* Mijn paard heeft een dikke kogel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
christa
Berichten: 18
Geregistreerd: 08-04-01
Woonplaats: Westerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-01 22:48

Mijn paardje heeft een verdikking aan de binnenkant van zijn kogel rechtsachter. Ongeveer 9 weken geleden(!) heeft hij waarschijnlijk in het land (baggerzooi) zijn kogel verdraaid. De kogel(binnenkant) was in het begin dikker dan normaal, niet warm en niet pijnlijk. Hij liep aan de longeerlijn niet goed. Ik heb een week klei aangebracht, daarna een week anti-flogistine. Daarna liep hij aan de lijn redelijk maar niet 100%. Toen de dierenarts gebeld en gevraagd wat ik hier mee aan moest. Zij adviseerde stappen en een beetje draven onder het zadel en wel het land in want het is een hoefkatrol-patient dus beweging is wat dat betreft nood-zakelijk. Toen begon de MKZ crisis. Na 1½ week mocht ik weer naar mijn paardje toe. Hij liep nog hetzelfde. Rechtsachter is hij trager. Onder het zadel loopt hij niet goed. In stap zuiver maar in draf niet.De verdikking zit er nog steeds, is niet hard maar ook niet week/zacht. Los in de bak galoppeert hij er op los en in het land (bagger) loopt hij zo nu en dan zijn eigen cross. Ik heb dus niet het idee dat het echt zeer doet, maar hij loopt gewoon niet goed. Hij krijgt nu tendo-cure druppels van vsm.
Kan dit een dusdanig trauma zijn dat er artrose is ontstaan? In het boek paardenbenen zag ik dat dit het kootgewricht is (zelfde als kogel?) en daar wordt dus gesproken over artrose.
Wat kan ik nu het beste doen? Foto laten maken, medicijnen (paardendrogist) voor artrose kopen, een kuur XA-10 geven, heeft hij voorheen met de hoefkatrol goed op gereageerd (hij bewoog al zijn gewrichten veel en veel beter), helemaal op rust zetten? U begrijpt het al, ik weet het niet meer.
Ik weet ook niet goed of ik al naar een kliniek toe mag om een fot te laten maken? Ik sta namelijk bij een melkveehouder.

Met andere woorden: kunt u mij advies geven?

Het is wel een beetje een lang verhaal geworden maar ik hoop dat ik zo een duidelijk beeld heb kunnen geven van het verloop en de situatie zoals die nu is.

Alvast erg bedankt,

Christa.


Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-01 14:26

Gisteren een folder van de paardendrogist gekregen, daar staat een heleboel info in over verdikkingen. Misschien dat er daar wat nuttige tips in staan?
Succes!!

christa
Berichten: 18
Geregistreerd: 08-04-01
Woonplaats: Westerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-01 20:17

Hoi Sylvia,

Ik heb de folder ook gelezen en werd wel iets wijzer wat het misschien kan zijn maar zeker weet ik het dus echt niet.
Hij liep gister onder het zadel trouwens beter, dus misschien is er nog hoop....

Bedankt voor je tip.

Groetjes Christa.


Offereins

Berichten: 153
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-01 21:55

Het is zoals je zult begrijpen erg lastig om een verdikking aan de kogel zonder het te zien te beoordelen.
Meer dan 2 maanden niet goed lopen a.g.v. trauma is lang. Weet je zeker dat hij echt aan dat rechter achterbeen kreupel is? Je noemde de hoefkatrol; het zou niet de eerste keer zijn dat een vermeende kreupelheid RA eigenlijk LV zit. Maar goed; met deze informatie schiet je nu niet veel op.

De verdikking is niet keihard; kun je er een putje in drukken? zo ja. dan is het vocht. Echt keihard is meestal een soort van bot. Hard maar toch zacht is vaak bindweefsel. Ik ga er dus van uit dat het niet warm is.

Als het botreactie is, en dat is dus niet hetzelfde als arthrose moet je dat op een foto zien. Arthrose is een soort verkalking in het gwricht en na trauma kan er ook een reactie zijn van het botvlies buiten het gewricht.
Als het bindweefsel is zou je met een therapie die de doorbloeding stimuleert (massage, magneet etc.) succes moeten hebben.

Advies; dierenarts laten kijken, locatie oorzaak onregelmatigheid bepalen en bij twijfel foto maken.

Als je ontsmet mag je een kliniek waar alleen paarden worden behandelt bezoeken.

Zonder diagnose zou ik nu geen geld uitgeven aan middeltjes.

christa
Berichten: 18
Geregistreerd: 08-04-01
Woonplaats: Westerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-01 22:11

Bedankt voor de reactie. Ik ga een afspraak maken in de kliniek en hopen dat er iets uitkomt.
De bobbel is inderdaad zacht en kun je indrukken, er komt dan geen pijnreactie. Het been (de kogel) is ook niet warm.
Nogmaals bedankt en zal even laten weten wat de diagnose is.

Christa.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ElinaSK, girlyggirl, ImkeTarek, Reusje_xx en 95 bezoekers