaar met jaarlingen en veulens die een deken opkrijgen. Deze worden groter, omdat ze verder geen tot weinig energie hoeven te stoppen in het warm blijven.

Maar wat het podo verhaal verder toevoegd?? Ik weet het niet, weet alleen dat ze bij ons de merriebrok van pavo slecht eten dus dat ik weer overgestapt ben op Havens en daar zit dus geen podo in.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 17:14

Viennanova. Er is idd onderzoek naar gedaan dat paarden die geen brok kregen minder ocd hebben dan de gene die het wel kregen.
Een veulen kan het doen op goed kuilgras. heeft helemaal geen brok nodig. En ze komen absoluut niks te kort. je zou ze een mineralensteen erbij kunnen geven, dan weet je het zeker. Op mijn vorige werk kregen de veulens standaard 2kg brok per dag (behalve zomers) De gene die met 2 jaar groot waren hadden allemaal ocd en de kleinere niet. Dus de kleintjes worden er niet slechter van. Ik vind dat je gedoseerd moet voeren. Al zou je de grotere brok voeren dan minder dan dat de gemiddelde krijgt. En een klein slechtuitziend veulen iets meer. En jij zou dit op zich ook wel kunnen weten van de koeien. Daar gaat het net zo. En trouwens twenters en jaarlingen kunnen beter aan de schrale kant zijn dan te vet.

Maar ben nog steeds benieuwt of het beter is om pavo met podo te voeren of juist geen podo.alleen ruwvoer.

Ik weet al dat geen brok (dus niet die podo maar gewone brok) voeren beter is dan wel. Het gata dus echt om de podo.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 21:38

Klopt Unity.. Ik hoef mijn jaarling ook niet vet te zien.. hij heeft ook weinig hangpens..
Sja die van mij krijgt dus wel brok, maar hij gaat dus nu wel de breedte in.. De groei is genetisch vastgelegd, dus ik kan me nauwelijk voorstellen dat brok daar zo enorm veel invloed op zal hebben.. Tuurlijk heeft het invloed, maar ik denk tot op een zekere hoogte..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 21:39

misschien niet op de uiteindelijke hoogte maar ze berijken de hoogte wel eerder. en dat is dus slecht.

Katja
Blogger

Berichten: 42171
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 21:55

Alikesflame schreef:
misschien niet op de uiteindelijke hoogte maar ze berijken de hoogte wel eerder. en dat is dus slecht.


Dat wilde ik net zeggen.

Hij groeit niet meer maar wel sneller.
Als er om de één of andere reden niet genoeg gras is dan gewoon met goede kuil bijvoeren.
Als het koud is in de winter een beetje brok.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 23:36

we wil graag laatrijpe paarden, maar gaan er brok ingooien zodat ze eerder groot zijn Verward die vat ik dus niet.

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 00:18

Onze jonge paarden krijgen totdat ze 3jaar zijn in de wintermaanden Pavo Podo met een halve kilo brok per dag en verder kuil/hooi. Verder lopen ze dag en nacht buiten in een groot droog weiland.
Aankomende winter gaat onze eerste zelf opgefokte op de foto voor PROK. Ben erg benieuwd

Winnowill VTH (v. Numero Uno) naar de Hengstenkeuring??!!!


Paardenkracht: Het buitengewone vermogen van een paard om de mens op te beuren.

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 06:37

Alikesflame, over de koeien: Een koe met een negatieve energiebalans moet je ook absoluut niet remmen in het voer, dan vermagert zo'n koe en krijgt allerlei ziektes.......En als je een beetje een goede veehouder bent bereken je een rantsoen voor je jongvee.......Wat dus bij paarden niet gebeurt en dus ook geen vergelijkingsmateriaal is.
Ik ben het gewoon niet eens met de stelling dat je met brok een jong paard de hoogte in jaagt. Een paard groeit toch wel naar de hoogte die hij worden moet. En een jong paard wat erg groot wordt, en te weinig voedingsstoffen (eiwit!!!) krijgt, ontwikkelt juist afwijkingen. Ik zou een paard wat groter dan gemiddeld wordt, zeker niet minder dan een gemiddeld paard voeren. Dat is toch de omgekeerde wereld?
Het oog van de meester zullen we maar zeggen.....
Pavo heeft echt geen euries in een brok gestoken die OCD ontwikkelt, of dieren ongezond laat groeien. En er is ook genoeg wetenschappelijk onderzoek te vinden over het belang van op de norm voeren met eiwit voor de optimale groei.....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 bezoekers